سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ شما نزد خداوند، خوش خوترین های شما هستند ؛ آنان که فروتنی می کنند و با دیگران الفت می گیرند و دیگران با آنان، الفت می گیرند [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :129
بازدید دیروز :75
کل بازدید :843607
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/20
3:19 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: جام جم
سال 2004 برای صنعت هارد درایو همراه با انواع واقسام نوآوری ها بود. شرکت های مختلف در این سال تنها به افزایش ظرفیت ذخیره سازی هاردهای موجود بسنده نکردند و با تولید فن آوری های پیشرفته ، آینده ای روشن برای این صنعت در سال آینده ترسیم کردند.
به این ترتیب می توان امیدوار بود که سال آینده میلادی سال تحول هارد درایوها خواهد بود.شرکت توشیبا در سال 2004 بر روی هارد درایوهایی کار می کرد که به گفته این شرکت اولین مدل از هاردهایی هستند که اطلاعات را به صورت ستون وار یا خطی ذخیره می کنند، فن آوری که به کمک آن می توان حجم بیشتری از اطلاعات را بر روی هارد درایوهای کوچکتر ذخیره کرد.
این فن آوری با تولید هارد درایو
MK4007GAL به ثبت رسید. این هارد با ضخامت 5 میلیمتری که داشت ، می توانست 40 گیگا بایت اطلاعات را در خود جای دهد.
این فن آوری همچنین برای تولید
MK8007GAH نیز بکار گرفته شد تا صفحه هارد درایوی با قطر 1.8 اینچ با حجم اطلاعاتی 80 گیگا بایت نیز توسط این شرکت به تولید برسد.
وقتی بیت های اطلاعاتی که در واقع بارهای مغناطیسی میکروسکوپیک هستند، قرار است بر روی هارد درایو ذخیره شوند، باید در کنار یکدیگر بر روی صفحه هارد بنشینند.
بدلیل دافعه ای که این بارهای میکروسکوپیک نسبت بهم دارند، کاملا نمی توانند در کنار همدیگر قرار بگیرند وفاصله ای بین آنها بوجود می آید که خالی از هر نوع بیت است.

از طرف دیگر این دافعه به مرور زمان باعث انحراف مسیر قرار گرفتن اطلاعات نیز می شود، که این امر می تواند از کیفیت اطلاعات ذخیره شده بکاهد.
با این تکنولوژی جدید که اطلاعات به صورت ستونی در کنار یکدیگر قرار می گیرند، هر دوی این مشکلات به نحو چشمگیری بر طرف شده است. به این ترتیب علاوه بر این که از فاصله بین بیت های اطلاعاتی کاسته می شود، کیفیت ذخیره سازی اطلاعات نیز با لا خواهد رفت.
برای ساخت هاردهایی که بتوانند از این فن آوری بهره ببرند قبل از هر چیز به ماده ترکیبی مناسبی برای ساخت صفحه هارد نیازاست که توانایی ذخیره اطلاعات به صورت ستونی را داشته باشد و سپس هد پیشرفته ای که بتواند اطلاعات ستونی را بخواند.
به گفته سخنگوی شرکت توشیبا تا کنون این شرکت توانسته است ماده سازنده صفحه وهمچنین فن آوری کارکرد هد مناسب این صفحه را بدست بیاورد.
این شرکت قصد دارد، تولید انبوه هاردهای 40 و 80 گیگا بایتی خود را در نیم سال اول سال 2005 براه بیاندازد.همچنین شرکت فوجیتسو که از جمله تولید کنندگان هارد درایوهای کوچک قابل حمل است ، توانسته هارد درایوی با ظرفیت 100 گیگابایت تولید کند.
جالب اینجاست که این هارد درایو بر خلاف مدلهای قبلی که سرعت چرخش صفحه آنها 4200
rpm بود، سرعت چرخشی معادل 5400rpm دارد.این در حالی است که این شرکت توانسته است مصرف این هارد را بنحو چشمگیری کاهش دهد.
تولید چنین هارد درایوی در ابعاد کوچک ، ظرفیت 100گیگابایت و دور چرخشی بیش از 4200
rpm را می توان تحولی در این صنعت به حساب آورد.
با بکار گیری این هاردها در دستگاههای
laptop علاوه بر اینکه مصرف باتری آنها کاهش می یابد، حجم اطلاعات ذخیره شده در آنها نیز تا 100 گیگا بایت افزایش می یابد.
از طرف دیگر شرکت
Seagate که از تولید کنندگان اصلی هارد درایو است ، یک ماه پیش رکورد ذخیره اطلاعات در هارد درایو را شکست و توانست 400 گیگابایت اطلاعات را در یک هارد درایو به نام باراکودا جای دهد.
این هارد درایو از فن آوری
SATA استفاده می کند که سرعت انتقال اطلاعات آن چندین برابر مدل های معمولی است.این هارد همچنین از سیستم NCQ نیز بهره می برد. سیستم NCQ می تواند استهلاک اطلاعات در حین انتقال را به صفر برساند و علاوه بر سرعت ، کیفیت اطلاعات انتقال داده شده را نیز بالا ببرد.
سرعت چرخش صفحه این هارد 7200
rpmاست.این شرکت قصد دارد در ماههای آینده هارد درایوی با مشخصات بالا و سرعت چرخش 10000 دور در دقیقه را وارد بازار نماید.
هارد درایوی با ظرفیت 400 گیگابایت در 10000
rpm غیر قابل تصور است!
این در حالی است که قدرتمند ترین هارد درایوهای شرکت
Maxtor با ظرفیت 300گیگابایت ، سرعت چرخشی در حدود 4500rpm دارند.در حال حاضر محصول جدید شرکت Seagate با این حجم عظیم ذخیره اطلاعاتی ، کاربرد عمومی چندانی ندارد و از آن ، بیشتر برای ایستگاههای کامپیوتری استفاده می شود.
ولی نکته مهم این است که نیاز کاربران به ذخیره اطلاعات با حجم بالاتر همواره رشد صعودی داشته وروزی خواهد رسید که همین هارد درایو 400 گیگا بایتی نیز نمی تواند نیاز آنها را برآورده کند.


  
  

صرفه جویی در جوهر پرینتر (شماره 406)

امروزه در بسیاری از منازل در کنار PC ها پرینتر نیز دیده می شود.شاید بسیاری از شما که در حال مطالعه این مطلب هستید در منازل یا محل کار خود این وسیله را داشته باشید.

در کنار مزایای بسیاری که داشتن پرینتر داراست یکی از مشکلاتی که دارندگان پرینتر با آن مواجه هستند قیمت نسبتا گران جوهر پرینتر است .

روشهایی برای صرفه جویی و استفاده بهینه از جوهر پرینتر وجود دارد . فرض کنید که می خواهید فقط قسمتی از صفحه وب خود پرینت بگیرید و به بقیه صفحه مورد نظر نیازی ندارید . شاید در حالت عادی تصور کنید که یا مجبورید که از تمامی صفحه خود پرینت بگیرید ویا این که قسمت مورد نظر را انتخاب کرده و در داخل محیط wordpad ببرید و سپس از آن پرینت بگیرید.

ولی دست نگه دارید روش آسان تری نیز وجود دارد کافی است بخش مورد نظرتان را که حاوی عکس یا متن است انتخاب کنید و از منوی‌File گزینهPrint را انتخاب کنید و در پنجره ظاهر شده در بخش Page Range گزینهSelection را انتخاب کنید و در نهایت پس از تایید این پنجره خواهید دید پرینتر شما از قسمت انتخاب شده پرینت می گیرد .


  
  

تفاوت های CPU های AMD وIntel (شماره 394)

تفاوت های CPU های AMD وIntel عبارتند از:
1-AMD
براساس معماری اجرایی 9 مرحله ای ساخته شده است اما معماری پردازنده های Intel شش مرحله ای می باشد.بدین معنا که AMDدر هر چرخه کاری 9عملیات را انجام میدهد در حالی که Intel فقط 6 عمل را می تواند انجام دهد.

2-AMD
از640Kb Cache برخوردار است در حالی که Intel ، از 532Kb بر خوردار است هر چقدر که میزان Cache پردازنده بیشتر باشد ، پردازنده کارایی بیشتری خواهد داشت اطلاعات بیشتری میتواند ذخیره کند ودیگر لازم نیست پردازنده برای بدست آوردن اطلاعات یا دستور ها مدت زمان بیشتری را رفت و برگشت به حافظه برد اصلی برای جذب اطلاعات یا دستور العمل ها صرف کند.

3- AMD
از مس برای اتصال ترانزیستور های بکار رفته در پردازنده ها استفاده میکند در صورتی که در ساختمان پردازنده های Intel آلومینیوم بکار رفته است.مس هادی الکترسیته بهتری است ، ازاین رو پهنای اتصالهای بین ترانزیستورها را به میزان چشمگیری کاهش می یابد .که این امر باعث مصرف کمتر مواد اولیه و در نتیجه منجر به کاهش هزینه می شود این دلیل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است.

4-
از دیگر تفاوت های میان AMD وIntel میتوان به راندمان Cache بروی چیپ اشاره کرد ، AMD از معماری انحصاری استفاده میکند که راندمان بیشتری نسبت بیشتری نسبت به طراحی معماری غیر انحصاری Intel دارد.

5-AMD
از تکنولوژی پردازش موازی در مقایسه با Hyper -Threading اینتل استفاده میکند ، در بسیاری از کاربردهای امروزی فعال بودن Hyper -Threading کارائی پائین تری ارائه میدهد ، نتایج تحقیقات بیشمار منتشر شده در نشریات رایانه ای و پایگاهای اطلاعاتی معتبر بیانگوی این پدیده هستند.

6-
یکی دیگر از مهمترین نکات برتر پردازنده های AMD واحد ممیز شناور آن است که از FPU اینتل بسیار قویتر میباشد که این امر باعث اجرای سریع تر برنامه های چند منظوره( MultiMedia) میشود.

7-
زمانی که اینتل P4 را طراحی کرد طول PIPELINE را از 10 مرحله در P3 به 20 مرحله افزایش داد Intel همین تغیر توانست که تعداد عملیاتی که در چرخه عملیاتی انجام می شود بصورت قابل ملاحظه ای کاسته میشود و از طرف دیگر افزایش طول PIPELINE نیازمند افزایش تعداد ترانزیستور ها برای انجام همان تعداد عملیات میباشد که این امر باعث افزایش اندازه هسته و بالا رفتن قیمت تولید میشود . در حالی که AMD با وجود افزایش فرکانس پردازنده های خود طول pipeline را به همان اندازه p3 یا k6 ثابت نگهدارد .


  
  

تفاوت RAM های DDR SDRAM و SDRAM چیست؟ (شماره 393)

ماژول های SDRAM دارای 168 پایه و ماژول های DDR SDRAM دارای 184 پایه می باشند و هر دو 64 بیتی هستند.
ولتاژ مصرفی
DDR برابر 5/2 ولت و SDRAM برابر 5/3 ولت می باشد. سرعت انتقال اطلاعات رم های DDR با فرض برابر بودن فرکانس پایه ( به عنوان مثال 133 مگاهرتز) برابر رم های SDRAM می باشد.
از نظر ظاهری رم های
SDRAM دارای دو شکاف و DDR SDRAM یک شکاف می باشند.
حداکثر فرکانس رم های
SDRAM برابر با 133 مگاهرتز و سرعت انتقال اطلاعاتی معادل 1 گیگا بایت می باشد، اما آخرین مدل رم های DDR دارای 533 مگاهرتز و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات آنها برابر با 4 گیگابایت می باشد.
شایان ذکر است که رم های 168 پایه ای به طور کامل از رده خارج شده اند.


85/7/29::: 12:12 ص
نظر()
  
  

Mirran، سروری با قابلیتهای متوسط (شماره 349)

Mirra Personal Server ازجمله دستگاه هایی است که برای تهیه خودکار فایل پشتیبان از کامپیوترهای چندگانه موجود در یک شبکه کوچک و دسترسی از راه دور به فایل های ذخیره شده در آنها می تواند مورد استفاده قرارگیرد. اگر Mirran را از طریق اترنت به شبکه خود متصل نموده و نرم افزار این شرکت را بر روی هر یک از کامپیوترهایتان نصب کنید می توانید فایل ها یا دایرکتوری هایی را تعیین نمایید و به صورت خودکار تا 8 نگارش فایل پشتیبان از یک تک فایل تهیه شود. پس از مدتی که با این پیش محصول 500 دلاری کوچک اندام 120 گیگابایتی کار کردم به این نتیجه رسیدم توقعم از چیزی که نام سرور شخصی به آن اطلاق شده بیش ازاین است.

در حین سفر به فایلی نیاز داشته باشید می توانید به سایت
Mirra مراجعه نمایید تا این سایت، شما را برای download فایل مورد نیازتان به سروری که در خانه یا اداره دارید متصل کند. می توانید یکسری دایرکتوری مشخص (مثل دایرکتوری هایی که برای تصاویر در نظر گرفته اید) را برای دسترسی سایرین در نظر گرفته و از دوستان یا همکارانتان بخوهید سری به آنها بزنند. البته آنگونه که متوجه شدم قابلیت دسترسی از راه دور Mirra هم کند است و هم غیر قابل اطمینان. بارهاو بارها با پیام هایی مواجه شدم که به من اعلام می کردند به دلیل بروز خطا در سرور، امکان download فایل های مورد نیازم وجود ندارد، در حالی که یک دقیقه بعد همه چیز به خوبی کار می کرد. احیای فایل های از بین رفته ساده است، البته این سخن لزوما به معنای بالابودن سرعت انجام این کار نیست.
Mirra یک سیستم مالتی تسک نیست و لذا اگر مشغول تهیه پشتیبان از فایل ها باشد، مجبورید برای احیای فایل از دست رفته تا پایان پشتیبان گیری صبر کنید. آنچه من را واقعا دلخور کرد قابلیت هایی بودند که توقع داشتم در این سرور شخصی ببینم ولی سازندگان Mirra توجهی به آنها نکرده بودند.
چرا این سرور نباید بتواند فایل های صوتی و تصویری موجود در هر یک از کامپیوترهای متصل به شبکه را پخش کند؟ و چرا به سایر کامپیوترها اجازه داده نمی شود فایل ها را از
Mirra دریافت، ویرایش، و مجددا در Mirra ذخیره کنند؟ به عبارت دیگر، چرا سازندگان Mirra اجازه نداده اند این سرور یک سرور باشد؟

 


85/2/17::: 11:4 ص
نظر()
  
  

استودیو هالیوود دیگر از DVD های سونی استفاده نمی کنند (شماره 345)

سه استودیو هالیوود تصمیم گرفتند تا از فناوری نسل بعدی DVD که توسط شرکت توشیبا ساخته شده است . استفاده کنند و دیگر از محصول تولید شده توسط سونی استفاده نکنند .

به گزارش بخش خبر شبکه http://www.IRITN.com ،به نقل از بی بی سی ، استو دیوی paramount ، universal و Warner Brothers تصمیم گرفتند از DVD جدید که کار آیی بالایی دارد و توسط شرکت توشیبا و NEC پشتیبانی می شود استفاده کنند .
تصمیم این سه استو دیو به منزله عقب نشینی سونی است که به طور آشکاری در مبارزه برای ثبت استاندارد ضبط کننده های کاست های ویدئویی شکست خورد .
توشیبا پیش بینی کرد که تا سال 2010 فروش HD-DVD به 300 بیلییون ین (9/2 بیلییون دلار ) می رسد. نسل بعدی DVD ها قادر به ضبط یک کامل با کارآیی بالا و تصویر واضح تر است و پیش بینی می شود که از سال 2006 به بعد این فناوری به طور گسترده تولید و در اختیار همگان قرار گیرد .
تصمیم این استودیو هابرای حمایت از محصول سونی بسیار مهم است ، زیرا این 13 استودیو به همراه استو دیو ی New Line Cinema مسئول 45 درصد محتوای DVD بسته بندی شده اند .


85/2/16::: 2:7 ع
نظر()
  
  

آیا می دانید علل بد کار کردن چاپگرها چیست ؟ (شماره 326)

منبع : http://setarehsorkh.com


چرا چاپگر در هنگام گرفتن کاغذ بعضی مواقع چند ورق کاغذ را با هم به داخل چاپگر می کشد؟

تا به حال برای دوستانی که با چاپگر کار می کنند حتما بسیار اتفاق افتاده است که در حین چاپ سند چند ورق کاغذ با هم به درون چاپگر کشیده شده است این مساله می تواند در دراز مدت باعث کاهش عمر چاپگرو صدمات جبران ناپذیر به آن می شود .

اما دلایل بروز چنین مشکلی در درجه اول کم بودن تعداد ورق های کاغذ موجود در منبع تغذیه کاغذ است .

بعد از آن مشکل کم بودن ضخامت ورق های کاغذ استفاده شما برای چاپگر می باشد توصیه می شود در هر شرایطی از بهترین نوع کاغذ استفاده شود .

یعنی از کاغذ های 80 گرمی سفید برای چاپگرهای لیزری و کاغذ گلاسه برای چاپگرهای رنگی جوهر افشان مطابق با گرماژ توصیه شده در دفترچه راهنمای چاپگر است

ضمنا این نکته را حتما به خاطر داشته باشید که استفاده از کاغذ هایی با ضخامت بیشتر از حد مجاز توصیه شده در دفترچه راهنمای چاپگر باعث می شود سیستم تغذیه کاغذ دچار مشکل شده و با تغییر اندازه در مجرای آن حتی در صورت استفاده از کاغذ استاندارد چند ورق کاغذ با هم به درون چاپگر کشیده شود.

و آخرین نکته بروز چنین مشکلی تنظیم نبودن (یک دست نبودن) ورق های کاغذ موجود در منبع تغذیه است .

در صورتی که همه موارد و نکات گفته شده را رعایت کرده باشید ولی هر بار در هنگام چاپ چند ورق کاغذ را با هم به داخل چاپگر کشیده شد چاپگر دچار نقص فنی است و باید چاپگر را به تعمیر کار بسپارید .


  
  

دیسک های سخت رایانه های همراه (شماره 315)

شرکتseagate هم اکون نسل نهم ازدیسک های سخت با سرعت گردش 7200rpm خودرا برای رومیزی ارائه کرده است اما درمورد رایانه های همراه قضیه کمی متفاوت است اگر به سال 2003 بازگردیم شرکت هیتاچی اولین تولید کننده دیسک های سخت 3/5 اینچی با سرعت 7200rpm برای رایانه های همراه بوده است ازآن زمان هیچ تولید کننده رقیبی محصول متفاوتی درمقابل این نوع دیسک سخت ارائه نکرده اما درطول این مدت انواع دیسک های سخت با سرعت 5400rpm ازجانب شرکتهای هیتاچی ، سامسونگ ، توشیبا ، سیگیت وwd ارائه شد اما پس ازدوسال هنوز دیسک سخت جدید7200rpm تولید نشده است باایت که افراد برای خرید رایانه های همراه به ظرفیت دیسک سخت توجه می کنند اما سرعت آن نیز از اهمیت بسیاری درمیزان کارایی دیسک برخورداراست.

 

 

 


  
  

 

بهترین گزینه ها برای بازی ها (شماره 302)

 

هنگامی که کارت گرافیکی همچون GT 7800Geforce NVIDIA طراحی می شد طراحان سخت افزاری آن بازیها وبازیکن های رایانه ای را درذهن داشتند ونیرو وتجهیزات خودرادراین راه به کارگرفتند GT خودرابه اکثر خصوصیات وامکانات اصلی کارت گرافیک 7800×GT تجهیز نمود بااین تفاوت که توانست قیمت آن رادربازار کمی ملایم تر کند تا مشتریان خودراحفظ نماید به همین دلیل این دو مدل درتمام مجلات ومقالات درکنار یکدیگر معرفی می شوند  GTP7800 یک گونه ازپرادازنده NVIDIA G70 با قابلیت پشتیبانی Directx  9.oc .20 open GK وPixel shader است مدل GTدارای 256 مگابایت حافظه گرافیکی ازنوع GDDR3با واسط 256بیتی است این کارت گرافیکی به قیمت 365دلار عرضه شده است دو کارت گرافیکی XFX ,EVGA براساس طراحی NVIDIAساخته شده اند ضمن این که سرعت پالس ساعت آنها افزایش یافته است .به همین دلیل با آنها رقابت می کند.

 


  
  

Player4MP (شماره 290)

این روزها پخش کننده های 3MP با امکانات جانبی متفاوت درمیان مردم رونق بسیاری یافته است قطعه این هفته درمورد یک دستگاه جدید است که قابلیت پخش فایلهای 4MP رادارد

4MP یک قالب فایل است که بعد از 3MP به دنیای رایانه معرفی شد وبرخلاف تصورات یک قالب صوتی وتصویری است ونه یک قالب صوتی این قالب که بسیار فشرده است سعی کرده است که با کمترین اثر روی کیفیت تصویر حجم فایل راکاهش دهد دستگاه حاضر که MPT4B نام دارد دارای یک نمایشگر OLEDرنگی 65K برای نمایش تصاویر فایل های 4MP  است درضمن این دستگاه ازدیگر قالبهای فایلهای تصویری ازقبیلMPG-AVI-ASF-MON-WMV وصوتی ازقبیل 3MP   وwma و... پشتیبانی می کند ازقابلیتهای ویژه این دستگاه پشتیبانی ازفایل MPEG I/IIلایه 2,3 با سرعت 8تا 44 کیلو بایت  درثانیه( kbps) است همانطور که می دانید فایل های vcd ازنوع MPEGI وفایل های DVD ازنوع MPEGII است MPT4B مانند بسیاری ازدستگاههای دیگر قابلیت ضبط صدا ونمایش متن فایلهای موسیقی راروی صفحه نمایش خوددارداما کلیه این امکانات راکنار بگذارید زیرا یک قابلیت ویژه برای این دستگاه درنظر گرفته شده است که آن راازدستگاههای مشابه ممایز می کند وآن قابلیت پذیرفتن کتابهای الکترونیکی است MPT4B با پذیرفتن فایلهای TXTونمایش محتوای آنها برروی نمایشگررنگی خود امکان مطالعه کتابهای دیجیتال رابرای شما فراهم می نماید اگرشما به جای فایل ها یصوتی وتصویری تنها فایلهای متنی را درحافظه این دستگاه ذخیره کنید به جرات می توان گفت که یک کتابخانه نسبتا بزرگ سیار بابیش از 500 کتاب تقریبا 500 صفحه ای رابه همراه خواهید داشت .دستگاه فوق بااتصال به درگاه USB شارژ شده وبیش از12ساعت به طورمداوم کارمی کند سرعت خواندن ونوشتن آن نیز به ترتیب 650KBPS و  800KBPS است حافظه این دستگاه نیز همچنان ازفناوری ساخت حافظه های فلش پیروی می کند اما شرکت های سازنده قصد دارند حافظه های آنها رابه شکل دیسکهای سخت تغییر دهند تا بتوانند حجم ذخیره سازی آنها رابه مقدار زیادی افزایش دهند.

 


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >