سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رخت بر بستن نزدیک است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :35
کل بازدید :843016
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/13
4:56 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

به تازگی یکی از دوستان برایمان مقاله ای جالب ارسال نموده, بررسی اولیه تحقیقات این مقاله مرا بر آن داشت تا ادامه مبحث  به صورت کاملتر بیان کنم بازهم تاکید می کنم معیار طرح شده کلی و قابل رد است.

وبلاگ و وبسایت در این گفتار معادل قرار دهید

این مطالب برای ارزیابی وبلاگ و وب سایت بطور مشترک کاربرد دارند سعی کردیم که هر متن این گفتار از دو کلمه وبلاگ و ب سایت بهره ببرم اما بیم آن داشتم که به کارگیری مداوم هر دو آن باعث اتلاف وقت بازدیدکننده شود به همین دلیل از یکی از واژگان وبلاگ یا وب سایت استفاده کردم  بنابراین در آن از هر  واژه استفاده شده است  معادل وبلاگ و وبسایت است

 معیارهای ارزیابی اطلاعات وبلاگ/ وب سایت

به طور یقین وبلاگ یا وبسایت از هر دیدی که نگریسته  شود دارای معیار ارزیابی است از لحاظ محتوای مانند روزنامه ؛ کتاب و ....هر رسانه دیگر قابل تحلیل و کنکاش است و از لحاظ فنی نیز بدون شک می توان آن را مورد نقد قرار داد اما مسله اینجاست که این نقد تنها یک دیدگاه شخصی متخصص یا گروهی از کارشناسان خواهد بود و به عبارتی حرف آخر نخواهد بود .

معیارهای ارزیابی محتوی اطلاعات

شاید شما هم براین عقیده باشید که محتوی در یک وبسایت یا وبلاگ حرف اول را می زند ؛ بدون شک اگر شما محتوی غنی ؛ به روز و منحصر به فردی داشته باشید حتی اگر برروی وب سایت با مشخصات فنی و ظاهری نامطلوب هم درج کنید ارزش خود را دارد اما فراموش نکنید در اینترنت و میزان استقبال از مقاله یا یک متن محدودیتی وجود ندارد.

اگر یک متن یا خبر یا مقاله با تمام معیارهای لازم به طور آزمایش بر روی دو نوع صفحه اینترنتی درج کنید ؛ ابتدایک صفحه با گرافیک و ظاهر عالی و  با تمام معیارهای فنی و همین محتوی در یک صفحه اینترنتی با ظاهر نامطلوب و عدم رعایت مسایل فنی و دیگر معیارهای لازم چه اتفاقی خواهد افتاد در مورد الف ؛ بازدیدکننده بیشتر جذب ظاهر حرفه ای وبسایت می شود ؛ وب سایت شما توسط موتورهای جستجو شناخته تر می شود ؛ با ظاهر صفحه ؛ بازدیدکنندگان بیشتری شما را جدی می گیرند!!! و در یک کلام بازدیدکننده بی شماری جلب می کند اما در ب این اتفاق نمی افتد یعنی ممکن است همان مقاله شما با یک دهم بازدیدکننده روبرو شود. البته اگر مشمول زمان شوید شاید این آمار کمی تغییر کند امادر هر حال این یک فاجعه است .

البته اگر مقاله شما بدون ارزش محتوی باشد نیز با وجود تمام معیارهای دیگر به مرور از استقبال کمتر وکمتری تا حد اندک و صفر روبرو می شود پس این دو باید باهم ارایه شود که بدان می پردازم

نویسنده وب سایت یا وبلاگ :

 وبلاگ یا وب سایت دارای تعدادی نویسنده هستند که مسولیت تولید و انتشار و مدیریت محتوا وب سایت را هستند با توجه به نسبت حجم کار وب سایت یا وبلاگ ممکن است مسوولت محتوا به یک برعهده گرفته یا در بین چند نویسنده تقسیم شود. در برخی از موارد درج نام نویسنده به دلیل شهرت وی به وبسایتمان شهرت  و اعتبار می دهد و یا اینکه درج گروه گردانندگان یک وبلاگ می تواند آن را موثق و صحیح جلوه دهد اگر در وبلاگی بخوانید که یک وبلاگ ورزشی مربوط به شرکت گوگل است حتمی از آن به صورت جدی تر بازدید می کنید تا یک وبلاگ بدون نام و عنوان گرداننده باشد. حتی اگر گردانندگان آن صاحب نام و شهرت در فضای مجازی نباشند ولی بازهم درج یک هویت آن را دارای اعتبار می کند.

?       چه کسی مسئولیت محتوی اطلاعاتی وبلاگ/ وب سایت را بر عهده دارد؟

?       چه مواردی در شرایط, تجارب یا اعتبار وبلاگ/ وب سایت در حوزه موضوعی آن شناخته شده است؟

?       آیا سازمانی به عنوان حامی یا ناشر از وبلاگ/ وب سایت پشتیبانی می کند؟

?       آیا اطلاعاتی درباره پدیدآور یا حامی وبلاگ/ وب سایت در آن منتشر شده است؟(مانند لینک درباره یا معرفی

?       آیا وبلاگ/ وب سایت بوسیله راهنماهای معتبر یا سایتهای مرجع معرفی شده است؟

?       آیا منابع نویسنده معتبر وقابل استناد خواهد بود؟

?       آیا نویسنده در گذشته محتوی با اعتبار کافی منتشر نموده است؟

?       استقبال دیگر رسانه ها به خصوص وبلاگ یا وبسایتها از متن این نویسنده چگونه بوده است ؟

هدف کاری

در اکثر موارد هر حرکتی داری هدفی است ولی ممکن است که هدف مذکور برای ما جالب یا شفاف نباشد.

انتظار می رود که یک وب سایت یا وبلاگ اهداف خود را تعیین نماید ؛ بهتر است آن را در شیوه نامه کاری خود لحاظ نموده و سعی کند برنامه های میان مدت و بلند مدت گروه را بر اساس آن دنبال کند. بدین گونه هم برای گردانندگان وبسایت مشخص می شود که هدف چیست و در ارزیابی جلب مخاطب نیز راحتتر عمل می شود از سوی دیگر مخاطب نیز می تواند وبسایت یا وبلاگ را راحترانتخاب نموده و سردرگم نشود

1.     هدف و مقصد وبلاگ/ وب سایت چیست؟ خوانندگان موردنظر آن چه کسانی هستند؟

2.     آیا هدف و مقصود وبلاگ/ وب سایت با نیازهای کاربران در نظر گرفته شده هماهنگ است؟

3.     هدف و مقصود وبلاگ/ وب سایت تا چه اندازه ای برآورده شده است؟

4.     آیا گروه گرداننده ، اهداف شخصی خود را فدای خواسته های عمومی کاربران خواهند نمود؟

دامنه و پوشش موضوعات و منابع

یک وبلاگ یا وبسایت دارای دامنه  و پوشش خاص است و گرنه دچار هرج و مرج نوشتاری ؛ سردرگمی مخاطبین و همچنین پراکنده نویسی و ... می شود . گردانندگان و مدیران وبسایتها و وبلاگها بایدتعیین نمایند که قصد دارند در قالب وبلاگ یا وبسایت چه کارها را در چه سطوحی انجام بدهند به طور مثال وبلاگ فن آوری اطلاعات ؛ درج مقالات فن آوری اطلاعات به منظور آموزش از راه دور کاربران سطح صفر اینترنت دنبال می کند و پوشش مخاطبین وبلاگ تمام کاربران اینترنت فارسی زبان به خصوص کاربران سطح صفر هستند کاربرانی که می توانند وارد اینترنت شود و تنها در وب گشت وگذار نموده و فاقد تبحر مطالب فنی فن آوری اطلاعات هستند

1)      آیا دامنه و پوشش در  نظرگرفته شده در وبلاگ/ وب سایت? واضح است؟

2)      آیا دامنه و پوشش وبلاگ/ وب سایت با اهداف آن هماهنگی دارد؟

3)      آیا دامنه و پوشش وبلاگ/ وب سایت با نیازهای کاربران آن هماهنگی دارد؟

4)      پوشش موضوعی وبلاگ/ وب سایت تا چه اندازه جامع و کامل است؟آیا میان این پوشش شکافی دیده می شود؟

5)   عمق پوشش موضوعی وبلاگ/ وب سایت تا چه اندازه است؟ آیا عمق پوشش موضوعی وبلاگ در برخی زمینه ها بیشتر از سایر موارد است؟

6- آیا ارجاع به سایر منابع اطلاعاتی درباره موضوع وبلاگ/ وب سایت وجود دارد؟کیفیت این منابع چگونه است؟