سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر اندازه حکمت قوی گردد، شهوت ضعیف شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :29
بازدید دیروز :35
کل بازدید :843037
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/13
4:13 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: یزدIT

این مقاله را در ادامه گفتار گذشته در سلسله مقالات "وبلاگ و وب سایت:"   با ذکر 9 نکته جالب و اساسی در خصوص وبلاگها و وبسایتها  باهم مرور کنیم.البته بازهم تاکید می کنم می توانید این مباحث را در خصوص وبلاگ یا وبسایت خود تغییر دهید بعبارتی برای عدم تکرار و راحتی مطالعه مقاله از تکرار واژه وب سایت در کنار وبلاگ یا برعکس خودداری نموده ام

هر خواننده ای نظر منحصر به فرد خود را دارد.. و همه این نظرات هم قابل احترام هستند.

 همیشه به یاد داشته باشید که تعدادی از افراد با شما موافق خواهند بود و تعدادی مخالف. سعی کنید صحبت متقابل را تقویت کنید و اگر روزی همه موافق شما بودند بدانید که وبلاگ ناموفقی دارید که فقط دوستان و همفکرانتان آن را می خوانند.

البته خیلی به نوع خواننده خود حساس نشوید؛ نمی گویم بدون دغدغه عمل کنید این موضوع با بازدیدکننده سرگردان یا بازدیدکننده اتفاقی فرق می کند؛ وبسایتها مشهور نیز در جهان با بازدیدکننده مقایسه می شوند مثلا وبسایت دانشنامه آنلاین ویکی پدیا  Wikipedia  به آدرس http://www.wikipedia.org  به این امر می بالد که 17 وبسایت از لحاظ بازدیدکننده است!!. پس پشنهاد می کنم که سعی کنید از خواننده های خود؛ نظرات و پشنهادات آنها بعنوان یک فرصت استفاده کنید البته ممکن است برخی از این بازدیدکنندگان به دلیل کدورت شخصی یا حتی رقابت بخواهند شما را دلسرد کنند

درج مطلبی که دیگران آن را می فرستند، وبلاگ شما را بی ارزش می کند.

 ساده هم هست: وقتی کسی می تواند مطلبی را سریعتر از منبع اصلی بخواند، چه نیازی دارد که بیاید و آن را دست دوم در وبلاگ شما بخواند ؟ با اینکار به دیگران می گویید که خودتان مطلب قابل ارایه ای ندارید و لازم نیست به وبلاگ شما سر بزنند

شاید بر ما خرده بگیرید پس مطالب فن آوری اطلاعات یزد اکثر از دیگران است ؛ ما یک نوع سبک برای خود داریم ؛ مطالب را با فرمت ؛ شکل خاص جدید ارایه می دهیم ؛ ما در نهایت تصمیم داریم به عنوان بانک مقالات آنلاین فن آوری اطلاعات به زبان فارسی عمل کنیم ؛ تکرار مقالات هم کور و بدون هدف نیست؛ شما می توانید اکثر واژه های پایه فن آوری اطلاعات مقاله ای را درآورید البته پس از دو تا چهارسال می توان بگوییم همه مطالب را داریم ؛ اینکه وبلاگتان با مقالات دیگران بی ارزش است ؛ در صورتی است که تنها یک کپی و پست ساده باشد. در هرحال یادتان باشد اگر حتی یک خط از دوستان همکار خود نقل می کنید تا حد امکان نام نویسنده ؛ عنوان مقاله را درج کنید حتی اگر مقدور بود آدرس کامل و لینک به مقاله اصلی را بگذارید؛ فراموش نکنید این به معنا احترام شما به خودتان ؛ بازدیدکنندگان و نویسنده مقاله است. هرگز از این که یک گفتار را از دیگران نقل می کنید سرخورده نباشید؛ یک قانون در طبیعیت و ذات اینترنت نهفته است اشتراک گذاشتن دانش ؛ اطلاعات وتمام داده ها کاربران به یکدیگر البته با احترام به حق تالیف که کمی مشکل است. البته برخی سخت گیری نموده و الزامی می دانند قبل از نقل مقاله یک نویسنده حتمی از وی اجازه کتبی گرفته شود البته این نکته برای این است که شاید نویسنده بخواهد حق تالیف را با بهایی به شما بدهد ؛ البته در ایران این نکته کمتر مرسوم است

فرستادن مطلب اختصاصی خودتان، شما را مطرح می کند

 مثل مورد قبل. اگر شما خودتان مطالب دست اول تولید کنند، آدم ها برای خواندن آن به وبلاگ شما خواهند آمد.

در همین وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد حدود 10 درصد از مقالات تولیدی است ؛ که در اصطلاح تولید محتوا فارسی گفته می شوند؛ این مقوله شامل ترجمه متون به زبان انگلیسی یا زبانهای دیگر می شود.

این نکته علاوه بر اینکه شما را مورد علاقه می کند می تواند برایتان درآمد زا هم باشد؛ گرچه هنوز حق کپی رایت یا حق تالیف در کشور ایران شناخته شده نیست اما بازهم می توانید برایتان موثر باشد.

یادتان باشد در زمینه فن آوری اطلاعات به دلیل اینکه تولید علم و فن آوری در کشور ایران نیست پس تولید محتوا در زمینه فن آوری اطلاعات کمتر ممکن است؛  در تولید محتوا میتوان از چند روش بهره جست اول ترجمه متون و مقالات علمی وتخصصی در زمینه فن آوری اطلاعات ؛ دوم تالیف مقالات با استخراج مطالب از ترجمه مقالات یا مقالات به زبان فارسی مثلا می خواهید در مورد دولت الکترونیک تحقیق و مقاله ای ارایه دهید می توانید از گردآوری و خلاصه چندین مقاله یک مقاله جدید و جالب را طراحی کنید؛ سوم ؛ استفاده از حافظه خود البته در زمینه فن آوری اطلاعات کمتر این مقوله اتفاق می افتد اما شما می توانید مقاله ای در مورد چگونگی ایجاد یک شناسه جدید برای پست الکترونیکی یاهو Yahoo برای خوانندگان خود به قلم خود یک مطلب بنویسید قول می دهم جالب باشد

مطالب بحث برانگیز شما بهتر است توسط مخالفان خوانده شوند تا موافقان

 داشتن کامنت های( نظرات) «من هم همینطور» و «آقا ایول» یا «خیلی حال کردم خانومی» حوصله سر بر و بی فایده است. وقتی کسی مخالف شما کامنت( نظر) گذاشت به این معنی است که یک نفر را مجبور به فکر کرده اید.

سعی کنید نظرات مختلف را کنارهم بخوانید و قضاوت کنید؛ برخی عادت دارند موافقت کنند برخی هم عادت دارند نقش منفی گری را ایفا کنند برخی به دلیل دوستی یا دشمنی با خود شما فراتر از مطلب شما نظر می دهند؛ اینها هیچ یک ارزش ندارد، البته برای تفسیر مقاله و مطلبتان وگرنه لااقل می توانید نظر برخی را در مورد خودتان بدانید .

سعی کنید نظرات و پشنهادات بازدیدکنندگان خود را جامه عمل بپوشید این حرف تا حدی مهم است که برخی از وبسایتها مشهور ؛ با صفحات خانگی ؛ یا  my home page ها به کاربران اجازه می دهند که صفحات وبسایت را با نظر و سلیقه خود طراحی ؛ چیدمان و حتی رنگ آمیزی ( رنگ بندی) کنند مانند یاهو در صفحه MY Yahoo البته اکثر پورتال portal ها بدین گونه عمل می کنند.

شاید نتوانید یا توجه به امکانات و نرم افزار وبلاگ یا وبسایت خود این امکان را فراهم کنید اما برخی از خواسته ها و اعمال آن در وبلاگ یا وبسایت خیلی هم هم مشکل و دور از دسترس نیست و شاید هم به نفع بازدیدکنندگان و حتی خود شما باشد.

درصد بسیار کمی از خوانندگان کامنت می گذارند

درصد بسیار کمی از خوانندگان کامنت( نظر) می گذارند به جز حالتی که کلی کامنت «آقا ایول» و «به من هم سر بزن» داشته باشید باید بدانید که درصد کمی از افراد هستند که پس از خواندن یک مطلب جدی کامنت بگذارند. اگر برای داشتن کامنت و دوست جدید می نویسید، بروید سراغ مطالبی مثل «آه امروز چقدر دلم گرفته بود

خیلی هم مقید به نظرات نباشید البته دغدغه داشته باشید ؛ بسیاری دوستان از نگذاشتن نظرات توسط بازدیدکنندگان دلخور یا دلسرد می شوند؛ باید تاکید کنم ؛ کمتر وبلاگ گردی؛ فرصت گذاشتن نظر می کند ؛ سعی کنید اگر نظردهنده دارای وبلاگ یا وبسایت یا حتی آدرس پست الکترونیکی است بدو جواب دوستانه بدهید حتی اگر درحد سلام و احوال پرسی باشد؛ عدم جوابگویی باعث عدم تکرار درج نظرات آن بازدیدکننده می شود؛ سعی کنید ؛ درج نظرات را مشروط به تایید نکنید این باعث دلخوری و بدبینی مخاطب می شود؛  اگر مطالب فنی و یا تخصصی کار می کنید ممکن است نظرات کمتر باشد ؛ البته فراموش نکنید اگر نظرات شما مانند وبلاگ ما کم است نشانه کم کاری شدید گروه در جلب تعامل و ارتباط دوسویه دارند البته ببینید تاچه حد این امر برایتان اساسی است .

شمارنده های بازدید کننده ها معنای چندانی ندارند

 اگر علاقمند هستید وبلاگتان تاثیر گذار باشد، توجه زیادی به شمارنده صفحات نداشته باشید. شمارنده صفحات قابل تفسیرهای گوناگون هستند و داشتن یک مطلب حاوی عکس فلانی در پارتی فلان سال و کسب عدد ده هزار هیچ معنای خاصی ندارد. برای مفید بودن باید برای مخاطب خاص بنویسید.

به جرات می توانم بگویم بدون دانش بهینه سازی طراحی وبسایتها برای موتورهای جستجو یا همان سئو Seo بازهم می توانید نظر موتورهای جستجو را به خود جلب کنید؛ اینکه بتوانید از طریق موتور جستجو بازدیدکننده را به سوی وبسایت یا وبلاگ خود جلب کنید از دانش شما ؛ مدیریت و آگاهی مجموعه خبر می دهد اما به شرطی که آنچه موتورجستجو وبلاگ شما را معرفی می کند باشید !!!! و اینکه وبلاگتان در موتور جستجو با چه عناوین کلیدی شناخته می شود برایتان مهم باشد ؛ مثلا برایتان جالب است که شما گالری عکس پارتی های تهران باشید!!!!!!

ترافیکتان را تحلیل کنید

 استفاده از ابزارهای تحلیل ترافیک را یاد بگیرید و از آن ها استفاده کنید. بدانید که خوانندگان شما چه کسانی هستند و به چه چیزهایی دقت می کنند. با کسانی که برای شما ترافیک می فرستند مهربان باشید و سعی کنید با فرستادن ترافیک، دیگران را تشویق به مهربانی کنید. روند حرکت وبلاگ خود را زیر نظر داشته باشید .

ترافیک وبلاگ یا وبسایت معیار سنجش است؛ سعی کنید با نصب یک  یا ترجیحا دو شمارنده بازدیدکننده ترافیک خود را تحلیل کنید؛ سعی کنید شمارنده اتان با امکانات کامل تحلیل ترافیک و خصوصیات بازدید کننده باشد ؛ این امر باعث می شود دلیل افزایش ناگهانی ترافیک وبسایتتاه را در یک روز درک کنید؛ مثلا مقاله اتان با آدرس وبسایتتان در یک روزنامه کشوری چاپ شده است؛ یا اینکه یک وبسایت مشهور به شما لینک داده است!!!! من برای شمارنده ؛ شمارنده حرفه ای وبلاگها و وبسایتها پرشین استات زیرمجموعه وبسایتها پرشین وبلاگ را معرفی می کنم

کامنت گذاران( نظردهنده) تکراری را بشناسید

 در وبلاگ ها همیشه یکسری افراد هستند که دایما برای مطالب مختلف کامنت می گذارند. آن ها را بشناسید. اینها خوانندگان دایمی شما هستند که می خواهند شما بدانید خواننده دایمی شما هستند. اگر مثلا استاد دانشگاه یا معلم مدرسه باشید این مساله بیشتر و بیشتر نمود دارد.

نظردهنده دایمی ؛ یک بازدیدکننده دایمی یا به قول مدیر وبلاگ یک بازدیدکننده پروپا قرص است و به عنوان سرمایه اصلی وبلاگ یا وبسایتتان معرفی می شوند ؛ در ابتدا ؛ هر وبلاگ یا وبسایت به بازدیدکننده واقعی اش سنجیده می شود؛ شاید هم اگر وبلاگ شما یا وبسایتتان با مشکلی روبرو شود همین بازدیدکنندگان دایمی و نظر دهندگان همیشگی به دردتان بخورد ؛ از همه این مطالب بگذریم ؛ می توانید با دستیابی به نظرات این کامنت گذران به نقاط ضعف و البته نقاط قوت خود پی ببرید

به سرویس دهنده وبلاگ خود حساس باشید

 نمی گویم همه باید دومین و هاست خود را داشته باشند ولی استفاده از سرویس دهنده های وبلاگ باعث می شود گاهی کنترل شما روی چیزها کم باشد، از طرف دیگر مسوولیت پشتیبانی و دردسرهای فنی بر گردن شما نیست اما کسی هم در مقابل مشکلات پاسخگو نیست. سعی کنید درباره انتقال وبلاگ خود به هاست و دومین شخصی مشورت کنید.

 

 


87/1/4::: 1:0 ص
نظر()