سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس جویای حکمت است، باید خاندان مرا دوست بدارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :17
بازدید دیروز :59
کل بازدید :842915
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/10
8:9 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

اما از آنجا که در این شیوه،‌ دو کامپیوتر به طور مستقیم داده ها را مبادله میکنند نمی توان مبدا و مقصد داده ها را پنهان کرد. از حالت Tunnel هنگامی که استفاده می شود که دست کم یکی از کامپیوترها به عنوان Security Gateway به کار برود. در این وضعیت حداقل یکی از کامپیوترهایی که در گفتگو شرکت می کند در پشت Gateway قراردارد و در نتیجه ناشناس می ماند. حتی اگر دو شبکه از از طریق Security Gateway های خود با هم داده مبادله کنند نمی توان از بیرون فهمید که دقیقا کدام کامپیوتر به تبادل داده مشغول است. در حالت Tunnel هم می توان از کارکردهای تعیین اعتبار ،کنترل درستی داده ها و رمز گذاری بهره برد.
Authentication Header
وظیفه
Authentication Header IP آن است که داده های در حال انتقال بدون اجازه از سوی شخص سوم مورد دسترسی و تغییر قرار نگیرد . برای این منظور از روی Header مربوط به IP و داده های اصلی یک عددHash به دست آمده و به همراه فیلدهای کنترلی دیگر به انتهای Header اضافه می شود. گیرنده با آزمایش این عدد می تواند به دستکاری های احتمالی در Header یا داده های اصلی پی ببرد. Authentication Header هم در حالت Transport و هم در حالت Tunnel کاربرد دارد.
AH در حالت Transport میان Header مربوط به IP و داده های اصلی می نشیند . در مقابل، در حالت Tunneling ، Gateway کل Paket را همراه با Header مربوط به داده ها در یک IP Packet بسته بندی می کند. در این حالت، AH میان Header جدید و Packet اصلی قرار می گیرد. AH در هر دو حالت، اعتبار و سلامت داده ها را نشان می دهد اما دلیلی بر قابل اطمینان بودن آنها نیست چون عملکرد رمز گذاری ندارد.
Encapsulated Security Payload
Encapsulated Security Payload IP برای اطمینان از ایمنی داده ها به کار می رود . این پروتکل داده ها در قالب یک Header و یک Trailer رمز گذاری می کند. به طوری اختیاری می توان به انتهای Packet یک فیلدESP Auth اضافه کرد که مانند AH اطلاعات لازم برای اطمینان از درستی داده ها رمز گذاری شده را در خود دارد. در حالت Transport، Header مربوط به ESP و Trailer تنها داده های اصلی IP از پوشش می دهند و Header مربوط به Packet بدون محافظ باقی می ماند.
اما در حالت
Tunneling همه Packet ارسالی از سوی فرستنده،‌ داده اصلی به شمار می رود و Security Gateway آن را در قالب یک Packet مربوط به IP به همراه آدرس های فرستنده و گیرنده رمز گذاری می کند. در نتیجه،ESP نه تنها اطمینان از داده ها بلکه اطمینان از ارتباط را هم تامین می کند . در هر دوحالت،‌ESP در ترکیب با AH ما را از درستی بهترین داده های Header مربوط به IP مطمئن می کند.
Security Association
برای اینکه بتوان
ESP/AH را به کار برد باید الگوریتم های مربوط به درهم ریزی(Hashing)، تعیین اعتبار و رمز گذاری روی کامپیوترهای طرف گفتگو یکسان باشد. همچنین دو طرف گفتگو باید کلیدهای لازم و طول مدت اعتبار آنها را بدانند. هر دو سر ارتباط IPsec هر بار هنگام برقرار کردن ارتباط به این پارامترهای نیاز دارند. SA یا Security Association به عنوان یک شبه استاندارد در این بخش پذیرفته شده. برای بالا بردن امنیت، از طریق SA می توان کلیدها را تا زمانی که ارتباط برقرار است عوض کرد. این کار را می توان در فاصله های زمانی مشخص یا پس از انتقال حجم مشخصی از داده ها انجام داد.
Internet Key Exchang
پروتکل
Internet Key Exchang یا IKE( RFC 2409 ) روند کار روی IPsec SA را تعریف می کند. این روش را Internet Security Association and Key Management Protocol یا ISAKMP نیز می نامند. این پروتکل مشکل ایجاد ارتباط میان دو کامپیوتر را که هیچ چیز از هم نمی دانند و هیچ کلیدی ندارند حل می کند. در نخستین مرحله IKE(IKE Phase 1) که به آن حالت اصلی(Main Mode) هم گفته می شود دو طرف گفتگو نخست بر سر پیکر بندی ممکن برای SA و الگوریتم های لازم برای درهم ریزی (Hashing)، تعیین اعتبار و رمزگذاری به توافق می رسند.
آغاز کننده(
Initiator) ارتباط به طرف مقابل(یا همان Responder) چند گزینه را پیشنهاد می کند. Responder هم مناسب ترین گزینه را انتخاب کرده و سپس هر دو طرف گفتگو، از طریق الگوریتم Diffie-Hellman یک کلید رمز(Secret Key) می سازند که پایه همه رمز گذاری های بعدی است. به این ترتیب صلاحیت طرف مقابل برای برقراری ارتباط تایید می شود.
اکنون مرحله دوم
IKE(2 ( IKE Phase آغاز می گردد که حالت سریع (Ouick Mode) هم نامیده می شود. این مرحله SA مربوط به IPsec را از روی پارامترهای مورد توافق برا ی ESP و AH می سازد.
گواهینامه
x.506
همانطور که پیش از این گفتیم بهترین راه برای تبادل
Public Key ها x.509 Certificate(RFC شماره 2495( است. یک چنین گواهینامه ای یک Public Key برای دارنده خود ایجاد می کند. این گواهینامه، داده هایی مربوط به الگوریتم به کار رفته برای امضاء ایجاد کننده، دارنده و مدت اعتبار در خود دارد که در این میان، Public Keyمربوط به دارنده از بقیه مهمتر است. CA هم گواهینامه را با یک عدد ساخته شده از روی داده ها که با Public Key خودش ترکیب شده امضاء می کند.
برای بررسی اعتبار یک گواهینامه موجود، گیرنده باید این امضاء را با
Public Key مربوط به CA رمز گشایی کرده و سپس با عدد نخست مقایسه کند . نقطه ضعف این روش در طول مدت اعتبار گواهینامه و امکان دستکاری و افزایش آن است. اما استفاده از این گواهینامه ها در ارتباطهای VPN مشکل چندانی به همراه ندارد چون مدیر شبکه Security Gateway و همه ارتباط ها را زیر نظر دارد.