سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به حق برایتان می گویم : بنده نمی تواند خدمتگزاردو پروردگار باشد و هرچه بکوشد، باز یکی را بر دیگری ترجیح خواهد داد. همچنین خدا دوستی و دنیا دوستی، برای شما جمع نخواهد شد . [عیسی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :118
بازدید دیروز :63
کل بازدید :843268
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/16
10:26 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

سروصدای رایانه ها کمتر خواهد شد! (شماره 190)

هنگامی که پشت میز کارتان هستید، تمرکز کردن برایتان سخت است؟
صداهای مزاحم یکی از دلایل اصلی بر هم زدن تمرکز می باشند و رایانه های شخصی یکی از تولیدکنندگان این نوع سروصداهای آزاردهنده به شمار می آیند.
رایانه های اولیه بسیار پرسر و صدا بودند. به عنوان نمونه در زمان کارت پانچ ها شاید رایانه به اندازه یک راکت سروصدا ایجاد می کرد. با ظهور ریزتراشه ها رایانه ها چنان کوچک شدند که روی میزها جا می شوند و دیگر آن قدر هم پر سر و صدا نیستند.

اما اکنون هر چه رایانه ها قوی تر می شوند به نظر می رسد سروصدایشان نیز در حال افزایش است. تراشه های سریع تر که برای کار با نرم افزارهای پیچیده تر به آنها نیاز داریم گرمای بیشتری تولید می کنند که باید یک خنک کننده(فن) قوی تر اثر آن را خنثی کند.
از طرف دیگر توان مصرفی بالاتر این نوع تراشه ها منبع تغذیه ای قوی تر را نیاز دارد که خود سروصدای بیشتری خواهد داشت. تمامی این عوامل سبب می شوند که سروصدای حاصل از کار رایانه ها سیری صعودی داشته باشد، به طوری که از پشت دیوارها می توان صدای کار رایانه را شنید.
اخیراً شرکتی در ونکور کانادا اقدام به فروش رایانه های شخصی کم سر و صدا نموده است. این شرکت که http://www.endpcnoise.com/ نام دارد، اخیراً با افزایش تقاضا برای رایانه های خود مواجه شده است.
بسیاری از رایانه های موجود در بازار بر پایه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت می باشند این در حالی است که سابقه رایانه های اپل در تولید کمتر سروصدا بسیار بهتر است، اگرچه اپل نیز در رایانه های جدید خود چندان به این موضوع اهمیت نداده است.
به طور معمول در رایانه های شخصی چندین منبع تولید سروصدا وجود دارد. منبع تغذیه، دیسک سخت و درایو سی دی، فن خنک کننده
CPU و به تازگی فن خنک کننده کارت گرافیک از این جمله اند.
رایانه های کم سروصدای ساخت این شرکت منبع تغذیه ای دارند که صدایش به زحمت شنیده می شود، فن
CPU آنها سرعت گردش کمتری دارد و در عوض یک رادیاتور کمکی بزرگ گرما را بهتر به خود جذب می کند. کیس این رایانه ها نیز به نوعی عایق صوتی مجهز است.
این رایانه ها می توانند سطح نویز را به ۲۵ یا ۲۶ دسی بل کاهش دهند. این در حالی است که آستانه شنوایی انسان ۲۰ دسی بل است. یک خیابان شلوغ ۸۰ دسی بل و سروصدای یک اتاق خواب ساکت در شب ۳۰ دسی بل می باشد.
هزینه ساکت کردن یک رایانه شخصی با این فناوری حدود ۱۵۰ دلار است در این صورت شاید هنوز سروصدا برایتان آن قدر هم غیرقابل تحمل نباشد.