سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها! به عزّت و جلالت سوگند، چنان تو را دوست دارم که شیرینی آن، در دلم استوار گشته است . هرگز جان های کسانی که تو را به یگانگی می پرستند، به این باور نمی رسند که تو دوستانت را دشمن می داری. [امام علی علیه السلام ـ در نیایشش ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :22
کل بازدید :842500
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/1/30
4:11 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: روزنامه جام‌جم

یکی از اهداف  صاحبان سایتها و وبلاگها دستیابی به بازدید کنندگان زیاد برای سایت یا وبلاگشان است به هر میزان که تعداد بازدیدکنندگان یک وبلاگ بیشتر باشد بر ارزش آن افزوده می‌شود و برای فعالیتهای تجاری و اقتصادی نیز مناسبتر است.

ثبت تعداد بازدیدکنندگان از جمله امکاناتی است که اکثر سرویسهای ارائه دهنده وبلاگ در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند ولی این نوع آمار گیری بسیار ساده و ابتدایی است و به جزء آمار تعداد نمایش صفحات وبلاگ در طول شبانه روز و یا در کل مدت راه‌اندازی وبلاگ، جزئیات بیشتری را نمایش نمی‌دهد چنانچه بخواهید آماری کامل از میزان بازدید کنندگانتان در ساعات مختلف شبانه‌‌روز، روزهای هفته و ماه و همچنین نحوه ورود آنها به صفحات وبلاگ و یا مشخصات نرم افزار‌های مورداستفاده از سوی بازدید کنندگان‌‌تان را در اختیار داشته باشید، می‌توانید از سرویس رایگان آمار‌گیری Persianstat استفاده کنید.

پس از ورود به سایت www.persianstat.com و ثبت نام در  آن کدی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با قرار دادن آن در محلی مناسب در قالب وبلاگ خود می‌توانید علاوه بر مشاهده میزان بازدید‌های صورت گرفته از صفحات وبلاگتان جزئیات بسیار زیاد دیگری از جمله تعداد بازدیدهای یونیک، پیش‌بینی تعداد بازدید هر روز، درصد مرورگرها و سیستم عاملهای استفاده شده، ابعاد مشاهده، عمق رنگ، برنامه‌های نصب شده روی مرورگر، پراکندگی بازدیدها، پراکندگی و آمار بازدیدها در کشورها، صفحات  و سایتهای لینک داده شده، موتورهای جستوجو، کلمات کلیدی جستوجو شده،‌ نحوه ورود بازدید کنندگان به سایت و نحوه ورود بازدیدکنندگان از طریق صفحات داخلی را در اختیار داشته باشید.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

اولین قدم در ایجاد و طراحی یک صفحه وب تعیین وشخصات مربوط به آن است. این مشخصات می‌تواند شامل اندازه استاندارد و پیش فرض قلمها، رنگ قلمها، رنگ عبارات پیوند‌دار در حالتهای مختلف، رنگ زمینه صفحات بطور پیش‌فرض، زبان مورداستفاده در صفحات، توضیحات و کلمات کلیدی فاصله‌‌های صفحه از کناره‌ها باشد.

مشخص کردن این تنظیمات با استفاده از تگ‌ها و به صورت دستی کار تقریباً مشکلی است چرا که باید آشنایی کاملی با تگ‌ها داشته باشید ولی نرم‌افزار فرانت پیج کار را برای شما راحت کرده است و تمامی این تنظیمات را در یک پنجره جای داده است.

برای دست‌یابی به این تنظیمات در نرم افزار Front page‌ می‌توانید از منوی فایل روی گزینه Properties کلیک کنید و یا در بخش design روی صفحه درحال طراحی خود کلیک راست کنید و گزینه Page Properties را انتخاب کنید.

با این کار، پنجره مربوط به تنظیمات صفحه برای شما باز می‌شود که دارای بخشهای مختلفی است. این بخشها به ترتیب عبارتند از:

 

تنظیمات عمومی

با انتخاب تب General به تنظیماتی همچون عنوان سایت، توضیح مختصری درباره سایت، کلمات کلیدی، برای نمایش سایت و موزیک زمینه سایت دسترسی خواهید داشت.

 

شکل دهی

تب Formatting یکی از مهمترین تب‌ها در این پنجره است با استفاده از گزینه‌های موجود در این بخش می‌توانید تصویر و یا رنگی را برای نمایش در زمینه  سایت مشخص کنید همچنین مشخص کردن رنگ پیش فرض متون موجود در سایت و عبارات دارای پیوند در حالتهای مختلف اعم از لینک شده، بازدید شده وهنگام حرکت نشانگر، با استفاده از این بخش امکان پذیر است.

 

تنظیمات پیشرفته

فاصله صفحه طراحی شده از کناره‌ها  و بالا و پایین مرورگر در این بخش مشخص می‌شود همچنین با استفاده از گزینه body Style در این بخش می‌توان جزئیات بسیار زیادی را در خصوص قلمها و رنگ بندی صفحات سایت مشخص کرد.

 

تنظیمات سفارشی

برخی تنظیمات بصورت پیش‌فرض در صفحات وب وجود ندارند ولی مشخص کردن آنها در صفحات ایجاد شده خالی از لطف نیست به عنوان مثال مشخص کردن طراح یا برنامه نویس سایت استفاده از کدهای مورد نیاز برای ذخیره و یا عدم ذخیره صفحات سایت در موتورهای جستجو از جمله تنظیمات سفارشی است که در بخش Custom مشخص می‌شوند.

 

زبان

یکی از مهمترین تنظیمات در طراحی صفحات وب تعیین زبان مورد استفاده در متون موجود در صفحات است به عنوان مثال، برای سایتی با محتوای فارسی بهترین انتخهاب، گزینه UTF-8 است چرا که به بهترین نحو برای تمامی بازدید‌کنندگان زبان فارسی را بنمایش در می‌آورد و نیازی یه نصب زبان فارسی نیز در کار نخواهد بود. پس از مشخص کردن جزئیات مورد نیاز در این بخش می‌توانید کار طراحی را آغاز کنید.

 

نویسنده: امیر عصاری


  
  

منبع: روزنامه جام جم

پیوند‌های اینترنتی

ایجاد پیوند‌های مختلف در صفحات وب بسیار مهم است. این پیوند‌ها می‌توانند به بخشهایی همچون صفحات دیگر سایت، قسمت پشتیبانی، بخش مشاهده فیلمها و گوش دادن به موزیکها و... اشاره کنند یا پیوندی از نوع لینک دوستان و وبلاگها باشند. پیوندها درصفحات وب به چند صورت  مشاهه می‌شوند که رایجترین آنها ایجاد پیوند با استفاده از متون و تصاویر است.

افزودن پیوند با کمک متون

اگر بخواهید به متون و عبارات مورد نظر خود سایت یا هر چیز دیگری را پیوند دهید می‌باید ابتدا متن مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس روی گزینه hyperlink از منوی Insert کلیک کنید (ویا کلید‌های CTRL+Kرا فشار دهید). با انجام این کار پنجره Insert hyperlink برای شما باز می‌شود در این پنجره جزئیات مربوط به ایجاد پیوند برای متن شما موجود است. برخی از این جزوئیات عبارتند از:

Screentip: در این بخش می‌توانید متنی را مشخص نمایید تا در صورت حرکت نشانگر موس روی عبارت حاوی پیوند شما آن متن به صورت پنجره کوچکی به‌نمایش در آید.

Target frame: با استفاده از این گزینه‌های موجود در این بخش می‌توان مشخص کرد که پیوند اختصاص داداه شده به متن شما در همان صفحه، در فریمهای مجزا، در صفحات جدید و یا در یک فریم اصلی نمایش داده شوند.

Address: در کادر موجود در این بخش می‌باید آدرس صفحه وب مورد نظر و یا هر نشانی دیگری که مایلید به متنتان پیوند داده شود را وارد کنید.

Remove Link: اگر بخواهید پیوندی را از یک متن جدا کنید، می‌باید در این بخش روی گزینه Remove Link کلیک کنید.

ایجاد پیوند Mail to: با ایجاد یک پیوند از نوع Mail to چنانچه کاربران سایت از نرم‌افزاتر‌های ارسال و مدیریت ایمیل استفاده می‌کنند با کلیک روی پیوند ایجاد شده توسط شما می‌تواند ایمیل مورد نظر خود را برای شما ارسال کنند.

برای انجام این کار در پنجره insert hyperlink وارد بخش E-mail Address شوید سپس در بخشهای مربوط به نشانی ایمیل و موضوع، نشانی‌ ایمیل مقصد و موضوع پیش فرض برای ایمیلهای دریافتی را مشخص کنید.

افزودن پیوند با کمک تصاویر

افزودن پیوند با کمک تصاویر نیز دقیقاً مشابه افزودن پیوند با استفاده از متون است تنها تفاوت موجود در این قسمت در این است که اگر بر روی تصویر مورد نظر خود دوبار کلیک کنید و وارد پنجره مربوط یه جزئیات آن شوید، می‌توانید از بخش default hyperlink در تب General نیز پیوند مورد نظرتان را به تصویر مربوطه اختصاص دهید.

پیوند‌ها و تکنیکهای اچ‌تی‌ام‌ال

برای ایجاد پیوند بین صفحات دیگر از تگ <a> استفاده می‌شود و رد حالت کلی این تگ به صورت زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

 

<a href="your url">Text to be displayed</a>

کاربرد شناسه‌ها

در پیوند‌ها شناسه‌های زیادی را می‌توان اختصاص داد که برخی از مهمترین‌ آنها شناسه Target, Name, Title هستند.

شناسه Target: با کمک این شنناسه امکان تعیین مقصد پیوند جدید مشخص می‌شود.

شناسه Name: با کمک این شناسه، می‌تواند پیوند‌ها را در یک صفحه نامگذاری کرد سپس بین این پیوند‌ها حرکت کرد. این شناسه در حالت کلی به این شکل مشخص می‌شود:

<a name="label">Text to be displayed</a>

برای اختصاص لینک به پیوند‌های نامگذاری شده،‌ کافی است ابتدا پیوندی معمولی ایجاد کنید، سپس در قسمت Href آن نشانی Url مقصد و سپس نویسه و در نهایت نام پیوند نامگذاری شده را وارد کنید. در حالت کلی استفاده از این تگ به شکل زیر است:

<a href="your url label neme">goto label</a>

شناسه Title: این شناسه دقیقاً مانند بخش Screen Tip عمل می‌کند که در بالا به آن اشاره کردیم. نحوه به‌کارگیری این شناسه در حالت کلی به شرح زیر است:

<a title="your Screen Tip*href="your url"<your text></a>


  
  

منبع: روزنامه جام جم

از جمله مشکلاتی که صاحبان سایتها و وبلاگها با آن مواجه هستند به سرقت رفتن نشانه ایمیل آنها و در یافت ایمیل‌های مزاحم است. چنانچه می‌خواهد نشانی ایمیلتان را برای تماس با بازدید‌کنندگانتان در صفحات سایت خود قرار دهید ولی مانع از سرقت آنها شوید، می‌توانید از کدهای زیر برای این کار استفاده کنید:

<A href="mailto:you&#46:yourdomain.com">contactus</A>

به این ترتیب علامت از نشانی ایمیل شما حذف شده و نرم‌افزار‌های مزاحم قادر به تشخیص و سرقت آن نخواهند بود.

 


  
  

منبع: روزنامه جام جم

اگر به‌دنبال بهترین روش برای جذاب کردن جداول خود هنگام حرکت موس روی آنعا هستید، استفاده از کد زیر می‌تواند نتیجه خوبی برای شما در بر داشته باشد:

این کد را می‌توانید داخل تگ <TD> یا <TR> درتگهای مربوط به جداول خود قرار دهید:

"onMouseover="this.bgcolor="#EEEEEE""onmouseout="this.bgColor="FFFFFF"

با استفاده از این کد رنگ زمینه جدول شما هنگام حرکت ماوس تغییر خواهد کرد  پس از دور شدن ماوس از روی جدول، رنگ آ ن دوباره به حالت اولیه باز می‌گردد برای مشاهده نحوه به‌کار بردن این کد فایل http://danlod.com/jamejam/tablecolors.zip را دانلود کنید.

 


  
  

منبع: روزنامه جام جم

از جمله امکاناتی که می‌توان به یک وبلاگ اضافه کرد نمایش مدت زمان بارگذاری صفحات وبلاگ است در چنین حالتی بازدید کننده شما به خوبی متوجه خواهد شد که برای باز شدن کامل وبلاگ شما چه مدت زمانی صرف شده است و خوئد شما نیز با آگاهی از این مطلب می‌توانید در بهبود و فشرده سازی صفصات وبلاگتان برای بارگذاری هرچه سریعتر اقدام کنید برای انجام این کار، اسکریپتی را به شما معرفی می‌کنیم که با قرار دادن آن در هر یک از صفحات وب یا وبلاگ خود می‌توانید مدت زمانی را که برای باز شدن محتویات سایت یا وبلاگ به طور کامل صرف شده است، مشاهده کنید کد‌های مورد نیاز را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید.

http://danlod.com/jamejam/loadingtime.zip

پس از دانلود فایل فوق و باز کردن آن دو، فایل متنی را مشاهده خواهید کرد. برای  استفاده از این قابلیت در صفحات وب خود ابتدا باید فایل متنی Loadingtimestep یک را باز کنید و سپس کدهای موجود در آنرا در بخش HEAD در سورس قالب خود قرار دهید.

پس از انجام این کار، فایل دوم یعنی Loadingtimestep دو را باز کنید و کدهای موجود در آنرا در بخش BODY در سورس قالب خود قرار دهید. در نهایت، قالب جدبد را ذخیره و وبلاگ خود را بازسازی کنید. چنانچه تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید، پس از باز شدن صفحه مدت زمان بارگذاری صفحه را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که برای ایجاد تغییر در متن نمایش مدت زمان بارگذاری صفحات می‌توانید عبارت زیر را در کد دوم تغییر دهید.

Thispagetook<spanid="endtime">o,o</span>secondstoload

نکته: هنگام تغییر متن دقت داشته باشید در <spanid="endtime">o,o</span> تغییری ایجاد نشود.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

در برخی سایتها و وبلاگ‌ها مشاهده می‌شود که بجای یک رنگ ثابت برای زمینه وبلاگ، از طیف رنگها استفاده شده است.

انجام این کار به راحتی و با وارد کردن یک کد ساده امکان‌پذیر است این کد را می‌توانید از لینک http://danlod.com/jamejam/gradient.zip دانلود کنید. برای اسفاده از  آن نیز می‌باید کدهای موجود در فایل متنی را در بخش body قالب خود قرار دهید. دقت داشته باشید که دو رنگ ابتدایی و انتهایی در این طیف رنگ در بخشهای start colorstr و end colorstr مشخص و قابل تغییر است.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

قرار گرفتن آیکون در کنار نشانی سایت در مرورگرها کاری است که سایتهای بسیار زیادی انجام می‌دهند این آیکون می‌تواند آرم شرکت یا مؤسسه یا تصویری مربوط به محتوای سایت باشد برای انجام این کار باید ابتدا آرم یا تصویر مورد نظر خود را با استفاده از یکی از نرم‌افزار‌های گرافیکی ساخت آیکون مانند axilis icon workshop در اندازه 16*16 پیکسل طراحی کنید پس از طراحی آیکون مورد نظر آنرا با نام favicon.ico ذخیره و در روت سرور خود آپلود کنید چنانچه وبلاگ نوسی هستید و به روت سرور دسترسی ندارید می‌توانید آیکون مربوط را در جایی آپلود کنید و کد          <link rel="shortcut icon" href="http://you-ricon-url"> را زیر تگ <head> در ویرایش قالب خود قرار دهید.


  
  

منبع: www.shahrsakhtafzar.com

آیا شما بهترین رنگ را برای وب سایت خود بکار گرفته اید ؟ هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید :

1-
اثر روان شناسی رنگ

2-
قابلیت خواندن متون صفحات سایت

3-
رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها ، لینک ها و متون

لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:

1-
رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن میگذارند .

2-
اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.

3-
رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند .

4-
اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است !

5-
هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .

در فرهنگ آمریکای شمالی رنگ های زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند:

سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند .
قرمز : توانایی ، سکس ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .
آبی : امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .
سبز : تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .
قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
خاکستری : صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .
صورتی : ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک .
بنفش : وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
نارنجی : سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی .
زرد : نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
نقره ای : سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .
پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید . بعد رنگ خود را انتخاب کنید !


  
  

از: http://www.yadbegir.com
آنچه در زیر آمده است یک لیست کوچک از چیزهایی است که برای اکثر افرادی که در خال حال گشت و گذار در اینترنت هستند رنجش آور و خسته کننده است بنابراین اگر در حال طراحی وب سایت هستید و یا می خواهید وب سایت خود را بهینه سازی کنید حتماً به این نکات توجه نمایید. سعی کنید آنها را رفع کنید:
گرافیکهای با حجم خیلی زیاد
گرافیکهای با حجم فوقالعاده کم
تعداد زیادی انیمشن
برچسبهای چشمک زن و مانند آن
نشانه ها و لینکهایی در سایت که به آنچه وجود ندارد و در حال ساخت است اشاره می کند.
انتخاب رنگ نا مناسب
اشکالات املایی و دستوری
متنهای خیلی کوتاه
متنهای خیلی بلند
صداهایی که به طور اتوماتیک اجرا می شوند
لینکهای شکسته (لینکهایی که به هیچ صفحه عکس یا فایلی ختم نمی شوند. )
فضاهای خالی خیلی زیاد بین قسمتهای مختلف
فضاهای خالی خیلی کوچک بین قسمتهای مختلف
استفاده از اختصارات بی مورد در جمله مثلاً u برای you.
فریمهایی که به طور افقی یک تکه از صفحه را اشغال می کنند.
یک صفحه طولانی بدون پاراگرافهای لازم
تعداد زیادی banner های تبلیغاتی
سرعت پایین server یا صفحه طولانی و حجیم
این لیست می تواند ادامه داشته باشد و هر کسی ممکن است عقیده ای داشته باشد بنابراین تجربیات خود شما در گشت گذار اینترنتی بهترین راهنمای برای شماست که تشخیص دهید چه اعمالی در طراحی وب سایت سبب خستگی و رنجش بازدید کنندگان سخن آخر اینکه همیشه سعی کنید بازدید کنندگان سایت خود را راضی نگه دارید تا موفقیت شما تضمین شود.

 


  
  
<   <<   6   7   8      >