سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنى امیه را مهلتى است که در آن مى‏تازند ، هر چند خود میان خود اختلاف اندازند . سپس کفتارها بر آنان دهن گشایند و مغلوبشان نمایند [ و مرود مفعل است از « ارواد » و آن مهلت و فرصت دادن است ، و این از فصیح‏ترین و غریبترین کلام است . گویى امام ( ع ) مهلتى را که آنان دارند به مسابقت جاى ، همانند فرموده است که براى رسیدن به پایان مى‏تازند و چون به نهایتش رسیدند رشته نظم آنان از هم مى‏گسلد . ] [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :23
بازدید دیروز :56
کل بازدید :842676
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/6
4:14 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

عموماً وقتی از سایت شما صحبت می‌شود، نباید هیچ کم و کسری در آن وجود داشته باشد. اما خیلی کم به آن چه که نباید در وب‌سایت باشد، پرداخته شده است. این مساُله تاُثیر منفی بر عملکرد سایت دارد، زیرا برنامه‌ریزی ضعیف و غافل شدن از سایت، ممکن است به از دست دادن شغل، مسایل امنیتی، ترافیک کم و سایر مشکلات منجر شود.
البته این مشکلات قابل جلوگیری هستند. و این هم 9 عاملی که باید از آنها اجتناب کنید:

1- گذاشتن عکس خود در صفحه‌ی اصلی.
با وجود آن که عکس شما یک نوع خوشامدگویی به بازدیدکنندگان شمار می‌آید، برخی کارشناسان عقیده دارند، این عکس، دلیل حضور بازدیدکنندگان را در سایت شما کم رنگ می‌کند. لارینا کیس، رییس بخش کارشناسی موفقیت و عملکرد ـ یک موسسه‌ی مشاوره در فیلادلفیا ـ در این‌باره می‌گوید:”دیدن این عکس، مانند ملاقات یک شخص جدید است، و به جای پرداختن به مسایل بازدیدکنندگان، مثل این است که به آنها بگویید:”من چقدر در عکس، عالی هستم“. وب سایت شما باید تماماً درباره‌ی بازدیدکننگان باشد و نه در مورد شما. قبل از هر چیز باید آنها را به سایت، علاقمند کنید“.

2-
زیاده رو ی در پخش قطعات دیداری و شنیداری.
این مورد شامل هر قطعه‌ی دیدنی و شنیدنی می‌شود. از یک طرف تصاویر متحرک گیج کننده در صفحه‌ی اصلی واز طرف دیگرهر نوع عکس، از مشتریان سایت گرفته تا موش خانگی شما. مورد اول چیزی بیش از بهره‌گیری بیهوده از فن‌آوری جدید نیست و مثال آخر، گمراه شدن از مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای است. گذشته از این، بارگذاری موسیقی‌های پرزرق برق و پر سر و صدا مدت زیاد‌ی طول می‌کشد و همین امر، بازدید کنندگان سایت شما را فراری می‌دهد.
روت آترلی( یکی از شرکای اصلی مرکز استراتژی‌های خلاق،یک آژانس ارتباطات مردمی در ریچموند،ب،س،کانادا) می‌گوید: ”داشتن یک سایت با فن‌آوری قوی برای بسیاری از وب سایت‌ها ضروری است، اما برای حضور تکنولوژی باید دلیلی مهم‌تر از تحت تاثیر قراردادن مردم، وجود داشته باشد.

3-
وجود گزینه‌های گیج‌کننده‌ی فراوان.
به شما حق می‌دهم، چرا که می‌خواهید صفحات و مطالب گوناگون زیادی به بازدیدکنندگان سایت خود ارایه دهید. اما ساختار سایت باید به اندازه‌ی کافی ساده باشد، تا بازدیدکنندگان گیج و سر در گم نشوند. کیس در این باره می‌گوید:”از تنظیم فهرست انتخابی با حدود 20 گزینه‌ی انتخابی خودداری کنید، افراد،در هر بار می‌توانند بین 5 تا 9 مطلب را به خاطر بسپارند. سعی کنید از این حد فراتر نروید، چون در غیر این صورت،آنها گیج شده، سایت شما را ترک می‌کنند.“

4-
اطلاعاتی که ممکن است به حریم شخصی افراد و مسایل امنیتی لطمه وارد کند.
البته این مساُله تا حد زیادی به ماهیت وب سایت، شغل و کنارآمدن شما با قضایا بستگی دارد. در هر صورت ضروری است، که مطالب وب سایت خود را خوب بررسی کنید، تا اطلاعاتی که به مسایل شخصی و مسایل امنیتی لطمه وارد می‌کند، و همچنین مورد علاقه‌ی هکرها است در آن موجود نباشد. در ابتدایی ترین مراحل، باید از گذاشتن عکس‌ها، آدرس‌های ایمیل و جزییات شخصی کارکنان در وب سایت خودداری کنید. همچنین، چگونگی طراحی ساختار URL و صفحه‌ی پیغام ایراد 404 نوع سرور یا پشتیبان شما را برای افراد، آشکار می‌سازد. این‌ها چیزهایی است که هکرها نباید بدانند. حتی در انتشار اطلاعات درباره‌ی تولیدات، کارشناسان وب، توصیه می‌کنند، فقط از نکاتی که مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند؛ استفاده کنید و نه نکاتی که اطلاعات شرکت را به خارج انتقال دهد. سعی کنید، در اسرع وقت از یک کارشناس وب یا یک وکیل استفاده کنید، تا نکاتی که امکان سوء استفاده از آنها در سایت وجود دارد؛ را بررسی کند. از این هم فراتر رفته، می‌توانید یک کارشناس امور امنیتی در سایت خود داشته باشید.

5-
گذاشتن اطلاعاتی در وب سایت که به سود رقبای شما باشد.
مسئولین بخش برنامه‌ریزی اطلاعات یک وب سایت، باید مانند دزدها فکر کنند. به این ترتیب، احتمال این که این افراد، برنامه‌های اطلاعاتی را طراحی کنند که مورد علاقه‌ی رقیبان سایت باشد، از یبن می‌رود. برخی بخش‌های اطلاعاتی در نوع خود بی‌ضرر هستند، اما در ترکیب با یکدیگر، می توانند مطالب زیادی را درباره‌ی فعالیت‌های شغلی، شرکای استراتژیک، مشتری‌هاو ساختار درونی سازمان شما آشکار سازند. در این جا هم حضور یک کارشناس بسیار سودمند است.

6-
سخنان نامفهوم و کلمات فنی پیچیده.
هدف اصلی بیشتر وب سایت‌ها آگاه ساختن مشتریان از نحوه فعالیت‌های سایت و چگونگی ارائه خدمات و تولیدات به مشتریان است. وقتی در سایت خود از زبانی فنی یا اصطلاحاتی نامفهوم استفاده می‌کنید به طوری که اکثر مردم از درک آنها عاجزند در حقیقت به کار بیهوده‌ای دست زده‌اید. از بیانی شیوا و مستقیم استفاده کنید. شرهورویتس متصدی امور تبلیغات و نویسنده‌ی کتاب اصول کسب درآمد: بازاریابی با رعایت حقوق مشتری در این باره می‌گوید: استفاده از کلمات پیچیده یا زیاده گویی در اینترنت امری عادی است. اما این مسأله با صداقت‏، کیفیت محصولات و درستکاری فعالیت‌های شما مغایرت دارد.

7-
مطالبی که شغل شما را بهتر از آنچه که هست نشان می‌دهند.
مطمئناَ قصد شما فروش اجناس از طریق وب سایت است. اما بازاریابی ـ فوت و فن فروش و تعاریف اظهار نظرهای مشتریان ـ که بیشتر از آگاهی دادن و جذب مردم به لاف زدن می‌پردازد؛ فقط بازدید کنندگان را فراری می‌دهد. آترلی می‌گوید : ”وب سایت خود را با تبلیغات پر نکنید بلکه آن را به شکل یک مکالمه دو طرفه بین خود و بازدید کنندگان طراحی کنید“.

8-
مکان‌های گفتگوی بدون نظارت.
اگر قصد دارید یک محیط گفتگو ایجاد کنید، از یک ناظر برای پذیرفتن موارد احتمالی استفاده کنید به این ترتیب از هرز نامه‌ها، درخواست‌های خلاف عرف، نقض حریم امنیتی و سایر درد سرها دوری می‌کنید.

9-
لینک‌های به درد نخور و مطالب قدیمی.
هیچ چیز به اندازه اطلاعات نامربوط و قدیمی بازدید کنندگان سایت را گمراه نمی‌کند. همین اتفاق در مورد لینک‌هایی صادق است که افراد را به صفحات غلط هدایت می‌کند. به طور منظم سایت خود را بررسی کرده و لینک‌های تغییر یافته و از رده خارج را شناسایی کنید.

 


87/1/9::: 1:0 ص
نظر()
  
  

طراحی خوب یک سایت علاوه بر اینکه می تواند باعث جذب بازدیدکنندگان زیادی شود می تواند باعث افزایش رتبه سایت در موتور جستجو شده و تعداد بازدیدکننده از طریق موتور جستجو را نیز افزایش دهد. به این منظور پارامترهای مهم در طراحی یک سایت را که از نظر متورهای جستجو هم مهم هستند را ارزیابی می نمائیم.

قدم اول : اندازه سایت ؛ حجم داده های وبسایت

اندازه سایت ؛ بیشتر منظور, مجموع حجم متن , عکس ؛ فایلهای صوتی و تصویری یک صفحه است  اندازه یک سایت اثر بسیار زیادی در رتبه آن سایت در موتورهای جستجو دارد. موتورهای جستجو به دنبال محتوا هستند ، اگر شما در سایتتان تعداد کمی صفحه وب دارید و رقیب شما تعداد زیادی دارید ، به احتمال بسیار زیاد سایت شما رتبه کمتری از سایت رقیب خواهد داشت. در بسیاری از موارد امکانپذیر نیست که شما صفحات زیادی را در مورد کسب و کار خودتان در سایت منتشر کنید در این مورد شما بایستی به ارائه محتوای رایگان در سایتتان فکر کنید. با اضافه نمودن محتوای رایگان علاوه بر اینکه مورد علاقه موتورهای جستجو قرار می گیرید، باعث رضایتمندی بازدیدکندگان شده و باعث مراجعه مجدد به سایت شما می شود.

قدم دوم : سایتهای مبتنی بر صفحات گرافیکی :

سایتهای مبتنی بر صفحات گرافیکی : سایتهائی که از اجزای گرافیکی به مقدار زیاد استفاده می کنند علاوه بر اینکه زمان مورد نیاز برای دیده شده سایت را افزایش می دهند از نشر موتورهای جستجو هم دچار مشکل می شوند. موتورهای جستجو نمی توانند محتوای عکسها را ایندکس کنند. هرچند گوگل این امکان را اضافه کرده است اما این مورد در بیشتر موتورهای جستجو امکانگذیر نیست.

قدم سوم : صفحات وب پویا :

 اگر محتوای سایت شما از روی یک بانک اطلاعات بزرگ ساخته می شود، احتمالا دیده اید که بخشهائی از سایت شما در موتورهای جستجو ثبت نشده و قابل جستجو نیستند. بایستی به نوعی موتورهای جستجو را مجاب کرد که این صفحات را ثبت کنند. یک راه استفاده از لینک صفحات مورد نظر ( صفحات پویا) در صفحات ثابت است. البته باز هم در این روش محتوای اطلاعات به احتمال زیاد قابل جستجو نیستند. اگر می خواهید محتوای اطلاعات را هم قابل جستجو کنید، راه حل منتظر کردن دوره ای اطلاعاتی است که تغییر نمی کنند. این اطلاعات را در صفحات ثابت منتشر کنید. نمونه این نوع صفحات ، صفخات وبلاگ هستند که اطلاعات اصلی در یک بانک اطلاعاتی است و در دوره های زمانی خاصی در سایت ثبت می شوند.

قدم چهارم : استفاده صحیح از کد HTML :

استفاده صحیح از کد HTML : برای تولید سایت خود از برنامه هائی مانند MSWord استفاده نکنید. صفحات تولید شده در این برنامه بیشتر شامل اطلاعات مربوط به بنگ و فونت و قالب صفحات می باشد. در این حالت روبات موتور جستجو بجای اینکه به اطلاعات سای شما دسترسی داشته باشد ، در درجه اول اطلاعات نمایشی سایت را می گیرد و بعد از آن اطلاعات اصلی را . این می تواند در نحوه گردآوری اطلاعات سایت برای ثبت در موتور جستجو اختلال ایجاد نماید. یک راه استفاده از برنامه هائی چون Dream Weaver است . این برنامه اطلاعات مربوط به نوع نمایش اطلاعات را در یک فایل CSS ذخیره کرده و در ابتدای صفحه سایت شما آنرا مورد استفاده قرار می دهد. به این ترتیب در صورت لزوم و در زمان نمایش این فایل خوانده می شود و روبات موتور جستحو مشکلی پیدا نمی کند. علاوه بر این استفاده از کد HTML نادرست در صفحه سایت می تواند باعث بروز مشکل در روبات موتور جستجو شود هرچند که در نمایش سایت شما توسط مرورگرهای مختلف ایجاد اشکال نکند.

قدم  پنجم : انتخاب نام دامنه مناسب

یک قانون طلائی در این مورد داریم که می گوید کاری کنید که در ذهن بازدیدکننده خود باقی بمانید. یکی از راههای عمل به این قانون طلائی استفاده از نامهای مناسب برای نام سایت است. اسم سایت شما می تواند نام کسب و کار شما باشد یا نام فعالیتی باشد که شما انجام می دهید. هیچگاه از اسامی طولانی و جمله های برای ثبت نام سایت خود استفاده نکنید. علاوه بر این اگر می خواهید به هر دلیلی نام دامنه خود را عوض کنید، برای اینکه رتبه قبلی سایت را از دست ندهید بهتر است از سرویس Forwarding سایت قبلی استفاده کرده و نام قدیم را به آدرس جدید Forward کنید.

قدم ششم : استفاده از فریم

 سعی کنید اصلا از فریم در طراحی سایت خودتان استفاده نکنید. حتی اگر مشتری شما از شما خواست سعی کنید او را در این زمینه توجیه کنید. تعدادی از مرورگرهای اینترنتی فریم را پشتیبانی نمی کنند و بنابراین سایت شما توسط این مرورگرها دیده نمی شوند. ذخیره کردن آرس سایتی که با فریم طراحی شده بسیار مشکل است ( بر خلاف قانون طلائی)

قدم هفتم : اطلاعات خود را بروز نمائید

 علاوه بر اینکه سایتهائی که تاریخ بروزرسانی آنها مربوط به چند سال پیش است از نظر بازدیدکننده اعتبار چندانی ندارد، موتورهاس جستجو هم به این نکته حساس بوده و اینگونه صفحات را با کمترین رتبه در نظر می گیرد. سایتهائی که مرتبا بروز می شوند و صفحاتی که دوره بروز رسانی آنها کوتاه می باشد، در کسب رتبه بهتر موتورهای جستجو موفق تر هستند.

آگاهی از مواردی که در بالا ذکر شد برای تمامی طراحان سایت و مدیران آنها الزامی است. اگر شما سایتی طراحی نمائید موارد ذکر شده در آن رعایت نشده باشند، در حقیقت برای دارنده سایت مشکل ایجاد کرده اید. بیشتر بازدیدکننده های یک سایت خوب از طریق موتورهای جستجو سایت مورد نظر خود را می یابند و علاوه بر این بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو به سایتی مراجعه می کنند به احتمال بسیار زیاد از مشتریان واقعی سایت هستند.

 


  
  

موتورهای جستجو غیر رایگان دارای مزیتهای خاص خود هستند مثلا یک پورتال اختصاصی هستند به طور مثال موتورجستجو اختصاصی فن آوری اطلاعات هستند که ثبت نام در این موتورجستو اعتبارو بازدیدکننده خوبی را برای وبسایت شما به همراه داررد

نکته چهاردهم : صفحات در صفحه اصلی Homepage  وبسایت قابل دسترسی باشد

بعضی از موتورهای جستجو صفحاتی را که از طریق صفحه خانگی سایت قابل دسترسی نیستند، در ثبت سایت در نظر نمی گیرند. مثلا HotBot اینگونه عمل می کند. اگر شما صفحاتی دارید که نقش ورودی کاربران به سایت شما را دارد باید این نکته را درنظر بگیرید.

 

نکته پانزدهم: نسبت به تعداد لینکهای ثبت شده متعلق به وبسایت حساس باشید

اطمینان حاصل کنید موتور جستجوئی که روی آن کار میکنید محدودیتی برای تعداد لینکهای ثبت شده ( متعلق به یک سایت ) ندارد. تعدادی از موتورهای جستجو برای ثبت لینکهای یک سایت در هر روز محدودیت قائل می شوند. سعی کنید قبل از شروع به ثبت لینکهای سایت، از این محدودیتها مطلع شوید.

به طور مثال گفته می شود که موتورجستجو به بیش از 50 لینک خارجی در یک صفحه حساس است یکی از دلایل امکان وجود برخی از خرابکاری در نتایج و فریبکاری احتمالی است؛ دلیل دیگر اینکه درج زیاد لینک هم کمی غیرحرفه ای به نظر می رسد!!!

نکته شانزدهم امکان دارد که بدلیل  خطاهای موتور جستجو اطلاعات شما حذف شود

امکان دارد که بدلیل تعدادی از خطاهای موتور جستجو مقداری از اطلاعات ثبت شده ، حذف شوند. برای اطمینان از اینکه سایت شما در موتور جستجو همیشه وجود دارد، مرتبا وضعیت سایت خود را بررسی کنید. در صورتیکه مشکلی در دیدن سایت خود در موتورهای جستجو داشتید، مجددا سایت خود را ثبت کنید.

نکته آخر : در لیست سیاه قرار نگیرید

روشهای ارزیابی سایت در موتورهای جستجو در اکثر موارد محرمانه است ؛ تمام موتورجستجو سعی می کنند که روشهایی را به کار بگیریند که بهترین نتایج را به بازدیدکننده خود ارایه دهند در این میان برخی از مدیران وبلاگ یا وبسایت طمع کاری نموده به دلایل مختلف سعی می کنند موتورجستجو را فریب دهند ، روباتهای جستجوگر موتورجستجو نیز گرچه هوشمند و خودکار هستند اما با بهره گیری از الگوریتم و برنامه ریزی خاص ، سعی می کنند جلو فریبکاری را بگیریند البته خود معترفند که صددر صد موفق نیستند.

بدترین حالت برای وبسایت شما زمانی است که شما به کارهای معمول خود ادامه می دهید اما با عدم رعایت برخی از نکات نمی توانید به طور واقعی در جایگاه و رتبه درخور خود برسید ؛ پس ابتدا سعی کنید نکات را رعایت کنید و همیشه این نکته را دغدغه خود قرار دهید که نرم افزارهای روباتهای موتورجستجو هوشمند وخودکار هستند ممکن است با تمام صداقت و راستگویی شما ؛ وبسایت شما در لیست سیاه موتورجستجو قرار گرفته یا رتبه وبسایت شما کم شود. البته خیلی نگران نباشید بارعایت اصول ابتدایی به طور حتم موتورجستجو وفاداری خود را برایتان انجام می دهد


  
  

در ادامه سعی خواهم کرد برخی از روشهای ارزیابی سایت در موتورهای جستجو را به طور تجربی و با بهره گیری از آخرین مقالات ارایه شده تقدیم کنم

نکته اول : در در صفحات وب سایت  نباید اتصالات شکسته وجود داشته باشد

بگذارید روش ورود یک روبات موتورجستجو را بیان کنم ؛ موتورجستو توسط یک نرم افزار وارد یک وبسایت منبع می شود و از روی لینکهای موجود صفحات و وبسایتهای جدید را کشف می کند؛ ابتدا محتوا صفحه فعلی را آنالیز می کند و بعد صفحات دیگر شما را بررسی و در نهایت با لینکهای خارجی وارد وبسایت دیگر می شود و همین طور روبات کار را ادامه می دهد.

پس سعی کنید ارتباطات داخلی بین صفحات خود را به صورت کامل ؛ بدون بن بست و پیوسته و بدون خطا شکستگی برقرار کنید .

همیشه قبل از ارسال آدرس صفحات مطمئن شوید که صفحه شما در آن موتور جستجو وجود نداشته باشد. در صفحات شما نباید اتصالات شکسته وجود داشته باشد. صفحاتی که اتصالات شکسته دارند بخوبی در موتورهای جستجو ثبت نمی شوند.

نکته  دوم : فریم (Frame)   ثبت در موتورهای جستجو را با  مشکل  مواجهه می کند

اگر در سایتتان از فریم (Frame) استفاده می کنید، ثبت سایت شما در موتورهای جستجو می تواند با مشکل مواجه شود. بهترین کار این است که یک نسخه بدون فریم از سایت خود تهیه کنید و این نسخه را به موتور جستجو معرفی کنید. البته شما می توانید صفحه داخلی فریم را بصورت مستقل به موتور جستجو معرفی کنید.

البته امروزه کمتر در طراحی وبرنامه نویسی از فریم های بهره گرفته می شود فکر کنم شما هم جز وبسایتهای باشید که ار فریم بهره نگرفته اید پس خیالتان از این جهت تا حدی راحت باشد.

نکته  سوم : ثبت نام و عضویت در وبسایت شما خوش آید موتورجستجو نیست!!!

روباتهای موتور جستجو نمی توانند سایتهائی که برای ورود نیاز به شناسه کاربر و کلمه عبور دارند را، ثبت کنند. این روباتها هیچیک از صفحاتی که نیاز به پر کردن فرم داشته باشند را نمی توانند ثبت کنند. بدین گونه نمی توانند وارد صفحه جدید شده و صفحات شما را ثبت کنند

 علاوه بر این سایتهائی که داراری فرمهای جستجو هستند را هم به خوبی ثبت نمی کنند برای دستیابی به اطلاعات نیاز به پر کردن فرمهای جستجو است. یک راه حل، ارائه صفحات ثابت برای این اطلاعات است. بعنوان مثال فروم ها (Forum) می توانند با ارائه مطالب فروم در صفحات ثابت ، آنرا به موتورهای جستجو معرفی کنند.  البته شما می توانید سطح دسترسی را به گونه در اختیار موتورجستجو قرار دهید در اکثر نرم افزارهای مدیریت محتوا این سیاست مورد نظر قرار گرفته است.

نکته چهارم : صفحات پویا روباتهای موتور جستجو را بلوکه می کنند

صفحات پویا روباتهای موتور جستجو را بلوکه می کنند. هر آدرسی که به همراه علامت سوال (؟) یا علامت & باشند توسط این روباتها در نظر گرفته نمی شوند.

نوع آدرس دهی صفحات داخلی وبسایت خیلی برای موتورهای جستجو مهم است؛ سعی کنید از استاندارهای معمول در آدرس دهی صحفات داخلی بهره ببرید ؛ اگر از زبانهای مرسوم و حرفه ای و مطابق با شیوه های معمول بهره ببرید ؛ بطور حتم دچار مشکل نمی شوید

نکته پنجم : متون در تصاویر هم خوشایند موتور جستجو نیست!

بیشتر موتورهای جستجو نمی توانند متون موجود در تصاویر را در ثبت خود در نظر بگیرند. این اطلاعات بایستی بصورت دیگری در سایت ارائه شوند تا توسط موتورهای جستجو ثبت شوند.

لازم نیست برای نمایش متون از تصویر بهره بگیرید؛ این به زمانی بر می گردد که صفحات اینترنتی و زبانهای وب نویسی با زبانهای مانند فارسی مشکل داشتند اما با وجود استانداردهای جدید ؛ این مشکلات برطرف شده است ؛ تا حد امکان از تصویر و یا حتی فلاش کمتر استفاده کنید ویا لااقل ان را به طور کامل برای موتور جستجو معرفی کنید

نکته ششم : سرعت بارگداری صفحه و حجم  صفحات برای موتور جستجو مشکل آفرین است

اگر سایت شما سرعت پائینی دارد یا اینکه حجم صفحه سایت شما زیاد است، موتورهای جستجو در ثبت کردن سایت شما شکل دارند. سعی کنید اندازه صفحات سایت خود را طوری کوچک طراحی کنید ( از نظر حجم) که با سرعت مناسبی دیده شود. این نکته هم می تواند در در رضایت بازدیدکنندگان سایت شما موثر باشد و هم در ضریب اطمینان از ثبت شدن توسط موتورهای جستجو. بهترین اندازه برای هر صفحه با تمام تصاویر و اشیاء موجود در آن بین ?? تا ?? کیلو بایت است.

بگذارید راز این مشکل را برایتان افشا کنم !! موتور جستجو برای ارزیابی یک صفحه اصرار دارد تمام صفحه شما را پیمایش کند،پس اگر سرعت بارگذاری شما پایین باشد یا حجم صفحه شما زیاد باشد موتور جستجو مجبور است زمان بیشتری را برای پیمایش کامل شما صرف کند اما این پیمایش با محدوده زمانی خاصی است؛ پس موتورجستجو از خیر پیمایش می گذرد یا ناقص این کار را انجام می دهید

نکته هفتم : تنها  صفحه اول سایت خود را به موتور جستجو معرفی نکنید

اگر فقط صفحه اول سایت خود را به موتور جستجو معرفی کنید، انتظار نداشته باشید که همه اتصالات موجود در سایت شما در موتور جستجو ثبت شود. هرچند بعضی از موتورهای جستجو تمام اتصالات را صبت می کنند اما شما به این مسئله اطمینان نداشته باشید و تک تک صفحات خود را در موتورهای جستجو معرفی کنید.

دلیل این امر هم مشخص است تمام مطالب جالب و حساس شما به طور قطع در صفحه اول شما درج نشده است ؛ پس سعی کنید همه چیز را به موتورجستجو بگویید

نکته هشتم : وب سایت  همیشه در دسترس باشد

اگر زمانیکه روبات موتور جستجو به سایت شما مراجعه می کند سایت شما در دسترس نباشد، سایت شما ثبت نخواهد شد. حتی بدتر از این ،در شرایطی خاص سایت شما که قبلا در موتور جستجو ثبت شده بوده، در این حالت از لیست حذف خواهد شد. سعی کنید هاستینگ سایت خود را از شرکتهائی تهیه کنید که در ??.? درصد موارد سایت شما در دسترس باشد.  زمان حضور روبات موتورجستجو در وبسایت شما هر لحظه می تواند باشد، پس فکر کنید همین الان که به هر دلیل وبسایت شما در دسترس نیست روبات موتور جستجو به سراغ وبسایت می آید و با هیچ روبرو می شود

نکته هشتم : تمام صفحات وب سایت  شما همیشه در دسترس باشد

اگر زمانیکه روبات موتور جستجو به سراغ سایت شما می آید، سایت شما در دسترس نباشد، نمی تواند آنرا ثبت کند. حتی بدتر از این ، اگر قبلا سایت شما ثبت شده باشد در این حالت سایت شما از لیست خارج خواهد شد. بنابراین تلاش کنید که سایت شما همیشه در دسترس باشد. همیشه وضعیت سایت خود را در موتور جستجو بررسی کنید . اگر این اتفاق برای سایت شما افتاد سعی کنید مجددا سایت خود را در آن موتور جستجو ثبت کنید.

نکته یازدهم : کلمات کلیدی Keyword  یک صفحه زیاد و تکراری نباشد

موتورهای جستجو به سایتهائی که در آنها کلمات کلیدی زیاد تکرار شده اند (مانند سایتهائی که بصورت سوال و جوابی هستند) حساس هستند و آنها را ثبت نمی کنند. سعی کنید هر صفحه سایت شما به گونه ای باشد که تعداد تکرا کلمات کلیدی در آنها از یک حد معین بیشتر نباشد. برای ارزیابی سایت خود می توانید از ابزارهای رایگان موجود در اینترنت استفاده کنید و نرخ تکرار کلمات کلیدی را مشخص کنید.

اگر سایت شما به گونه ای است که وقتی کاربر وارد آن می شود ، او را به یک آدرس دیگر ارجاع می دهید یا اینکه از تگهای مربوط به بروزرسانی خودکار صفحه استفاده می کنید، موتورهای جستجو با ثبت آن مشکل دارند. در این حالتها یک روبات موتور جستجو تصور می کند که شما می خواهید آی پی سایت خود را پنهان کنید یا اینکه با اینکار قصد افزایش رتبه سایت خود را دارید.

سعی کنید صادقانه و حرفه ای با موتورجستجو عمل کنید؛ تا در لیست سیاه قرار نگیرید این مسله برای شما فاجعه است!!! برخی می خواهد با تکرار بی مورد کلمات داغ ؛ تعداد بازدیدکننده خود را افزایش دهند اما روبات موتورجستجو با بهره گیری از الگوریتم صفحه و کلمات کلیدی را چک می کند حتی اگر شما هم قصد فریب موتورجستجو نداشته باشید اما بازهم رفتار شما ؛ برای نرم افزار موتورجستجو حکم فریبکاری دارد

نکته دوازدهم : نسبت به ثبت وبسایت در یک دایرکتوری حساستر عمل کنید!

اگر سایت خود را می خواهید در یک دایرکتوری ثبت کنید، این احتمال وجود دارد که سایت شما توسط یک شخص بررسی شود . سایت شما در صورتی ثبت خواهد شد که شرایط لازم را داشه باشد. برای اطمینان از ثبت سایت شما در یک دایرکتوری بایستی راهنما ثبت سایت را حتما مطالعه کنید و از شرایط آن مطلع شوید.

دایرکتوریها هم به اندازه موتورهای جستجو برای شما مهم هستند اما به شرطی که در این مورد هم صادقانه باشید ؛ اگر حتی به فرض در یک دایرکتوری با فریبکاری ثبت شوید کم کم توسط بازدیدکنندگان در لیست سیاه قرار می گیرید، شما اگر در قسمت وبلاگهای ورزشی وارد وبلاگی شوید که در مورد فن آوری اطلاعات است ؛ به طور حتم برای دفعات بعدی این کار را انجام نمی دهید

نکته دیگر : همه موتورهای جستجو سایتهای رایگان را ثبت نمی کنند

تعدادی از موتورهای جستجو سایتهای رایگان را ثبت نمی کنند. استدلال آنها این است که در بیشتر موارد چنین سایتهائی مطالب ارزشمندی ندارند. اگر می خواهید سایت شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد، سعی کنید که سایت خودتان را خریداری کنید . البته در این مورد استثنائی هم وجود دارد. وبلاگها نمونه ای از سایتهای رایگان هستند که در موتورهای جستجو بخوبی ثبت شده و رتبه مناسبی نیز دارد.


  
  

اگر فردی در مقاله ای مدعی شود که روشهای ارزیابی وبسایت در موتور جستو خاص را به طور کامل و قاطع می داند ، به طور حتم یک مدعی توخالی است. دلیل اصلی این مدعی من هم این موضوع است که موتورهای جستجو برای فرار از ترفندها و کلک های مدیران وبسایتهای طمع کار و فریبکار ، سعی می کنند که روشهای ارزیابی خود را محرمانه نگه دارند ؛ اما آنها خیلی هم سخت گیر نیست .

روش دیگر این است ؛ که روشهای ارزیابی سایت در موتورهای جستجو مرتبا تغییر میکند. لازم است که در دوره های خاصی با بررسی این تغییرات سایت خود را بازسازی کنید. همیشه باید در جریان این تغییرات قرار داشته باشید. برای این منظور می توانید در سایتهائی که در این زمینه مطلب می نویسند ، عضو شوید و از آخرین تغییرات آن مطلع شوید. بهترین راه روش مهندسی معکوس است می توانید رفتار دوره ای یک موتورجستجو را با وبسایت یا وبلاگ خود آنالیز کنید ودر یابیدخط مشی یک موتورجستجو به کدام روش نزدیک تر است .


  
  

طبقه بندی و خرد کردن سایت در داخل گروهها و دسته ها

سعی کنید تا صفحات مرتبط را دریک پوشه قرار دهید . برای مثال اطلاعات رسمی شرکت دریک پوشه و صفحات کاتالوگ و عناصر وابسته در پوشه دیگر و در مواقع ضروری از زیر پوشه ها استفاده کنید.این نوع سازماندهی به شما کمک می کند تا به آسانی سایت را مدیریت کنید و درآن به جستجو بپردازید.دراین حالت می توانید با قرار دادن تمامی تصاویر دریک موقعیت مناسب عمل کنید بطوریکه پس از وارد کردن یک تصویر به داخل صفحه ، بدانید که در کجا به آن دسترسی پیدا خواهید کرد.

می توانید پوشه ای با نام Assets را در سایت ایجاد کنید و تمامی آیتم ها و عناصر سایت را که html نیستند درآن پوشه ها ویا زیر پوشه ها ی آن قرار دهید.( همانند پوشه Images برای تصاویر، پوشه sounds برای فایلهای صوتی، پوشه Photos برای عکس ها و ....)

ایجاد نمای طراحی  ونقشه کاری

اگر قبل از اجرای عملی طرح بندی و صفحه بندی سایت اقدام به طرح ریزی کنید می توانید در زمان و وقت خود صرفه جویی نمایید . ساده ترین روش پیاده سازی طرح سایت مورد نظر بر روی کاغذ است. و یا در روش حرفه ای تر استفاده از برنامه ها یی همچون فری هند و یا فایرورکز می باشد.داشتن هماهنگی و انسجام در طراحی و طرح بندی نیز حائز اهمیت است به عبارتی دیگر بازدید کنندگان و کاربران باید بتوانند بدون گیج شدن در سراسر سایت مفاهیم را بخوبی کلیک کنند و استفاده لازم را از برنامه ببرند و براحتی بدانند که در کجای سایت شما قرار دارند. 

در چنین روشهایی از نقشه یا Map  بهره گرفته می شود؛ در نقشه ؛ تمام جزییات وبسایت یا وبلاگ خود را درج می کنند؛ برنامه زمانبندی شده برای گسترش کار خود ؛ داشته باشید ؛ این نکته می تواند متمم شیوه نامه کاری اتان باشد ؛ این نقشه همانند نقشه یک شهر یا یک ساختمان است که به نفع تمام عوامل درگیر در ساخت و ساز است تا بدانند چه باید انجام دهند.

طراحی الگوی مرور و جستجو

محیط دیگری که به طرح بندی شما نتیجه مطلوبی می دهد محیط مرور است . هنگام طراحی سایت به تجربه بازدید کنندگان سایت فکر کنید . یک بازدید کننده چگونه می تواند از صفحه ای به صفحه دیگر باز گردد. توانایی مرور و راهنمای موضوعی می تواند به آنها در یافتن موضوعات و مطالبی که به دنبال آن هستند کمک شایانی نمایند.امکان مرور باید در سراسر سایت در دسترس قرار داشته باشد و سعی کنید تا یک نوار مرور را در قسمت بالایی تمامی صفحات تان حفظ کنید.

سعی کنید از تجربه دیگران هم بهره ببرید؛ به گفته بسیاری از مدیران وبلاگ یا وبسایتها و حتی وبگردهای حرفه ای ؛ وبسایتی یا وبلاگی که بتواند در صفحه اول یا صفحه اصلی خود ؛ تمام امکانات را به بازدیدکننده نشان دهد موفق تر عمل خواهدکرد به عبارتی باید صفحه اول وبسایت شما بعنوان ویترین زیبا و موثر عمل کند تا جذاب به نظر رسد.

پیمایش راحت ؛ سریع و بدور از هر گونه پیچیدگی به کاربران کمک می کند تا راحتتر در صفحات وبلاگ یا وبسایت شما حرکت نموده و به نتیجه مورد نظرشان برسند. البته تجهیز وبسایت یا وبلاگ به یک موتورجستجو داخلی اختصاصی یا موتورجسجو با بهره گیری از دیگر موتورهای جستجو مشهور مانند گوگل هم بسیار راه گشا است.

درج صفحه نقشه وبلاگ یا وبسایت؛ یعنی صفحه ای که به صورت تفکیکی و بر اساس چیدمان منتطقی وبسایت شما ؛ لینک تمام صفحات داخلی شما را یکجا در اختیار بازدیدکننده قرار دهد نیز مطلوب و حرفه ای است. سعی کنید در صفحه نقشه وبسایت ؛ سادگی را تا حد امکان رعایت کنید.

یک نکته مهم و اساسی ، سعی کنید ؛ بازدیدکنندگان دایم خود را از آخرین وضعیت به روزرسانی به سادگی باخبر کنید برخی وبسایتها ؛ قسمت آخرین مطالب به روز شده دارند یا با درج لوگو New  یا جدید سعی می کنند مطالب جدید و به روزشده را تفکیک کنند. در یک کلام به هرمیزان که وبگردی کاربران وبازدیدکنندگان وبسایت خود را ساده تر کنید؛ آنها نیز به وبسایت شما وفادارتر خواهندماند بازهم دراین خصوص خواهم گفت

طرح ریزی و گرد آوری متعلقات:

هر زمان که دریافتید طرح بندی و صفحه بندیتان چگونه باید باشد می توانید اقدام به جمع آوری و گرد آوری متعلقات مورد نیازتان کنید (عکس ها، تصاویر ، صداها، و متون ویا.....) و درسایت این متعلقات را به نحو سازماندهی کنید که به آسانی به آنها دسترسی داشته باشید.با به کارگیری الگوها و عناصر کتابخانه ای به آسانی امکان استفاده مجدد از طرح های صفحه و عناصر صفحه وجود دارد و در واقع اعمال الگوها و عناصر کتابخانه ای موجود بسیار آسان تر از ایجاد صفحات جدید می باشد.

سعی کنید در خصوص متعلقات نیز استاندارد داخلی اختصاصی را لحاظ کنید؛ مثلا اندازه طول و عرض تمام عکسهای به کارگیری شده به یک اندازه معقول باشد. یا اینکه رنگ ؛ فونت و اندازه متنهای خود را  یک اندازه و مقدار لحاظ کنید برای این مهم دو راه اساسی پیش رو شماست البته در این خصوص نیز می توانید در شیوه نامه کاری به صورت جزبه جز و مفصل تمام استاندارها را عنوان و سعی در رعایت آن داشته باشید.

 

الف : الگوها یا Templates :

هنگامی که قصد ایجاد صفحاتی با طرح بندی یکسان دارید می توانید یک الگوی پایه ای را برای طرح ریزی ایجاد نمایید. و درصورتی که پس ازاتمام طراحی ها نیاز داشته باشید تا تغییری در تمامی صفحات ایجاد کنید کافی است تا به آسانی و فقط فایل الگوی اصلی را تغییر دهید تا تغییرات به تمامی صفحات اعمال شود.البته ایجاد تغییرات در الگوها دارای محدودیتهایی نیز می باشد. الگوها بیشتر در محیطهای گروهی و چند کاربره مورد استفاده قرار می گیرند تا مطمئن شوید که هر شخصی از یک محیط صفحه و طرح بندی استفاده می کند. در خارج از محیط های گروهی بکارگیری آیتم های کتابخانه ای انعطاف پذیری بیشتری دارد.

ب : آیتم های کتابخانه ای یا Library Items :

اگر فکر می کنید که یک آیتم همچون یک فایل تصویری در صفحات زیادی از سایت شما مورد استفاده قرار می گیرد می توانید از آیتم های کتابخانه ای استفاده کنید.مفهوم مورد نظرتان را یکبار طراحی کرده و سپس آن را بعنوان یک آیتم کتابخانه ای تعریف نمایید.سپس اگر آن آیتم را بعدها تغییر دهید تمامی نسخه های مربوط به آن آیتم که در سایت مورد استفاده قرار گرفته اند بروز آوری می شوند.


  
  

 سایت وب  مجموعه ای از اسناد لینک شده به ویژگی های مشترک ، همانند موضوعات وابسته ، طرح یا هدف مشترک می باشد.قبل از شروع به فکر کردن در خصوص ایجاد یک سایت وب ، برای اطمینان از موفقیت آمیز عمل کردن سایت باید از مراحل طرح ریزی استفاده نمائید. حتی اگر سایت شما شامل یک یا چند صفحه ساده است که تنها برخی از دوستان و آشنایانتان از آن بازدید می کنند، عمل طرح ریزی به شما اطمینان می دهد که هر کسی قادر خواهد بود بدون مشکل به آن دسترسی داشته باشد.

 برای کسب نتایج بهتر در طراحی اسناد وب باید قبل از ایجاد هر صفحه ای که در سایت قرار خواهد گرفت اقدام به طرح ریزی و طراحی آن نمود . در این گفتار بطور مختصر به کلیاتی می پردازیم که طراحان عموماً باید در طراحی سایت های وب خود مد نظر قرار دهند.

تدوین شیوه نامه کاری ؛ نقشه راه یا پروتکل

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما حتی اگر یک نفر در وبلاگ یا وبسایت نقش دارد سعی کنید برای خود ویا گروه احتمالی خود یک آیین نامه کاری شامل جزییات مربوط به شیوه نامه کاری تدوین کنید ؛ مثلا ساختار گرداننده وبسایت را تعیین کنید؛ اهداف گروه ؛ وبسایت یا وبلاگ را تشریح کنید؛ برنامه های کوتاه مدت را شرح دهید، برنامه بلند مدت را تدوین کنید؛ خلاصه ؛ سعی کنید تمام جزییات کار را تشریح کنید؛ شاید کمی مشکل به نظر رسد یا شاید هم اینهمه دقت را الزامی ندانید اما واقعیت امر این است که اگر در مجموع به مقوله نگاه کنید اینکار خیلی هم مشکل نیست؛ در نهایت باعث راحتی کار و تسیهل در روند امور وبلاگ یا وبسایت می شود؛ این امر مانند نقشه راه می ماند ؛ لااقل می دانید که از کجا و چرا شروع کرده اید؛ هدف نهایی کجاست؛ اکنون در کجا هستید و ......

به همین سطح کافی است که یک آیین نامه چند بندی داشته باشید که اگر بخواهید از فردا وبلاگ یا وبسایتان را به فرد سومی واگذار کنید؛ بدون گفتگو بتواند کارهای شما را ادامه دهد!!! این روند به سلیقه وتجربه شما بر می گردد به طور مثال وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد حتی طریقه به روزرسانی هم مشخص شده است که پس از ارسال مقاله توسط نویسنده مدیروبلاگ موظف است مقالات را ویراستاری و آماده ارسال نموده و سپس به ترتیب با صلاحدید در وبلاگ درج کند؛ زمان به روزرسانی ؛تعداد مقالات به روزرسانی شده و ... تمام را تعیین کرده ایم این خیلی کار را راحتتر نموده است

تعییین اهداف

تصمیم گیری در خصوص اهداف سایت اولین مرحله ای است که باید مد نظر قرار گیرد. از خودتان سوال کنید که با داشتن این سایت وب چه اتفاقی می افتد، اهداف خود را یادداشت کنید بطوریکه آنها را در سراسر مراحل طراحی به یاد داشته باشید و به آنها توجه کنید. درواقع داشتن درک درستی از اهداف به شما کمک می کند تا بر روی سایت وب تان متمرکز شده و آن را برای نیاز های خاص مسیر دهی کنید.

مسلماً نمای سایت وبی که اخبار و اطلاعاتی را در موضوع مشخصی مطرح می کند با نمای سایتی که به مبحث خرید و فروش برخط Online در اینترنت اختصاص دارد متفاوت می باشد .اهداف پیچیده تر در مسیر یابی، ابزار ایجاد کننده ای که بکار می گیرید ( بکارگیری Flash,Director و مشابه آنها ) و حتی نما و حس سایت ، همه و همه در طراحی موثر می باشند .

انتخاب تنوع بازدید کنندگان

بعد از تعیین اهداف ، باید در خصوص گروه بازدید کنندگان سایت تان تصمیم گیری نمائید. از آنجا که طراحان صفحات و سایت های وب و یا اداره کنندگان چنین سایت هایی مایلند تا تمام مردم از سایت آنها دیدن کنند،  شاید طرح این مسئله کمی عجیب به نظر برسد .

بازدیدکننده برایتان خیلی مهم است اما باید برای حضور هر بازدیدکننده خاص یک زمینه های قبلی ایجاد کنید ، از وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد کمتر اتفاق می افتد که مردم فرانسه یا ساحل عاج بازدید می کنند دلیل آن هم ساده است که در وبلاگ به یک زبان فارسی است؛ پس دلیلی ندارد فرانسوی زبانان از وبلاگمان دیدن کنند اگر هم بازدیدکنند ؛ اتفاقی است. این مسله در مورد زبان کمی روشن و بدیهی است اما در تمام جزییات نیز این امر مهم و اساسی است؛ اینکه یک وبلاگ تخصصی در مورد رشته تخصصی فیزیک هسته ای با زبان فارسی باشد! انتظار اینکه روزی ده هزار بازدیدکننده جلب کنیم امری غیرممکن است مبحث تخصصی است!!! با همه ارزش علمی جوینده این مطالب کم خواهد بود . پس سعی کنید برای تنوع بازدیدکننده و افزایش تدریجی آن زمینه ها و زیرساختارهایی را در وبلاگ یا وبسایتتان ایجاد کنید!!!

نکات فنی را در طراحی وبسایت یا وبلاگ خود رعایت کنید

یک نکته ،  با توجه به اینکه مردم در سراسر کره زمین از مرورگرهای مختلفی در سیستم شان استفاده میکنند و حتی با داشتن یک مرورگر مشابه ممکن است از نسخه های مختلف آن بهره ببرند ، با سرعت های مختلفی به اینترنت دسترسی داشته باشند ، یا سیستم صوتی و تصویری مناسبی در سیستم شان نداشته باشند ، توجه به این امر در طراحی سایت امر مهمی است و باید تمامی فاکتور های فوق الذکر را در آن مد نظر قرار داد و به همین دلیل باید اهداف بازدید کنندگان تان را تعیین نمائید.

درباره افرادی که جذب سایت خواهند شد و یا افرادی که بطور اتفاقی به آن علاقه مند می شوند و همچنین نوع سیستم کامپیوتری آنها فکر کنید . اینکه از چه سیستم عاملی اســتفاده می کننــــــد ؟ ( ویندوز ، مکینتاش، لینوکس و یا ....) سرعت ارتباطی انها در اینترنت چقدر است ؟ چه نوع مرورگری دارند و یا حتی ابعاد مانیتور آنها چیست و از چه بزرگنمائی در تنظیم کارت گرافیک شان استفاده می کنند ؟

آیا سایت شما در یک شبکه اینترانت مورد استفاده قرار می گیرد که تماس کاربران از سیستم مرورگر مشابهی استفاده می کنند. تمامی این فاکتورها برای مشاهده صفحات وب شما مفید و توجه به آنها حائز اهمیت است.

یک نکته گره گشا است ؛ استفاده از تکنیکهایی که سازگاری بیشتری دارند مثلا زبان php در اکثر مرورگرها و سیستم عاملها کامپیوترها قابل اجرا و نمایش است . پس سعی کنید از تکنیکهای فراگیرتر بهره ببرید.

یک نکته دیگر هم خواهد ماند؛ شما نمی توانید یک صفحه اینترنتی سازگار با تمام مرورگرها؛ سیستم عاملها ؛ شبکه های کامپیوتری و .... طراحی کنید، شاید برخی از وبسایتها با بهره گیری از تکنیکهایی سعی نموده اند ؛ وبسایتی سازگار با تمام شرایط ایجاد کنند اما این امر کمی مشکل و گران تمام می شود ؛ سعی کنید مخاطبین خود را بشناسید و با بهره گیری از آماررسمی دریابید که از چه مرورگر یا سیستم عاملی بهره می برند ؛ سپس صفحات اینترنتی خود را با اکثر بازدیدکنندگان خود سازگار کنید

ایجاد سایتهای سازگار با مرورگرها

هنگامیکه سایت را ایجاد می کنید باید از انواع مرورگرها که به طور معمول بازدید کنندگان از آن استفاده می کنند اطلاع و آگاهی داشته باشید. حتی اگرتنها مرورگرهای IE و یاNS بعنوان هدف و مقصد شما است، کدامیک بوسیله اکثریت کاربران استفاده می شود و اینکه آیا کسی از نسخه های قدیمی تر این مرورگرها استفاده می کند یا خیر

اگر سایت تان در وب قرار دارد ممکن است بزودی و در آینده نزدیک بوسیله مرورگرهای جدیدی مورد بازدید قرار گیرد و یا حتی بوسیله مرورگرهای قدیمی و یا متنی همانند مرورگرlynx .

در بیشتر شرایط، برای سایت های وبی که بعنوان یک محل عمومی طراحی شده اند، قابل مشاهده بودن سایت در اغلب مرورگرها یک هدف بسیار مناسب می باشد. هر چند ایجاد چنین سازگاری بسیار مشکل و پیچیده است ولی شما می توانید یک یا دو مرورگر را بعنوان مرورگر کاری خود انتخاب کرده و سایت را برای آن دو مرورگر انتخاب کرده و سایت را برای آن دو مرورگر طراحی کنید. سپس سعی کنید تا سایت تکمیل شده را با انواع مرورگرها نیز مشاهده کنید تا مفاهیم ناهماهنگ در سایت را یافته و حتی الامکان از بکار بردن آنها اجتناب کنید .

همچنین می توانید پیغامهایی را برای چند تن از دوستانتان ارسال نمایید و از آنها درخواست کنید تا از سایت شما بازدید کنند و نتیجه آن را به شما اعلام نمایند که این امر روش مناسبی برای بازخورد از یکسری بازدید کنندگان می باشد.

تمام مرورگرها نمی توانند جاوا اسکریپت ها را اجرا کنند . برای مثال یک صفحه از طرح متنی که از هیچ کارکتر خاصی استفاده نمی کند بطور قطع در تمامی مرورگرها قابل مشاهده است. اما چنین صفحاتی بالطبع جاذبه کمتری خواهد داشت، همانند طرح بندی ، گرافیک ها و یا آثار فعل و انفعال.

در طراحی سایت بهتر است سعی خود را برآن بگذارید که بین طراحی افکت ها و حداقل توانایی مرورگرها برابری برقرار کنید. یک روش مفید نیز ایجاد چندین نسخه از صفحات مهم همانند صفحه اصلی سایت است که هریک با مرورگر خاصی عمل می کنند. برای مثال از آنجا که فریم ها یکی از عناصری هستند که برخی مرورگرها آنها را نشان نمی دهند، می توانید از یک صفحه هم نسخه ای دارای فریم و هم نسخه ای بدون فریم را ایجاد کنید سپس در صفحه وب عملکردی را قرار دهید که بطور اتوماتیک بازدید کنندگان عادی را به صفحه دارای فریم و سایر بازدید کنندگان را که قادر به مشاهده فریم نیستند را به صفحه مطابق با نسخه بدون فریم مرورگر ارجاع دهد.

سازماندهی ساختار سایت

سازماندهی دقیق سایت زمان عمل را برای شما حفظ می کند.اگر اسنادتان را بدون فکر در خصوص طبقه بندی پوشه هایتان قرار دهید ، احتمالاً در پایان با یک پوشه بزرگ نامرتب پر از فایل مواجه خواهید شد و یا با فایلهای پراکنده در پوشه هایی با نام های مشابه.

روش معمول ایجاد یک پوشه در هارد دیسک است که تمامی فایلها و پوشه های مربوط به سایت را در خود جای داده (پوشه سایت محلی) و ویرایش و یا ایجاد اسناد جدید در داخل آن پوشه می باشد.در مرحله بعد و هنگامیکه آماده انتشار سایت شده اید نیز فایلها را به یک سرور کپی خواهید کرد تا به عموم افراد اجازه مشاهده آن را بدهید.

یک نکته بسیار مهم است اگر کارتان کمی گسترش یابد و بخواهید بدون نظم و استاندارد کاری ادامه دهید کمی کار گره می خورد؛ یک استاندارد یا اصول کاری برای انجام کارهای ذخیره مقالات ؛ گزارشات و کلی مطالب خود به صورت طبقه بندی شده داشته باشد که به سادگی قابل دخیره باشند  و راحت و سریع قابل بازخوانی باشد برای رسیدن به این مهم باید یک اصول اولیه را برای خود یا گروه تدوین کنید.

یک نکته ساده هم فراموش نکیند ؛ از ابتدا به روزهای پر کارتان فکر کنید؛ مثلا در شماره گذاری مقالاتتان شما شاید حداکثر سه رقم بهره ببرید اما به زمانی بیاندیشید که بیش از هزار مقاله و شاید دههای هزار مقاله در وبسایتتان دارید!!!!!

این نکته کمی مشکل است در داستان سال 2000 کامپیوترهای جهان رامثال می زنم  زمانی که در دهه 1970 کامپیوترها طراحی می شد ؛ هرگز به اتمام قرن فکر نشده بود و به جای درج تاریخ 1990  میلادی دو رقم راست یعنی 90 درج می شد؛ اما نزدیک به سال 2000 میلادی که شد کارشناسان در یافتند از سال 2000 سال کامپیوترها صفر می شود؛ صرفه جویی در درج دو رقم آنهم زمانی که سی سال تا سال 2000 مانده بود باعث شد میلیون دلار صرف تغییر سخت افزار و نرم افزار کامپیوترها جهان شود تا این گاف برطرف شود مسله ای که در جهان به نام 2Yk معروف شد.این امر در کارهای روزانه ما هم اتفاق می افتد


  
  

6- بهره گیری از آیکونهای زیبا و کم حجم در صفحه

با استفاده از آیکونهای زیبا و کم حجم علاوه بر زیبائی سایت می توانید به حرکت بهتر بازدیدکننده در سایتتان کمک کنید.

 

7- رعایت خوانائی سایت

خوانائی سایت خود را با رعایت نکات زیر افزایش دهید :

? فونت متونی سایت خود را به گونه ای استفاده کنید که خوانا باشد. بهترین فونت اندازه ?? تا ?? می‌باشد.

? سعی کنید از یک نوع فونت در ارائه محتوای سایت خود استفاده کنید. برای زبان فارسی فونت تاهوما یکی انتخاب مناسب است. استفاده از فونتهای دیگر فارسی که در همه سیستمها وجود ندارد، باعث می شود کاربران مختلف نتوانند سایت را با فونت مناسب ببینند.

? سعی کنید از جملات بلند استفاده نکنید. درک مطلب یک متن با جملات کوتاب بسیار ساده تر از جملات بلند است.

? سعی کنید از تصاویر پس زمینه کمتر استفاده کنید. استفاده از متن با تصویر پس زمینه می تواند باعث کاهش خوانائی سایت شما بشود.

? استفاده از قواعد نگارش و پاراگراف بندی مطالب سایت و همچنین استفاده از علامتهای ابتدای جمله می تواند باعث افزایش خوانائی سایت شما شود.

 

8- سایت خودتان را قبل از بارگزاری آزمایش کنید

قبل از ارسال طرح جدید سایت خود موارد زیر را حتما چک کنید :

? آیا سایت شما در تما مرورگرها دیده می شود؟

? آیا تمام لینکهای سایت شما صحیح می باشد؟

? تمام صفحات سایت را برای خطاهای احتمالی بررسی کنید.

? در بیشتر موارد استفاده از یک برنامه غلط یاب املائی کمک زیادی به شما برای تصحیح املائی مختوای سایت شما بکند.

? مجددا زمان دیده شدن سایت خودتان را بررسی کنید.

 

9- اطلاعات ثبت شده سایت خود را مرتب بررسی کنید

اطلاعات ثبت شده هر سایت بهترین اطلاعات برای ارزیابی کارآئی و خوانائی و مناسب بودن یک سایت وب است. با اطلاعات ثبت شده می توانید موارد زیر را متوجه شوید :

? بازدیدکنندگان با چه کلمات کلیدی با سایت شما وارد شده اند؟

? بهترین صفحات سایت شما کدام هستند؟

? صفحات ورودی و خروجی سایت شما کدام هستند؟

? بازدیدکنندگان سایت شما از کدام منطقه و کشور هستند؟

? چه سایتهائی به سایت شما لینک داده اند؟

بررسی روزانه یا دوره ای این اطلاعات کمک زیادی به مدیر سایت در بهبود کارآئی و خوانائی سایت می کند.

 


  
  

منبع: یزد IT

در این گفتار چند توصیه برای افزایش کارآئی وب سایت و وبلاگ را ذکر کنیم شاید بیشترین حجم مقالات مربوط به وبلاگها و وبسایتها در وبلاگ فن آوری اطلاعات مربوط به بهینه سازی و افزایش کارایی وبسایتها و وبلاگها مربوط می شود. بدون شک هر وبلاگ و وبسایتی با توجه به شرایط خاص و دنبال نمودن خط مشی و سیاست کاری مدون ؛ حساب شده و برنامه ریزی شده می تواند تا حدودی موفق باشد؛ اقبال عمومی ؛ شرایط منحصر به فرد و برهه زمانی خاص نیز می تواند پله طلایی این موفقیت باشد اما در هر حال برای رسیدن به موفقیت در فضای وب مانند تمام مراحل و شونات زندگی ؛ می بایست ضمن تلاش و پشتکار قواعد و اصول بازی را فرا گرفت و با برنامه ریزی و طراحی بالقوه بتوان آن را به طور کامل به کار بست.

سلسله مقالات که حاوی نکات و توصیه هایی در مورد مدیریت وبسایت یا وبلاگ نویسی است سعی خواهیم نمود که با اصول اولیه و آنچه اکثر دوستان و متخصصین امر بدان اذعان دارند را باهم مرور کنیم در این گفتار 10 توصیه را باهم مرور می کنیم

 

? به بازدیدکنندگان سایتتان همان چیزی را ارائه دهید که به دنبال آن هستند

با بررسی کلمات کلیدی مهم سایت خود متوجه خواهید شد که بازدیدکنندگان سایت شما با جستجوی چه کلماتی به سایت شما آمده اند. بررسی کنید آیا این کلمات کلیدی با سایت شما ارتباط دارند؟ آیا کاربری که با این کلمات سایت شما را انتخاب کرده ، می تواند اطلاعات مفیدی در آن زمینه پیدا کند؟

 

2- به بازدیدکنندگان سایت خود بگوئید که در سایت شما چه مطالبی را خواهند دید

بازدیدکنندگان ;ی که به سایت شما مراجعه می کنند بایستی در ابتدا بتوانند بفهمند سایت شما چه مطالبی به آنها ارائه می کند. به همین دلیل توصیه می شود در بخشی از سایت "درباره ما" یا "درباره این سایت" را قرار دهید. در این بخشها می توانید به اهداف خود و همچنین مطالبیی که در سایت ارائه می شود اشاره کنید.

 

? لینک تمام قسمتهای سایت را در جائی ارائه کنید.

یک نکته مهم در طراحی یک سایت کارا، ارائه لینک تمام صفحات سایت بصورت دسته بندی شده است. بازدیدکننده سایت بایستی بتواند براحتی در بین صفحات سایت شما حرکت کند. این لینکها بایسیتی در تمام صفحات سایت شما تکرار شده باشد. این بخش از سایت شما برای موتورهای جستجو هم بسیار مهم است. روباتهائی که لینکهای سایت را جمع آوری می کنند، به این بخش از سایت بسیار حساس بوده و برای آن اهمیت خاصی قائل هستند.

 

4- نقشه سایت

قرار دادن نقشه سایت در سایت بسیار مهم است. این بخش از سایت مهمترین بخش از دید موتورهای جستجو است. علاوه بر این به بازدیدکننده کمک می کند که براحتی ارتباط بین صفحات سایت را با یکدیگر درک کرده و به سادگی صفحه مورد نظر خود را پیدا کند.

 

5-  مطمئن باشد که سایت شما با سرعت مناسبی دیده شود.

هیچ بازدیدکننده ای سایتی را که زمان دیده شدن آن زیاد است، دوست ندارد. اینگونه سایتها معمولا قبل از اینکه کاملا دیده شوند بسته می شوند. بدلیل اینکه بازدیدکنندگان ترجیح می دهند وقت خود را در سایتهائی صرف کنند که سریع دیده می شوند.

برای افزایش سرعت دیده شدن سایت به نکات زیر توجه کنید :

? استفاده از تصاویر بزرگ، انیمیشن فلش و یا برنامه های جاوا و یا تعداد بنرهای زیاد می تواند تاثیر منفی بر روی سرعت دیده شدن سایت شما داشته باشند.

? استفاده نامناسب از جداول در طراحی سایت می تواند تاثیر منفی داشته باشد. بعنوان مثال قرار دادن کل صفحه در یک جدول ، تاثیر نامناسبی در سرعت سایت شما دارد.

? قراردادن حجم زیادی اطلاعات در یک صفحه هم مناسب نیست. در صورتیکه می خواهید اطلاعات زیادی را در یک مورد خاص ارائه کنید، آنرا تقسیم کرده و در چند صفحه به هم پیوسته ارائه کنید.

? استفاده از سورس کد تادرست HTML و یا خطای برنامه نویسی در سایت هم زمان دیده شده سایت را افزایش می دهد.

 


  
  

منبع: یزد IT

منظور از آمارگیری وب‌سایت‌ها، اعداد و ارقامی است که نشان می‌دهند وب‌سایت شما از چه ترافیکی برخوردار است و چه رفت و آمدهایی در آن جریان دارد

این اعداد و ارقام - از شمارنده‌هایی که همه‌ می‌توانند آن‌ها را ببینند تا ثبت‌کننده‌های نامحسوس وقایع که اکثر نرم‌افزارهای میزبانی آن‌ها را ذخیره می‌سازند- می‌توانند در شکل‌گیری سیاست‌های تبلیغاتی و طراحی یک سایت بسیار حیاتی و مهم باشند...

 

آمارگیری وب‌سایت‌ها به زبان ساده

ساده‌ترین نوع ردیاب سایت، یک شمارنده‌ی ساده است. این شمارنده معمولا چند سطر برنامه به زبان جاوه اسکریپت است که در صفحه‌ای قرار می‌گیرد تا تعداد بازدید‌های هر صفحه را شمارش نماید.

این شمارنده‌ها هنوز هم در بعضی از سایت‌های شخصی به کار می‌روند تا مالک آن‌ها در جریانِ تعداد بازدید‌کنندگان از سایت‌های‌شان قرار گیرند، و یا در جایی که دارنده‌ی سایت می‌خواهد یک روش ساده را برای اعلام تعداد بازدیدکنندگان خود انتخاب نماید. متاسفانه، بیش‌تر شمارنده‌ها غیر قابل اعتماد هستند، چرا که دقت داده‌های آن‌ها بستگی شدیدی به نوع برنامه‌‌نویسی‌شان دارند. بعضی از شمارنده‌ها ممکن است بازدید کسانی که کوکی‌ها را غیرفعال کرده‌اند، به حساب نیاورند، و یا هر بار که یک بازدیدکننده صفحه‌ای را دوباره از نو تجدید می‌کند، آن را به عنوان یک بازدید جدید به حساب آورده و یک واحد به شماره‌هایش اضافه کند.

 

 

انواع روشهای آمارگیری از بازدیدکنندگان وب سایت

داده‌های خامی که در گزارش ماوقع میزبان پیدا می‌شود می‌توانند به وسیله‌ی تعدادی از راه‌حل‌های نرم‌افزاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. تعدادی نرم‌افزار‌های خوب و حرفه‌ای وجود دارند که به شما امکان می‌دهند از اطلاعات میزبان، نمودار‌های گرافیکی تهیه کرده و میزان ترافیک و رفت و آمد به سایت‌ها را به صورت گرافیکی مشاهده نمایید.

یکی از معروف‌ترین سیستم‌های تجزیه‌ و تحلیل آماری وب‌سایت‌ها، برنامه‌ی Webalizer(?) است که مجانی و به صورت «سرگشاده» منتشر شده است؛ نصب کردن آن بسیار ساده، و روی سیستم‌های عامل متعددی اجرا می‌شود و تقریباً تمام اطلاعاتی را که افراد به دانستن آن‌ها علاقه دارند، افشا می‌سازد. (این نرم‌‌افزار را می‌توانید از روی برعکس ?? در کامپیوتر خود نصب کنید.) آمار و ارقام مربوط به وب‌سایت‌ها از چنین اطلاعاتی تشکیل می‌شوند:

آدرس اینترنتی برنامه‌ی Webalizer و دیگر برنامه رایگان سومند

 http://www.mrunix.net/webalizer

 

 

هیت  Hits ? تعداد اصابت‌ها :

این عدد معمولا هم به صورت تعداد کل اصابت‌ها و هم به صورت تعداد متوسط اصابت‌ها در یک بازه‌ی زمانی به نمایش در می‌آید. تعداد اصابت‌ها نشان می‌دهد که چند بار فایل‌ها و صفحات از کامپیوتر میزبان فراخوانده شده‌اند، به عبارت دیگر، هر بار که یک درخواست به میزبان ارسال می‌گردد، یک اصابت به تعداد اصابت‌ها اضافه می‌شود.

 

فایل- پوشه  Files

تعداد فایل‌ها نشان می‌دهد که چند بار درخواست رؤیت فایل‌های غیرhtml از میزبان به عمل آمده است. این تعداد در برگیرنده‌ی تمام تصاویر به کار رفته، مستندات صفحه‌‌بندی، و فایل‌های چند‌رسانه‌ای است.

 

پیج ویو ؛ تعداد نمایش صفحه ? Page Views

تعداد بازدید‌های هر صفحه نشان می‌دهد که هر از چند وقت یک صفحه مورد بازدید قرار می‌گیرد. این عدد معمولاً در هنگام تبلیغ یک سایت به کار می‌رود، چرا که نشان می‌دهد مثلاً یک آگهی چند بار مورد بازدید قرار گرفته است.

 

ملاقات- ویزیت  Visits

تعداد بازدید‌ها نشان می‌دهد که چند آی‌پی خاص (که وسیله‌ی سنجش بسیار خوبی برای تک‌تک افراد است) از سایت بازدید به عمل آورده‌اند. هر چند بسیاری از افراد از اصطلاح «اصابت» یا «کلیک» برای نشان دادن مقدار ترافیک سایت استفاده می‌کنند، امّا تعداد واقعی بازدیدکنندگان واقعی براساس شمارش این پارامتر تعیین می‌گردد.

 

 

? Response Codes

گزارش ماوقع میزبان هم‌چنین کدهایی را که در اثر هر اصابت (یا کلیک) تولید می‌شوند نیز ثبت می‌کند که به آن‌ها کدهای برگشتی می‌گویند. برای مثال کد ??? حاکی از آن است که همه چیز خوب پیش رفته است (بازدیدکننده درخواستی کرده است، میزبان آن را دریافت نموده و فایل مورد نظر را در اختیارش قرار داده است). کد ??? حکایت از آن می‌کند که فایل مورد درخواست به طور کامل تحویل داده نشده است، و کد ??? به این معنی است که فایل مورد تقاضا، پیدا نشده است. کدهای مختلف دیگری نیز در این رابطه وجود دارند، امّا این‌ها مهم‌‌ترین‌شان بودند. اگر در گزارش ماوقع شما تعداد کدهای ??? خیلی زیاد باشند، به احتمال قوی لینک‌‌های معیوب زیادی در سایت خود یا در سایت‌هایی که به شما مرتبط شده‌اند، دارید.

 

فراخوان آدرس اینترنتی وبسایت URL

این پارامتر به شما می‌گوید که دقیقاً چه فایل‌های خاصی بیش از همه در سایت شما مورد بازدید قرار می‌گیرند. به این ترتیب می‌توانید بفهمید که چه بخش‌هایی از سایت شما بیش از همه بازدید می‌شود و چه صفحاتی قابلیت بالقوه‌ی پذیرش آگهی را دارند.

 

? Referrer

منظور از معرف، سایتی است که به یکی از صفحات سایت شما مرتبط شده است و به این ترتیب سایت شما را به بازدید‌کنندگان خود معرفی کرده است. منظور از درخواست مستقیم یا بی‌واسطه هم آن است که بازدیدکننده نشانی سایت شما را مستقیماً وارد کرده است و یک راست وارد سایت شما شده است، بدون آن‌که از جای دیگری آمده باشد.

 

کلید واژه های جستجو  Search Strings

کلید واژه‌های جست‌و‌جو که در گزارش ماوقع ثبت می‌شوند، نشان می‌دهند که بازدیدکننده‌ی شما چه عبارتی را در یک موتور جست‌و‌جو وارد کرده است تا سایت شما را پیدا کرده و خود را به آن برساند. این خیلی می‌تواند به دردتان بخورد، زیرا بر اساس آن می‌توانید تعیین کنید که استفاده از چه کلید واژه‌هایی را ادامه دهید تا ترافیک بیش‌تری به سمت سایت خود جذب نمایید.

 

User Agent

این پارامتر نشان می‌دهد که بازدیدکننده از طریق چه مرورگری وارد سایت شما شده است. از آن‌جا که این پارامتر ممکن است به وسیله‌ی کاربر مورد دخل و تصرف قرار گیرد، به طور کامل قابل اعتماد نیست، امّا تا حدی می‌تواند به شما نشان دهد که اکثر بازدیدکنندگان‌تان از چه مرورگری استفاده می‌کند.

 

 

? این اطلاعات می‌تواند در هنگام برنامه‌ریزی برای طراحی مجدد سایت به دردتان بخورد، چرا که تعیین می‌سازد چه استاندارد‌هایی را باید رعایت کنید تا رضایت بازدیدکنندگان بیش‌تری را کسب نمایید. برای مثال اگر کم‌تر از ? درصد بازدیدکنندگان شما از مرورگر «فلان» استفاه می‌کنند، بهتر است کلاً از خیر آن بگذرید و زحمت رعایت کردن موازین آن مرورگر را به جان نخرید!

 

چرا آمار و ارقام وب‌سایت‌ها - وبلاگها

آمار و ارقام وب‌سایت‌ها یک فرصت عالی فراهم می‌سازند تا سایت خود را به طور دقیق تنظیم کرده و آن را با نیازهای کاربران خود تطبیق دهید. علاوه بر این آن‌قدر به اطلاعات ذیقیمتی دست پیدا می‌کنید که می‌توانید از آن‌ها در جهت جذب آگهی برای سایت خود استفاده کنید. 

در مورد سایت‌های شخصی نیز این آمار و ارقام خیلی جالب و خواندنی هستند، با در نظر گرفتن این نکته که در حال حاضر تمام میزبانان سایت‌های اینترنتی گزارش لحظه به لحظه‌ی فعل و انفعالات آن‌ها را ثبت می‌کنند، هیچ دلیلی وجود ندارد که به داخل آن‌ها سرک نکشید و چیزهایی را که ممکن است در آن‌ها پیدا کنید، نبینید.

 


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >