سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز ستمدیده بر ستمکار سخت‏تر است ، از روز ستمکار بر ستم کشیده . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :78
بازدید دیروز :70
کل بازدید :844235
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/30
9:4 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

چگونکی ایجاد فهرست (شماره 223)

به راحتی ادیت کنید

درهفته گذشته پیرامون چگونگی قالب بندی یک ودسته بندی مطالب درون آن ازطریق اعمال فرمتهای مختلف به بخشهای گوناگون یک فایل توضیح دادیم وگفتیم چگونه می توان تیترها وسر تیترها راایجاد نمود.درس امروز مادرباره چگونگی ایجاد فهرست به معنای عام وفهرست مطالب به طور خاص است.

فایل خود را ساخته ایم و به کمک استیلها(Styles and For matting) سر فصلهارا تفکیک کرده ایم. می خواهیم در فهرست مطالب هر یک از این عناوین را به همراه صفحه ای که در آن آورده شده است , بیاوریم. خود کار انجام شدن این کار کمک می کند تا احیانا ادیتهای بعدی را به راحتی انجام دهیم وبعدها فقط یک به روز رسانی انجام دهیم .به این ترتیب لازم نیست حساب و کتاب شماره صفحات را داشته باشیم.

کافی است بگو ییم کدام استیل ها در فهرست مطالب آورده شوند مثلا:Heading3,Heading2,Heading1

علاوه بر این می توانید بگویید فهرست شما حاوی شماره صفحات نیز باشد و یا لینک به مطالب داخل متن باشد یا نباشد.همچنین فرمت وشکل وشمایل فهرست رانیز می توانید مشخص کنید و این شمایل در لیست استیلها با نام Toc1و... پدیدار می شود.

برای ایجاد فهرست مطالب به جایی که می خواهید فهرست در آن درج شود بروید (مثلادرابتدای فایل) واز منوی  Insert->Refence->Index   and Tables برگه Table of Contentsرا انتخاب نمایید. اگر در همین جا با دادهای پیش فرض ok کنید فهرست مطالب درج میگردد.ولی شما می توانید یک سری تغییراتی نیز اعمال کنید. برای مثال بگویید فاصله ما بین تیترها و شماره صفحات با نقطه چین ویا خط فاصله ویا جای خالی پر شود. در بخشoptionsدقیقا می توانید بگویید کدام استیل ها در فهرست آورده شوند.

بعدها برای به روز رسانی فهرست مطالب روی فهرست راست کلیک کردهUpdate Fields را انتخاب کنید. از شما می پرسد که تنها شماره صفحات را به روز کند یا بالکل تمام فهرست را در یک صورت تمام عنوانها و شماره صفحه آنها به روز می شود. نکته مهم: به عنوان آخرین کار قبل از چاپ فایل خود فهرست مطالب را به روز برسانید.

فهرست شکلها وجداول دو فهرست مجزا از فهرست مطالب است که بر حسب نیاز بایستی آن جداگانه بسازید. قبلا آموختیم که چگونه برای شکلها و جداول تیتر بسازیم . حال برای ساختن فهرست آنها در گزینهIndex and Tables برگهTable of Figuresرا انتخاب و استیل مورد نظر را معین می کنیم.

چاپ پرونده:اکنون نوبت به آن رسیده است که پرونده خود را به چاپ برسانید.برای چاپ پروندهاز زیر منویprint          از منویىFlie استفاده کنید یا از کلید Ctrl+p  ویا از نشانه چاپگر روی نوار ابزار استفاده شود.اولین گزینه ای که دراین زیر منو باآن روبرو می شوید نوع چاپگر است.تعریف نوع چاپگر همانند تعریف نوع قلم به عهده ویندوز نصب کنید توجه داشته باشید درصورتی که درWord  به صورت رنگی تایپ نموده اید حتما باید چاپگر رنگی دراختیار داشته باشید. ممکن است بخواهید صفحه یا صفحات خاصی رابه چاپ برسانید لذا در اینجا امکانات متنوعی برای چاپ صفحات وجود دارد که عبارتنداز:

ALL :چاپ تمام صفحات

Current Page :چاپ صفحه جاری یعنی صفحه ای که اکنون مکان نمابر روی آن قرار گرفته.

Selection :فقط قسمتی که مارک شده یابلوک شده به چاپ می رسد.

Pages :توسط این گزینه می توانید صفحات خودرا به دلخواه انتخاب وچاپ نمایید به عبارتی چاپ صفحات انتخابی است توجه داشته باشید برای جدا کردن صفحات ازعلامت (,) وبرای صدور فرمان  چاپ صفحات پشت سرهم ازعلامت (-) استفاده می شود .

مثال :16,9,7,2  و برای چاپ صفحات پشت سرهم 30-50

  Copies :چنانچه خواستید از یک صفحه بیش از یکی چاپ شود می توانید ازاین گزینه استفاده کنید کافیست تا تعداد درگزینه Number  of copies مشخص کنید

Collate : فرض رابرای این داشته باشید که خواستید تاازصفحه 1تا15 چاپ بگیرید وتعداد کپی راروی 3 قرار داده اید (یعنی از هر صفحه 3 برگ)

حال چنانچه گزینه Collate علامت تیک داشته باشد, یک بار از صفحه 1تا15 چاپ می شود وسپس چاپگر مرتبه دوم چاپ صفحه 1تا15را آغاز می کند وپس ازپایان برای بارسوم آخرین بار(چون تعداد کپی  3 بود) ازصفحه یک تا 15 چاپ می گیردیعنی  3 دسته 1تا15 جدا شده آماده اند. اما چنانچه این گزینه علامت تیک نداشته باشد,ازصفحه یک 3 بار,صفحه دو 3 بار,صفحه سه,3 بارو... همینطور این عمل تا صفحه 15 که آخرین صفحه است ادامه خواهد یافت.