سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه پاسخ‏ها همانند و در هم بود ، پاسخ درست پوشیده و مبهم بود . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :20
بازدید دیروز :8
کل بازدید :842591
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/4
4:50 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: روزنامه جام‌جم

امروزه درباره CPUهای دوهسته‌ای اخبار زیادی به گوش می‌رسد. به‌ویژه با توجه به شرایط قیمت این قطعه در روزهای اخیر بد نیست با یکیاز مدلهای روز این قطعات  شنا شوید.

این هفته قصد داریم، سی‌پی‌یو 4/3 گیگا هرتز دوهسته‌ای اینتل را به شما معرفی کنیم. این قطعه از CPUهای سری پنتیوم D شرکت اینتل است که سوکت آن از نوع LGA 577 پین است.

این CPU روی مادربورد‌های معمولی سوار نمی‌شود و باید مادربرد انتخابی شما توانایی پشتیبانی از CPU‌های دوهسته‌ای را دارا باشد.

این CPU‌ دارای سرعت ساعتی 4/3 گیگا هرتز است سرعت باس این CPU 800 مگا هرتز است که البته باس‌های دیگر آن هم در بازار وجود دارد.

نکته بسیار مهم در این قطعه حافظه کش آن است این CPU دارای 4 مگابایت حافظه کش است که باعث می‌شود سرعت پردازش بسیار بالا برود.

این قطعه دارای دو حافظه کش 2 مگابایتی است که هرکدام متعلق به یکی از CPUهاست هر دوی این حافظه کش‌ها از نوع L2 هستند.

دقت داشته باشید که این CPU در حین کار بسیار گرم می‌کند و لازم است که کیس رایانه شما از سیستم‌های تهویه و خنک کننده کافی بر‌خوردار باشد زیرا درصورت داغ شدن بیش از اندازه CPU، علاوه بر صدمه‌های احتمالی روی عمل‌کرد آن هم تأثیر خواهد گذاشت

توجه داشته باشید که این CPU برای کاربرانی که در رایانه خود همزمان از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند بسیار مناسب است

در قسمت مدیریت وظایف (task manager) کاربر می‌تواند تعیین کند که هریک از برنامه‌ها بر روی کدام یک از هسته‌های پردازشگر اجرا و پردازش شود همچنین این CPU روی شیوه نمایش تصاویر و همچنین پردازش صدا تأثیر گذار بوده و باعث افزایش کیفیت تصاویر و پخش صدا خواهد شد.


  
  

منبع : www.shahrsakhtafzar.com

آنچه در این مقاله می خوانید، یک راهنمای جامع برای عیب زدایی از کامپیوترتان نیست اما می تواند شما را به سمت یافتن مشکل کامپیوتر راهنمایی کند.

اگر بعد از فشردن دکمه power، کامپیوتر روشن نشد

بررسی کنید آیا سیم برق متصل است؟ آیا سر دیگر سیم برق متصل شده است؟ سوییچی که در پشت کامپیوترتان وجود دارد چک کنید. از اتصال صحیح منبع تغذیه به مادربرد اطمینان حاصل کنید. کابل برق فلاپی را چک کنید. اگر هیچ یک از این کارها نتیجه نداد در مرحله بعد هر چیزی را که به مادربرد متصل است به غیر از کابل برق، سیم دکمه power، کارت گرافیک، حافظه RAM و CPU را جدا کنید. اگر باز هم سیستم بالا نمی آید یک یا دو قطعه از سیستم شما معیوب است. در این مورد به احتمال زیاد مادربرد یا منبع تغذیه Case شما اشکال دارد.

اگر سیستم روشن می شود ولی بوق نمی زند یا بالا نمی آید

ابتدا همه اتصالات را چک کنید و دوباره امتحان کنید. در صورتی که این عمل مؤثر نبود، بهترین کار این است که مانند بالا همه چیز را به غیر از سیم دکمه power، کارت گرافیک، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا کرده و دوباره امتحان کنید.

اگر کامپیوتر به خوبی شروع به کار کرد کامپیوتر را خاموش کنید و هر بار یک قطعه را متصل کرده و سپس کامپیوتر را روشن کنید تا جایی که مشکل را پیدا کنید ولی اگر کامپیوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً یک یا چند قطعه معیوب دارید(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذیه).

کامپیوتر روشن می شود و متناوبا‎ً بوق می زند، بالا می آید

ببینید آیا حافظه RAM شما بدرستی نصب شده است اگر لازم است آن را بیرون آورید و دوباره جا بزنید.

سیستم روشن می شود یک سری بوقهای سریع می زند، بالا نمی آید

ببینید آیا کارت گرافیک به درستی روی اسلات AGP نشسته است یا خیر.اگر مقدار کمی از کارت گرافیک خارج از اسلات AGP باشد سیستم بالا نمی آید.

چند مشکل دیگر هم وجود دارد که بوسیله این بوقها شناسایی می شود اما دو مورد بالا معمول ترین موارد هستند.

اگر سیستم بالا می آید ولی مشکلاتی را مشاهده می کنید در این جا دو مشکل عمده ذکر می شود. کامپیوتر شما در هنگام نصب سیستم عامل بارها از حرکت باز می ایستد علت آن می تواند گرمای CPU باشد بخصوص CPU های شرکت AMD یا CPU های قدیمی تر شرکت INTEL. چک کنید آیا فن CPUبخوبی عمل می کند و چک کنید آیا هیت سینک (قطعه آلومینیومی که روی CPU نصب شده و معمولاً رنگ سیاه دارد) بخوبی نصب شده است و با سطح CPU کاملاً موازی است. مطمئن شوید از هیت سینکی استفاده می کنید که ساخت سازنده CPU شماست. هیت سینک اگر درست نصب شود بیش از آنچه نیاز است خنک کاری انجام می دهد.

مشکلات زیادی در سیستم عامل همراه با صفحات آبی که ظاهر می شود دارید

خطاهایی که در هنگام کپی کردن فایل های Set up بوجود می آیند بخصوص در ویندوز 2000 و XP، به احتمال زیاد نشانه وجود مشکل در حافظه RAM شماست. این امکان هم وجود دارد که مشکل از هارد دیسک شما باشد اگر خطاها همراه با صفحات آبی است که در آنها Page Fault دیده می شود یقیناً مشکل از حافظه RAM شماست.


  
  

FSB مخفف Front side Bus است و همچنین تحت نامهای باس پرسسور و باس حافظه یا باس سیستم شناخته شده است. FSB پروسسور را به حافظه اصلی ( رم ) و سایر اجزاء داخل کامپیوتر متصل می کند. FSB می تواند 133و 266 و 400 MHz یا بالاتر باشد. زمانی که کامپیوتر یا مادربرد می خرید یکی از مهمترین مشخصاتی که باید به آن توجه کنید FSB است.

سرعت FSB به وسیله بایاس سیستم یا جامپر ( jumper ) که روی مادربرد قرار دارد تعیین می شود. بیشتر مادربردها اجازه تغییر FSB را تا جائیکه کامپیوتر over clock نشود می دهند.

قفل شدن سخت افزار کامپیوتر، از دست دادن ( خراب شدن ) اطلاعات یا ایرادات دیگر ممکن است از بکار بردن یک سخت افزار قدیمی با یک مادربرد با FSB بالا باشد. بنابراین سازگاری قطعات کامپیوتر را با مادربرد و یا FSB مادربرد چک کنید. در ضمن ببینید که آیا FSB کامپیوتر شما به طور مناسب تنظیم شده است over clock کردن کامپیوتر معمولآ چنین اشکالاتی به وجود می آورد.


  
  

منبع: مجله عصر ارتباط

Sony photo Vault
یک دستگاه کوچک ضبط CD ، سبک و قابل حمل است که می تواند تصاویر را با کمک کابل USB یا Menory Stick از دوربین های دیجیتالی دریافت و ذخیره کند و بر صفحه تلویزیون نمایش دهد.
این دستگاه کوچک،ارزان قیمت هم هست.
مزایا:
CD-R
های کوچک و ارزان قیمت، به شما کمک می کنند تا آرشیو خوبی از عکس برای خود مهیا کنید. همچنین قیمت آن نسبت به مابقی hard drive هایی که برای ذخیره و پخش عکس به کار می روند،کمتر است.
معایب:
ممکن است گنجایش 200 مگابایتی CD-R کوچک، کمتر از کارت حافظه دوربینتان باشد. متاسفانه امکان استفاده از حافظه هایی بجز Memory را ندارید. مانند دوربین های دیسکتی نوری، همه کاره و متنوع نیستند، مثلا نمی توان از آن مثل یک DVD استفاده کرد. همچنین در تاریکی خواندن صفحه مشکل و سخت است. این CD-R های کوچک و ارزان قیمت، قدرت ذخیره ثابت و پایداری دارند. البته باید به سایز کوچکشان هم توجه داشت. Photo Vault می تواند کوچکترین دستگاهی باشد که برای سایز استاندارد CD-R ها به کار برده می شود.
سایز آن 9X3.5X4.4 اینچ،“ حدودا اندازه جیب لباس” و وزن آن فقط 6/4 اونس است. اگرچه مجبور خواهید شد از یک اداپتور AC استفاده کنید. Photo vault علاوه بر کوچک بودن،ضخامت کمی نیز دارد. شما می توانید آن را در کیف دوربین خود قرار دهید.
شما می توانید از JPEG ها به صورت فشرده در آن استفاده کنید. اگر دوربین شما با کابل USB کار می کند و یا Memory Stick دارد،حتما یک Photo Vault تهیه کنید. صفحه کوچکی روی در آن قرار دارد که شامل دو کلید جهت نما و یک کلید Enter است. از کابل اختصاصی دوربینتان استفاده کنید،از آنچه که می خواهید کپی کنید مطمئن شوید، سپس کلید Enter را فشار دهید،19 کپی با حجم 16 مگابایت را در طول 2 دقیقه انجام می دهد. البته اطلاعات فقط در طول چند ثانیه منتقل می شوند.
مدت زمانی که باید صبر کنید تا انتقالات انجام شود در صفحه دستگاه دیده می شود. حین انتقال عکس ها،فولدرهایی هم برای این تصاویر ساخته می شود و این کار تا زمانی انجام می شود که حافظه کاملا پر شود. هر چند که سونی پیش بینی می کند که CD های کوچک توسط هر کامپیوتری خوانده نشوند اما آزمایش های بسیاری برای اندازه گیری کارآیی این دستگاه انجام شده است. قابلیت ها و توانایی Photo Vault و کیفیت تصاویر به دست آمده را هم مورد آزمایش قرار دادیم و توانستیم تا تصاویر دلخواهمان را روی صفحه تلویزیون یا اسلایدهای منحصر به فرد تماشا کنیم هر چند که تصاویر کمی موجدار بودند ولی پایدار و ثابت بودند.
Photo Vault
با تمام راحتی که دارد در مقایسه با رقبای خود نواقصی هم دارد. در رده بندی کیفی این دستگاه 4 ستاره کسب کرده است. این دستگاه فقط یک ورودی مختص Memory Stick دارد. اگر دوربین ما از نوعی کارت دیگر استفاده می کند، باید از یک کابل USB استفاده کنید تا دوربیتان را به دستگاه متصل کند. همچنین CD های کوچک فقط 200MB قدرت ذخیره سازی دارند در حالی که CD های 5 اینچی شامل 650MB قدرت ذخیره سازی هستند.


  
  

پردازنده های Centrino مخصوص نصب بر روی Notebook ها طراحی شده است این پردازنده ها به گونه ای طراحی شده اند که مصرف کمتر انرژی و تولید گرمای کمتری دارند. این پردازنده ها در اصل به نام Mobile تولید می شوند و هنگامیکه به همراه چیپ ست 855 شرکت اینتل و کارت بی سیم 2100 شرکت اینتل همراه شوند به نام Centrino خوانده می شود که در ایران به نام Centrino معروف شده اند.
این گروه دارای حافظه داخلی تا 2048K یعنی 2MB می باشد که باعث افزایش قدرت پردازش آنها می شود و سرعت گذرگاه 400MHz دارند. با تولید این پردازنده ها که در چند گروه تولید می شوند، وزن نوت بوکها به علت حذف سیستم های خنک کننده بزرگ قبلی، کاهش چشمگیری داشت. در حال حاضر حدود 85% نوت بوک های دنیا با این پردازنده ها تولید می شوند.


  
  

ازک خبرگزاری سلام

در این یکسالی که از ورود تکنولوژی PCI Express می گذرد و پس از جدال های فراوان، این تکنولوژی نشان داد که فابلیتهای فراوانی را در بطن خود داراست.
بهمین دلیل به دوستانی که به تازگی نیت خرید سیستم دارند توصیه می کنم که سیستمی را تهیه کنند که دارای آخرین تکنولوژی ها مانند PCI-E و شکاف های RAM سازگار با DDR2 باشند.
دقت داشته باشید که تعداد پین سوکت اصلی منبع تغذیه در این مادربردها با نمونه های رایج آن تفاوت دارد. تفاوت قیمت کارتهای گرافیکی PCI-E با نمونه های AGP آن در نمونه های معمولی کمتر از 10هزار تومان است. 

 


  
  

از: خبرگزاری سلام

DVD
های کنونی بر خلاف CD ها می توانند اطلاعات را در دوطرف خود ثبت کنند. همچنین در هر طرف ثبت اطلاعات بر روی دو لایه مجزا امکان پذیر است.
بر همین اساس این دیسک ها به پنج دسته تقسیم می شوند.
اول؛ DVD-5، همان DVDهائی که شما می شناسید، یک طرفه و یک لایه با ظرفیت 4.7 GB .
دوم؛ DVD-9، یک طرفه و دولایه با ظرفیت 8.5 GB .
سوم؛ DVD-10 دو طرفه اما یک لایه در هر طرف با ظرفیت 9.4 GB‌.
چهارم؛‌ DVD-14، دوطرفه که یک طرف آن دولایه است با ظرفیت 13.3 GB و در آخر DVD-18، دو طرفه و در هر طرف دولایه که ظرفیت 17.1 GB دارد. فکر کنم کمی گیج شده اید اما اگر مطلب را آرام بخوانید بهتر متوجه خواهید شد. قبل از خرید DVD های دو طرفه یا دولایه از پشتیبانی دستگاه خود مطمئن شوید.


  
  

منبع : دانستنیهای کامپیوتر،الکترونیک و مخابرات


تفاوت های CPU های AMD وIntel عبارتند از:
1-AMD
براساس معماری اجرایی 9 مرحله ای ساخته شده است اما معماری پردازنده های Intel شش مرحله ای می باشد.بدین معنا که AMDدر هر چرخه کاری 9عملیات را انجام میدهد در حالی که Intel فقط 6 عمل را می تواند انجام دهد.
2-AMD
از640Kb Cache برخوردار است در حالی که Intel ، از 532Kb بر خوردار است هر چقدر که میزان Cache پردازنده بیشتر باشد ، پردازنده کارایی بیشتری خواهد داشت اطلاعات بیشتری میتواند ذخیره کند ودیگر لازم نیست پردازنده برای بدست آوردن اطلاعات یا دستور ها مدت زمان بیشتری را رفت و برگشت به حافظه برد اصلی برای جذب اطلاعات یا دستور العمل ها صرف کند.
3- AMD
از مس برای اتصال ترانزیستور های بکار رفته در پردازنده ها استفاده میکند در صورتی که در ساختمان پردازنده های Intel آلومینیوم بکار رفته است.مس هادی الکترسیته بهتری است ، ازاین رو پهنای اتصالهای بین ترانزیستورها را به میزان چشمگیری کاهش می یابد .که این امر باعث مصرف کمتر مواد اولیه و در نتیجه منجر به کاهش هزینه می شود این دلیل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است.
4-
از دیگر تفاوت های میان AMD وIntel میتوان به راندمان Cache بروی چیپ اشاره کرد ، AMD از معماری انحصاری استفاده میکند که راندمان بیشتری نسبت بیشتری نسبت به طراحی معماری غیر انحصاری Intel دارد.
5-AMD
از تکنولوژی پردازش موازی در مقایسه با Hyper -Threading اینتل استفاده میکند ، در بسیاری از کاربردهای امروزی فعال بودن Hyper -Threading کارائی پائین تری ارائه میدهد ، نتایج تحقیقات بیشمار منتشر شده در نشریات رایانه ای و پایگاهای اطلاعاتی معتبر بیانگوی این پدیده هستند.
6-
یکی دیگر از مهمترین نکات برتر پردازنده های AMD واحد ممیز شناور آن است که از FPU اینتل بسیار قویتر میباشد که این امر باعث اجرای سریع تر برنامه های چند منظوره( MultiMedia) میشود.
7-
زمانی که اینتل P4 را طراحی کرد طول PIPELINE را از 10 مرحله در P3 به 20 مرحله افزایش داد Intel همین تغیر توانست که تعداد عملیاتی که در چرخه عملیاتی انجام می شود بصورت قابل ملاحظه ای کاسته میشود و از طرف دیگر افزایش طول PIPELINE نیازمند افزایش تعداد ترانزیستور ها برای انجام همان تعداد عملیات میباشد که این امر باعث افزایش اندازه هسته و بالا رفتن قیمت تولید میشود . در حالی که AMD با وجود افزایش فرکانس پردازنده های خود طول pipeline را به همان اندازه p3 یا k6 ثابت نگهدارد .


85/9/28::: 11:43 ص
نظر()
  
  

منبع: دانستنیهای کامپیوتر، الکترونیک و مخابرات


Bluetooth
که بعضی ها در فارسی آن را به دندان آبی ترجمه کرده اند. استانداردی برای امواج رادیویی است که که برای ارتباطات بی سیم امپیوترهای قابل حمل و نقل (مانند lap top ها) و تلفن های همراه و وسایل الکترونیکی رایج استفاده می شوند این امواج برای فاصله های نزدیک استفاده می شوند و برای ارتباطات بی سیم تکنولوژی ارزانی محسوب می شوند. و بوسیله این تکنولوژی می توانید بین دو وسیله که دارای این تکنولوژی باشند به صورت بی سیم پیغام، عکس یا هر کلاً اطلاعات رد و بدل کنید. رادیوی Bluetooth در داخل یک میکرو چیپ قرار دارد و در باند فرکانسی 2.4 گیگا هرتز عمل می کند. این تکنولوژی از سیستم "Frequency Hoping Spread Spectrum" استفاده می کند، که سیگنال آن 1600 بار در ثانیه تغییر می کند که کمک بزرگی برای جلوگیری از تداخل ناخواسته و غیر مجاز است. علاوه بر این بوسیله نرم افزار کد شناسایی وسیله طرف مقابل چک می شود. بدین ترتیب می توان اطمینان حاصل کرد که اطلاعات شما فقط به مقصد مورد نظر می رسد. این امواج با دو قدرت وجود دارند. سطح قدرت پایین تر که محیطهای کوچک را می تواند پوشش دهد ( مثلاً داخل یک اتاق ) یا در نوع با قدرت بالاتر که رنج متوسطی را می تواند پوشش دهد. ( مثلاً کل یک خانه را متواند پوشش دهد. ) این سیستم هم برای ارتباط نقطه به نقطه و هم برای ارتباط یک نقطه با چند نقطه می تواند استفاده شود. دارای پهنای باند 720Kbs و 10 متر قدرت انتقال (در صورت تقویت تا 100 متر قابل افزایش است ) می باشد. این تکنولوژی که از سیستم گیرندگی و فرستندگی در جهت مناسب استفاده می کند. قادر است امواج رادیویی را از میان دیوار و دیگر موانع غیر فلزی عبور دهد. اگر امواج مزاحم دستگاه ثالثی باعث تداخل شود انتقال اطلاعات کند می شود ولی متوقف نمی شود. با سیستمهای امروزی بیش از 7 دستگاه می توانند برای برقراری ارتباط با تولید کننده امواج در یک دستگاه دیگر فعال شوند. به این شیوه Piconet می گویند چندین piconet را می توان به یکدیگر متصل کرد که یک scatternet را تشکیل می دهند. Bluetooth SIG سازمان Bluetooth SIG یا Special interest group در سال 1998 بوسیله سونی اریکسون، IBM، Intel، نوکیا توشیبا بوجود آمد. و پس از آن شرکتهای تری کام، Lucent، مایکروسافت و موتورولا و بیش از 2000 کمپانی دیگر به این سازمان پیوستند. فرایند صدور جواز و گواهینامه: قبل از اینکه یک کارخانه بتواند محصولی که از تکنولوژی بی سیم Bluetooth استفاده می کند وارد بازار کند باید جواز آن را از دو جهت دریافت کند. ابتدا محصول مورد نظر استانداردهایی لازم دارد که بتواند با دستگاههای دیگر که دارای تکنولوژی بی سیم Bluetooth هستند ارتباط برقرار کند. دیگر اینکه باید مجوزهای لازم برای این سیستم چه در کشور سازنده و چه در کشوری که محصول به فروش می رود مجوزهای قانونی آنها را دریافت کند.


  
  

از:‌ جام جم

از سال 1996 که دیسکهای ذخیره اطلاعات با فرمتی به نام
DVD وارد بازار شدند ، تاکنون پسوند های متعددی بر این فرمت اضافه شده که از جمله آنها می توان به پسوندهای -R,+R,-RW,+RW,+R DLاشاره کرد.
در واقع افزوده شدن این پسوند ها از زمانی آغاز شد که دیسکهای دی وی دی با قابلیت رایت کردن وارد بازار شدند.
متاسفانه بر خلاف سی دی ها ، استانداردهای متفاوتی برای ساخت یک دیسک دی وی دی وجود دارد و گوناگونی این استانداردها تا حدودی باعث سر درگمی مشتریان برای خرید دستگاهی مناسب می شود. این هفته می خواهیم این پسوند های متفاوت را برای شما رمز گشایی کنیم.
برای این منظور بد نیست ابتدا به معرفی دو اتحادیه عظیم که در زمینه دستیابی به استاندارد های پیشرفته تر با یکدیگر رقابت دارند ، بپردازیم.
DVD FORUM نام اتحادیه ای شامل بیش از 200 کمپانی بزرگ است که در زمینه پیشرفت تکنولوژی دیسکهای دی وی دی همکاری دارند.
از جمله این کمپانی ها می توان به هیتاچی ،میتسوبیشی ، سونی و پایونیر اشاره کرد. این اتحادیه وظیفه ثبت استاندارد های جدیدی که از طرف شرکت های عضو ارائه می شودرا بر عهده دارد.استانداردهایی که این اتحادیه ارائه می کند همگی دارای یک علامت منفی در کنار پسوند دی وی دی هستند.از طرف دیگر
DVD+RW Alliance نام اتحادیه دیگری است که در رقابت شدید با DVD FORUM است.
اعضای این اتحادیه نیز بالغ بر 200کمپانی بزرگ هستند که از جمله آنها می توان به یاماها، سونی ،
DELL و hp اشاره کرد. در این میان نکته جالب حضور کمپانی سونی در هر دو اتحادیه است.
استانداردهای ارائه شده این اتحادیه همانطور که از نام آن مشخص می شود با یک علامت مثبت همراه است. در واقع می توان وجود این استانداردهای متفاوت را نتیجه رقابت این دو اتحادیه دانست که سعی دارند با وضع این استانداردها فروش محصولات جانبی مربوط را نیزانحصاری نمایند.
فرمت های اتحادیه
DVD FORUM عبارتند از:
DVD-R: در اینجا حرف R مخفف کلمه RECORDABLE است. به این ترتیب شما میتوانید با استفاده از یک دستگاه رایتر دی وی دی اطلاعات را بر روی این دیسک ذخیره نمایید.
فناوری بکار رفته دراین استاندارد بسیار شبیه به فناوری استاندارد
CD-R است که در آن دیسک یک بار رایت می شود و می توان آن را بارها خواند.
دستگاههای که دارای این استاندارد هستند تنها می توانند بر روی سی دی های
DVD-R رایت نمایند.
(
DVD-RW :(DVD-R/W دیسک های دارای این استاندارد نیز قابل رایت هستند وفن آوری به کار رفته در آنها بسیار شبیه دیسک های CD-RWاست.
دستگاههایی که دارای این استاندارد هستند قابلیت پخش و رایت بر روی دیسک های
DVD-RW و DVD-R را دارند.در مقابل ، دیسک های اتحادیه DVD+RW Alliance با فورمت های مثبت قرار دارند که می توان گفت از چند جهت بر مدلهای منفی برتری دارند ، ازجمله می توان به امکان اضافه کردن ، پاک کردن وهمچنین جابجا کردن اطلاعات بر روی دیسک رایت شده - بدون تاثیر گذاشتن براطلاعات دیگر- اشاره کرد. همچنین عمل فاینالیزه کردن دیسک نیز به نحوی انجام می شود که سرعت خواندن اطلاعات از روی دیسک بالا می رود.
DVD+R: دیسک های این استاندارد نیز قابل رایت هستند. دستگاههایی که دارای این استاندارد هستند تنها می توانند اطلاعات را بر روی دیسک هایی با فرمت DVD+R رایت کنند.
DVD+RW: دستگاهی که دارای این فرمت باشد می تواند بر روی دیسک هایی با استاندارد DVD+R و DVD+RW اطلاعات را رایت کند و دیسک های این استاندارد نیز از نظر عملکرد تفاوتی با مدل DVD+R ندارند.
این نکته لازم به ذکر است که تمامی دیسک های با استانداردهای بالا در رده ای از
dvd با نام dvd 5 یا dvd 10 قرار دارند dvd 5 دیسکهایی با یک لایه و یک لبه و ظرفیت 4.7GB هستند و دیسک های dvd10 دارای یک لایه ودو لبه و 9.4GBظرفیت هستند.
DVD+R DL: این نوع دیسک ها از همان فن آوری دیسک های DVD+RW بهره می برند با این تفاوت که دارای دو لایه می باشند. به این ترتیب ظرفیت این دیسک ها نسبت به مدل های قبلی دو برابر شده است. این دیسک ها جزو رده ای از دیسک ها با نام DVD 9 و DVD 18 هستند. دیسک های DVD 9 دارای دو لایه و یک لبه و ظرفیت 8.5GB هستند و دیسک های dvd 18 دارای دو لایه و دو لبه وظرفیت 15.9GB اند. تمامی دیسک های ذکر شده در بالا دراکثر دستگاههای پخش دی وی دی رایج در بازار قابل خواندن هستند.
استاندارد دیگری که توسط اتحادیه آلیانس ارائه شده است
DVD-RAM است که مزیت این نوع دیسکها بر مدلهای قبلی امکان چند بار رایت اطلاعات بر روی آنها است. از طرف دیگر این نوع دیسک ها در دستگاههای موجود دربازار قابل پخش نیستند و برای استفاده از آنها تیاز به دستگاهی متفاوت است.


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >