سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی احمقان، چون سرابْ ناپدید می شود و چون مِه می پراکَنَد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :69
بازدید دیروز :53
کل بازدید :844156
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/29
11:23 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: روزنامه جام‌جم

مودم وسیله‌ای است که رایانه با استفاده از آن می تواند به خط تلفن متصل شود. اطلاعات از طریق خطوط تلفن به دست شما می رسد و شما عکسها، متن هاو صفحات وب را در مانیتور رایانه تان می بینید اما واقعا این فرایند چگونه اتفاق می افتد؟

کلمه مودم از کلمات modulator-demomulator بر گرفته شده است مودم برای دریافت یا ارسال اطلاعات دیجیتالی از طریق سیم تلفن به کار گرفته می شود با تئجه به سیر گسترش اینترنت، تقریبا همه رایانع‌ها به این سخت افزار نیازمندند حال می‌بینیم که در فرایند دریافت اطلاعات از اینترنت دقیقا چه اتفاقی رخ می دهد ابتدا مودمی آن سوی خط وجود داشته باشد تا اطلاعات را برای ما بفرستد. مودم، فرستنده اطلاعات را با سیگنال هایی تلفیق می‌کند که با خطوط تلفن سازگار باشد سپس مودم ، گیرنده اطلاعات را از سیکنالهای دریافتی تفکیک و اطلاعات را به اطلاعات قابل نمایش روی صفحه نمایشگر تبدیل می کند. مودم هایWirelessmodems اطلاعات را به امواج رادیویی تبدیل می‌کنند.

اواخر دهه 1970،PC ها پا به عرصه وجود نهادند و عرصه را بر BBC ها تنگ کردند. چرا که توان رایانه‌ها افزایش یافته و شبکه ها وسیع تر شده بود بنابراین BBC ها دیگر پاسخگو نبودند pc ها به مودم bpc 300 مجهز شدند علت انتخاب چنین سرعتی این بود که به ازای 300 بیت در هر ثانیه 30 کاراکتر ردو بدل می شودو تعداد 30 حرف بیشتر از تعداد حروفی است که یک نفر در طول یک ثانیه می تواند بخواند یا بنویسد اما زمانی که تصاویر و برنامه ها به فهرست اطلاعات قابل انتقال در اینترنت اضافه شدند دیگر این سرعت پاسخگو نبود بنابراین جهشهای بزرگی انجام داد. اما یک مودم چگونه کار می کند.

برای شروع از مودم هایbpc 300 آغاز می کنیم چرا که ساختار بسیار ساده ای دارند و درک طرز کار آنها بسیار ساده است مودمbpc 300 وسیله ای است که از سیستم FSK( frequency shift Keying) برای انتقال اطلاعات به وسیله خطوط تلفن استفاده می کند روش FSK روشی برای انتقال اطلاعات است که در آن وضعیت بیت فرستاده شده از طریق یک لهجه شنیدنی تشخیص داده می شود وقتی یک dumb terminal با رایانه مرکزی تماس برقرار می کند مودم ترمینال ،( originate modem) یا مودم در خواست کننده نامیده می شود این مودم به ازای هرصفر یک صدای 70/10 هرتز و به ازای هر یک صدای270/1 هرتز تولید می کند مودم رایانه مرکزی که( answer modem یا مودم پاسخگو نامیده می شود به ازای هر صفر یک صدای 025/2 هرتز تولید می کند این عمل یک عمل تمام دو طرفه ( full-duplex) نامیده می‌شود علت اختلاف این است که 2 مودم بتواند از یک خط تلفن استفاده کنند مودم هایی که قابلیت ارتباط دو طرفه را ندارند یکسو نامیده می شوند حال فرض کنید 2 مودم bpc300 به یکدیگر متصل شده‌اند و یکی از ترمینال حرف"a" را ارسال کرده است کد اسکی این کاراکتر به وسیله 97 دسیمال یا 0110000 باینری است این بایت به وسیله عنصری تشکیل دهنده مودم به نام UART ( universal asynchronous receiver/ transmitter)  به بیتهای تشکیل دهنده آن بایت شکسته می‌شود این بیتها ی شکسته شده به پورتی به نام kbps 56 ارسال می شود و اگر این پورت باز باشد کد مربوط به کاراکتر مورد نظر ارسال می شود.

 اما برای افزایش سرعت مودم ها، سازندگان مجبور شدند از روشهای پیچیده تری نسبت به روش ( frequency shift keying) استفاده کنند از این رو ابتدا به روش تغییر فازی  ( phase-shift keying) و بعد روش تلفیق دامنه مربعی ( quadrature amplitude modulation) روی آورند.

گام بعدی در این پیشرفت مودم های ADSL( asymmetric digital sub scriber line) بودند کلمه نا متقارن ( asymmetric) از این رو استفاده شده که سرعت ارسال اطلاعات برابر نیستند چنین سیستمی از این اصل استفاده می کند که میان هر مشترک تلفن و مرکز مخابرات یک سیم مسی اختصاصی وجود دارد این سیم توان انتقال اطلاعات بیشتری را نسبت به آنچه در حین مکالمه نیاز است دارد بنابراین اگر دو سر این سیم تلفن یعنی منزل شما و مرکز مخابرات به مودمّ ْ  ADSL مجهز باشد شما می‌توانید از این خط به عنوان یک مسیر انتقال پر سرعت دیجیتالی استفاده کنید بعلاوه این ارتباط موجب مشغول شدن خط تلفن شما نیست و هیچ یک از این 2 ارتباط مانعی برای دیگری محسوب نمی‌شود.                         سعید سیفی

                                                 منبع:http:// computer. Howstuffworks. Com