رفع مشکل شناخت صحیح DVD-RAM در ویندوز XP (شماره 188)
در اغلب موارد دستگاههای سخت افزاری به خوبی توسط ویندوز XP شناخته و تعریف میشوند و کاربران کمتر در مورد تعریف سخت افزار در این ویندوز با مشکل مواجه میشوند.
ویندوز XP در بعضی مواقع در مورد شناخت بعضی از DVD-Ram ها دچار یک مشکل عجیب میشود. این مشکل عجیب از این قرار است که ویندوز به طور کامل و بی نقص دستگاه DVD-Ram را Support میکند اما هنگامی که کاربر سعی در استفاده از آن دارد متوجه میشود که دستگاه به درستی تشخیص داده نمیشود یا اینکه برای مثال به عنوان یک CD-Rom شناخته میشود !
این اشکال ناشی از یک اشکال در رجیستری است ( میتوان آن را یک Bug نیز در نظر گرفت ) که با آموزش زیر میتوانید این مشکل را حل کنید. پس اگر گرفتار یک چنین مشکلی هستید حتما مراحل زیر را دنبال کنید :
ابتدا از طریق Run وارد Regedit شده و سپس کلید زیر را بیابید :
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\
{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
سپس در صفحه راست به دنبال دو کلید UpperFilters و LowerFilter بگردید. پس از یافتن ، هر دوی آنها را از طریق راست کلیک و انتخاب گزینه Delete پاک کنید ( ممکن است فقط یکی از این کلید ها وجود داشته باشند ).
بعد از رجیستری خارج شده و سپس سیستم خود را Restart کنید.
توجه داشته باشید که این روش فقط در این حالت کار میکند یعنی وقتی که ویندوز XP شما دستگاه DVD-Ram شما را Support میکند اما به درستی آن را تشخیص نمیدهد. در این صورت بعد از Restart میتوانید مطمئن باشید که مشکلتان حل خواهد شد. اگر ویندوز کلا در شناخت دستگاه شما دچار مشکل است یعنی اصلا آن را Support نمیکند ، این روش هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.
درباره تاریخچه mouse (شماره 185)
تاریخچه mouse
داگلاس انگبارت ماوس را در یک موسسه تحقیقاتی اختراع کرد نام این موسسه استانفورد بود ولی بعد از چند سال یعنی در سال 1970 شرکت زیراکس در کالیفرنیا با رهبری جک هالی و با کمک نمونه ساخته شده توسط داگلاس موفق شد ماوسی طراحی کنند که کارایی بالایی داشت
این روند ادامه یافت تا در سال 1982 شرکتی به نام ماس سیستم ابتدایی ترین ماوس را برای رایانه های پرسونال آی بی ام تولید کرد البته قطب بدون انکار رایانه یعنی ماکروسافت هم در سال 1983 موس دو کلیدیخود را به جهانیان عرضه کرد
البته در آن زمان به خاطر کم بودن وسعت کار با رایانه در ابتدا مفهوم ماوس درک نمی شد و جایگاهی نداشت ولی با ورود برنامه های آفیس و برنامه های مشابه کاربران فهمیدند که ماوس به آنها کمک خواهد کرد کارها سریع تر پیش رود
آنالیز موس
ماوس تقریبا جز ساده ترین سخت افزارها می باشد ولی معرفی بخش های مختلف آن خالی از لطف نیست
قاب ماوس
قاب ماوس همان شکل ظاهری ماوس هست که مشاهده می کنید و قطعات داخلی را محافظت می کند و از یک جهت بسیار مهم هست و آن نوع معماری ماوس هست که باید طوری باشد که انگشتان و دست دچار خستگی نشوند
گوی ماوس
این بخش مخصوص ماوس های تقریبا قدیمی هست و وقتی شما ماوس را روی سطحی حرکت می دهید آن گوی هم همان طور حرکت می کند و لازمه حرکت خوب و بدون اشکال گوی تمیزی سطحی است که موس روی آن می باشد
معمولا گوی ها لاستیکی هست و دارای مرکزیت فلزی
غلتک
یکی از بخش های مهم ماوس همین غلتک ها هستند آنها به صورت قائم قرار دارند و تمام جهت هایی که ماوس می تواند طی کند را حمایت می کنند تا در نتیجه حرکتی از دید ماوس پنهان نماند
چرخ ها
هر کدام از غلتک های ماوس به چرخی .صل هستند به این ترتیب غلتکها هم زمان با گوی تکان می خورند با حرکت خود چرخ ای متصل به انتهای خود را نیز می چرخانند
بخش هایی دیگر هم هستند که تنها نام آنها برده می شود و زیاد در بحث این مقاله نمی گنجد که تک تک درمورد آنها توضیح دهیم میله های هادی دیودها و آشکارسازهای نوری و کلیدهای موس بخش ای دیگر این سخت افزار هستند
راهنمای خرید
ابتدا باید شما تعیین کنید چه گونه ای از ماوس را نیاز دارید ماوس های مکانیکی به علت دردسرهای زیاد امروزه کمتر خریداری می شوند و از گزینه ماوس های نوری استفاده می شود به چند علت اول اینکه آنها نیاز به تمیز کردن گوی و محیط زیر ماوس ندارند و همه جا و راحت کار می کنند و دلیل مهم تر اینکه دقت حرکت بیسار بیشتری دارند و شما حتی می توانید در برنامه های گرافیکی روی پیکسل ها هم در مقیاس بالا با ماوس نوری حرکت کنید
بعد از انتخاب نوع ماوس باید رابط درگاه سریال آنرا مورد ارزشیابی قرار دهید امروزه دو نوع استاندارد در پیش روی داریم
بیشتر رایانه ها از رابط 9 پایه ای دی استفاده می کنند ولی برخی از رایانه ها از رابط 25 پایه ای بهره می برند حالا چرا؟ چون در برخی از رایانه ها رابط 9 پایه ای موجود نیست و در برخی در رایانه ها درگاه سریال کام یک 25 پایه ای می باشد ولی اگر ماوس سازگاری نداشت می توانید از تبدیلگرها بهره ببرید که در بازار موجود است
در کل مهمترین مقیاس ها همین ها بودند ولی یکی از دلایل خرید می تواند نام شرکت و اعتبار آن باشد برای مثال ماوس های شرکت ماکروسافت کاملا شناخته شده است البته اصل های آن امیدوارم با این مقاله نسبتا کامل شما با ماوس و کارایی آن آشنا شده باشید در بحث های بعدی سعی می شود قطعات دیگری را نیز مورد ارزیابی کامل قرار داد.
حافظه Flash (شماره 182)
حافظه های الکترونیکی با اهداف متفاوت و به اشکال گوناگون تاکنون طراحی و عرضه شده اند. حافظه فلش ، یک نمونه از حافظه های الکترونیکی بوده که برای ذخیره سازی آسان و سریع اطلاعات در دستگاههائی نظیر : دوربین های دیجیتال ، کنسول بازیهای کامپیوتری و ... استفاده می گردد. حافظه فلش اغلب مشابه یک هارد استفاده می گردد تا حافظه اصلی .
در تجهیزات زیر از حافظه فلش استفاده می گردد :
تراشه BIOS موجود در کامپیوتر
CompactFlash که در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
SmartMedia که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد
Memory Stick که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
کارت های حافظه PCMCIA نوع I و II
کارت های حافظه برای کنسول های بازیهای ویدئویی
مبانی حافظه فلش
حافظه فلاش یک نوع خاص از تراشه های EEPROM است . حافظه فوق شامل شبکه ای مشتمل بر سطر و ستون است . در محل تقاطع هر سطر و یا ستون از دو ترانزیستور استفاده می گردد. دو ترانزیستور فوق توسط یک لایه نازک اکسید از یکدیگر جدا شده اند. یکی از ترانزیستورها Floating gate و دیگری Control gate خواهد بود. Floatino gate صرفا" به سطر (WordLine) متصل است . تا زمانیکه لینک فوق وجود داشته باشد در سلول مربوطه مقدار یک ذخیره خواهد بود. بمنظور تغییر مقدار یک به صفر از فرآیندی با نام Fowler-Nordheim tunneling استفاده می گردد. از Tunneling بمنظور تغییر محل الکترون ها در Floating gate استفاد می شود. یک شارژ الکتریکی حدود 10 تا 13 ولت به floating gate داده می شود. شارژ از ستون شروع ( bitline) و سپس به floating gate خواهد رسید .در نهایت شارژ فوق تخلیه می گردد( زمین ) .شارژ فوق باعث می گردد که ترانزیستور floating gate مشابه یک "پخش کننده الکترون " رفتار نماید . الکترون های مازاد فشرده شده و در سمت دیگر لایه اکسید به دام افتاد و یک شارژ منفی را باعث می گردند. الکترون های شارژ شده منفی ، بعنوان یک صفحه عایق بین control gate و floating gate رفتار می نمایند.دستگاه خاصی با نام Cell sensor سطح شارژ پاس داده شده به floating gate را مونیتور خواهد کرد. در صورتیکه جریان گیت بیشتر از 50 درصد شارژ باشد ، در اینصورت مقدار یک را دارا خواهد بود.زمانیکه شارژ پاس داده شده از 50 درصد آستانه عدول نموده مقدار به صفر تغییر پیدا خواهد کرد.یک تراشه EEPROM دارای گیت هائی است که تمام آنها باز بوده و هر سلول آن مقدار یک را دارا است.
در این نوع حافظه ها ( فلش) ، بمنظور حذف از مدارات پیش بینی شده در زمان طراحی ( بکمک ایجاد یک میدان الکتریکی) استفاده می گردد. در این حالت می توان تمام و یا بخش های خاصی از تراشه را که " بلاک " نامیده می شوند، را حذف کرد.این نوع حافظه نسبت به حافظه های EEPROM سریعتر است ، چون داده ها از طریق بلاک هائی که معمولا" 512 بایت می باشند ( به جای یک بایت در هر لحظه ) نوشته می گردند.
کارت های حافظه فلش
تراشه BIOS در کامپیوتر، متداولترین نوع حافظه فلش است . کارت های SmartMedia و ComapctFlash نیز نمونه های دیگری از حافظه های فلش بوده که اخیرا" متداول شده اند. از کارت های فوق بعنوان "فیلم های الکترونیکی" در دوربین های دیجیتال، استفاده می گردد .کارتهای حافظه برای بازیهای کامپیوتری نظیر Sega و PlayStation نمونه های دیگری از حافظه های فلش می باشند. استفاده از حافظه فلش نسبت به هارد دارای مزایای زیر است :
حافظه های فلش نویز پذیر نمی باشند.
سرعت دستیابی به حافظه های فلش بالا است .
حافظه های فلش دارای اندازه کوچک هستند.
حافظه فلش دارای عناصر قابل حرکت ( نظیر هارد ) نمی باشند.
قیمت حافظه های فلش نسبت به هارد بیشتر است .
تاریخچه ماوس (شماره 168)
داگلاس انگبارت ماوس را در یک موسسه تحقیقاتی اختراع کرد نام این موسسه استانفورد بود ولی بعد از چند سال یعنی در سال 1970 شرکت زیراکس در کالیفرنیا با رهبری جک هالی و با کمک نمونه ساخته شده توسط داگلاس موفق شد ماوسی طراحی کنند که کارایی بالایی داشت
این روند ادامه یافت تا در سال 1982 شرکتی به نام ماس سیستم ابتدایی ترین ماوس را برای رایانه های پرسونال آی بی ام تولید کرد البته قطب بدون انکار رایانه یعنی ماکروسافت هم در سال 1983 موس دو کلیدیخود را به جهانیان عرضه کرد
البته در آن زمان به خاطر کم بودن وسعت کار با رایانه در ابتدا مفهوم ماوس درک نمی شد و جایگاهی نداشت ولی با ورود برنامه های آفیس و برنامه های مشابه کاربران فهمیدند که ماوس به آنها کمک خواهد کرد کارها سریع تر پیش رود
آنالیز موس
ماوس تقریبا جز ساده ترین سخت افزارها می باشد ولی معرفی بخش های مختلف آن خالی از لطف نیست
قاب ماوس
قاب ماوس همان شکل ظاهری ماوس هست که مشاهده می کنید و قطعات داخلی را محافظت می کند و از یک جهت بسیار مهم هست و آن نوع معماری ماوس هست که باید طوری باشد که انگشتان و دست دچار خستگی نشوند
گوی ماوس
این بخش مخصوص ماوس های تقریبا قدیمی هست و وقتی شما ماوس را روی سطحی حرکت می دهید آن گوی هم همان طور حرکت می کند و لازمه حرکت خوب و بدون اشکال گوی تمیزی سطحی است که موس روی آن می باشد
معمولا گوی ها لاستیکی هست و دارای مرکزیت فلزی
غلتک
یکی از بخش های مهم ماوس همین غلتک ها هستند آنها به صورت قائم قرار دارند و تمام جهت هایی که ماوس می تواند طی کند را حمایت می کنند تا در نتیجه حرکتی از دید ماوس پنهان نماند
چرخ ها
هر کدام از غلتک های ماوس به چرخی .صل هستند به این ترتیب غلتکها هم زمان با گوی تکان می خورند با حرکت خود چرخ ای متصل به انتهای خود را نیز می چرخانند
بخش هایی دیگر هم هستند که تنها نام آنها برده می شود و زیاد در بحث این مقاله نمی گنجد که تک تک درمورد آنها توضیح دهیم میله های هادی دیودها و آشکارسازهای نوری و کلیدهای موس بخش ای دیگر این سخت افزار هستند
راهنمای خرید
ابتدا باید شما تعیین کنید چه گونه ای از ماوس را نیاز دارید ماوس های مکانیکی به علت دردسرهای زیاد امروزه کمتر خریداری می شوند و از گزینه ماوس های نوری استفاده می شود به چند علت اول اینکه آنها نیاز به تمیز کردن گوی و محیط زیر ماوس ندارند و همه جا و راحت کار می کنند و دلیل مهم تر اینکه دقت حرکت بیسار بیشتری دارند و شما حتی می توانید در برنامه های گرافیکی روی پیکسل ها هم در مقیاس بالا با ماوس نوری حرکت کنید
بعد از انتخاب نوع ماوس باید رابط درگاه سریال آنرا مورد ارزشیابی قرار دهید امروزه دو نوع استاندارد در پیش روی داریم
بیشتر رایانه ها از رابط 9 پایه ای دی استفاده می کنند ولی برخی از رایانه ها از رابط 25 پایه ای بهره می برند حالا چرا؟ چون در برخی از رایانه ها رابط 9 پایه ای موجود نیست و در برخی در رایانه ها درگاه سریال کام یک 25 پایه ای می باشد ولی اگر ماوس سازگاری نداشت می توانید از تبدیلگرها بهره ببرید که در بازار موجود است
در کل مهمترین مقیاس ها همین ها بودند ولی یکی از دلایل خرید می تواند نام شرکت و اعتبار آن باشد برای مثال ماوس های شرکت ماکروسافت کاملا شناخته شده است البته اصل های آن امیدوارم با این مقاله نسبتا کامل شما با ماوس و کارایی آن آشنا شده باشید در بحث های بعدی سعی می شود قطعات دیگری را نیز مورد ارزیابی کامل قرار داد.
خداحافظ AGP 8x سلام PCI Express (شماره 133)
قرار است تا نیمه های سال 2004 رابط AGP جای خود را به PCI Express بدهد. اینتل به عنوان پیشگام این راه کارایی بالاتر و قیمت کمتر را با PCI Express وعده داده. در نسل کنونی پردازنده و سری تراشهها، پهنای باند گذرگاههای پردازنده و حافظه به 96/5 گیگابایت در ثانیه میرسد. پهنای باند در رابط AGP 8x به 99/1 گیگابایت بر ثانیه بالغ میشود. بنابراین طبق نظر اینتل ، AGP 8x مانعی بر سر راه افزایش سرعت آمد و شد دادهها میان پردازنده، حافظه و کارت گرافیک است. رابط PCI Express x16 این مشکل را حل خواهد کرد. اینتل قصد دارد تا همزمان ، PCI Express را بعنوان رابط اصلی روی بردهای اصلی نیز به کار ببرد........................................
پهنای باند گذرگاه گرافیکی بر پایه PCI Express x16 پس از تصحیح و به هنگام رسانی استاندارد، اکنون به 73/3 گیگابایت در ثانیه در حالت یک جهته(Unidirectional) و 46/7گیگابایت در ثانیه در حالت دو جهته (Bidirectional) رسیده. این رابط همچنین به لطف متغیر بودن پهنای گذرگاه و بسامدهای بالاتر به سادگی مقیاس پذیر است.
برتری دیگر فناوری PCI Express سریال در مقایسه با AGP موازی، سادگی ایجاد مسیر پایههای آن روی برد اصلی است. در نتیجه سادگی، هزینهها بسیار کاهش مییابد. گذرگاه گرافیکی PCI Express میتواند کارتهای گرافیکی پر ولع را با توان 75 وات تغذیه کند. در برابر، رابط AGP استاندارد تنها 25 وات در اختیار کارت گرافیکی قرار میدهد.
بررسی رابطهای گرافیکی: از ابتدا تا ...
نخستین کارتهای گرافیکی کامپیوترهای شخصی در آغاز سالهای 60(شمسی) در رابطهای ISA نصب میشدند. این گذرگاه 16بیتی با بسامد 33/8 مگاهرتز کار میکرد و به طور نظری پهنای باند آن به 9/15 مگابایت بر ثانیه میرسید. با ورود ویندوز در سال 1985 حجم دادههای گرافیکی دو بعدی افزایش زیادی پیدا کرد چون مایکروسافت سیستم عاملش را به یک رابط گرافیکی یا GUI (Graphic User Interface) مجهز کرده بود.
برای پاسخگویی به نیازهای روبه رشد گرافیکی، مجمع PCI-SIG در 1993 استاندارد PCI را نهایی کرد. PCI یا یا Peripheral Component Interconnect یک گذرگاه به پهنای 32 بیت است و بسامد آن از 8 تا 33 مگاهرتز است. بیشترین پهنای باند این رابط بطور نظری حدود 127 مگابایت بر ثانیه است. با ارتقاء استاندارد PCI تا نگارش 3/2 بسامد آن به 66 مگاهرتز و پهنای مجاز آن به 64 بیت رسید.
اما با استفاده روز افزون برنامه های گرافیکی سه بعدی نفس گذرگاه PCIهم به شماره افتاد که دلیل اصلی آن را میتوان در به اشتراک گذاشته شدن گذرگاه PCI میان کارت گرافیکی و دیگر کارتهای جانبی دانست. مجمع PCI-SIG در نیمه های سال 1998 استاندارد AGP 1x/2x و در پایان همان سال استاندارد AGP 4x را پایه گذاری کرد. AGP یا
اما گام بعدی در افزایش توان گرافیکی در سال 2004 با PCI برداشته خواهد شد. نخستین گذرگاه گرافیکی PCI Express با ارتباط x16 برای رسیدن به آهنگ انتقال بالا به بازار روانه می شود.
در نسل بعدی رابط گرافیکی PCI ُطحقثسس ارتباطهای x32 هم امکان پذیر خواهند بود.
مقایسه AGP 8x و PCI Express
رابط AGP 8x PCI Express x16
بیشترین پهنا 32 بیت 32 زوج سیم سریال
بیشترین بسامد 266 مگاهرتز 5/2 گیگاهرتز
بیشترین آهنگ انتقال 99/1 73/3
آهنگ انتقال روی هر پایه 18 مگابایت بر ثانیه 100 مگابایت
طول Pipeline 32 256
شمار پایه ها 132 164
زمان عرضه 2002 2004
Dual Channel چیست؟ (شماره 121)
تکنولوژی Dual Channel که احتمالا بسیاری از شما این نام را در مشخصات مادربوردهای مدل بالاتر شنیده یا دیده اید.
افزایش سرعت وبهره گیری از حداکثر نوان پردازنده ها،یکی از مهمترین اهداف طراحان سیستم های کامپیوتری است و تکنولوژی های DDR و Dual Channel یکی از راه های افزایش سرعت هستن.
اما برسیم به Dual Channel :
برای بهتر فهمیدن این موضوع یک مثال می زنیم:
شما یک پردازنده پنتیوم 4 با FSB800 مگاهرتز همراه یک RAM DDR400 را در نظر بگیرید.
نکته:FSB چیست؟
FSB مخفف Front Side Bus است.منظور از FSB همان گذرگاهی است که CPU از طریق آن با پل شمالی مادربورد ارتباط برقرار می کند.و همچنین نمایانگرسرعت انتقال اطلاعات بین پردازنده و چیپ اصلی مادربورد یعنی Memory Controler Hub است. تا پیش از سال 1995 و اومدن پنتیوم پرو ها،Host Bus این وظیفه را بر عهده داشت و بعد از اون FSB پا به عرصه گذاشت.فرکانس FSB از نظر کارایی سیستم بسیار دارای اهمیت است،چون تنها راهی است که پردازنده از طریق آن داده رو از حافظه و دستگاهای دیگر کسب می کند و در واقع می شود گفت که FSB پایه اصلی سرعت مادربورد است چون تعیین کننده سرعت ارتباط پردازنده با گذر گاهای PCI و AGP نیز است.
در حالت FSB800 مگاهرتز سرعت انتقال اطلاعات در حدود 6/4 گیگابایت در ثانیه است و حداکثر سرعت انتقال در رم های DDR400 در حدود 3/2 مگابایت در ثانیه است با یک حساب دودوتا چارتا معلوم می شود که نیمی از پهنای باند پردازنده و MCH تقریبا بلا استفاده می ماند و این یعنی 50% کارائی سیستم.
با استفاده از این تکنولوژی به جای استفاده از یک مسیر انتقال اطلاعات،بین رم و کنترلر حافظه،از 2 مسیر استفاده می شود.که با توجه به پهنای باند هر یک از کانال ها(3/2 Gb/s )مجموع نرخ انتقال اطلاعات در هر 2 تا کانال با نرخ انتقال اطلاعات بین CPU و MCH برابر می شود.
چند نکته همه در این باب:
1- رم هایی که در این تکنولوژی استفاده می شود تفاوتی با رم های معمولیDDR ندارند.
2- تعداد رم های نصب شده بروی مادربورد حتما باید زوج باشند.
3- رم ها حتما میباست با در اسلات های 1 و 3 و یا در اسلات های 2 و 4 به صورت جفت نصب شوند.اصولا برای راحتی کار این بانک های رم بروی مادربورد با 2 رنگ مجزا مشخص می شوند.
4- رم هایی که به صورت جفت نصب می شوند هر 2 تای آنها باید از نظر فرکانس و ظرفیت یکسان باشند،مثلا اگر یکی از رم ها 256 و DDR333 است اون یکی هم باید مشابه همین باشه.
5- نیازی نیست که رم ها در اسلات های 1و3 با رم های اسلات 2و4 مشابه باشند.
برتری فیزیکی DVD به CD (شماره 104)
برتری فیزیکی DVD به CD :
با هر بار پخش و گذشت زمان کیفیت آن پائین نمی آید.
- میدان های مغناطیسی و الکترومغناطیسی به آنها آسیب نمی رساند.
- مقاومت آنها دربرابر سرما و گرما زیاد است.
اما:
- مقاومت آنها دربرابر خراش و آلودگی کم است. در صورت خراش آلودگی کم ، سطح آن را با خمیردندان و پارچه نرم تمیز کنید و در صورتی که خراش عمیق باشد، روی آن را با مداد پاک کن نرم بکشید تا مات شود. سپس از خمیردندان استفاده کنید.
نکاتی دررابطه با تهیه مانیتور (شماره 87)
موارد عمومی
بررسی قبل از انتخاب : مانیتور از جمله تجهیزات سخت افزاری است که پس از انتخاب ، چندین سال در کنار ما بوده و از آن استفاده خواهد شد ، بنابراین لازم است در زمان انتخاب آن بررسی لازم و جامعی صورت پذیرد. انتخاب نامناسب یک مانیـتور می تواند در درازمدت آسیب جدی را متوجه چشمان کاربر نماید. در زمان انتخاب یک مانیـتور ، لازم است از ضمانت نامه آن اطمینان حاصل نموده و کیفیت آن بصورت عملی بررسی گردد .
انتخاب یک مانیتور با محدوده دید مناسب : مانـیتور انتخابی ، می بایست دارای محدوده دید قابل قبول و متناسب با نوع نیاز کاربران باشد . مانیتورهای نوزده اینچ CRT و هفده اینچ CRT دارای محدوده قابل دید مناسبی در ارتباط با اکثر کاربردها می باشند .
استفاده از فضای بیشتر با استفاده از دو مانیتور. در صورتیکه نوع استفاده از کامپیوتر بگونه ای است که ضرورت وجود یک محدوده دید بیشتر وجود داشته باشد، می توان از دو مانیتور کوچک در مقابل یک مانیتور بزرگ استفاده نمود. در این رابطه می بایست کارت گرافیک دارای پتانسیل ارسال دو تصویر همزمان بر روی دو مانیـتورباشد .بدین ترتیب ،می توان دو تصویر جداگانه از یک کامپیوتررا بر روی دو مانیتورمشاهده نمود.
استفاده از پورت های USB: با استفاده از پورت های USB ، می توان بسادگی و بسرعت تجهیزات جانبی رابه کامپیوتر متصل نمود.در برخی مانیتورها ، تعدادی پورت USB از نوع USB 1.1 یا USB 2 تعبیه شده است .پورت های USB 1.1 دارای سرعت انتقال کمتری نسبت به USB 2.0 بوده و از آنان بمنظور اتصال تجهیزاتی نظیر صفحه کلید و موس استفاده می گردد. از پورت های USB 2.0 ، می توان بمنظور اتصال تجهیزاتی نظیر رایتر و یا هارد دیسک ها استفاده نمود . ( امکان استفاده از تجهیزات فوق توسط پورت USB 1.1 نیز وجود خواهد داشت ، در چنین موادی سرعت کاهش پیدا خواهد کرد ).
استفاده از مانیتورهای دارای بلندگو در صورت نیاز. استفاده از مانیتورهائی که دارای بلندگو می باشند ، صرفه جوئی در فضای میز کاری شما را بدنبال خواهد داشت. کیفیت صدا در بلندگوهای فوق ، بسیار بالا نمی باشد . بنابراین در صورتیکه از جمله کاربرانی می باشید که کیفیت صدا برای شما حائز اهمیت است، می توانید این نوع از مانیتورها را انتخاب نکرده و از بلندگوهایی که دارای Sub Woofer می باشند ، استفاده نمائید (قیمت آنان بیشتر از بلند گو های معمولی است ) .
موارد مرتبط با مانیتورهای LCD :
انتخاب مانیتورهای هیفده اینچ با توجه به کاهش قیمت مداوم مانیتورهای پانزده اینچ . مانیتورهای هیفده اینچ LCD دارای صفحه نمایش متناسب با اکثر نیازهای موجود( تجاری ، خانگی ) بوده و قیمت آنان نیز مناسب است.
انتخاب یک مانیتور با زاویه دید مناسب : به زاویه افقی و یا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاویر بدون کاهش کیفیت رنگ و شفافیت تصویر می باشد ، زاویه دید( مشاهده ) گفته می شود. عدم وجود استاندارد لازم بمنظور محاسبه زاویه دید ، باعث شده است که تولید کنندگان اندازه پارامتر فوق را بدلخواه خویش تعریف و مشخص نمایند . در زمان انتخاب یک مانیتور LCD و بمنظور اطمینان از میزان زاویه دید ، پیشنهاد می گردد که توانائی فوق در عمل بررسی گردد.
موارد مرتبط با مانیتورهای CRT :
استفاده از مانیتـورهای مسطح : .در مانیتورهای مسطح ، تصاویر با وضوح و کیفیت مطلوبی نمایش داده می شوند. مانیتور های مسطح هیفده و یا نوزده اینچ ، علیرغم اشغال فضای زیاد، دارای شرایط مطلوبی بمنظور استفاده در اکثر موارد می باشند .
توجه به میزان برق مصرفی : مانیتورهای CRT برق بیشتری را نسبت به مانیـتورهای LCD مصرف نموده و لازم است مانیتوری انتخاب گردد که میزان برق مصرفی آن کم می باشد ( تائیدیه TCO 99 ) .
توجه به مواد سمی موجود در مانیتور در صورت دورانداختن یک مانیتور : مانیتورهای CRT دارای چهار ( 1816 گرم ) تا شش پوند( 2724 گرم ) سرب و سایر مواد سمی بوده که در صورت عدم بازیافت مناسب می تواند صدمات جدی رامتوجه محیط زیست نماید .
آیا میخواهید WebCam بخرید؟(شماره10)
دوربین های اینترنتی دوربین های کوچک دیجیتالی هستند که می توانند به کامپیوترها متصل شوند. این دوربین ها می توانند عکس های دیجیتال را با سرعت بالا بگیرند که میتوانند در اینترنت برای تله کنفرانس یا یک ارتباط زنده در وب استفاده شوند در چند سال گذشته وب کم ها به طور قابل توجهی ارزان شده اند ( تعداد زیادی از آنها زیر 100 دلار قیمت دارند ) و کیفیت و سهولت استفاده و سازگاری با نرم افزار در آنها ارتقاء یافته است. اندازه ی تصویر عمومآ 640در480 پیکسل است. نرم افزار لازم برای عملکرد ابزار و تنظیمات تصویر و کنفرانس از راه دور ( تلکنفرانس ) اغلب با خود وب کم همراه است.
زمانیکه Web Cam ها را ارزیابی می کنید.
شما باید آن را از نظر کمیتهای اندازه تصویر ( image size ) و کیفیت تصویر ( image quality ) و سرعت فریم ( frame speed ) سبک، سنگین کنید. بخصوص شما باید به موارد زیر توجه داشته باشید:
پهنای باند ( Bandwidth ) اگر شما تصاویرتان را از طریق یک خط تلفن می فرستید یا کسی که قرار است عکس شما را ببیند با یک مودم و یک خط تلفن معمولی به اینترنت متصل است شما پهنای باند زیادی نخواهید داشت. بنابراین تصاویر بزرگ با رزولوشن بالا به راحتی و سرعت مناسب با یک خط تلفن معمولی نمایش داده نخواهند شد. تصاویر با قطع و وصل زیاد و همراه با پرش خواهند بود. در نتیجه رزولوشن بالاتر ترجیح داده نمی شود بنابراین شما احتیاج نخواهد داشت که یک دوربین با قیمت بالا که رزولوشن بالایی دارد بخرید در حالیکه از رزولوشن بالای آن نتوانید استفاده کنید.
اتصال: بیشتر web com ها به کامپیوتر شما از طریق پورت USB متصل می شوند بنابراین مطمئن باشید یکی از این پورتها در کامپیوترتان در دسترس باشند. ( اگر همه ی پورتهای USB سیستم شما استفاده شده است ممکن است بخواهید از یک hub برای افزایش تعداد پورتهای در دسترسی خود استفاده کنید. )
نرم افزار: انواع مختلفی از نرم افزارها با دوربین های مختلف عرضه می شود بعضی از پکیچ ها شامل نرم افزار ویرایش تصویر هستند که به شما اجازه می دهند کنتراست و درخشندگی ( brightness ) و اشباع ( saturation ) و رنگ ( hue ) یک تصویر را تغییر دهید و همچنین نرم افزار تلکنفرانس می تواند همراه با web cam موجود باشد.
همچنین ویژگیهای دیگری وجود دارند که ممکن است شما بخواهید از آنها استفاده کنید به عنوان مثال شما می توانید بعضی از webcamها را از کامپیوتر جدا کنید و با آنها عکس بگیرید به عبارت دیگر از آنها به عنوان یک دوربین دیجیتال ارزان قیمت استفاده کنید البته به خاطر داشته باشید رنج رزولوشن دوربینهای دیجیتال از یک مگا پیکسل آغاز می شود در حالیکه یک webcam در رنج 0/3 مگا پیکسل کار می کند. بنابراین کیفیت عکس در webcam به طور قابل ملاحظه ای کمتر است.