سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریفترین دانش، آن است که در اعضا و جوارح تو پدیدار شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :38
بازدید دیروز :70
کل بازدید :844195
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/30
8:9 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: روزنامه جام‌جم

در دنیای تجارت امروز قابلیت دست‌یابی به اطلاعات از یک راه قابل‌ اطمینان و مناسب یکی از مألفه‌های پیشرفت محسوب می‌شود ذخیره اطلاعات در کمدها و در قالب هزاران صفحه کاغذ، به تاریخ پیوسته است و دیگر روش مناسبی محسوب نمی‌شود ذخیره اطلاعات در قالبهای الکترونیکی، جایگاه خود را به خوبی پیدا کرده و کامپیوتر در تمام عرصه‌ها، نقش مؤثری ایفا می‌کند گاهی لازم است اطلاعات برای گروهی از کاربران در دسترس باشد اما امکان استفاده همزمان چند نفر از یک کامپیوتر وجود ندارد به همین خاطر، لازم است که کامپیوتر‌های متعددی به یکدیگر پیوند داده شوند این پیوند، شبکه نامیده می‌شود شبکه به یک کامپیوتر اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی را به کامپیوتر دیگری بفرستد و یا از آن اطلاعات دریافت کند آشکارترین نوع شبکه که تقریباً همه با آن آشنا هستند، اینترنت است در اینترنت، میلیونها کامپیوتر از سراسر جهان به یکدیگر مرتبط هستند.

شبکه‌های کامپیوتری به دو گروه پایه تقسیم می‌شوند. تکنولوژی شبکه‌های LAN (Local Area Network) می‌تواند تعداد زیادی کامپیوتر را که نسبتاً‌ به یکدیگر نزدیک هستند به یکدیگر مرتبط کند. تکنولوژی WAN (Wide Area Network) تعداد کمتری کامپیوتر را به یکدیگر وصل می‌کند اما این کامپوترها لزوماً به یکدیگر نزدیک نیستند به عنوان مثال، شبکه مورد استفاده میان کامپیوتر‌های دو کتابخانه که در دو نقطه دور از هم، در یک شهر واقع شده‌اند از نوع WAN است. در مقایسه با WAN، LAN سریعتر و قابل اطمینان‌تر است اما تکنولوژی سعی دارد این کاستی را بهبود بخشد.

اینترنت نیز یکی از روشهای عمومی بکار رفته در شبکه‌های کامپیوتری است که بر اساس شبکه‌های LAN کار می‌کند در این روش عناصر شبکه باید به یکدیگر نزدیک باشند حداکثر فاصله میان عناصر مرتبط به یکدیگر، نباید از چند صد متر تجاوز کند اما با استفاده از مدمهای خیلی پیشرفته می‌توان این مقدار را به دهها کیلومتر افزایش داد در دنیای شبکه مجموعه قوانینی وجود دارد که حاکم بر شبکه هستند این قوانین در اصطلاح پروتکول نامیده می‌شوند در شبکه‌های اینترنت، قوانین ساده‌ای حکم فرما هستند.

مهمترین عنصر در هر شبکه، واسطه‌ای (Medium) است که میان عناصر تشکیل دهنده شبکه قرار دارد د راینترنت، این واسطه یک جفت کابل به هم‌پیچیده شده است که عموماً کابل مسی یا فیبر نوری هستند عنصر دیگری در شبکه‌های اینترنت وجود دارد که سگمنت نامیده می‌شوند. سگمنت، فضایی به اشتراک گذاشته شده است که اطلاعات، برای در دسترس بودن در آن فضا قرار می‌گیرند هر شبکه میان تعدادی گروه برقرار می‌شود که معمولاً گروهی کامپیوتر یا تعدادی ابزار کامپوتری از قبیل پرینترها و اسکنرها هستند. این گروهها، از طریق ارسال پیغامهای کوتاهی موسوم به Frame به یکدیگر مرتبط می‌شوند. Frameها، پیغامهایی مشابه جملات انسانی هستند در هر زبان قواعدی برای ساختن یک جمله وجود دارد به عنوان مثال هر جمله از یک نهاد و یک گذاره تشکیل شده است قوانین حاکم بر اینترنت، قوانینی هستند که بر این جمله‌بندیها نظارت می‌کنند این قوانین با استفاده از گویاترین کلمات، کوتاهترین جملات را تولید می‌کنند به طوری که با حذف حتی یک کلمه ایجاد ارتباط امکانپذیر نیست. هر جمله، باید شامل کلماتی ازجمله آدرس گیرنده و فرستنده باشد این آدرسها، شناسه‌هایی هستند که عناصر شبکه بوسیله‌ آنها شناسایی می‌شوند هر گروه آدرسی منحصر به خود دارد تا هیچ شبهه‌ای در برقراری ارتباط باقی نماند. هنگامی که یک پیغام توسط یکی از گروه‌ها ارسال می‌شود، تمامی گروه‌های دیگر این پیغان را دریافت می‌کنند. اما این پیغام، فقط و فقط مربوط به یکی از گروه‌هاست. از این رو ، هر عنصر در اولین مرحله آدرس گیرنده را بررسی می‌کند. اگر پیغام مربوطه به او بود، محتویات پیغام بررسی می‌شود. در غیر این صورت، هیچ عملی بر روی پغام انجام نمی‌شود. یکی از نکات جالب در شبکه اینترنت استفاده از آدرس‌های broadcast‌ است که آدرس‌های همگانی محسوب می‌شوند. هنگامی‌که یک پیام با این آدرس فرستاده می‌شود، همه گروهها ملزم می‌شوند درخواست فرستنده را بررسی و در صورت امکان پاسخی مناسب ارائه کنند.

با این همه، شبکه اینترنتی از یک کابل به عنوان واسطه، محدودیت‌هایی را که شبکه سیمی گرفتار آن است، در پی خواهد داشت. به عنوان مثال، در صورت افزایش طول کابل،‌ بخشی از سیگنال‌های فرستاذه شده از دست خواهد رفت. علاوه بر این، ممکن است امواج مغناطیسی و الکترونیکی محیط، بر روی سیگنال‌ها تأثیر منفی بگذارند. لامپ‌های فلورسنت که در اطراف به وفور یافت می‌شوند، یکی از تولید کنندگان امواج منفی برای شبکه‌های اینترنت محسوب می‌شوند. با این وجود، شبکه اینترنت، پرکاربرد‌ترین نوع ارتباط در شبکه‌های کوچک محسوب می‌شود.

سعید یوسفی

www.howstuffworks.com منبع