سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد خداوند در روز قیامت و آن که [از دیگران] به خدا نزدیکتر است ، پیشوای دادگر است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :93
کل بازدید :844257
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/31
1:6 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

کلیاتی در باره قالب بندی کلی یک فایل (شماره267)

                                                                  همه چیز با یک اشاره

 

امروز می خواهیم در باره قالب بندی کلی یک فایل صحبت کنیم مطالب درون فایل را می توان به فصول مختلفیدسته بندی نمود هر چه دسته بندی شده تر حرفهایمان را بزنیم برای خواننده نیز قابل فهم تر خواهد بود Style ابزاری است که Ms Word در اختیار قرار میدهد تا بتوانیم به سهولت فرمتهای کلی خودرا اعمال کنیم قبل از هر چیز بهتر است روی بغضی مسایل با خودمان توافق کنیم : مثلا تیتر سر فصلها را 2 شماره بزرگتر از تیتر متن اصلی و در آغاز یک صفحه جدید بزنیم (هر فصل از ابتدای صفحه شروع شود )عناوین زیر فصلها از پاراگراف قبلی خود فاصله ای معادل 2 سانتی متر داشته باشند ، عنوان فصول و زیر فصلها شماره بندی شود، تیتر فصلها رنگی باشد متن داخل فایل ساده و با فونت فلان باشدو..  .وقتی مشخص شد دقیقا چه میخواهیم دست به کار می شویم . میتوانید در طول فایل بروید و هر جا تیتری دارید به کمک نوار ابزار فرمت مورد نظر خود را اعمال نمایید. این کار عملی است ولی وقت گیر ، تکراری و غیر حرفه ای است!!! ممکن است لازم باشد عینا یک فرمت را در چندین جا تکرار نمایید اینجاست که استیل معنی و مفهوم  پیدا می کند. استیلها بسته های حاوی مجموعه ای از عملیات قالب بندی و فرمت هستند که قابلیت آن را دارند به صورت یک جا به بخشی از متن اعمال شوند بهتر است ابتدا استیلهای مد نظر خود را تعریف کرده و از آن به بعد حساب و کتاب همه چیز را به منشی الکترونیکی خود یعنی Ms Wordبسپارید

                                                          استیلها کجا هستند؟

جواب: منی فرمت Styles and Formatting

با انتخاب این گزینه یک صفحه راهنما به سمت راست فایل شما می چسبد که داخل ان  پر از انواع و اقسام استیلها  این لیست به طور پیش فرض حاوی استیل 3 نوع سر تیتر و یک استیل نرمال برای متن است کلی استیل دیگر هم وجود دارند که در این نمای پیش فرض دیده نمی شوند . به طور کلی 4 نوع استیل مشخص وجود دارد :

1-  استیلهای مربوط به پاراگراف :این استیل حاوی فونت و اندازه آن و جاگیری و چیدمان پاراگراف است و می توان آن را برای چندین پاراگراف استفاده کرد درنوار کمکی سمت راست این نوع استیل ها یک علامت در کنار خود دارند.

2-  استیل های حروف: این استیل ها به یک بخش انتخاب شده ازحروف و کلمات اعمال می شوند مثلا در داخل متن اسامی اشخاص را که با رها تکرار می سود رنگی و زیر خط دار نمایش دهیم این نوع استیل ها یک علامتa در کنار خود دارند.

3-     استسل های مربوط به لیست و اقلام شماره دار

4-     استیل های مربوط به جداول

برای اعمال هر یک از اینها کافی است بخش مورد نظر از این متن را انتخاب نموده و استیل مناسب را کلیک کنید اگر با اشاره گر ماوس روی استیل قرار بگیرید بی آنکه کلیک کنید یک نوسته راهنما می آید که مشخصات دقیق استیل در آن می آید یک استیل می تواند بر اساس استیل های دیگر شکل بگیرد مثلا ما در تمام فایل از یک فونت خاص استفاده کنیم ولی برای تیتر ها همین فونت شماره بزگتر و تیره باشد. این جا بد نیست یاد آوری کنم که کار برد اصلی استیل ها عمدتا در مواردی است که یک قالب بندی خاص را بارها و بارها رعایت می کنیم وگرنه در موارد خاص همان بهتر است که از نوار ابزار فرمت کمک بگیریم و به اصطلاح زیاد کارو نپیچونیم . البته این فرمت های مجزایی که شما تعریف می کنید در صفحه کمکی سمت راست نیز نمایش داده می شوند. (البته اینها واقعا یک Style نیستند وSavde  Format نامیده میشوند) اگر فرمت های پیش فرض ارایه شده برای تیتر ها (Headings ) و متن اصلی (Normal ) و یا سایر استیلها مورد پسند شما نیست می توانید آنها را تغیر دهید مثلا فونت سر تیتر را می خواهیم بزرگتر کنیم متن سر تیتر را که استیل Heading یک به آن قبلا اعمال شده است را انتخاب می کنیم و فونتش را بهکمک نوار ابزار بزرگ می کنیم. سپس ماوس را روی استیل Heading 1 قرار داده، کادر باز شونده سمت راست آن را باز نموده آخرین گزینه یعنی گزینه Update to Match Selection را انتخاب  می کنیم. همان طور که معنی این گزینه بر می آید Heading 1 تغیر می کند طوری که هر جا این استیل استفده شده فونتش بزرگتر می شود. روش دیگر برای تغیر استیل ها استاندارد این است که با قرار دادن ماوس روی آن استیل و باز کردن کادر باز شونده کنار آن گزینه  Modifyرا انتخاب می کنیم. اینجاست که هر کار که دلتان بخواهد می توانید انجام دهید. می توانید آن را تغیر نام دهید و یا استیلی راکه این استیل برمبنای آنقرار دارد تغیر دهید و ...  .می توانید در صفحه کمکی سمت راست یک استیل جدید تعریف کنید و یا یک استیل را حذف کنید. مبحث استیل ها  ریزه کاری های زیادی دارد که سر در آوردن از آنها را به عهده شما می گذارم. امیدوارم با تمرین و شجاعت این بخش را به خوبی بیاموزید.

                                                                                                                           مژده رسول زاده