سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤمن، برادرِ مؤمن است ؛ در هیچ حالی ازنیک خواهی برای او دست نمی کشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :70
کل بازدید :844162
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/30
1:27 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

سیستم فایل NTFS تا چه حد قابل اعتماد است!!؟ (شماره 192)

بسیاری از شما در کامپیوتر خود دارای 2 ویندوز مثلا 98 و XP هستید و حتما مشاهده کرده اید که اگر ویندوز XP روی پارتیشنی که فایل سیستم آن NTFS است نصب شود از طریق ویندوز 98 قابل مشاهده و دسترسی نیست، و همچنین با این کار (نصب XP روی NTFS) امکان قفل گذاری و تعیین سطح دسترسی برای کاربران هم فراهم می شود. برنامه هایی مثل Partition Magic این امکان را فراهم می آورند که مثلا از روی ویندوز 98 بتوانید تمامی پارتیشن های هارد و همچنین ویرایش و یا هر کاری با هارد انجام دهید. حال فرض کنید در ویندوز XP برخی از پوشه های شخصی خود را از نظر دسترسی فقط به خود محدود کرده اید وکسی غیر از شما حق دسترسی و دستیبانی به آن پوشه ها را ندارد (بدون اینکه روی فایل قفل گذاری کنید). آیا فکر می کنید واقعا کسی نمی تواند به محتویات آن پوشه ها دسترسی داشته باشد!

حال فرض کنید شخصی در ویندوز 98 شما برنامه
partition magic را نصب نموده، این برنامه امکانی را در اختیار می گذارد که از طریق آن می توان تمامی پارتیشن ها را جستجو نمود که از طریق کلیک راست بر روی هر پارتیشن در خود برنامه و انتخاب گزینهBrowse از آن به راحتی می توان محتویات هر پارتیشنی فرضا پارتیشن ویندوزXP ‏(NTFS) را مشاهده نمود و حتی پوشه هایی را که شما آنها را از نظر دسترسی محدود کرده اید به راحتی باز نموده و حتی امکان کپی، حذف و تغییر نام فایل های هر پوشه را نیز می دهد، من بر روی کامپیوتر خود سیستم عامل لینوکس red hat 10 را نیز دز کنار ویندوز خود دارم، این برنامه حتی قادر به جستجو و کپی و حذف تغییر نام تمام فایل های لینوکس نیز است.

حال همان پوشه ای را که در
XP از نظر دسترسی محدود کرده بودید این بار رمز گذاری هم بکنید(از طریق گزینه encrypt). در این صورت نام آن پوشه و تمامی فایل های آن به رنگ سبز در خواهد آمد. حال دوباره در برنامه Partition Magic در ویندوز 98 ازطریق گزینه Browse سری به همان پوشه بزنید خواهید دید که می توانید تمامی پوشه و زیر پوشه آن پوشه و همچنین فایل ها را مشاهده کنید و حتی قادر به حذف و تغییر نام آنها نیز خواهید بود، ولی به احتمال زیاد قادر به کپی کردن آن فایل های قفل گذاری شده برای کپی به پارتیشن دیگر، برای باز کردن و دیدن محتویات فایل ها نخواهید بود و با پیام خطایی از طرف برنامه مواجه خواهید شد. پس این رمز گذاری فقط باعث شد که از دیدن فایل محروم شویم ولی حذف و کپی نام آنها به راحتی انجام می گیرد حتی مجوزهای عدم دسترسی هم بی فایده است .
نتیجه می گیریم که حتی با فایل سیستم
NTFS نیز فایل های ما در خطر هستند, آن هم خطر جدی! پس برای اینکه فایل های خود را همیشه در امان نگه دارید یا یک ویندوز نصب کنید, یا برنامه هایی مثل partition magic را روی هر ویندوز خود نصب کنید وحتما برای ورود به برنامه کلمه عبور قرار دهید تا افراد غیر مجاز نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و حتی با دوباره نصب آن به کلمه عبور برای گشودن برنامه نیاز دارند، و خوشبختانه در خود ویندوز xp کاربران محدود نمی توانند به برنامه های سیستمی مثل Partition Magic دسترسی داشته باشند و فقط کاربران ازگروه مدیران (Administrators) می توانند برنامه ها را حذف و نصب کنند. با تمام این اوصاف می بینید که Partition Magic که یک نرم افزار ساده است و این کار را انجام می دهد. پس به راحتی می توان برنامه هایی ساخت که حتی با وجود رمزگذاری فایل ها قادر به دسترسی و دستیابی آنها بدون از دست رفتن محتویات آن باشیم.