سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند مرا سخت گیر و آزاردهنده برنینگیخت؛ بلکه مرا آموزگاری آسان گیر برانگیخت . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :56
کل بازدید :842655
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/6
12:40 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

 

آیا به دنبال راهی برای ایجاد صفحات پویا و سفارشی بر روی سایتتان هستید؟ ASP یا Active Server Pages ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد.
ASP یک زبان اسکریپت‌نویسی است که توسط مایکروسافت ایجاد گردید. این صفحات حاوی دستورات HTML و کدهای ASP جهت تولید صفحات پویا می‌باشد. ASP دارای محدودیت‌هایی نیز می‌باشد که از آن جمله قابلیت اجرا فقط بر روی وب سرورهای IIS است.
HTML با ASP
نکته:
ASP و HTML دو چیز کاملاً متفاوت از یکدیگرند. کدهای ASP معمولاً در لابلای کدهای HTML جای می‌گیرند. HTML یک صفحه استاتیک است که هرگاه مرورگر آن را درخواست نماید، بدون هیچ‌گونه پردازشی در سرور نمایش داده خواهد شد. اما در صورتی که یک صفحه HTML حاوی دستورات ASP باشد، قبل از نمایش کدهای ASP بر روی سرور پردازش شده و سپس نتایج آن جهت نمایش به مرورگر ارسال می‌گردد.
ASP با JavaScript
تفاوت این دو زبان در محل اجرای آن‌هاست.
ASP همانطور که قبلاً گفته شد بر روی سرور پردازش می‌شود، اما JavaScript بر روی مرورگر بازدیدکننده نمایش داده می‌شود. در صورتی که مرورگر کاربر JavaScript را پشتیبانی نکند، عملاً کل اسکریپت بلااستفاده خواهد شد. شمن اینکه قابلیت استفاده از بانک اطلاعاتی بر روی JavaScript مقدور نیست.
ASP با CGI
می‌توان گفت این دو شباهت‌های زیادی با هم دارند. شما می‌توانید از
CGI برای دستیابی به بانک‌های اطلاعاتی، تولید صفحات پویا، سفارشی استفاده نمود. CGIها بر روی سرور اجرا می‌شوند. اما CGI از یک برنامه دیگر برای انجام کارها استفاده می‌کند و این به معنای بار اضافی بر روی وب‌سرور است. علاوه بر مشکلات تغییر در کد برنامه در صورت مراجعات زیاد ممکن است صفحات به کندی بارگذاری شوند.
مثال: پردازش اطلاعات ورودی یک فرم در وب
با استفاده از
HTML: شما فقط می‌توانید فرم را بسازید. اما پردازش اطلاعات موجود در فرم با استفاده از HTML مقدور نیست.
با استفاده از
JavaScript: با استفاده از این زبان شما می‌توانید فرم را در مرورگر بازدیدکننده بررسی نماید. اما هیچ‌گونه عملی بر روی این‌داده‌ها امکان پذیر نیست. مانند: ذخیره داده‌ها بر روی یک فایل.
با استفاده از
CGI: در هنگام پردازش CGI یک ارتباط با یک برنامه دیگر بر روی وب‌سرور برقرار می‌کند. اطلاعات موجود در فرم به هرنحوی که برنامه‌نویس بخواهد مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اما سرور مجبور به حفظ ارتباط و نیز اجرا نمودن برنامه مرتبط خواهد داشت.
با استفاده از
ASP: با ASP اجازه انجام فعالیت‌های مختلف را بر روی اطلاعات فرم در اختیار سرور می‌گذارد. دستورات ASP در داخل یک فایل با پسوند asp. ذخیره و اجرا می‌شوند.

ASP زبانی قدرتمند برای توسعه‌دهندگان وب می‌باشد. اگر شما نیز به یک سرور IIS دسترسی دارید، می‌توانید همین حالا شروع به ساخت صفحات داینامیک، پویا و سفارشی نمایید.