سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به فرزند خود حسن ( ع ) فرمود : ] پسرکم چهار چیز از من بیاد دار ، و چهار دیگر به خاطر سپار که چند که بدان کار کنى از کرده خود زیان نبرى : گرانمایه‏ترین بى‏نیازى خرد است ، و بزرگترین درویشى بیخردى است و ترسناکترین تنهایى خودپسندى است و گرامیترین حسب خوى نیکوست . پسرکم از دوستى نادان بپرهیز ، چه او خواهد که تو را سود رساند لیکن دچار زیانت گرداند ، و از دوستى بخیل بپرهیز ، چه او آنچه را سخت بدان نیازمندى از تو دریغ دارد ، و از دوستى تبهکار بپرهیز که به اندک بهایت بفروشد ، و از دوستى دروغگو بپرهیز که او سراب را ماند ، دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور نمایاند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :59
کل بازدید :842913
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/10
7:47 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع : از مجله رایانه شماره 127
VPN با لینوکس (2)
در بخش پیش بر پایه لینوکس 2.4 و
Free S/WAN یک VPN Security Gateway راه انداختیم. با نصب patch های x.509 (www.strongsec.com/freewan/) Gateway را با تنامین اعتبار های مطمئن و رمز گذاری های قوی کامل کردیم. به این ترتیب پیکر بندی سرویس دهنده به پایان می رسد. اکنون باید سرویس گیرنده ها را برای دسترسی به VPN تنظیم کنیم. فرض می کنیم که سیستم عامل مورد استفاده کاربران بیرون از شبکه ویندوز 2000 و xp است که هر دوی آنها برنامه های لازم برای ایجاد و مدیریت ارتباط های IPsec را در خود دارند.
البته باید این احتمال را نیز در نظر گرفت که شاید برخی کاربران با سیستم ویندوز 9
x/Me قصد استفاده از VPN را داشته باشند. در این حالت به یک برنامه سرویس گیرنده IPsec نیاز داریم. یکبار معروفترین این برنامه ها که برای کاربردهای شخصی رایگان است PGPnet می باشد. این برنامه را می توان حتی روی ویندوز های NT و 2000 هم بکار برد.

ویندوز 2000 و
XP
ویندوز های 2000و
XP با توجه به پشتیبانی از IPsec برای استفاده به عنوان سرویس گیرنده IPsec بسیار مناسبند. این دو سیستم عامل افزون بر سرویس های IPsec امکاناتی هم برای ایمنی IP دارند. برای ساختن یک تونل VPN، کافی است که به کاربر تنها سرویس IPsec را اجرا کرده و گزینه های لازم را در آن تنظیم کند.
البته فرض بر این است که تنظیمات امنیتی از پیش انجام شده باشد. انجام این کار در ویندوز چندان ساده نیست. در ویندوز 2000 باید برنامه
IPsecPOL
http://agent.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/ipsecpol-o.asp
را از
ResourceKit نصب کنید. در ویندوز XP بجای آن به IPsecCmd نیاز داریم. برای دستیابی به این برنامه باید Support Tools را در ویندوز XP به طور کامل نصب کنید(فهرست \SUPPORT\TOOLS روی CD ویندوز XP).

تنظیم
ipsec.conf
اکنون
ipsec.conf را که قبلا آماده کرده بودیم مطابق کاربردمان تنظیم کنیم. در conn %default ارتباط های تلفنی(Dail up) که باید به طور خودکار فعال شوند مشخص می شوند.
سپس بخشی قرار می گیرد که با
conn آغاز می شود و پارامترهای ارتباط VPN را در خود دارد. آدرس های محلی که به طور خودکار برای آدرس های سرویس گیرنده ها به کار می روند با با left = %any مشخص می شوند. در right آدرس IP مربوط به VPNGateway را واردکنیم. پارامترrightsubnet هم آدرس IP و ماسک شبکه ای که ارتباط با آن برقرار می شود را در خود دارد. در اینجا می توانید از هر دو شیوه نوشتن آدرس ها یعنی 172.16.0.0/16 یا172.16.0.0/255.255.0.0 استفاده کنید. Network مشخص می کند که ارتباط از طریق تماس تلفنی (network = ras)، شبکه (network = lan) یا هر دو (network = both) برقرار شود.

پیکر بندی سرویس گیرنده
اکنون باید فایل آرشیوی که برای گواهینامه کاربر، رمز عبور،
IPsec و ipsec.conf ساختیم را از یک راه مطمئن (مثلا Email رمز گذاری شده) به کامپیوتر سرویس گیرنده بفرستیم. پس از باز کردن این فایل، باید یکSnap in را همان طور که در شکل می بینید اضافه کنید . برای این منظور در "Start,Run" ، mmc را وارد کنید. سپس از طریق "File,Add/Remove Snap-in" یک Plug in از از جنس Certificate بسازید. این Plug in باید از جنس Compeuter account برای Local computer باشد. پس از اتمام کار و زدن کلیدهای Finish ، Close وOk ،Plug in را در پنجره MMC خواهید دید.

خلاصه
لینوکس و
Free S/WAN برای ساختن VPN راه حل هایی هستند که در مقایسه با راه حل های سخت افزاری بسیار ساده تر و کم هزینه تر است. به ویژه سرویس گیرنده های ویندوز 2000 و XP با توجه به دسترس بودن برنامه های لازم بسیار ساده و سریع پیکربندی می شوند. اما هنگام راه اندازی VPN نباید یک نکته فراموش کرد. VPN اگر چه مطمئن است اما این اطمینان تا وقتی است که کامپیوترها در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند. اگر از VPN به درستی محافظت نشود بستر بسیار مناسبی برای ویروس ها، کرم ها، اسب های تروآیی و کاربران غیر مجاز خواهد بود. بنابراین استفاده از برنامه های ضد ویروس و دیواره آتش را نباید فراموش کنید.