سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که دورى سفر را یاد آرد ، خود را براى آن آماده دارد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :97
بازدید دیروز :63
کل بازدید :843247
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/16
6:58 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

آشنایی با UPS (شماره248)

مراقب رایانه تان باشید

لوازم الکتریکی معمولا نسبت به نوسانات ولتاژ برق بسارحساس هستند.و همانطورکه می دانید نوسان ولتاژ دربرق شهر تقریبا یک امرروزمره است.کارخانجات تولیدکننده وسایل الکتریکی معمولا ازیک منبع تغذیه برای رفع این شکل استفاده می کنند.معمولا کاریک منبع تغذیه در این گونه وسایل جلوگیری ازنوسانات برق مخرب برای دستگاه می باشدولی زمانی که برق شهر قطع می شودازمنبع تغذیه هم کاری برنمی آید.اگر ازکامپیوتر تان زیاد استفاده می کنیداحتمالا تابحال برای شما هم پیش آمده که درهنگام کار با کامپیوتر تان برق قطع شده باشد.اگرانسان خوش شانسی هستید احتمالا هنوز کامپیوترتان درست کار       می کند البته دربیشتر موارد حداقل مادربرد کامپیوتر آسیب می بیند.اگر CPU نسوخته باشدبایدگفت هنوز هم نسبتا انسان خوش شانسی هستید.

امروزه با وجود مادربردهایی که خیلی هم گران نیستندمی توانید ازروشهای ارزان قیمت مختلفی برای حفاظت مادربرد کامپیوتر دربرابر مشکلات منبع تغذیه ( برق شهر) استفاده کنید.ولی هیچ روشی مانند استفاده از UPS ( Uninterruptible  Power   Supplies) یایک منیع تغذیه بدون وقفه نمی تواند از مادربرد یاسایر وسایل گران قیمت شما دربرابر مشکلات برق حفاظت کند. زمانیکه شمایک سرور یا کامپیوتر گران قیمت داریداهمیت وجود UPS بیشتر می شود.

UPS برای فیلتر نوسانات ناخواسته برق ورودی وکنترل ولتاژ آن دارای مدارات خاصی است.وبرای حل مشکل قطع برق یا افت بیش از حد ولتاژ ( افت ولتاژ برای بسیاری تجهیزات مضر است یا سبب ازکارافتادن موقت آنها می شود)ازباتری استفاده می کند. که کل این مجموعه راتغذیه پشتیبان می گویند. اما چگونه می توان یک UPS خوب انتخاب کرد.درجواب این سوال باید گفت این موضوع کاملا بستگی به میزان توانایی شمادرپرداخت می باشدوUPS رابرای چه منظوری مورد استفاده قرار می دهید.مصرف انرژی آنچه محافظت می کنید عامل دیگری است که درخرید UPS نقش مهمی ایفا می کندواحدی که بوسیله آن ظرفیت    UPS با مقدار انرژی که به شما می دهد بیان می شود عبارت است ازآمپر –ساعت 

مثلا یک UPS پنچاه آمپرساعت می تواند دستگاه شمارا با جریان 2آمپر به مدت 25ساعت یابه جریان با 5آمپر به مدت10 ساعت تغذیه کند.توجه داشته باشید که میزان جریان را مصرف دستگاه تعیین می کندپس زمان تغذیه برای یک UPS مشخص به میزان مصرف دستگاه شمادارد.

بدیهی است درصورتی که زمان بحرانی که به یک منبع تغذیه ازUPS با آمپر – ساعت کمتر ودرنتیجه ارزانتر استفاده کنید.البته یک محدودیت هم در این زمینه وجود دارد وآن این است که جریان نامی UPS شماباید ازکل برق دستگاههای شما (به آمپر)بزرگترباشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هیچگاه ازیک محافظ لوازم برقی (مانند محافظ یخچال یا کامپیوتر) درخروجی یک UPS استفاده نکنید یابه عبارت دیگر زمانیکه ازUPS استفاده می کنید نبایداز محافظ ها به طور همزمان برای یک دستگاه استفاده کنیدچون باعث صدمه دیدن دستگاه شده وحتی ازنظر ایمنی شما هم می تواند خطرناک باشد.

معمولا قیمت UPS بازه ای بزرگ دارد تاکسانی که ازتوانایی مالی کمتری برخوردارند هم بتوانند آنرا تهیه کنند.البته طبیعی است که قیمت بالاتر کیفیت وامکانات بیشتری رابرای شما به همراه خواهدداشت.