سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین دانش، آرامش و بردباری است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :27
بازدید دیروز :35
کل بازدید :843035
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/13
3:11 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

مزیت‌ها را نمی‌توان انکار کرد

از سوی دیگر نمی‌توان نادیده گرفت که شماری از وبلاگ‌ها به لحاظ کیفیت‌ها و ارزش‌های مطبوعاتی به شاخص‌هایی قابل اعتنا دست یافته‌اند. انتقاداتی که برخی از وبلاگ‌ها متوجه کار مطبوعات متعارف می‌کنند آنها را عملا عهده‌دار وظیفه مهمی همچون نظارت و کنترل بر این نوع رسانه‌ها کرده است . و این کاری است که خود رسانه‌ها کم‌وبیش به آن بی‌اعتنا بوده‌اند. علاوه بر این، در شماری از وبلاگ‌های سیاسی‌ مسائل و نکاتی برجسته می‌شوند که در نگارش و تهیه آنها از منابع متنوع و گاه گم‌نام و به حاشیه‌رانده شده بهره گرفته شده است. چنین وبلاگ‌هایی به برانگیختگی افکار عمومی یاری می‌رسانند و همچون قطب‌نمایی آن را کمک‌ می‌کنند که در میان انبوه اطلاعات و داده‌ها دچار سردرگمی و سوگم‌کردگی نشود... همچنین زمانی که پای فاجعه‌های طبیعی و یا انتقال سریع عکس و اظهارات شاهدان این یا آن رویداد در میان باشد وبلاگ‌ها به عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی نقشی غیر قابل انکار ایفا می‌کنند. در چنین مواردی رسانه‌های متعارف را نیز از رجوع به رقیبانشان در اینترنت(وبلاگ) گریزی نیست.

البته این اهمیت مانع آن نمی‌شود که لزوم برخی پالایش‌ها و اصلاحات در سپهر وبلاگ‌ها مورد تاکید قرار نگیرد. به عبارت دیگر، لازم است که میان اظهارات و حدیث‌نفس‌های شخصی و نیز تلاش‌های معطوف به ایجاد یک جماعت اینترنتی فاقد هنجار و قاعده از یک سو و این درک و تلقی که وبلاگ‌ها در گستره عمومی نقش مهمی ایفا می‌کنند‌، از سوی دیگر،‌خط و مرز معینی کشیده شود. این سخن بدان معناست که اشکال برخوردها، تعاملات و چالش‌ها در گستره وبلاگ باید بیش از پیش مدنی‌ و متمدنانه‌تر شود. اگر خود جماعت وبلاگ‌کار به چنین مهمی کمر نبندد شاید دیر یا زود پای دادگاه‌ها و محاکم به میان کشیده شود.

 

خطرها و چالش‌ها

به لحاظ کیفیت‌های نگارشی و مضمونی، در میان مدت و درازمدت،‌ آن وبلاگ‌هایی جدی گرفته خواهند شد که در زمینه سبک و شیوه،‌ خود را آزاد و مخالف روزنامه‌نگاری متعارف تلقی نکنند،‌ بلکه خود به اشاعه‌گر و ارتقاءدهنده شیوه‌ها و هنجارهای این رشته بدل شوند. به عبارت دیگر، هدف وبلاگ‌ها نه شناور و بی‌اعتبارکردن اصول و قواعد جاافتاده روزنامه‌نگاری، که آموزش نوعی از رفتار حرفه‌ای و باکیفیت در عرصه اینترنت باید باشد. در این باره، "نیکلاس لمان"، استاد علوم ارتباطات، در نشریه نیویورکر چنین می‌نویسد:" روزنامه‌نگاری در عرصه اینترنت بدون کسانی که حداقلی از قواعد روزنامه‌نگاری را بدانند ناممکن است، مگر‌ آن که اصول و مبانی مربوط به تعامل ارتباطی با گستره عمومی به دست فراموشی سپرده شود." البته لمان در همان مقاله اذعان می‌کند:" در زمانه‌ای که در اینترنت غوغاسالارانی جولان می‌دهند که وجه ممیزه آنها اعتماد به نفس تا حد خودپسندی و توان بالا در عرصه پلمیک و برهان‌بافی است طبیعی است که توجه به حداقل‌های روزنامه‌نگاری در این عرصه ضرورت و فضیلتی به شمار نرود."

 

راه‌هایی برای مقابله

ولی دستکم، شماری از سرشنان گستره وبلاگ که به خطرات و چالش‌های آن بی‌اعتنا نیستند حرکت‌هایی را درسمت و سوی درست آغاز کرده‌اند. در این زمینه مثلا می‌توان به ابتکار " جی روسن"، پرفسور روزنامه‌نگاری اشاره کرد که در "نیویورکر" ماه اوت از آغاز پروژه " رسالت نوین" خبر داده است. در این پروژه که قرار است گشایشگر دوره نوینی از ژورنالیسم در عرصه اینترنت شود اطلاعاتی را که وبلاگ‌نویسان در باره این یا آن مسئله عمومی انتشار می‌دهند روزنامه‌نگاران حرفه‌ای به دستمایه‌ای برای یک گزارش تحقیقی بدل می‌کنند. کار این روزنامه‌نگاران از حمایت مالی خود وبلاگ‌نویسان و کسانی که به پیشرفت پروژه علاقه‌مندند برخوردار است و حاصل تحقیق آنها در سایت اختصاصی "رسالت نوین" انتشار می‌یابد. روزنامه‌نگاران حرفه‌ای که از این رهگذر مسئول تهیه این یا آن گزارشی تحقیقی می‌شوند از استقلال عمل کامل برخوردارند و مجبور نیستند ملاحظه منافع و علائق این یا آن انتشاراتی ، مدیرمسئول و یا سردبیر را بکنند. الگوی این شیوه کار،‌ پروژه‌ای تحقیقاتی است که سال ???? " کریس آلبرتون" در عراق آغاز کرد و با فراخوانی که انتشار داد توانست برای پیشبرد آن ?? هزار و ??? دلار کمک مالی جمع کند. جی روسن نیز در ماه سپتامبر اعلام کرد که برای انجام پروژه "رسالت نوین" ?? هزار دلار کمک‌ مالی به شماره حساب مخصوص این پروژه واریز شده است. باید منتظر ماند و دید که "رسالت نوین" و پروژه‌های مشابه تا چه حد در ارتقای شاخص‌های روزنامه‌نگاری در گستره اینترنت موثر واقع می‌شوند.

 

---------------------------

هریبرت زایفرت( (Heribert Seifert) پرفسور رشته تعلیم و تربیت است و در رشته ارتباطات، تاریخ و فلسفه نیز دانش آموخته است. زایفرت در امور مربوط به تحول و چشم‌انداز رسانه‌ها یکی از کارشناسان صاحب‌نام حوزه زبان آلمانی به شمار می‌رود. او کتابهای متعددی در این‌باره نوشته و یکی از نویسندگان دائمی روزنامه "نویه زوریخر سایتونگ" است. مقاله فوق در شماره ?? سپتامبر همین روزنامه به چاپ رسیده است.

شماری از وبلاگ‌نویسان در حوزه زبان آلمانی نسبت به مقاله زایفرت واکنش نشان داده‌ا‌‌ند و گفته‌ا‌‌ند آنچه که وبلاگ را شاخص و متمایز می‌کند همانا رفتار آزاد و منعطف با مبانی روزنامه‌نگاری متعارف است. برخی نیز زایفرت را به بنیادگرایی در عرصه روزنامه‌نگاری متهم کرده‌ا‌‌ند. در برابر عده‌ا‌‌ی هم از نقطه‌نطرات او حمایت کرده‌ا‌ند.

 

------ .:شناسنامه مقاله :. -----------------------------------------

برداشت آزاد : مطالب با رنگ n در متن مقاله به صورت توضیح مطلب به متن نویسنده اضافه شده است ؛ وبلاگ  فن آوری اطلاعات یزد  Yazdit در حذف یا اضافه با رعایت قانون کپی رایت CopyRight  آزاد است

منبع : وب سایت  رادیو زمانه radiozamaneh.com

نوشته: هریبرت زایفرت*

ترجمه: احمد سمایی

تاریخ انتشار پنجم آذر ماه 1385

 منبع وبلاگ  : وب سایت  وب سایت  رادیو زمانه  radiozamaneh.com

عنوان اصلی مقاله : مقاله‌ای از خوب و بد وبلاگ‌ها

لینک مستقیم  مقاله اصلی : http://www.radiozamaneh.com/morenews/2006/11/post_324.html

کلمات کلیدی عمومی وبلاگ : وبلاگ+ فن آوری اطلاعات+ فا + یزد + وب سایت + یزد فاوا+  Yazd + IT+ Weblog   + فن آوری اطلاعات و ارتباطات + فاوا + ITC

 کلمات کلیدی مقاله: وبلاگ + فارسی + آمار + Weblog   + سرویس دهندگان + تعداد + پست + روزانه + ماهانه + رشد + تحقیق