سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرمان خدا را بر پا ندارد جز کسى که در حق مدارا نکند و خود را خوار نسازد و پى طمعها نتازد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :59
بازدید دیروز :56
کل بازدید :842712
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/6
11:31 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

مروری برسخت افزارهای بازیهای رایانه ای (شماره283)

تلاش برای رفتن به دنیای بازی

رایانه های اولیه وسایلی بودند که فقط وفقط برای محاسبات به کار می رفتند با پیشرفت روز افزون فناوری بسیاری ازوظایف وامور اساسی حتی درحد سازمانی ودولتی بردوش رایانه قرار گرفته است. ازطرف دیگر با پیشرفت فناوری های تصویری برنامه نویسان بازیهای  رایانه ای راابداع وبه سرعت گسترش دادندتاجایی که امروز یکی ازداغ ترین بحثهای روز دنیای رایانه به بازیهای رایانه ای اختصاص یافته وبازی به یک صنعت تبدیل شده است شرکتهای بزرگی همچون مایکروسافت نیز بخش بزرگی ازنیروی فنی وکارآمد خودراصرف فعالیت در این زمینه نموده اند. طراحان نرم افزاری سعی داشتند محیط های بازی راهرچه بیشتر به پیراموان طبیعی انسانها نزدیک کنند وبا افزودن جلوه های خاص صوتی وتصویری شرایطی فراهم کنند که افراد خودرا درمحیط بازی حس کنند.اما یک اشکال برای رسیدن به این هدف وجودداشت باتمام امکانات موجود بازیکنان همچنان باید با چند تادکمه ویا با ماوس به بازی         می پرداختند بنابراین طراحان سخت افزاری نیز دست به کار شدند تاوسایلی طراحی کنند که بازیکنان رابه محیط بازی نزدیک کنند.ازاولین طراحی دسته های بازیJoystick بود.این وسیله برروی خود دستگیره ای دارند که به جلو وعقب وطرفین قابل حرکت است. روی بدنه دستگاه نیز دکمه هایی درنظر گرفته شده است که درهربازی کاربخصوصی راانجام دهند.باگرفتن این دستگاه به وسیله 2 دست وحتی تحرک وهیجان بازیکنان خودرا بیشتر درمحیط بازی حس می کنند این دستگاه ها با توجه به نکات خاصی پیشرفت نموده تاجایی که برخی طرحها مبتنی برنکات پزشکی پیاده سازی می شوند که خستگی رادربازیکنان به حداقل برسانند.مثلا دستگیره ها درست به شکلی طراحی می شوندکه مسیر انگشتان دست درطولانی مدت احساس خستگی نکنند ویا دکمه هاراکاملا درمسیر انگشتان قرارمی دهد تابرای فشردن آنها نیازی به حرکت انگشتان به طرفین نباشد وتنها با کمی فشار به مقصود برسند.

برخی دیگر درطراحی ها به یک مرحله فراتر ازدسته های بازی گام نهاده اند به عنوان مثال دستگاه هایی برای بازی ها اتومبیلرانی طراحی شده اند که به شکل فرمان ودنده وپدالهای خودروهستند. بازیکن برای هدایت اتومبیل به طرفین ازفرمان وبرای کم وزیاد کردن سرعت خودرو ازپدالهااستفاده می کند وبااین کار خودرا کاملا به جایی راننده اتومببیل حس می کند اما یک تفاوت وجود دارد .وآن این که هیچ نگرانی برای افزایش سرعت ویا تصادفات وجودندارد وشخص می تواند به طور کامل از بسیاری هیجانات تخلیه شود. اماگاهی زیادهروی دربازیها نتیجه عکس داشته است وبازی وتفریح رابه جنون بازی تبدیل کرده است وافراد رادرهررده سنی تحت تاثیر قرارداده است دربرخی ازمکانهای تفریحی بازیهای موتورسواری درنظر گرفته شده است وسیله بازی نیز یک موتور است که برروی یک اهرم قابل تحرک نصب شده است برای بازی افراد سوار موتور شده وبادستگیره وترمزها سرعت موتور را تنظیم می کنند سرپیچ ها نیز خود رابه طرفین منحرف می کنند ودرحالی که به نمایشگر روبه روی خود خیره شده اند نتیجه حرکت های خودرابرروی صفحه نمایشگر مشاهده می کندبایان کارغرق دردنیای بازی می شوند,اما در همان حین بازی متوقف می شود ومسئول بخش می گوید که وقت تمام است وبرای ادامه باید مجددا مبلغی پرداخت شود.

ازدیگر وسایلی که برای بازیها طراحی شده است عینک های سه بعدی است.شاید شماهم یکی ازاین عینکها رادیده باشید مشخصه ظاهری این عینک ها تفاوت رنگ شیشه های آن است که یکی به رنگ قرمز ودیگری به رنگ آبی است این عینک هابه طوری طراحی شده اند که برخی از تصاویری راکه بروی یک صفحه به صورت دوبعدی شکل گرفته اندبه صورت سه بعدی نمایان می کنند.وظیفه این عینک ها آن است که برای هرچشم به طورمجزا یک تصویر بخصوص مهیا کنند که هرتصویر با دیگری اندکی تفاوت دارد.مغز انسان نیزهمیشه سعی دارد تصاویردریافتی ازدوچشم رابایکدیگر به منظور تشکیل یک تصویر واحد ادغام کند. به همین دلیل ما آن تصویر رابه صورت سه بعدی مشاهده می کنیم .البته تصاویر نیز باید به نحو خاصی طراحی شوند که باعینک هاسازگار باشند.باتوجه به این نکات بازی سازان , بازیهای عرضه کرده اندکه با این عینک ها جلوه می یابند.

دنیای بازیهای رایانه ای باسرعت زیادی درحال رشد است.یک سری تولید کننده به تولید می پرادزند ویکسری مصرف کننده باخرید محصولات درآمد هنگفتی راعاید تولید کنندگان می کند طراحان بازی مغزی متفکر وخلاق و  روبه رورشد دارند.درحالی که بازیکنان بادور شدن ازمطالعه وتحقیق ازرشد فکری فاصله می گیرند بنابراین خوب است درصورت علاقه با بازی به جای انجام بازی به طراحی هایی درزمینه بازی روی بیاوریم البته توصیه نمی کنیم که همه به سمت بازی سمت بازی سازی روی بیاورند.اماترجیح براین است که دریک کشور به جای این که روزبه روز برتعداد بازیکنان خودبیفزاید هزاران طرح بازی داشته باشد.

پارسا ستوده نیا 

 


  
  

موضوع قطعه این هفته یک دستگاه با نمایشگر 52/5 اینچی است. که به ویندوز قابلیت کنترل ازراه دور می دهد. نام دستگاه با ویندوزهای M-play 202   VI-System  است.این دستگاه با ویندوزهای مدیا سنتر،2000و2003ودیگر نگارش های ویندوزxp سازگاراست.این دستگاه با نرم افزارهای MCE  2005 ,media Player 9,10 , Winamp به خوبی ارتباط برقرار می کند.ابعاد نمایشگر این دستگاه 25×2 سانتی متر وازانواع  فلوئورسان وبه رنگ آبی است که برخلاف نمایشگر های LCD ازهر جهتی قابل خواندن است.نمایشگرنامبرده اطلاعات مفیدی ازقبیل اطلاعات وضعیت فعلی سیستم وترافیک شبکه را نمایش می دهد.همچنین دارای یک رقص نور درزمان پخش موزیک است.توابعی نیز باری دیگر برنامه های چند رسانه ای درنظر گرفته شده است. دستگاه کنترل ازراه دور نیز دارای 45 دکمه است.که به شما امکان فرمان دادن دور به رایانه را می دهد وقادر به پشتیبانی از20 برنامه است. شما نی  توانید مطابق خواست خود این دستگاه رابرنامه ریزی کنید.نکته قابل توجه این دستگاه آن است که می توانید نامه های الکترونیکی ( Email ) شما را درصورت پشتیبانی سرویس دهنده ازPop3 چک کرده وبرروی نمایشگر خود پیغامی به این مضمون صادر کند:خوانایی نوشته ها برروی نمایشگر دستگاه بسیار زیاداست به طوری که ازفواصل دور قادر خواهید بود ازوضعیت سیتم مطلع شوید.این دستگاه ازطریق ازطریق USB نوع 1/1 یا 0/2 بارایانه ارتیاط برقرار می کند. بنابراین ولتاژ ورودی آن 5 ولت وازنوع مستقیم است.

ابعاد دستگاه اصلی حدود 80*43*150 میلی متر وابعاد ریموت کنترل 30*210*64 میلی متر است. انرژی ریموت نیز از دو عدد باتری AAA تامین می شود(نیم قلمی)

دیگر نرم افزارهای پیش فرض پشتیبانی شده توسط دستگاه عبارتنداز:

real  Player  , Quick  time player  , Jet Audio    , kMplayer  , itunes  home theater ,Bs player , WinDVD ,  Gom,…

سیستم مورد نیاز برای استفاده ازاین دستگاه یک رایانه سازگار با IBM با پردازنده پنتیوم 4 با حافظه 256 مگا بایت وحدود 120 مگا بایت فضای خالی دیسک سخت است.

 


  
  

آشنایی با UPS (شماره248)

مراقب رایانه تان باشید

لوازم الکتریکی معمولا نسبت به نوسانات ولتاژ برق بسارحساس هستند.و همانطورکه می دانید نوسان ولتاژ دربرق شهر تقریبا یک امرروزمره است.کارخانجات تولیدکننده وسایل الکتریکی معمولا ازیک منبع تغذیه برای رفع این شکل استفاده می کنند.معمولا کاریک منبع تغذیه در این گونه وسایل جلوگیری ازنوسانات برق مخرب برای دستگاه می باشدولی زمانی که برق شهر قطع می شودازمنبع تغذیه هم کاری برنمی آید.اگر ازکامپیوتر تان زیاد استفاده می کنیداحتمالا تابحال برای شما هم پیش آمده که درهنگام کار با کامپیوتر تان برق قطع شده باشد.اگرانسان خوش شانسی هستید احتمالا هنوز کامپیوترتان درست کار       می کند البته دربیشتر موارد حداقل مادربرد کامپیوتر آسیب می بیند.اگر CPU نسوخته باشدبایدگفت هنوز هم نسبتا انسان خوش شانسی هستید.

امروزه با وجود مادربردهایی که خیلی هم گران نیستندمی توانید ازروشهای ارزان قیمت مختلفی برای حفاظت مادربرد کامپیوتر دربرابر مشکلات منبع تغذیه ( برق شهر) استفاده کنید.ولی هیچ روشی مانند استفاده از UPS ( Uninterruptible  Power   Supplies) یایک منیع تغذیه بدون وقفه نمی تواند از مادربرد یاسایر وسایل گران قیمت شما دربرابر مشکلات برق حفاظت کند. زمانیکه شمایک سرور یا کامپیوتر گران قیمت داریداهمیت وجود UPS بیشتر می شود.

UPS برای فیلتر نوسانات ناخواسته برق ورودی وکنترل ولتاژ آن دارای مدارات خاصی است.وبرای حل مشکل قطع برق یا افت بیش از حد ولتاژ ( افت ولتاژ برای بسیاری تجهیزات مضر است یا سبب ازکارافتادن موقت آنها می شود)ازباتری استفاده می کند. که کل این مجموعه راتغذیه پشتیبان می گویند. اما چگونه می توان یک UPS خوب انتخاب کرد.درجواب این سوال باید گفت این موضوع کاملا بستگی به میزان توانایی شمادرپرداخت می باشدوUPS رابرای چه منظوری مورد استفاده قرار می دهید.مصرف انرژی آنچه محافظت می کنید عامل دیگری است که درخرید UPS نقش مهمی ایفا می کندواحدی که بوسیله آن ظرفیت    UPS با مقدار انرژی که به شما می دهد بیان می شود عبارت است ازآمپر –ساعت 

مثلا یک UPS پنچاه آمپرساعت می تواند دستگاه شمارا با جریان 2آمپر به مدت 25ساعت یابه جریان با 5آمپر به مدت10 ساعت تغذیه کند.توجه داشته باشید که میزان جریان را مصرف دستگاه تعیین می کندپس زمان تغذیه برای یک UPS مشخص به میزان مصرف دستگاه شمادارد.

بدیهی است درصورتی که زمان بحرانی که به یک منبع تغذیه ازUPS با آمپر – ساعت کمتر ودرنتیجه ارزانتر استفاده کنید.البته یک محدودیت هم در این زمینه وجود دارد وآن این است که جریان نامی UPS شماباید ازکل برق دستگاههای شما (به آمپر)بزرگترباشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هیچگاه ازیک محافظ لوازم برقی (مانند محافظ یخچال یا کامپیوتر) درخروجی یک UPS استفاده نکنید یابه عبارت دیگر زمانیکه ازUPS استفاده می کنید نبایداز محافظ ها به طور همزمان برای یک دستگاه استفاده کنیدچون باعث صدمه دیدن دستگاه شده وحتی ازنظر ایمنی شما هم می تواند خطرناک باشد.

معمولا قیمت UPS بازه ای بزرگ دارد تاکسانی که ازتوانایی مالی کمتری برخوردارند هم بتوانند آنرا تهیه کنند.البته طبیعی است که قیمت بالاتر کیفیت وامکانات بیشتری رابرای شما به همراه خواهدداشت.

 


  
  

 

آشنایی با کارت TV یک تلویزیون درون رایانه (شماره 244)

 

 ایا تا به حال به این  مساله برخورد نموده اید که برنامه ای یا فیلمی از یکی از شبکه های سیما پخش شود که شما علاقمند هستید که یک نسخه VCD یا  DVDاز انرا داشته باشید. یک راه حل ساده اما قدیمی و از رده خارج، ان است که در صورت در اختیار داشتن دستگاه ضبط ویدیویی انرا بر روی نوار VHS ضبط نموده و سپس به یکی از مراکز رایانه ای رفته و با صرف هزینه ای انرا به VCD تبدیل نمایید. شاید برای یک یا دو برنامه تلویزیونی این کار به صرفه باشد. اما اگر این کار به تعداد بیشتری صورت گیرد مطمینا مقرون به صرفه نبوده و باید به فکر راه حل جدیدی بود . اکنون به مساله دیگری توجه کنید. شما هفته ها داستان یک سریال تلویزیونی را دنبال کرده اید اما یک شب کار واجبی دارید که امکان دیدن انرا نخواهید داشت و یا در تبلیغات وعده پخش یک برنامه یا یک سخنرانی داده می شود اما شما می دانید که در ان ساعت منزل نخواهید بود در این حالت شاید ارزو کنید که کاش برنامه زمانی شروع شود که من در منزل باشم و یا کاش می توانستم برنامه را ضبط کنم .                                                   یک تیرو چند نشان

 

  و اما راه حل پیشنهادی ما برای حل این مسایل تنها یک عبارت است. تهیه یک کارت TV با خرید و نصب یک عدد کارت TV شما می توانید رایانه خود  را به یک تلویزیون تبدیل کنید. این کارت که بر روی شکاف PCI نصب می شود قادر است با کمک یک انتن تلویزیونی ، تمامی کانالهای سیما را دریافت و پخش کند . البته کیفیت تصویر دریافتی علاوه بر مرقوبیت نوع کارت TV به نوع انتن نیز بستگی دارد در واقع بهترین کارتهای TV نیز بدون یک انتن خوب کاری از دستشان بر نمی اید

                                                                       امکانات اصلی

بعد از نصب سخت افزاری و نرم افزاری کارت TV باید ابتدا به جستجوی کانالها پرداخت بعد از این کار شما قادر خواهید بود برنامه  های تلویزیون را در یک پنجره مشاهده نمایید و به طور همزمان به کار های دیگر نیز بپردازید. اندازه پنجره از حالت استاندارد به اندازه تمام صفحه قابل تنظیم است. در ضمن شما قادر به ضبط همزمان برنامه ها در هنگام پخش نیز خواهید بود که در قالب MPEG 1 و MPEG 2 بر روی دیسک سخت ذخیره میشوند می دانیم که قالب فایلهای VCD ها 1MPEG وقالب فایلهایDVD ها MPEG 2 است. البته توجه داشته باشید که برای ضبط همزمان در قالب MPEG 1 به حداقل پردازنده پنتیوم 3 با سرعت 800 مگا هرتز و برای ضبط در قالب  MPEG 2به حداقل پردازنده پنتیوم 4 با سرعت6/1گیگا هرتز و همچنین حداقل 128 مگا بایت حافظه RAM نیاز است اکثر کارتهای  TV امکان داشتن چند تصویر همزمان را نیز به کار بران میدهند البته به آن معنا که در یک زمان به مشاهده چند کانال بپردازیم. زیرا این امکان به داستن چند گیرنده نیاز دارد که کارتهای TV   معمولی تنها یک گیرنده دارند این امکان به این صورت است که تصویر چند کانال را در کنار یکدیگر در اختیار دارید که این تصاویر طی یک مدت زمانی به روز میشوند و شما را از برنامه های کانالهای مختلف آگاه می کنند سپس با کلیک برروی هر تصویر می توانید برنامه آن کانال را دنبال کنید. امکان دیگری که کارتهای TV در اختیار کاربران قرار می دهند برنامه ریزی برای ضبط است مثلا شما می توانید تاریخ ،روز ، ساعت شروع ضبط و ساعت پایا ن ضبط را معین نمایید مثلا بگویید فردا ساعت 7 صبح شبکه یک را به مدت یک ساعت  ، سپس بلافاصله 30دقیقه از شبکه دو را ضبط کن. ساعت 6 بعد از ظهر نیز شروع به ضیط شبکه سه به مدت 10 دقیقه کن و به همین ترتیب الی آخر.برخی از نرم افزارها نیز امکان خاموش کردن رایانه را بعد از اتمام برنامه ریزی به کار بر می دهند.در این صورت می توانید برنامه های مورد علاقه خود را در هر کجا که باشید ضبط نموده و سر فرصت به تماشای آن بپردازید.

                                                               امکانات جانبی

 تا کنون هر چه گفتیم در تمام کارتهای TV مشترک بود اما برخی شرکتهای سازنده امکانات جانبی نیز به محصولات خود اضافه کرده اند یکی از این امکانات Capture یا تبدیل تصاویر ویدیویی VHS یا هر چیز دیگر به VCD است این گار با استفاده از یک ورودی بر روی کارت   TV  و با استفاده از نرم افزارهای مخصوص قابل انجام است و معمولا این نرم افزارها در کنار کارت TV موجود است البته کارتهای مخصوص و حرفه ای مخصوص این تبدیلها موجود است که برای کاربران حرفه ای توصیه می شود امکان دیگر پخش رادیو FM است بنابر این شما قادر خواهید بود به شبکه های رادیویی نیز از طریق رایانه گوش فرا دهید برخی نیز به همراه کارتTV یک کنترل از راه دور (Remote ) نیز ارایه می کنند. قیمت کارتهای TV بسته به نوع و کار آیی و گیفیت آنها متفاوت است اما حدود قیمت آن 40 هزار تومان است در هنکام خرید باید به کیفیت و ضمانت کارت ها توجه داشته باشیم و تصویر خوب و با کیفیت را فدای امکانات جانبی نکنیم.

      

                                                                                                                          پارسا ستوده نیا

 

 


  
  

دستگاه مستقل همه کاره (شماره228)

دستگاهی راکه این هفته قصدداریم به شما معرفی کنیم یک CD نویس قابل حمل است که می تواند مستقل ازرایانه محتویات انواع کارتهای حافظه ازقبیل  MMX  ,SD ,MS ,CF,SM وغیره را به طور مستقیم با سرعت 24X درحالت نوشتن عادی و10X درحالت نوشتن برروی CD کپی نماید .این دستگاه که   CP200      Apacer Disk Steno  نام دارد ودربازار ایران نیز موجوداست این دستگاه این امکان رادارد که محتویات چند کارت حافظه ازانواع مختلف را برروی یک CD کپی نماید .این CD نویس از طریق USB 2.5 به رایانه متصل می شود خوب است بدانید که سرعت تبادل  اطلاعات انواع کارتهای حافظه  به USB2.5 نمی رسد امااغلب آنها ازUSB1.1 سریع ترند .هنگامی که دستگاه به رایانه متصل شود درست همانند یک        CD نویس معمولی عمل می کند این دستگاه برای استفاده درویندوز    XP نیازی به نرم افزارراه انداز ندارد امابرای سایر ویندوزها  نرم افزار  لازم همراه دستگاه ارائه شده است این دستگاه برای آن که یتواند مستقل از رایانه عمل کند به یک باتری درون ساخته قابل شارژ 4/7 ولت و1800میلی آمپر مجهز است که درزمان شارژ کامل قادر به نوشتن CDبه مدت 60 دقیقه خواهد بود.

یک نمایشگر  LCD کوچک نیز برروی این دستگاه تعبیه شده است که درهر لحظه موقعیت موجود وعمل فعلی راگزارش می نماید این دستگاه برای کاربردهای عمده کارتهای حافظه گران قیمت موجب صرفه جویی هزینه نیز خوهد بود زیرا با انتقال محتویات کارتهای حافظه به CD وفرمت کردن کارت حافظه آنرا برای استفاده مجدد آماده می سازد این دستگاه همچنین داری یک خروجی ویدئو است که می تواند محتویات تصویری وویدئویی کارتهای حافظه وcd رابااتصال به تلویزیون یا هردستگاه دیگر باورودی ویدئو نمایش دهد.این دستگاه می تواند به عنوان یک پخش کننده DVD نیز مورد استفاده قرارگیرد،اماقادر به نوشتن DVD نیست .این دستگاه یک مبدل برق شهرنیز برای استفاده مستقل ازباتری دارد وبه همراه آن یک ریموت کنترل نیز ارائه شده است. بافر حافظه این دستگاه برای نوشتن CD برابر 2مگابایت است ومی تواند به عنوان یک Card reader باسرعت اتصال 480مگابایت درثانیه استفاده شود.

 


84/12/9::: 1:55 ص
نظر()
  
  

                               آشنایی با KVM (شماره215)

فراترازصرفه جویی

بسیار اتفاق می افتد که از یک رایانه دویا چند نفر استفاده می کنند اما حالتی رادرنظر بگیرید که یک نفرازدویاچندرایانه استفاده می کند ممکن است آن شخص یک رایانه را مشغول یک پردازش سنگین نموده وبارایانه دیگر کارهای دیگر خودراانجام دهد.درحقیقت این شخص به دوپردازنده ویابه عبارتی دورایانه مستقل برای انجام کارهای خود نیازمند است این مساله برای شرکتهای سرویس دهنده وب ویاشرکتهای طراحی گرافیکی بیشتراتفاق می افتد تایک فرد.اما افراد بسیاری نیز وجود دارند که یک رایانه قدیمی دارند که پاسخگویی نیازهای آنان نیست وتصمیم به تهیه یک سیستم جدید می گیرند اماآیا  ماوس،صفحه کلیدونمایشگرنیز پاسخگویی نیازهانیست .به نظر شما اگر هزینه خرید این سه قطعه ازکل هزینه حذف شود چه روی می دهدیا هزینه کل کاهش می یابد ویا می توان ازآن هزینه جهت تجهیز بیشتر رایانه استفاده کرد علاوه بر هزینه گاهی مساله کمبود جا مطرح می شود درکلیه حالات مطرح شده دربالااندیشه انسان به سمتی می رود که بتواند ازیک ماوس وصفحه کلیدونمایشگربرای استفاده ازچند رایانه مستقل بهره بردوهدف این عمل نیز می تواند به جهت صرفه جویی درهزینه زمان ویاابعاد فیزیکی باشد. این مشکل توسط دستگاهی به نامKVM به شکل بسیارجالب،ساده وکارآمدی مرتفع شده است.

KVM چیست؟

دراصل KVM Switch  است که به اختصار KVM خوانده می شود .ازسرنام عبارت  Keyboard  Video  Mouse  Switch گرفته شده است .این دستگاه انواع مختلف وگوناگونی دارد که هریک برای کاربردهای خاص خود طراحی شده انداین دستگاه ابعاد نسبتا کوچکی داردومی توان به آن دو،4 یا تعداد بیشتری رایانه رابه آن متصل کرد ازطرف دیگر به آن یک ماوس ،یک صفحه کلید ویک نمایشگر نیز متصل می گردد رایانه ها قادر خواهند بود همزمان به پردازش اطلاعات بپردازند اما دریک دکمه هرسه دستگاه نمایشگر ،صفحه کلید وماوس به ماوس به رایانه دیگر متصل می شود با فشار مکرر دکمه ها می توان میان رایانه ها سوئیچ کرد.سوئیچ های kvm درسرویس دهنده های برزگ ازاهمیت فوق العاده ای برخوردارند .سوئیچ های طراحی شده اند که صدها رایانه راتنها ازیک ایستگاه کاری کاری اداره می کنند استفاده ازکابل CAT5  می تواند حتی این امکان رابه سرویس دهنده بدهد که صفحه کلیدوماوس ونمایشگر 300متر ازرایانه فاصله داشته باشند واین فاصله بااستفاده ازفیبر نوری به ده کیلومترقابل افزایش است وجود وعدم وجود یکkvm با وجود تنها دو رایانه می تواند موجب صرفه جویی محسوسی ازچندین جهت شود چه رسد به تعداد رایانه های بیشتر.درضمن با وجودkvm درمصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

امنیت سوئیچ های kvm

ممکن است این سوال مطرح شود که درسرویس دهنده های برزگ وب استفاده ازkvm ازامنیت کافی برخوردار است یاخیر؟درپاسخ به این سوال باید بگوییم که فناوری kvm کاملا ازشبکه مستقل است وبه هیچ عنوان ازراه دور وازطریق نرم افزازی قابل هک نیست.

خصوصیات جانبی

اکثر قریب به اتفاق kvm ها  hot-play هستند به این معنی که می توان بدون نیاز به خاموش کردن رایانه وحتی restar  کردن آن اتصالات راجابه جا کردویا رایانه ای رااضافه وکم کنیم. نکته دیگر منبع انرژی kvm  است kvm انرژی خودرا ازبرق 5 ولت صفحه کلید دریافت می کند ونیازی به کنبع تغذیه مستقل ندارد همچنین درمسافت های طولانی دچار افت کیفیت تصویر نمی شوند عمل سوئیچ نیز هم ازطریق دکمه های تعبیه شده برروی دستگاه انجام پذیر است وهم ازطریق ماوس وصفحه کلید (hot key)    بااین که کل سرویس دهنده ازراه دور ازطریق kvm قابل نفوذ نیست امابه جهت امنیت داخلی ومحلی امکان رمزگذاری نیزبرای این سوئیچ ها فراهم است. کنترل ودسترسی به رایانه ها توسط سوئیچ نیز قابل کنترل است .امکان کنترل ودسترسی ها بهkvm حتی ازطریق ‌آدرسهای IP نیز امکانپذیر است همانطورکه متوجه شدید KVM ازتنوع زیادی برخوردارند وباتوجه به نوع وکارکرد هریک قیمت خاصی دارند اما ساده ترین نوع KVM که امکان اتصال دورایانه رابه یک ماوس وصفحه کلیدونمایشگر فراهم می آورد حدود 25 هزارتومان قیمت دارد .البته برای تهیه یک KVM ابتدا باید به تعداد رایانه های موجود ونوع کاربردی وسپس به هزینه وقیمت آن توجه کرد.

 روزنامه جام جم

 


  
  

i-RAM جایگزین دیسک سخت(شماره210)

امروزه یکی از بحثهای گرم شرکت گیگابایت آن است که آیا می تواند  i-RAM  های خود را جایگزین دیسک های سخت امروزی کند یا خیر .دیسک های سخت امروزی با توجه به حجم انبوه اطلاعات ودسترسی به اطلاعات درآنها کم است طی سالها تلاش براین بوده است که کارایی وسرعت سیستم های مبتنی برRAM را افزایش دهند زیرا دیسک های سخت درصورتی که دیسک های لیرزی وفلاپی ودیگر رسانه های ذخیره  سازی قابل حمل ندیده بگیریم دردنیای نوین رایانه کندترین رسانه ذخیره سازی هستند یک راه حل موجود استفاده از SSD است.SSD یک دیسک سخت است که به طور کل ازتراشه های حافظه تشکیل شده است اماشرکت تایوانی گیگابایت به نتیجه جالبتری دست یافت وآن i-RAM است .این محصول یک برد با4سوکتDIMMویک باتری بافر باواسط SATA دارد که انرژی خود راازشکاف PC1 دریافت می کند تازمان عمرباتری RAM های سوارشده برروی برد حکم یک دیسک سخت راخواهند داشت.

 


  
  

30 گیگا بایت دریک DVD (شماره208)

دررقایت نسل جدید تولیدات DVD  با کارخانه ها وماشین آلات موجود ،یکی ازشرکتها به تولید HD  DVD-R  دولایه 30 گیگا بایت توانایی خود رابه رخ دیگر تولید کنندگان کشید.فناوری نوشتن دولایه دیسک های لیرزی با DVD+RW  درسال 2003به بازار معرفی شد .البته DVD  های دولایه یک طرفه هستندیعنی دسترسی به هردولایه تنها ازیک طرف دیسک انجام می شود امادیسکهای دوطرفه نیز موجودند که فناوری ساخت وکارباآنها کاملا بانوع قبلی متفاوت است ونکته جالب توجه مربوط به این محصول جدید این شرکت آن است که این شرکت این محصول را باامکانات ودستگاههای موجود عرضه کرده است ووعده داده است که این محصول رادر‌‌آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رساندوالبته شرکت BDblu-rau  دولایه با ظرفیت 50 گیگا بایت وبیشتر نیز تولید نموده است امابرای ساخت دستگاهها جهت تولیدانبوه این محصول ها نیاز به سرمایه گذاری بزرگ است.

 


84/12/4::: 11:19 ص
نظر()
  
  

مقایسه کامپیوترهای فوق سرعت با قیمت مناسب (شماره 199)

دو سیستم عرضه شده از سوی Polywell، (سمت چپ) و Falcon Northwest (سمت راست) از سریعترین پردازشگرهای AMD بهره می برند. کامپیوترهایی سریع و گران. ولی آیا خرید آنها الزامی است؟

Athlon 64 FX-s3 کامپیوتر 2/4GHz (ویژه بازی ها)، در آزمایشات ما موفق بیرون آمد. اولین کامپیوتر گران دارای حافظه گیگابایتی کارت های گرافیکی پیشرفته و هارد دیسک های فوق سریع است ولی همیشه پیکربندی های خوب نمی تواند به معنای بهترین ارزش ها باشد.

ما دو کیس را مورد قرار دادیم،
Poly900 Nf3-FXS3 ساخت Polywell با بهای 3499 دلار، که در PC World Bench حائز 146 امتیاز گشت بالاترین امتیازی که تا کنون ثبت کرده ایم و Machv ساخت Falcon Northwest با بهای 4746 دلار که 143 امتیاز را به خود اختصاص داد بیشترین امتیازی که پیشتر بدست آمده یعنی (144) از آن 51GV پردازنده Athlon64 FX بوده است.

این دو سیستم دارای چیپ
FX-S3 و حافظه گیگابایتی DDR400، هارد دیسک Serial ATA RAID و بورد گرافیکی FX S950 Ultra محصول Nvidia می باشند. به عنوان مثال، سیستم Polywell دارای دو هارد دیسک 74 گیگابایت (10000rpm) فوق سریع از Western Digital است. این ویژگی 400 دلار به هزینه سیستم افزوده است. از طرف دیگر، درایوهای 120 گیگابایت (7200 rpm) هیتاچی شرکت Falcon با هزینه کمترامکان ذخیره سازی داده های بیشتری را فراهم می کند.

خریداران و صرفه جویی در هزینه:

گرچه بورد
Ge Force FX S950 Ultra محصول Nvidia، سریعترین گزینه شرکت است، ولی در حال حاضر نمی تواند بهترین انتخاب برای کار گرافیکی باشد. بنابر آزمایش های گرافیکی Radeon 9800 XT محصول ATI با عملکردهای عالی در شاخص های بازی ها، بوردهای گرافیکی جدید ATI را به عنوان بهترین خرید معرفی می کنیم و علاوه بر این، هر یک از این کامپیوترها بازی های جدید را نرخ فریم (frame rates) بالا بر روی بردهای گرافیکی حد متوسط اجرا می کنند. نسل جدید کارت های گرافیکی در راه هستند، پس بهتر است در حال حاضر با بوردهای نه چندان گران ساخت تا موج جدید بازی های معروف روانه بازار گردند.

به نظر ما، مانیتور
LCD، 19 اینچ NEC که با V Mach عرضه می شود و سیستم صوتی آن، Klipsch Pro Media Ultra 5/1 بهتر از دستگاه Polywell می باشد LCD فوق نشان داد تصاویر و بازی های سریع کمی کند عمل می کند اما شفافیت تصویر و کیفیت کلی آن بسیار بهتر از مانیتور 19 اینچ Polywell AocCRT می باشد. مانیتور AOC CRT، 19 اینچ سیستم Polywell و سری Inspire T 7700 7/1 محصول Creative آن عملکرد چشمگیری برای Polywell محسوب نمی شوند.

دیگر بخش های این دو جعبه بازی شبیه به هم هستند. هر دو دارای پورت های
LAN 10/100 مجتمع می باشند. کارت صوتی هر دو Sound Blaster Audigy 2 ساخت Creative می باشد. هر دو سیستم دارای دو درایو نوری هستند، گرچه Mach V کپی کننده Plextor DVD خود را با یک درایو DVD-ROM عرضه می کند (به جای درایو DVD-ROM/CD-RW) و 900NF3-FX53 کپی کننده DVD سونی خود را با درایو ترکیبی DVD-ROM/CD-RW سازگار ساخته است سیستم Polywell دارای کارت تیونر تلویزیونی نیز می باشد. از لحاظ شکل و شمایل، سیستم Falcon دارای یک کیس آلومینیومی است، و Polywell یک کیس بزرگ را در قالب استیل مشکی با زوارهای پلاستیکی در جلو که نورهای قرمز از آن ساتع می شود، برای خود انتخاب کرده است. یک درب نازک از جنس کروم پورت های USB 2/0 و Fire Wire را می پوشاند.

900
NE3-Fx53 ویژگی های طراحی منحصر به فردی دارد، ازجمله دستیابی به درایوها و کارت ها بدون نیاز به ابزار، علاوه بر این کامپیوتر دارای نقاطی در پشت و جلو برای نصب فن های 120mm می باشد. این فن ها جریان بیشتری را نسبت به فن های 90mm به گردش در می آورند. متاسفانه در عمل هارد دیسک نصب شده در Polywell انتقال جریان هوا را از جلو مسدود می سازد و خنک سازد و خنک سازی مسیر کابل های برق و اطلاعات تهویه را محدود می نماید.

اگرچه
Mach5 کمی گرانتر است. ولی کیس بهتری است و در کل با در نظر گرفتن مانیتور و بلند گوها سیستم قابل قبول تری را ارائه می دهد. ولی، Polywell از لحاظ ارزشها، بدیل سرعت فوق العاده سیستم Poly 900 NF3-FX53 بهتر می باشد.


  
  

سروصدای رایانه ها کمتر خواهد شد! (شماره 190)

هنگامی که پشت میز کارتان هستید، تمرکز کردن برایتان سخت است؟
صداهای مزاحم یکی از دلایل اصلی بر هم زدن تمرکز می باشند و رایانه های شخصی یکی از تولیدکنندگان این نوع سروصداهای آزاردهنده به شمار می آیند.
رایانه های اولیه بسیار پرسر و صدا بودند. به عنوان نمونه در زمان کارت پانچ ها شاید رایانه به اندازه یک راکت سروصدا ایجاد می کرد. با ظهور ریزتراشه ها رایانه ها چنان کوچک شدند که روی میزها جا می شوند و دیگر آن قدر هم پر سر و صدا نیستند.

اما اکنون هر چه رایانه ها قوی تر می شوند به نظر می رسد سروصدایشان نیز در حال افزایش است. تراشه های سریع تر که برای کار با نرم افزارهای پیچیده تر به آنها نیاز داریم گرمای بیشتری تولید می کنند که باید یک خنک کننده(فن) قوی تر اثر آن را خنثی کند.
از طرف دیگر توان مصرفی بالاتر این نوع تراشه ها منبع تغذیه ای قوی تر را نیاز دارد که خود سروصدای بیشتری خواهد داشت. تمامی این عوامل سبب می شوند که سروصدای حاصل از کار رایانه ها سیری صعودی داشته باشد، به طوری که از پشت دیوارها می توان صدای کار رایانه را شنید.
اخیراً شرکتی در ونکور کانادا اقدام به فروش رایانه های شخصی کم سر و صدا نموده است. این شرکت که http://www.endpcnoise.com/ نام دارد، اخیراً با افزایش تقاضا برای رایانه های خود مواجه شده است.
بسیاری از رایانه های موجود در بازار بر پایه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت می باشند این در حالی است که سابقه رایانه های اپل در تولید کمتر سروصدا بسیار بهتر است، اگرچه اپل نیز در رایانه های جدید خود چندان به این موضوع اهمیت نداده است.
به طور معمول در رایانه های شخصی چندین منبع تولید سروصدا وجود دارد. منبع تغذیه، دیسک سخت و درایو سی دی، فن خنک کننده
CPU و به تازگی فن خنک کننده کارت گرافیک از این جمله اند.
رایانه های کم سروصدای ساخت این شرکت منبع تغذیه ای دارند که صدایش به زحمت شنیده می شود، فن
CPU آنها سرعت گردش کمتری دارد و در عوض یک رادیاتور کمکی بزرگ گرما را بهتر به خود جذب می کند. کیس این رایانه ها نیز به نوعی عایق صوتی مجهز است.
این رایانه ها می توانند سطح نویز را به ۲۵ یا ۲۶ دسی بل کاهش دهند. این در حالی است که آستانه شنوایی انسان ۲۰ دسی بل است. یک خیابان شلوغ ۸۰ دسی بل و سروصدای یک اتاق خواب ساکت در شب ۳۰ دسی بل می باشد.
هزینه ساکت کردن یک رایانه شخصی با این فناوری حدود ۱۵۰ دلار است در این صورت شاید هنوز سروصدا برایتان آن قدر هم غیرقابل تحمل نباشد.

 


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >