سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تا کی آب بر کوه می ریزد و آن را نرم نمی کند؟تا کی حکمت می آموزید و دلهایتان بر آن نرم نمی شود؟ [عیسی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :19
بازدید دیروز :30
کل بازدید :842072
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/1/9
9:49 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

اجرای برنامه‌های ویندوزی در لینوکس(شماره11)

با توجه به کمبود شدیدی که از نظر برنامه‌های رومیزی و کاربردی در لینوکس وجود دارد، از چند سال پیش دغدغه بسیاری از سردمداران لینوکس این بوده است که به نحوی این مشکل را حل کنند. به این ترتیب مانع اصلی در راه فراگیر شدن استفاده از لینوکس در میان کاربران عادی برداشته می‌شود.

برای این کار از یک سو محیط‌های گرافیکی بسیار پیشرفته‌ای نظیر
KDE و GNOME در لینوکس ایجاد شده است و هم‌زمان برنامه‌های کاربردی بسیاری نیز برای اجرا و استفاده در محیط لینوکس نوشته شده‌اند. اما برخی راه دیگری را در پیش گرفته‌اند: اجرای کد باینری برنامه‌هایی که برای ویندوز نوشته شده‌اند در محیط لینوکس.

در نگاه اول، بخصوص برای کسانی که با مفاهیم مبنایی سیستم عامل‌ها آشنا هستند، این کار عجیب و حتی غیرممکن به نظر می‌رسد. اما واقعا این کار در قالب پروژه‌ای به نام
WINE انجام شده و در بسیاری از موارد هم کار می‌کند.

اگرچه کلمه
WINE مخفف عبارت Windows Emulator است، اما نمی‌توان آن را کاملا یک امولاتور(Emulator) دانست. این برنامه با ایجاد یک لایه نرم‌افزاری روی سیستم عامل، به کاربر این اجازه را می‌دهد که کدهای ویندوزی را اجرا کند. در نتیجه عملکرد آن را تا حد زیادی می‌توان مانند یک ماشین مجازی (Virtual Machine) دانست تا یک شبیه‌ساز.

پروژه
WINE نسخه سورس‌آزاد بسیاری از DLLهای محیط ویندوز را ایجاد کرده است. با استفاده از این DLLها، برنامه‌های تحت ویندوز به شکلی فریب داده می‌شوند که فکر کنند همچنان روی محیط ویندوز اجرا شده‌اند. به این ترتیب برنامه‌های زیادی را می‌توان به شکل تحت لینوکس نیز در اختیار داشت. تا جایی که حتی بسیاری از بازی‌های بزرگ و سنگین تحت ویندوز را نیز می‌توان تحت لینوکس اجرا کرد. آدرس http://www.linuxgames.com/wine آخرین لیست بازی‌های تحت ویندوز را که با استفاده از WINE می‌توان آنها را تحت لینوکس اجرا کرد معرفی می‌کند. همچنین آخرین لیست برنامه‌هایی که امکان اجرای آنها توسط WINE وجود دارد، در آدرس http://appdb.codeweavers.com/ قابل مشاهده است.

بیشتر لینوکس‌ها برنامه
WINE را در خود دارند. اما اگر شما می‌خواهید بازی یا برنامه سنگینی را اجرا کنید، توصیه می‌کنیم که همیشه آخرین نسخه این برنامه را از آدرس http://www.winehq.com/download.shtml دریافت کنید.