سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این تویی که اغیار را ازدل های دوستانت زدودی تا آن که جز تو را دوست نداشتند ...آن که تو را از دست داد، چه به دست آورد ؟ و آن که تو را یافت، چه از دست داد ؟ آن که جز تو را به عنوان عوض پذیرفت، زیان کرد . [امام حسین علیه السلام ـ در دعایش ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :19
بازدید دیروز :75
کل بازدید :843497
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/20
3:31 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: روزنامه جام‌جم

کارتهای حافظه بخش بسیار حساسی از تجهیزات قابل حمل (مثل دوربین‌ها و گوشی‌های تلفن همراه) به شمار می‌روند. این کارتها به دلیل تکنولوژی بسیار دقیق که در ساخت آنها به کار رفته است و همچنین به دلیل پوشش بسیار شکننده‌ای که دارند، بشدت در مقابل محرکهای خارجی مثل گرما، رطوبت و میدانهای قوی مغناطیسی حساس بوده و از این لحاظ شبیه نوار مغناطیسی ضبط صوت هستند که تا چند سال پیش محبوبیت زیادی در بین علاقمندان موسیقی داشتند.

کارتهای حافظه عموماً در دستگاه‌ها و ابزار‌های متفاوتی مور استفاده قرار می‌گیرند که در برخی از آنها مثل تلفن‌های همراه و دوربینهای دیجیتالی در یک پوشش قرار می‌گیرند و در برخی دیگر مثل کارت خوانهای کوچک یا بعضی از کامپیوتر‌های کیفی، تا نیمه درون اسلات مخصوص قرار می‌گیرند و  به این صورت در معرض ضربه‌های فیزیکی هستند.

ا ز این رو یکی از مهمترین زمینه‌هایی که این کارتها را تهدید می‌نماید همین آسیب‌های فیزیکی است. با این حال، غیر از این نوع تهدید، حوادث دیگری نیز در کمین آنها است که در ادامه به پاره‌ای از آنها اشاره می‌شود.

بیرون آوردن کات حافظه در حالی که یک برنامه در حال خواندن یا نوشتن روی کارت است این حالت خصوصاً در هنگام استفاده از کارت خوان پیش می‌آید. خارج شدن باتری هنگامی که دستگاه در حال استفاده (خواندن یا نوشتن) از کارت است، مکن است به دلیل آفت ولتاژ ناگهانی دستگاه به کارت حافظه آسیب وارد شود یک دراو ارتباطی قدیمی نیز ممکن است از طریق خواندن یا نوشتن نادرست، موجب قفل شدن کارت حافظه شود. آسیبهای فیزیکی مثل زمین خوردن، خم شدن، خیس شدن و ... البته ممکن است آسیبهای دیگری نیز وجود داشته باشد که تا امروز کسی آنها را تجربه نکرده است! با این حال باید دانست که در اکثر مواقع مشکلات پیش آمده ناشی از یک ایراد نرم‌افزاری قابل رفع است حالت سخت افزاری اصولاً تحت تأثیر اسیب‌های فیزیکی اتفاق می‌افتد، که در اثر یک سری جابجایی در بیت‌‌ها و بایت‌های موجود روی سطح کارت حافظه پیش می‌آید و معمولاً قابل بازیابی نیست، اما در حالت نرم‌افزاری می‌توان با انجام کارهای خاصی مشکلات را برطرف کرد.

ایرادات نرم‌‌‌‌‌‌افزاری در اکثر موارد موجود معیوب شدن یا بی‌ارزش شدن سیستم فایل حافظه می‌شوند و با فرمت مجدد کارت حافظه قابل رفع هستند. احتمالاً گوشی تلفن همراه شما این امکان را می‌دهد که کارت معیوب را مجدداً فرمت کنید. (هر چند برخی گوشیها مثل Nokia 0066 , n-gage یا Siemens sx1 معمولاً با کارتهای معیوب راه‌اندازی نمی‌‌شوند در این حالت برای فرمت کارت چند را پیش و رو دارید:

از یک وسیله دیگر که امکان فرمت گوشی را فراهم می‌سازد، برای فرمت کردن کارت استفاده کنید از یک کارت خوان به همراه یک سیستم عامل نظیر ویندوز استفاده کنید.

وسیله مورد استفاده را با یک کابل USB به کامپیوتر متصل نمایید و از داخل ویندوز آنرا فرمت کنید در بین حالتهای گفته شده استفاده از یک کارت خوان، ساده‌ترین راه ممکن است. کارت حافظه را درون کارت خوان قرار دهید و آنرا به کامپیوتر متصل کنید و اجازه دهید تا ویندوز، این وسیله جدید را شناسایی کند البته بهتر است ابتدا اجازه دهید کارت خوان خالی، از سوی ویندوز شناسایی شود و سپس کارت را دورن آن قرار دهید. توجه کنید که به دلیل تقارن فیزیکی این کارت‌ها در تشخیص جهت قرار گیری آنها در کارت خوان اشتباه نکنید. نرم‌افزار جستجوگر ویندوز (Windows Explorer) را باز کنید. یعنی روی آیکون My computer روی دسکتاپ کلیک کنید تا باز شود در این حالت حتماً حداقل یک آیکون با نام Removable Drive در فهرست درایو‌های موجود روی حافظه کامپیوتر دیده می‌شود البته این کارت‌ خوان شما دارای 5 یا 6 اسلات ورود کارت‌های مختلف باشد، به همان تعداد هم درایو‌های Removable Drive خواهید دید که تنها اسلاتی که کارت داخل آن قرار دارد فعال است و بقیه خالی هستند.

معمولاً‌ درایو فعال با اک رنگ متفاوت از بقیه مشخص می‌شوند اما اگر هیچ تفاوتی بین آنها نمی‌بینید باید روی تک تک آنها کلیک کنید تا درایو فعال باز شود فراموش نکنید که این درایو‌ها همیشه با نام کلی Removable Drive شناخته می‌شوند و نباید آنها را با درایو‌های حافظه کامپیوتر مثل درایو C: یا D: اشتباه بگیرید.

هنگامی که دراو حاوی کارت معیوب را کلیک می‌کنید، یک پیغام خطا نمایش داده می‌شود که اعلام می‌کند درایو مذکور قابل خواندن نیس روی درایو مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه Format را کلیک نمایید اصولاً تمامی دوربینها و تلفنهای همراه، امکان خواند فرمت FAT را دارند.

ولی بسیاری از آنها با فرمت FAT 32 و NTFS و فرمت‌های دیگر سازگار نیستند. توجه داشته باشید که گزینه QUICK FORMAT را فعال نکرده باشید. در این حالت احتمالاً کارت حافظه شما فرمت شده و قابل استفاده است.