سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از ابلهى است پیش از توانا بودن شتابیدن ، و پس از فرصت داشتن درنگ ورزیدن . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :50
بازدید دیروز :70
کل بازدید :844207
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/30
11:50 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: روزنامه جام‌جم  

فهرست نتایج جست‌وجو، مکانی برای مخفی شدن سایتهای جاسوسی

شرکتهای اینترنتی بزرگ و توسعه دهندگان وب در یک سال گذشته، تلاش زیادی برای جلب اعتماد کاربران اینترنتی داشته‌اند، طوری که فعالیتهای امنیتی این شرکتها در این مدت چند برابر سالهای قبل شده است. این موضوع را می‌توان از برخی از امکاناتی که این شرکتها در اختیار کاربران قرار می‌دهند احساس کرد. همانطور که می‌دانید، برخی از موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی نظیر Goole و yahoo، برای جلوگیری از به دام افتادن کاربران خود، سایتهای جاسوسی و خطرناک را شناسایی می‌کنند و هنگام ورود به آنها، به کاربر هشدار می‌دهد.

حتی در برخی از موارد، در فهرست جست‌وجو نیز در کنار این سایتها علامت هشدار قرار داده می‌شود. هرچند این اقدامات برای جلب اعتماد و اطمینان کاربران اینترنتی است، اما همچنان بیشتر کاربران از مشکلات امنیتی شبکه رنج می‌برند.

 

موتورهای جست‌وجوگر

اگرچه موتورهای جست‌وجوگر، یکی از ابزارهای بسیار مفید و پرکاربرد شبکه محسوب می‌شوند اما در بیشتر موارد، همین ابزار دوست‌ داشتنی، باعث به دام افتادن کاربران اینترنتی می‌شود هرچند قابلیتهای جدید این موتورهای جست‌وجوگر تا حدودی، جلوی این مسئله را گرفته است، هنوز هم تعدادی از سایتهای اینترنتی جاسوسی و فریبنده وجود دارند که از دید آنها پنهانند.

مشکل اصلی اینجاست که برخی از این سایتها، در نتایج اولیه جست‌وجو قرار می‌گیرند و احتمال ورود حتی کاربران حرفه‌ای به آنها هم زیاد است.

 

الگوریتم اشتباه

یکی از دلایل اصلی قرارگیری سایتهای مخرب و جاسوسی در صفحات اولیه نتایج جست‌وجو، الگوریتمها و روشهای ناقص و غیر حرفه‌ای رتبه‌بندی و امتیازدهی موتورهای جست‌وجوگر است روشهایی که بیشتر کارشناسان اینترنتی با آن مخالف هستند و نیاز به یک بازنگری اساسی دارد. به عنوان مثال، یکی از روشهای امتیاز‌دهی در برخی از موتورهای جست‌وجوگر و برخی از سایتهای تحلیلی اینترنتی، تعداد نامه‌های الکترونیکی دریافتی و ارسالی به سایت است. هرچند این موضوع می‌تواند با میزان فعالیت سایت در ارتباط باشد، اما در بسیاری از موارد، نتایج چیز دیگری را نشان می‌دهد. به عنئان مثال، سایت اینترنتی uproar.com‌ که سایتی برای عرضه و دانلود بازیهای رایانه است و امکانات تبلیغاتی خوبی ارائه می‌دهد، مورد بررسی چند سایت امتیاز‌دهی قرار گرفته است. این سایت توسط دو سرویس امتیاز‌دهی trustwatch  و scandoo امتیاز قابل قبول (رنگ سبز) را گرفته، اما یک سرویس تحلیلی دیگر به نام siteadvisor که کمی سخت‌گیرتر است، به خاطر درصد زیاد هرز نامه‌های الکترونیکی ورودی و خروجی این سایت، به آن امتیاز ضعیف (رنگ قرمز) داده است کاربران عضو سایت uproar.com، هر هفته به طور متوسط 150 نامه الکترونیکی دریافت می‌کنند که بیش از 95 درصد آنها جنبه تبلیغاتی داشته و ارزش دیگری ندارند.

همچنین، یررسی این سه سرویس امتیاز‌دهی در مورد سایت kazaa، یکی از سایتهای معروف اینترنتی در زمینه به‌اشتراک گذاری فایل و اطلاعات نیز باهم متفاوت است. سرویس siteadvisor در بررسی سیستمهای دانلود اطلاعات این سایت، چند نرم‌افزار جاسوسی کشف کرد که هنگام دانلود اطلاعات روی سیستم کاربر نصب می‌شوند. از این رو، این siteadvisor به این سرویس امتیاز ضعیف داده است در حالی که  دو سرویس امتیاز‌دهی دیگر با رنگ زرد (امتیاز متوسط) آنرا معرفی کرده‌اند و در بیشتر موتورهای جست‌وجوگر، سایت pazaa یکی از سایتهای اولیه و با امتیاز بالا در زمینه به اشتراک گذاری اطلاعات قلمداد می‌شود و معمولاً در ردیفهای اولیه نتایج جست‌وجو قرار دارد حال اگر کاربری از مسائل پشت پرده سایت kazaa و تحقیقات انجام شده روی آن مطلع نباشد، به احتمال زیاد به علت شهرت و نام و آوازه این سایت، از آن استفاده خواهد کرد.

 

تعداد لینک، ملاکی نامطمئن

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش رتبه سایت نزد موتورهای جست‌وجوگر می‌شود، تعداد لینکها و پیوند صفحات سایت به سایتهای دیگر است هرچه تعداد سایتهایی که از آدرس صفحه مورد نظر استفاده کرده‌اند افزاریش یابد رتبه بهتری نزد موتور جست‌وجوگر کسب خواهند کرد این روش، در بیشتر موتورهای جست‌وجوگر معروف، نظیر google وyahoo مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این روش هم دارای اشکالاتی است که گاهی اوقات موجب قرارگیری سایتهای جاسوسی و مخرب در رتبه‌های بالای جست‌وجو می‌شود. معمولاً سایتهای جاسوسی و منتشر کننده نرم‌افزار‌های تروجان، سعی می‌کنند با سایتهای دیگر ارتباط برقرار کند و از طریق تبلیغات و یا قرار دادن لینک خود در سایر سایتهای اینترنتی، کاربران را به سوی سایت خود بکشانند و به همین خاطر می‌توانند رتبه خوبی را در بین موتورهای جست‌وجوگر به دست آورند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم خیلی به نتایج اولیه جست‌وجوگرهای اینترنتی اعتماد نکنید! بهتربن را برای جلوگیری از نفوذ نرم‌افزارهای مخرب آنها، استفاده از دیوارهای آتشین مناسب و نرم‌افزارهای به روز شده ضد ویروسی و جاسوسی است.

سید شهرام نقوی الحسینی

منبع: wsj.com