سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه بنده در دل شب با مولای خود خلوت کند و به مناجات پردازد، [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :26
بازدید دیروز :44
کل بازدید :843429
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/19
12:30 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

گرافیک در نرم افزارهای آموزشی (شماره 195)

یکی دیگر از عوامل مهم در نرم افزار های آموزشی تصویر است.
باید گفت که بکار گرفتن یک گرافیست خوب در طراحی نرم افزار، کاملا ارزشش را دارد. گرافیک در همه نرم افزارها اهمیت بالائی دارد و کلاً در همه جا عامل بصری یکی از مهمترین عوامل ایجاد جذابیت است.
نحوه استفاده از رنگها، محل قرار گرفتن مؤلفه های دیداری، ترتیب ارائه تصاویر و .... میتواند در جذابیت یک کار تاثیر بسیاری داشته باشد. برای مثال یکی از مطالبی که یک گرافیست باید بداند این است که رنگهای تند به سرعت چشم را خسته می کنند ولی رنگهای خنثی متل خاکستری هیچ اثر خسته کننده ای ندارند. یا اینکه هنگام چیدن اشیا در صفحه باید آنها را از راست به چپ و از بالا به پائین مرتب کرد. زیرا حرکت چشم ها معمولا در این جهت است ( البته این در مورد ایرانی هاست). اما گرافیک در آموزش نقش متفاوتی پیدا می کند. زیرا آموزش بصری یکی از مهمترین بخشهای آموزش است و عوامل بصری میتواند تاثیر زیادی در آموزش داشته باشد.
یکی از روش های یادگیری این است که وقتی مطلبی را می خوانیم یا می شنویم، از آن یک تصویر ذهنی بسازیم. این تصویر ذهنی به ما در یادگیری کمک می کند. در یک نرم افزار آموزشی، ما میتوانیم به مخاطب در ساختن یک تصویر ذهنی کمک کنیم. بکار گرفتن یک تصویر مناسب گاه تاثیر آموزش را چند برابر می سازد. مثلا تصور کنید هنگامی در مورد تقسیم DNA صحبت می کنیم، این روند را بصورت یک انیمیشن نشان دهیم. موضوعی که در اینجا اهمیت پیدا می کند، کیفیت تصاویر و میزان گویا بودن آنهاست. یک نرم افزار آموزشی در قدم اول باید یک Interface (رابط کاربر) مناسب داشته باشد.
اولین بخشی که مخاطب با آن برخورد می کند،Interface می باشد. به همین جهت باید حد اکثر تلاش خود را بکار بگیریم تا این بخش، مخاطب را جذب کند. همچنین در طول درس، تصاویر باید پویا و زنده باشد و تا حد امکان یکنواختی متن را کاهش دهد.

منظور من از گرافیست، فقط یک طراح وب یا طراح جلد مجلات نیست. گرافیست مناسب برای این کار کسی است که به روانشناسی رنگها، همنشینی رنگها، ودیگر مباحث تئوریک گرافیک آشنا باشد.