سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی خدا برای آن که چون خشمگین شود، بردباری کند، قطعی است [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :8
کل بازدید :842589
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/4
2:42 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: یزدIT

ما در هنگام صحبت با دیگران علاوه بر حرف زدن کارهای دیگری نیز مانند خندیدن ، اشاره کردن ، نگاه کردن ، عصبانی شدن و غیره انجام میدهیم . تمام این کار ها در ارتباط برقرار کردن ما با مخاطب تاثیر دارد و گاهی بسیاری از حرف ها را با چیزی غیر از زبان بیان میکنیم . یک صفحه وب نیز باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نیز بیان کند . این کار را رنگ‌ها در طراحی وب انجام میدهند . حس خشم ، محبت ، شادی و حتی اعتماد از طریق رنگ‌ها به بیننده منتقل میشود .

از روشهای معمول و رایج فضای وب استفاده کنید

این را در توصیه های مختلف می شنویم در ضرب المثلهای ما ایرانیان هم به هم رنگ جماعت بودن تشبیه شده است ؛ حال در مورد صفحات وب نیز این امر تا حدی مشمول می شود برخی از کارشناسان و متخصین بر اساس تجربیات علمی و پژوهش میدانی بدین باور هستند که وبسایتهایی که به وبسایتها و وبسایتهای مشهور نزدیک تر باشند ؛ مورد نظر بیشتر قرار می گیریند برخی تشابه بصری را در این مسله دخیل می دانند به گونه ای که وقتی بازدیدکننده ای وبسایتها را دارای طرح ؛ گرافیک و شمایل بصری و حتی سرویسهای همنام وبسایتها بزرگ ومشهور مانند یاهو یا گوگل می بینند با توجه به حافظه بصری خود وبسایت شما به ترکیب رنگ و گرافیک خاص به عنوان یک استاندارد نگاه می کنند وبه عبارتی  با دیدار قالب وبسایت شما با بهره گیری از گرافیک و شمایل بصری وبسایتهای معروف ناخود آگاه بر حسب عادت نگاه ؛ وب سایت شما را  همطراز آن وبسایتها مشهور قلمداد می کنند.

البته در این مورد دو نکته توجه کنید ؛ هر ملل و قومی نسبت به رنگ و شمایل ؛ تجربه مطلوب نشان می دهند در استفاده از ترکیبهای بصری صفحات خود و ایده گیری از بزرگان این مسله را حتمی مدنظر بگیرید یک نکته مهم اینکه هر خط الرسم زبانی دارای یک گرافیک بصری است به عبارتی زبان انگلیسی با فونتها و اندازه های خاصی زیبا و شکیل است ولی اگر بخواهیم با خط نستعلیق یک حرف انگلیسی را پیاده سازی کنیم یک منظره نامطلوب دست می دهد. توجه کنید تقلید نکنید فقط در حد گرفتن ایده برای خودتان به دیگران که موفق بوده اند مراجعه کنید همین!!!

رنگ ها صفحه نمایشگر بر اساس نور است و با رنگ های طبیعی متفاوت است

رنگ ها صفحه نمایشگر بر اساس نور است و با رنگ های طبیعی متفاوت است این نکته مهم است که حتی گاهی در نزد گرافیکها نیز بروز می دهد ؛ بدین معنی که در صفحه نمایشگر کامپیوتر شما یا همان مانیتور کامپیوتر شما ؛ پایه رنگها نور است و در محیط فیزیکی مانند رنگهای چاپ رنگ برمبنای نور نیست ؛ این امر باعث می شود اگر به طور مثال یک رنگ سبز در صفحه کامپیوتر خود پیاده سازی کنید اگر با بهترین چاپگر لیزری آن را چاپ کنید بازهم زنگ سبز مذکور تغییر می کند بیشتر تیره تر می شود ؛ البته برخی نرم افزارها می توانید رنگ خود را در مانند چاپ تنظیم کنید ؛ یکی از تفاوتهای رنگ فیزیکی  و رنگ بر مبنای نور این مسله عجیب است ؛ ترکیب رنگ بر مبنا فیزیک و برمبنای نور متفاوت است که  می توانید در کتابهای گرافیک کامپیوتر بیشتر مطالعه کنید.

میزان شدت نور ؛ میزان تاریکی و روشنایی و تنظیمات مانیتورهای مختلف هم باعث می شود که رنگ صفحات وبلاگ یا وبسایت شما در مانیتورهای مختلف مختلف باشد ؛ در این مورد شما خیلی نگران نباشید ؛ به عبارت دیگر خیلی هم نگران نباشید .

رنگ‌ها و معانی آنها :

رنگ سبز و سفید با هم ترکیب مناسبی بوجود می آورند . اما در ژاپن یک گل میخک صد پر سفید نشان مرگ است و در چین کلاه سبز به معنای خیانت یک زن به شوهرش معنی میدهد . کلاه سبز با میخک سفید نشان زیبایی برای لوگوی یک شرکت نمیتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمین دلیل در بیمارستان ها استفاده میشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقیه رنگ ها در چشم انسان آنالیز میشود . ترکیب های گوناگون رنگ سبز معانی گوناگونی میدهد . ترکیب سبز و زرد کمترین طرفدار را بین بینندگان دارد .

قرمز برای افزایش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده میشود . افرادی که در محیط قرمز کار میکنند معمولا سریعتر کار میکنند ، اما اشتباهاتشان در کار بیش از دیگران است . این رنگ امیال درونی مثل اشتها ، بی قراری و تنش عصبی را افزایش میدهد . ایجاد یک سایت با دو رنگ آبی کمرنگ و قرمز کمرنگ ایده بسیار ضعیفی است .رنگ قرمز ملایم طولانی ترین طول موج را داراست و آبی ملایم کوتاه ترین را . هنگام نگاه کردن انسان به این دو رنگ ، لنز چشم برای تنظیم زوم تغییر اندازه میدهد . اما چون فرکانس های رنگی این دو رنگ با هم خیلی تفاوت دارد باعث خستگی چشم و ایجاد سردرد برای بیننده میشود .

سایت هایی که از از سایه های گوناگون آبی یا رنگ آبی و سفید استفاده میکنند بیشتر از بقیه ، مردم پسند بنظر می آیند . چرا ؟ آبی آرامش ، استواری ، امید داشتن و دانایی و بخشندگی را عرضه میدارد . مردم ذاتا به سایت های آبی رنگ سریعتر اعتماد میکنند . متن های آبی رنگ بیشتر در ذهن مردم به یاد میماند . ترکیب آبی و سفید و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان میسازد .

خدا را شکر که سایت های زرد رنگ زیاد نیستند . با وجود اینکه رنگ زرد نشان از جمع شدگی و تمرکز است ، اما بسیار سخت و مشکل در چشم آنالیز میشود . رنگ اطاق را زرد کنید: نتیجه این میشود که بچه ها گریه بیشتری میکنند و بزرگتر ها سریعتر عصبانی میشوند. رنگ زرد یک رنگ حسی و چشم فریب است و استفاده آن در میزان کم بسیار جذاب و خوش دید خواهد بود .

بذار کمی درباره نارنجی حرف بزنیم ،نارنجی باعث میشه که اجناس گرون قیمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه کند . نارنجی روشن تر سخت تر در چشم دیده میشود . و به عنوان متن ها و بک گراند صفحه پیشنهاد نمیشود . مقدار کمی نارنجی کمرنگ میتونه کمک کنه که یه سایت شاد و دلچسب بسازید .

عمل و عکس العمل رنگ و تاثیر آن بر روی بازدیدکنندگان وبلاگ شما

رنگ روی حس ما و ادراک ما و عکس العمل ما تاثیر میگذارد . یک بیننده با آگاهی از سایتتان وارد سایت شما شده است ، حال شما باید او را همچنان سر شوق نگه دارید .شما ? الی ?? ثانیه وقت دارید تا او را از لحاظ بصری جذب کنید . با استفاده از رنگ شما میتوانید حس خوش آمد گویی و راحتی و اعتماد را به بیننده منتقل کنید . اگر شما گرافیک های یک سایت را تغییر دهید در اصل زبان گفتگوی تصویری آن را عوض کرده اید و بدین سان است که عکس العمل متفاوتی از بازدیدکننده سایت سر میزند.

قرار دادن یک محصول که با آب سر و کار دارد (مثل لباس شنا و ... ) در زمینه بنفش و نارنجی قدرت فروش آن را کاهش میدهد . رنگ های بنفش و نارنجی بطور سریع با آب و طبیعت ارتباط ندارند و یک ادراک غلط به بیننده منتقل میکنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبی یا سبز باعث افزایش جذابیت آن محصول میشود .

سایت هایی که اصطلاحا سایت های رنگین کمانی هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده کرده اند کمترین زمان بازدید توسط بیننده ها را دارند و بیننده خیلی سریع ازین سایت ها خارج میشود . زیرا چشم برای دیدن رنگ های گوناگون زوم های گوناگونی میکند و زود خسته میشود . (سایت هایی که رنگ سفید در آنها غالب است و مقدار خیلی کمی از دیگر رنگ ها در آن در بخش های گوناگون دیده میشود جزو این دسته نمیشوند ) . هر چه تعدد رنگ ها کم شود مدت زمان ماندن بازدید کننده در صفحه زیاد میشود . یک نکته در استفاده از رنگ های گوناگون اینه که حداکثر از ? رنگ استفاده کنید و آنها را همگی از رنگ های گرم یا سرد استفاده کنید و زمینه را سفید بگذارید . این کار چشم ها را خسته نمیکند و سایت های کودکان که میخواهند با استفاده از رنگ های گوناگون محیط شادی را ایجاد کنند اگر ازاین روش استفاده کنند فروش بهتری دارند .

رنگ های گرم و سرد

رنگ‌های گرم تشکیل شده اند از : زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، زرد-سبز و نارنجی- قرمز . یعنی رنگ‌هایی که با پاییز در تعامل هستند . بطور کلی رنگ های گرم گرایش به هیجان و تکاپو دارند . بسیاری از مردم مقدار کم از این رنگ ها را می پسندند . بنفش و سبز رنگ های واسط هستند که نه گرم و نه سردند و وابسته به میزان رنگ قرمز یا زردی هستند که در رابطه با رنگ آبی در آنها بکار رفته است . اگر رنگ آبی آن کم تر باشد بیشتر شبیه رنگ های گرم بنظر میرسد .

? رنگ های سرد عبارتند از : آبی ، سبز ، صورتی ها ، بنفش ها ، آبی-سبز ها ، سرخابی ها و آبی-قرمز ها. رنگ هایی که بیشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند . رنگ های سرد آرامش بخش هستند و محبوبیت بیشتری نزد مردم دارند . طراحی یک سایت با رنگ های گرم و سرد باعث گیج شدن بیننده میشود و باعث میشود سایت شلوغ و بی نظم و غیر قابل اعتماد جلوه کند . طراحان سایت معمولا متوجه نمیشوند که ترکیب رنگ هایشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ‌ها مفید است . دایره رنگ رنگ های اصلی ( آبی و قرمز و زرد) و رنگ های ثانویه ( نارنجی و سبز و بنفش) را نشان میدهد . ترکیب دو رنگ اصلی یک رنگ ثانویه میسازد . تمامی رنگ ها از ترکیب سیاه و سفید با رنگ های اصلی بوجود آمده اند . امیدواریم با ترکیب درست رنگ ها ، وب سایت هایی جذاب تر طراحی کنید.

 


86/11/14::: 1:0 ص
نظر()
  
  

5)   برخی هم در ازا ی ثبت نام پول یا اعتبار دریافت می کنند ؛ این نوع نیز شاید کمتر برخورد کرده باشید اما در میان وبسایتها تجاری و بانکهای مجازی اعتباری مرسوم هست بسیاری از وبسایتها درآمد زا از قبیل تبلیغی در ابتدا برای حق اشتراک مبلغی یا اعتباری را اشما می گیرد البته این بعدها با درآمدزایی هزینه برگشت داده میشود فراموش نکنید گرفتن هزینه هم مشکل آفرین خواهد شد و هم احتمال دارد بازدیدکنندگان شما را کم کند

بهرحال شکی نیست که در دنیای تجاری کنونی برای دریافت هرگونه اطلاعات ویا خدمتی باید بهایی در ازای آن پراداخت. پس از بازدید کننده هم نباید انتظار داشت که بصورت مجانی به سایت اطلاعات‌دهد مگر آنکه مجبور باشد که در اغلب موارد اینطور نیست.

علاوه بر نکات فوق دریافت اطلاعات از بازدید کننده باید تدریجی و بدور از هر گونه پیچیدگی‌باشد. بعبارت دیگر هرچه اطلاعات دریافتی در یک نوبت بیشتر باشد باید بهای بیشتری پرداخت شود ولی ممکن است در ازای اطلاعات کمتر و در نوبتهای متعدد بازدید کننده با رغبت بیشتری اقدام به اینکار نماید. بهر حال باید از نمایش صفحات پیچیده به این منظور جداً احتراز گردد و در هر مرحله تعداد اقلام اطلاعاتی کم وبصورتی واضح از وی درخواست گردد.

برخی از سایتها اینکار را بسیار به آرامی و هر بار با یک قلم اطلاعاتی و با طرح نظرخواهی انجام داده و معمولاً موفقیت با اینگونه سایتهاست. بهرحال اولین قلم اطلاعاتی که از بازدید کننده خواسته می شود آدرس وی خواهد بود.

اصل سوم ثبت رفتار بازدید کننده و هدفیابی پویا

یکی از مهمترین اصول طراحی یک سایت همراهی وکنترل نامحسوس بازدید کننده است. به این معنی که سایت باید پس از شناسایی بازدیدکننده برای وی پرونده ای تشکیل داده و صفحاتی که از آن بازدید می‌نماید یا مطالبی که وارد می کند را ثبت نموده و سپس وی را بر اساس صفحات و نکاتی که بازدید نموده یا وارد کرده هدفیابی نماید. (بصورت اتوماتیک گروه وی را مشخص کند.) به این ترتیب می‌توان با توجه به گروه مشخص شده، وی ‌را در رسیدن به اهدافش یاری نموده و یا به سمتی سوق داد که هدف مورد نظر را برآورده سازد.

بعنوان مثال بسیارند سایتهایی که بر طبق آنچه در اصل دوم ذکر شد بازدید کننده خود را شناسایی نموده و پس از شناسایی، با توجه به مواردی که جستجو می‌نماید او را هدفیابی می‌کنند. سپس در دفعات بعدی بازدید ضمن پر رنگ کردن مطالب مربوط به هدف مشخص شده تبلیغاتی در موضوعات هدفیابی شده نمایش می‌دهند. به این ترتیب ضمن کمک به وی درجهت رسیدن به اهدافش بصورت اتوماتیک تبلیغات مورد نظر خودرا نیز منتقل می نمایند. این مطلب همچنین موجب بوجودآمدن شرایط مناسب برای اصل اول نیز خواهد شد.

اصل چهارم : قابلیت انعطاف با شرایط بازدید کننده یا پارامتریک بودن سایت

اصل چهارم وجود قابلیت انعطاف به نحوی است که بازدید کننده شناسایی و هدفیابی شده، بتواند براساس نیازهای خود سایت را برای بازدید بعدی آماده کند. به نحوی که بعداً فقط مواردی که انتخاب نموده با ویژگیهای مشخص شده برای وی به نمایش‌درآید . این قابلیت ضمن تضمین اصل اول موجب بوجود آمدن احساس تعلق در بازدیدکننده شده و وی را به بازدید مستمر تشویق می نماید. معمولاً در سایتها به این قابلیت My Site گفته می شود.

اصل پنجم اطلاع رسانی به بازدید کننده و عدم رهاکردن وی و تبدیل بازدیدکننده به مشتری

شاید این اصل یکی از مهمترین اصولی است که هدف هر موسسه تجاری از بوجود آوردن سایت را در خود دارد. این طبیعی است که هر بازدید کننده بالقوه یک مشتری است و لذا باید هرچه سریعتر قوه به فعل تبدیل شود لذا در این راه باید ضمن هدفیابی که در اصول قبلی به آن اشاره شد وی را درجهت رسیدن به درجه مشتری ترغیب و راهنمایی نمود. دراین راه باید از اطلاعاتی که در تعامل با وی بدست آمده کمک گرفته و بصورتی ظریف و روانشناسانه به نحوی که اعتماد وی جلب شود عمل نمود. تا این هدف حاصل‌آید.

شاید یکی از موثر ترین و کم هزینه ترین ابزارها در این جهت استفاده از پست الکترونیک می باشد. برنامه ریزی سایت باید بگونه ای باشد که پس از مراجعه بازدید کننده و دریافت آدرس و اطلاعات در بخشهای تعامل و هدف یابی و گروه بندی لیستها، آدرس بر اساس گروه بوجود آمده و هنگامی که مطلب جدیدی (مثلاً محصولات جدید شرکت، حراج محصولات، مزایده و مناقصه و…) مربوط به هرگروه، وجود داشت آن را بصورت یک خبر برای وی ارسال نماید. ارسال تبریکها به مناسبتهای مختلف مانند تولد وی وقایع تاریخی و مذهبی می تواند ضمن جلب توجه بازدید کننده اعتماد وی به سایت را بیشتر نماید.

یکی از مهمترین موجبات عدم کارائی سایتها، رها کردن بازدید کننده پس از مراجعه به سایت می باشد که از عوامل شکست سایت در اهداف خود بشمار می‌رود.

اصل ششم دعوت مشتری جهت بازدید از سایت و ایجاد تمایل به ادامه بازدید بصورت دوره ای:

شاید بهتر بود که بعنوان اولین اصل به توضیح این مطلب می پرداختیم ولی بدلیل آشنایی شما، این مورد تحت عنوان اصل ششم مطرح گردید.

آیا ازخود سوال میکنید که در میان هزاران سایت چرا باید بازدید کننده‌ای به سراغ سایت شما بیاید؟ اصلاً چگونه وی آدرس سایت شما را پیدا کند؟

برخی از مدیران بازرگانی در این اندیشه هستند که صرف ایجاد سایت موجب مشاهده و بازدید سایرین خواهد شد. ولی این مطلب اصلاً صحیح نیست احتمال آنکه کسی بصورت اتفاقی بدون آگاهی قبلی سایت شما را بازدید کند اگر صفر نباشد نزدیک به صفر است.

لذا باید به طریقی سایت خود را به بازدید کنندگان معرفی نمایید. یکی از موثر ترین طریقه‌ها، تبلیغات است. معمولاً ایجاد کنندگان سایتها برای این منظور از ارائه تبلیغات در سایتهای پربازدید استفاده می‌نمایند. دربرخی دیگر از موارد سعی در پیدا کردن آدرسهای افراد نموده و برای ایشان تبلیغات را بصورت پست الکترونیک ارسال می‌نمایند. بهر حال تبلیغات بهر صورتی که باشد باید با هدف تبدیل افراد به بازدید کننده سایت ارسال شود. در اینجا نباید فراموش کرد که بازدید کننده هیچگونه اجباری در بازدید از سایت شما ندارد و اغلب اینکار برای وی موجب صرف هزینه است و لذا باید برای دعوت وی به بازدید از سایت بهر حال هزینه کنید. دراینجا مجدداً نظر شما را به نکاتی که درباره تشویق بازدید کننده به ثبت نام و ورود اطلاعات گفته شد جلب می‌نمایم.

اکنون که به طریقی (اقلب پرهزینه) نظر بازدید کننده را به مشاهده سایت خود جلب نمودید نباید براحتی اورا ازدست داد. باید امکاناتی فراهم کرد که وی تشویق شود بصورت دوره ای به سایت توجه نموده و از آن مجدداً بازدید نماید. اغلب سایتها برای نیل به این منظور بخش خبری و نکته های شنیدنی و موارد خواندنی در سایت خود قرارداده و این مطالب را بصورت مرتب تغییر می دهند تا بازدید کننده هربار با مطالب جدیدی مواجه گردد و از مراجعه به سایت دلسرد نشود. حتی زیباترین و جذاب ترین اطلاعیه ها نیز درصورتی که تغییر نکند پس از مدتی خسته کننده و در نهایت کسل کنننده خواهد شد.

اصل هفتم استفاده از جدید ترین فناوری و ایجاد جذابیتهای هنری :

بسیاری ازایجاد کنندگان سایتهای کامپیوتری به این اصل قبل از همه اصول می پردازند درحالی که ضمن لازم بودن و اهمیت بسیار، این اصل در کنار اصول قبلی حائز اهمیت بوده و توجه صرف به آن کافی نیست.

درکل باید با تکیه بر فناوری جدید و استفاده از جلوه های تصویری، صوتی، انیمیشن و خواص رنگها، سایت بگونه ای جذاب باشد که در برخورد اول بازدید کننده را جلب نموده و بصورت دوره ای تغییر نماید تا از تازگی و جذابیتش به مرور زمان کسر نگردد. اصولاً برای نیل به این هدف ایجاد کننده سایت یا شخصی که به طراحی بخش رابط استفاده کننده (User Interface) اشتغال دارد باید ضمن آشنایی با فناوری جدید هنرمند و با ذوق هم باشد تا جلوه های ویژه جلب توجه نموده و جذاب باشد. اغلب طراحان موفق سایتهای کامپیوتری برای این بخش از مشاورین هنری استفاده می نمایند.       

 


  
  

منبع : یزد IT

چه بسیارند مدیرانی که با انتظار وسیع و امیدهای روشن اقدام به بوجود آوردن سایت نموده و پس از صرف هزینه های مربوطه بدون نتیجه سایت خود را رها کرده و همواره از این تجربه تلخ ابراز ناراحتی می نمایند.

دلایل این ناکامی را از نگاه کلی می توان در عواملی بسیاری دانست که ذیلاً به توضیح ? اصل کلی پرداخته می‌شود. این نکات با بررسی چندین سایت تجاری موفق و یادداشت برداری از نکات مثبت آنها بدست آمده که از از این لحاظ دارای اهمیت زیادی است.

اصل اول:  بهره گیری مفید از فضای موجود در صفحات

طراحی صفحات باید به گونه ای باشد که حداکثر بهره دهی را برای بازدید کننده داشته‌باشد. بطور خلاصه بازدید کننده در دید اول بلافاصله مطلب مورد نظر یا حداقل راه دسترسی به آن را پیدا کند. این نکته بخصوص در طراحی صفحات اول از اهمیت بیشتری برخورداراست.

اصل اول در طراحی سایت ارزش قائل بودن برای وقت بازدید کننده است. به این معنا که نباید وقت وی را با مطالب غیر مربوط و کسل کنند پرنمود که نتیجه ای جز دلسردی و عدم نیل به موفقیت در بر نخواهدداشت.

برای رسیدن به چنین هدفی باید بدقت بازدید کنندگان را شناخت و هدف یابی نمود و ایشان را بر اساس اهدافشان به گروههایی تقسیم کرد. همچنین باید به این نکته توجه شود که بازدید کننده علاوه بر اهداف اصلی چه اهداف فرعی را نیز ممکن است دنبال کند. پس از اینکار باید اطلاعات مورد نیاز هر گروه را طبقه بندی نموده و سپس اقدام به تقسیم صفحه به قسمتهایی نموده و اطلاعات مربوط به هر گروه را در قسمت خاص خود قرارداد. در این رابطه باید سعی شود که اطلاعات مربوط به اهداف فرعی هر گروه در نزدیکی اهداف اصلی ایشان باشد. بدیهی است که اهداف فرعی یک گروه ممکن است برای گروه دیگر اهداف اصلی بحساب آمده و برعکس.

باید از درج تصاویر بی ربط به موضوع و توضیحات اضافی مخصوصاً در صفحات اصلی جداً خودداری شود. بدلیل اصل فوق و همچنین ارزش فضای وب باید با تقسیم بندی مناسب بگونه ای عمل‌شود که از وجود فضاهای خالی و بدون اطلاعات در صفحات اصلی احتراز گردد.

اصل دوم : تعامل و برقراری ارتباط دوطرفه با بازدید کننده

اصل دوم در طراحی یک سایت وب تعامل با بازدید کننده و برقراری ارتباط دوطرفه است. یعنی همانطور که بازدیدکننده با مراجعه به سایت اطلاعاتی در مورد اهداف خود کسب می‌کند سایت نیز باید بگونه ای باشد که اطلاعاتی از بازدید کننده خود کسب نماید.

موارد ذیل به ترتیب درجه اهمیت ذکر شده :

1.     اطلاعات شخصی و مخصوصاً طریق تماس با وی چگونه است ؟

2.     چرا به این سایت مراجعه نموده و اهداف اصلی و فرعی وی چیست؟

3.     طریقه آشنایی وی با سایت چگونه بوده است؟

4.     به کدامیک از اهداف خود رسیده و در جستجوی کدامیک ناکام بوده است؟

5.     نظر وی در مورد سایت چیست و چه پیشنهاداتی در مورد بهبود آن دارد؟

6.   طبیعی است که دریافت اطلاعات از اطلاع رسانی بسیار مشکل تر است زیرا افراد بسختی حاضرند اطلاعات بدهند درحالیکه شاید بسیار راحت تر حاضر شوند اطلاعات کسب نمایند. در ضمن هدف اصلی بازدید کننده کسب اطلاعات است نه دادن آن.

لذا باید به طرقی وی را تشویق ویا حتی مجبور به اینکار نمود. در بسیاری از سایتها قسمت ثبت نام و اعلام نظریات و پیشنهادات وجود دارد ولی در نیل به این هدف ناکامند و با وجود تعداد زیاد بازدید کنندگان حتی یکنفر هم حاضر به ثبت نام و اعلام نظریات خود نیست.

اینکار باید با ظرافت و درایت خاصی صورت گیرد که بازدید کننده خواسته یا ناخواسته اقدام به اینکار نماید.

1)   برخی از سایتها برای جلب نظر مشتری اقدام به ارائه تسهیلاتی در قبال ثبت نام می‌نمایند از جمله این تسهیلات می‌توان به تخفیف ، ارائه خدمات خاص تجاری، دادن امتیازات ویژه‌درخرید یا فروش و غیره اشاره نمود.  تجربه نشان داده است بهترین هدیه به پویندگان وب ؛ اکانت اینترنت یا همان کارت اینترنت است که می توانید بدون تماس حضوری و با ارسال رمزعبور و شماره کاربری کارت اینترنت به پست الکترونیکی جایزه وی را اهدا نمایید.

2)   برخی دیگر خدمات رایگانی را پس ازثبت نام به بازدید کننده ارائه می نمایند مانند سرویس مجانی پست الکترونیک (این خدمت بسیار رایج است و حسن آن در این نکته است که بصورت طبیعی آدرس شخص در اختیار سایت قرار میگیرد.)، تلفن اینترنتی در مدت محدود، دادن فضا روی سایت و صفحه اختصاصی جهت معرفی و مانند این سرویسها که به دو دلیل موثر است ابتدا باعث تشویق کاربر به بازگشت مجدد به وبسایت می شود و دوم اینکه باعث تبلیغ و گسترش نام دامنه وبسایت با ارایه پست الکترونیکی توسط کاربران ؛ سرویسهای دوستیابی و .....

3)   برخی دیگر درقبال ثبت نام به بازدید کننده جایزه هایی مانند استفاده رایگان از خدمات اینترنت ، هدیه هایی که باپست ارسال می شود، نرم افزارهای رایگان استفاده از تورهای رایگان یا نصف قیمت وغیره اعطا می کنند. این مورد در صورتی که گردانندگان وبسایت صاحب نام باشند امکان پذیر است فراموش نکنید کاربر علاقه ندارد آدرس پستی خود را به هرفردی بدهد

4)   برخی دیگر ارائه یکسری از خدمات مانند پشتیبانی از کالاها را منوط به ثبت نام نموده و مشتری خود را به این طریق مجبور به ثبت نام و دادن اطلاعات می‌نمایند. این درصورتی است که مشتری قبلاً کالای ذکر شده را خریده باشد. یعنی مشتری باشد نه بازدید کننده


  
  

معرفی Tray layout:

این نرم‌افزار کدپیج استاندارد زبان فارسی است و این امکان را می‌دهد که صفحه کلید شما فارسی شود. "ژ" و "پ" صفحه‌کلید نیز در جای خود قرار می‌گیرند. برای نیم‌فاصله باید کلیدهای Shift + Space را فشار دهید. (البته اگر این نرم‌افزار را نداشته باشید می‌توانید از کلیدهای Ctrl + - استفاده کنید.) از قابلیت‌های دیگرش این است که حروف "ی" و "ک" و ارقام "?.?.?" فارسی نوشته می‌شوند. رایگان بوده و حجم بسیار کمی دارد (حدود???kb) و می‌توانید آن را از اینترنت دانلود کنید. البته اخیراً ویندوزهای جدیدی توسط مهندسان ایرانی بهینه شده است و این نرم‌افزار را هنگام بارگذاری ویندوز، بار می‌کند.

 

  ------ .:شناسنامه مقاله :. -----------------------------------------

برداشت آزاد : مطالب با رنگ n در متن مقاله به صورت توضیح مطلب به متن نویسنده اضافه شده است ؛ وبلاگ در حذف یا اضافه مطالب با رعایت قانون کپی رایت CopyRight  آزاد است

منبع :  وب ایران

نویسنده: ؟؟؟

تاریخ انتشار : ؟؟؟

منبع وبلاگ  : ارسالی توسط کاربر

عنوان اصلی مقاله: مقدمه‌ای برفونت‌ها و آیین نگارش

لینک مستقیم  مقاله اصلی :؟؟؟

عنوان مقاله در وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد : آیا در هنگام نگارش مقاله در وب  از اصول نگارش یا تایپ خاص بهره می برید

 کلمات کلیدی عمومی وبلاگ : وبلاگ+ فن آوری اطلاعات+ یزد + Yazd + IT+ Weblog

 کلمات کلیدی مقاله: آیا در هنگام نگارش مقاله در وب  از اصول نگارش یا تایپ خاص بهره می برید+ نگارش مقاله+  وب + اصول نگارش + تایپ + فونت‌+ زبان فارسی+ Farsi Font معرفی Tray layout+ تکنیک جدانویسی+ فاصله  نیم‌فاصله+ اندازه فونت + متن‌های چاپی+ سرتیتر+ Bold+ـ بدنه متن+ متن‌هایی تحت وب+

 اندازه فونت برای متن‌های فارسی+  Tahoma: + Times New Roman:

 

 


  
  

? اندازه فونت برای متن‌های فارسی:

? Tahoma:

اندازه‌های بین ?pt تا ??Pt مناسب است. در خارج از این محدوده، این فونت شکل زیبایی نخواهد داشت. در بعضی از وبلاگ‌های ایرانی اگر توجه کرده باشید، می‌بینید که این فونت را با اندازه‌های ?? و حتی بالاتر استفاده کرده‌اند. این اندازه نه‌تنها جلب توجه نمی‌کند، بلکه شکل ظاهری وبلاگ را نیز به‌هم می‌زند. برای حالت Bold نیز از اندازه‌های ?pt و ?pt استفاده کنید.

 

? Times New Roman:

خلاف فونت قبلی، این فونت برای اندازه‌های بزرگ مناسب است. شما می‌توانید از اندازه‌های ??pt تا ??pt استفاده کنید، بدون این‌که شکل ظاهری متنتان به‌هم بریزد. برای Bold نیز از اندازه‌های بین ??pt تا ??pt استفاده کنید.

 

? فونت‌های فارسی:

فونت‌های میترا و نازنین در اندازه‌های بین ??pt تا ??pt زیبا هستند. اگر می‌خواهید متنی را در ویژه‌نامه و یا نشریه‌ای قرار دهید؛ بهتر است از اندازه ?? فونت میترا استفاده کنید. البته فونت‌های فارسی هرکدام به تناسب خود ممکن است در اندازه‌های بزرگ و کوچک نمای متفاوتی داشته باشد. پیش‌نهاد من این است که هر کدام از این فونت‌ها را در اندازه‌های متفاوت تایپ کنید و پرینت کنید تا خودتان تفاوت‌ها را بیش‌تر احساس کنید و در انتخاب بین آن‌ها راحت‌تر عمل کنید.

 

فاصله بین خطوط:

اندازه بین خط‌ها را "?" بگیرید. اگر می خواهید پایان‌نامه و یا متنی را تایپ کنید که نیاز به ویرایش دارد فاصله را "?.?" بگیرید. هم‌چنین بین سرتیتر و متن فاصله نیندازید.

 

? حاشیه:

به نظر من حاشیه فقط برای متن‌های چند برگی است. اگر می‌خواهید پایان‌نامه، ویژه‌نامه، نشریه و یا متنی را تایپ کنید که صفحات آن زیاد است، حاشیه نگذارید. درصورت حاشیه گذاشتن نیز از حاشیه‌های کم‌عرض و ظریف استفاده کنید.

 

فاصله و نیم‌فاصله:

همان‌طور که می‌دانید در صفحه کلید، از کلید Space برای فاصله انداختن بین کلمات استفاده می‌شود. اما این فقط در حالتی است که بخواهیم بین کلمات جدا فاصله بیندازیم. این قاعده در مورد تمامی کلمه‌ها کاربرد ندارد. مثلاً کلمه "فونت‌ها" از دو کلمه "فونت" و "ها" تشکیل شده است. اما این دو کلمه به‌هم وابسته‌اند و نمی‌توانند جدا از هم نوشته بشوند. با این وصف، برای این‌که این دو کلمه را از هم جدا کنیم، باید از نیم‌فاصله استفاده کنیم. کلمه "فونتها" را در نظر بگیرید. این کلمه باید به‌صورت جدا نوشته بشود، اغلب تایپیست‌ها این کلمه را به‌صورت "فونت ها" تایپ می‌کنند. حال با یک نیم‌فاصله به "فونت‌ها" بدل می‌شود. مزیت استفاده از نیم‌فاصله این است که هم به روان خوانده شده متن کمک می‌کند، هم متن را زیباتر می‌کند و از همه مهم‌تر این‌که از انفصال بین دو کلمه جلوگیری می‌کند. احتمالاً دیده‌اید که در بعضی از متن‌ها جزئی از کلمه در آخر خط نوشته شده است و جزء دیگر آن اول خط بعدی! این مشکل به‌خاطر عدم رعایت نیم‌فاصله و عدم استفاده به‌جا از آن است.

? علایم و نشانه‌ها(، ؛ . ! ؟ «» () : " ...):

از استفاده نابه‌جای علایم و نشانه‌ها خودداری کنید. آن‌ها را در جای خود و فقط وقتی که نیاز هست به‌کار ببرید. توجه کنید که هیچ‌گاه بین علایم و کلمه‌ها فاصله نیندازید. مثلاً کاما را از کلمه جدا نکنید و دقیقاً بعد از کلمه بیاورید. هم‌چنین است برای سایر نشانه‌ها. در مورد علامت‌های تعجب، سؤال و «...» نیز افراط نکنید. مثلاً چندتا علامت تعجب را پشت‌سر‌هم نیاورید.

تکنیک جدانویسی:

?   ها:

بیایید از همین الان تصمیم بگیرید کلمه‌هایی را که جدا هستند به‌هم نچسپانید. یکی از اشکلات رایج، روی‌هم نوشتن کلمه‌ها با پسوند"ها" است. مثلاً به‌جای آن‌ها می‌نویسند آنها. درصورتی که "ها" همیشه جدا نوشته می‌شود.

 

?   ب:

اگر می‌خواهیم کلمه را با افزدون "ب" امری کنیم، باید "ب" را به اول آن اضافه کنیم. مثل "برو، ببر، بپرس". اما اگر "ب" را می‌خواهیم در قالب حرف اضافه به کلمه بیفزاییم باید به صورت "به" و افزودن یک نیم‌فاصله بین آن و کلمه‌ای که می‌خواهد به آن اضافه شود، بیاوریم. مثل "به‌صورت، به‌حالتی، به‌هم و..." حالت سومی هم هست که "ب" جزء کلمه است. در این مورد باید دقت کنید که با موارد بالا اشتباه نگیرید.

 

?   که:

این کلمه نیز جدا نوشته می‌شود. مثل: "این‌که، آن‌که، درصورتی‌که و..."

 

تر:

به‌غیر از کلمه‌های "بهتر" و "کهتر" همیشه جدا نوشته می‌شود. مثل: "بیش‌تر، کم‌تر، کوتاه‌تر و..."

 

می و نمی:

"می" و "نمی" همیشه جدا نوشته می‌شوند. مثلا: "میشود" اشتباه است و شکل صحیح آن، "می‌شود" است.

توجه: در تمامی موارد بالا باید از نیم‌فاصله استفاده کنید.


  
  

منبع: یزد IT

 قابل ذکر است مقاله حاضر حاصل تجربیات شخصی است و ادعایی بر صحت مطالب نیست. لذا پذیرنده نقدهای شما هستیم و باعث خرسندی‌ای است، اگر اشکالی در مطالب یافتید تذکر دهید. تا هم بر ما معلوم شود و هم دیگران مطالب را به غلط نیاموزند.

 

  درآمد

در دوران گذشته که هنوز دستگاهی اختراع نشده بود تا متن را به‌صورت منظم و مرتب بنویسد، افراد مجبور بودند که متن‌ها را با دست‌خط خویش، بنویسند.« از آن‌جا که دست‌خط هر کس با دیگری متفاوت است و هر کس بنا بر ذوق و سلیقه خویش، خط می‌نویسد» لذا ممکن بود خواننده در خواندن متن دچار مشکل شود و حتی نتواند متن را به‌خوبی بخواند. احتمالاً آن حکایت را شنیده‌اید که شخص خطی می‌نوشت که نه خود می‌توانست بخواند و نه دیگری! اما امروزه با پیش‌رفت صنعت چاپ و وجود تکنولوژی‌های متعدد در این حوزه، مشکل خوانایی و ناخوانایی خط حل شده است. تکنولوژی‌‌ها فارغ از این‌که چه کسی از آن‌ها استفاده می‌کند، خروجی یکسانی تولید می‌کنند. منظور این‌که، مهم نیست چه کسی متن را می‌نویسد چون متن تایپ شده از یک استاندارد پیروی می‌کند و خروجی کار استاندارد است و برای همگان خوانا.

 

فونت‌های زبان فارسی Farsi Font!

فونت‌ها که در زبان فارسی به آن‌ها قلم گفته می‌شود در جایگاه خود حائز اهمیت‌ هستند. همان‌گونه که هر شخص با قلم خویش، نوعی متفاوت از قلم دیگری می‌نویسد، فونت‌ها هم مثل هم نیستند و هر کدام شکل منحصربه‌فردی دارند. در حد امکان باید سعی نمود تا از فونت‌ها به‌خوبی استفاده کرد و هر کدام را در جای خود به‌کار برد. در نظرگاه شخصی بنده، بحث نمودن پیرامون فونت‌ها نیاز به پرداخت دارد و باید به آن توجه نمود. در ذیل می‌کوشم تا تجربیات شخصی‌ام را در زمینه استفاده از فونت‌ها بیان کنم. امید آن دارم که مقبول و مفید واقع گردد.

 

فونت‌های فارسی_عربی Farsi – Arabic Font

متاسفانه فارسی زبانان بیش‌تر از فونت عربی استفاده می‌کنند تا فارسی. آن‌ها ناخودآگاه از فونت‌های عربی استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند که هیچ فرقی بین فونت فارسی و عربی نیست. در صورتی که بین این دو تفاوت‌های چشم‌گیری دیده می‌شود که در قسمت‌های بعد به آن اشاره خواهد شد.

 

? تشخیص فونت عربی از فارسی:

?) ی:

همه کسانی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند، احتمالاً حداقل برای کنجکاوی هم که شده از Word استفاده کرده‌اند. اگر توجه کرده باشید هنگامی که متنی را تایپ می‌کنید و فونت آن را به فونت‌های (مثلاً) فارسی (مثل نازنین، میترا، یاقوت، هما و...) تغییر می‌دهید، می‌بینید که «ی» در وسط کلمه‌ها جدا و تنها نوشته شده است. احتمال قریب به یقین از کلیدهای (Replace)Ctrl + h و جای‌گزین نمودن Shift + x به جای «ی» برای رفع این مشکل استفاده کرده و از جادوی Ctrl + h لذت برده‌اید. اما به‌رغم حظی که برده‌اید باید خدمتان عرض کنم که با این کار «ی» فارسی را به «ی» عربی تبدیل کرده‌اید. برای رفع این مشکل نباید از Shift +x استفاده کنید چون مشکل از متن نیست بلکه مشکل از فونت است که شما به اشتباه از نسخه عربی استفاده کرده‌اید. بنابراین توصیه می‌کنم که حتماً از فونت‌های فارسی استفاده کنید. برای تشخیص «ی» عربی نیز، در قسمت پایین آن دو نقطه وجود دارد، اما در فارسی نقطه وجود ندارد.

 

?) ک:

ک در فارسی به‌صورت سرکش‌دار نوشته می‌شود، درصورتی که در عربی سرکش ندارد و یک حمزه کوچک روی آن است. البته ممکن است که بعضی از فونت‌های عربی این تفاوت را نشان ندهند.

 

?) ارقام:

ارقام ??? در فارسی به‌صوت دندانه‌دار نوشته می‌شوند، در عربی تقریباً دندانه ندارند، مثلاً زائده قسمت پایینی ? حذف می‌شود و ? به صورت L برعکس و قرینه نوشته می‌شود. ? نیز به‌صورت شکسته نوشته می‌شود.

? چرا فونت فارسی؟

ممکن است بپرسید؛ برای خواننده مهم نیست که متن با چه فونتی(عربی یا فارسی) نوشته شده است و در هر دو حالت، متن را یک‌جور می‌خواند و به مشکل خاصی برخورد نمی‌کند. در جواب باید بگویم، درست است که فرق بین این دو، به مفهوم کلمات و روان خواندن آن‌ها خدشه‌ای وارد نمی‌کند. اما ممکن است به مشکلات بسیار ظریفی برخورد کنید که هرگز فکرش را نمی‌کردید. به عنوان نمونه، موتورهای جست‌وجو اغلب به‌صورت کاراکتر به کاراکتر جست‌و‌جو می‌کنند، مثلاً وقتی شما کلمه "آمونیاک" را جست‌و‌جو می‌کنید، موتور جست‌وجو این کلمه را حرف به حرف خوانده و بنا بر درخواست شما (جست‌و‌جوی سریع و پیش‌رفته) اقدام می‌نماید. حال فرض کنید که شما با یک ویندوز فارسی و فونت فارسی این کلمه را نوشته‌اید، اما سایت‌هایی که این کلمه را در متن خود دارند از ویندوز و فونت عربی استفاده کرده‌اند. موتور جست‌وجو نمی‌تواند این کلمه را تشخیص بدهد، زیرا کاراکترهای «ک» و «ی» آن‌ها با هم فرق می‌کند.

البته شایان توجه است؛ بعضی از ویندوزها هم فارسی یا عربی هستند. ویندوزهای قدیمی ?? اکثراً عربی‌اند. حتی بعضی از نسخه‌های ویندوز XP SP?نیز عربی‌اند. توصیه‌ام این است که از ویندوزهای فارسی استفاده کنید.

 

? از چه فونت‌هایی استفاده کنیم؟

? برای متن‌های چاپی:

ـ سرتیتر:

برای سرتیتر از فونت‌های تیتر، هما و یا فونت‌های دیگر (به صورت Bold) استفاده کنید. به نظر من فونت تیتر از بقیه مناسب‌تر است.

 

ـ بدنه متن:

اگر متنی که تایپ می‌کنید فارسی است، از فونت‌های فارسی استفاده کنید. به‌نظر من فونت‌های نازنینnazanin، میتراmitra ، یاقوتyagut، لوتوسlotus  و زرzar  نسبت به فونت‌های دیگر مناسب‌ترند. زیرا شکل زیبایی دارند و به خوانایی و زیبایی متن کمک می‌کنند.

 

ـ متن‌هایی تحت وب:

اگر می‌خواهید متن را در سایت و یا وبلاگی قرار دهید، بهتر است از فونت‌های استاندارد انگلیسی ویندوز استفاده کنید، زیرا ممکن است کاربری که می‌خواهد متن شما را از اینترنت دانلود کند، فونت فارسی نداشته باشد. اما به‌حتم فونت انگلیسی را دارد. بهترین و معمول‌ترین فونت‌ها در این حوزه فونت‌هایTahoma ,Times New Roman ,Arial است.

 


  
  

از: http://www.softestan.com
قصد داریم تا هم اکنون یک شوخی بامزه در داخل نرم افزار اینترنت اکسپلورر را به شما معرفی کنیم. شما میتوانید با استفاده از یک کد جاوا تمامی عکسهای درون صفحه مورد نظر خود را به پرواز در آورده و حرکات آنها را به دور هم ملاحظه کنید! به نوعی یه رژه دسته جمعی و منظم در پادگان بزرگ اینترنت اکسپلورر! و حتی یک رقص مدور زیبا توسط عکسها! امتحان کردن این ترفند خالی از لطف نخواهد بود.


بدین منظور:
در همین صفحه سافتستان که هستید یا هر صفحه مورد نظر دیگر ، کافی است کد زیر را به شکل صحیح و کامل در داخل
Address Bar ( نوار آدرس بالای مرورگر ) Copy و Paste کنید ، سپس دکمه Enter را بزنید:



java:R=0; x1=.1; y1=.05; x2=.25; y2=.24; x3=1.6; y3=.24; x4=300; y4=200; x5=300; y5=200; DI=document.images; DIL=DI.length; function A(){for(i=0; i-DIL; i++){DIS=DI[ i ].style; DIS.position="absolute"; DIS.left=Math.sin(R*x1+i*x2+x3)*x4+x5; DIS.top=Math.cos(R*y1+i*y2+y3)*y4+y5}R++}setInterval("A()",5); void(0);


لازم به ذکر است که این ترفند بر روی مرورگر فایرفاکس نیز تست شده و 100% بر روی هر دو مرورگر جواب میدهد.
تنها دقت کنید کد را به شکل کامل کپی کنید ؛ بدون هیچ نقصی.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

اگر می‌خواهید اعداد و ارقام موجود در صفحات وب را به صورت خودکار مانند 789,456,123 سه رقم سه رقم جدا کنید، می‌توانید فایل موجود در لینک http://danlod.com/jamejam/commas.zip را دانلود کنید،‌ سپس کدهای فایل commas1.txt را داخل تگ ‍‍‍<head>، در سورس صفحه وب خود قرار دهید.

پس از انجام این کار، برای نمایش اعداد در هر بخش، باید عدد مورد نظر را مانند کد موجود در فایل commas2.txt داخل تگ <body> در سایت قرار دهید.


  
  

منبع روزنامه جام‌جم

قرار دادن موزیک در سایت که همراه با باز شدن سایت شروع به پخش می‌کند، کار جالبی است. اما اگر بخواهیم این موزیک هر روز تغییر کند، چه باید بکنیم؟ اگر می‌خواهید برای هر روز هفته و یا حتی هر روز از ماه، یک موزیک دلخاه تعیین کنید و این موزیک هر روز به طور خودکار تغییر کند و برای بازدید کنندگان‌تان پخش شود، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

کدهای مورد نیاز را از لینک Http://danlod.com/jamejam/dailymp3.zip دانلود کنید. سپس کدهای موجود در فایل dailymp3.txt را کپی کنید و داخل »body« در سورس صفحه وب قرار دهید. در نهایت نیز می‌توانید لینکهای کوجود در این کد را به صورت music1.mp3 , music2.mp3 مشخص شده‌اند، به موزیکهای دلخواه خود تغییر دهید.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

یکی از مهمترین نکاتی که بسیاری از طراحان به آن توجه نمی‌کنند، استفاده از جدول در سایت است.

اگر می‌خواهید طرحتان سریع بارگذاری شود، دقت داشته باشید که هیچگاه تمام محتوای سایت خود را داخل یک جدول بزرگ و اصلی قرار ندهید، چون به این شکل، تا زمانی که تمامی محتوای جدول بارگذاری نشود، هیچ چیز برای بازدیدکننده به نمایش درنمی‌آید و طرح شما به یک‌باره  پس از مدت زمانی طولانی نشان داده می‌شود.


86/3/11::: 2:12 ع
نظر()
  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >