سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با دانش است که حکمت شناخته می شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :75
کل بازدید :843483
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/20
12:53 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

 

منبع: روزنامه جام‌جم

انتشار ویروس اینترنتی با سوء استفاده از اخبار طوفانهای اخیر در کشورهای اروپایی

احتمالاً در طول یک ماه گذشته، اخبار مربوط به طوفانهای شمال و شمال‌غرب اروپا را در اخبار و روزنامه‌ها مطالعه کرده‌اید و از خسارات سنگینی که این طوفانها به جا گذاشته‌اند با خبرید طوفانهایی که در طول چند سال اخیر در اروپا بی‌سابقه بوده‌اند و به جزء خسارات مالی به جای مانده از آنها، خسارات جانی زیادی را به همراه داشت و تعدادی از مردم اروپا را به کام مرگ کشاند. تصور کنید در چنین شرایطی که نیروهای امدادی در اکثر کشور‌های اروپایی در شرایط آماده باش بودند و خانواده‌ها پی‌گیری آمار مجروحین و آسب دیده‌گان خود هستند، برخی افراد سود جو هم از این موقعیت به نفع خود استفاده می‌کنند. معمولاً در این گونه شرایط، دزدان و سارقان از فرصت استفاده می‌کنند و به خانه‌های آسیب دیده دست‌برد می‌زنند، اما افراد سود جوی دیگری هم وجود دارند که در دنیای اینترنت منتظر چنین فرصتهایی هستند. در حالی که اکثر کاربران سعی می‌کنند از طریق شبکه اینترنت، اخبار مربوط به این حادثه و طوفان عظیم اروپا را  پی‌گیری کنند، هکر‌های اینترنتی هم وقت را مقتنم می‌شمارند و برای حمله به کامپیوتر کاربران کمین می‌کنند.

 

طوفان اروپایی

 

تصور کنید برای کسی که یکی تاز نزدیکان و دوستان او در متن حادثه قرار دارد و هیچ خبری از او ندارد، یک نامه الکترونیکی با عنوان ((لیست کشته شده‌گان حادثه طوفانهای اروپا)) و یا ((تصاویر به دست آمده از طوفان اروپا)) ارسال شود، ممکن است بدون درنگ نامه را باز کند و  فایل ضمیمه آنرا باز کند.

تنها چند روز پس از انتشار خبر طوفان در کشورهای اروپایی، یک ویروس رایانه‌ای در شبکه اینترنت انتشار یافت که از طریق نامه‌های الکترونیکی انتقال می‌یابد این ویروس که روی سرویسهای پست الکترونیکی تأثیر می‌گذارد به سرعت منشر می‌شود و تا کنون توانسته رایانه‌های زیادی را کشورهای اروپایی آلوده کند شرکتهای امنیتی نام این ویروس را با توجه به موضوع انتخابی آن، ویروس ((طوفان اروپایی)) اعلام کرده‌اند. شرکتهای امنیتی و ضد ویروسی در ساعات ابتدایی انتشار این ویروس حوزه فعالیت این ویروس را کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آمریکایی اعلام کردند. اما ظرف کمتر از 24 ساعت از اعلام این خبر، این طوفان اروپایی، به کشورهای آسیایی هم راه یافت و به خصوص در کشورهای آسیای شرقی کامپیوتر‌های زیادی مورد هدف قرار داد پیش‌‌بینی می‌شود با توجه به سرعت بالای انتشار آن تا چند هفته آینده وارد کشور ما هم بشود البته زیاد نگران این مسئله نباشید، زیرا اکثر نرم افزارهای ضد ویروسی و امنیتی توانسته‌اند آنرا شناسایی و با آن مقابله کند به همه شما عزیزان توصیه می‌کنیم، در هنگام مراجعه به صندوق پست الکترونیکی خود،‌ از باز کردن هر گونه نامه مشکوک خودارری کنید و از هم اکنون برای بروز رسانی نرم افزار ضد ویروسی کامپیوتر خود اقدام کنید.

در بیشتر موارد، موضوع نامه الکترونیکی منتقل کننده این ویروس عبارت ((تصاویر 230 نفر از کشته شدگان حادثه طوفان اروپا)) گزارش شده است. همچنین چند نمونه از فایلهای ضمیمه شده به نامه مذکور نیز عبارتند از ((Full Clip.exe)) ، ((Full Story.exe)) ، ((Read More.exe)) و ((Video.exe)) نکته بسیار مهم در مورد این ویروس این است که هنگام کلیک کاربر بر روی نامه الکترونیکی مذکور، ویروس شروع به فعالیت می‌کند و اجرای آن نیاز به دانلود و اجرای فایل ضمیمه ندارد.

 

سوء استفاده از کاربران

 

هدف اصلی از انتشار ویروس ((طوفان اروپایی))، آلوده کردن کامپیوتر‌ها و سوء استفاده از آنها برای فعالیتهای مخرب بعدی است این ویروس پس از ورود به سیستم کاربران، اطلاعات شخصی کاربر را به سرقت می‌برد و سپس با تئجه به برنامه‌های مخرب خود، از آن کامپیوتر و صندوق پستی کاربر برای ارسال نامه‌های پر حجم (هرزنامه) استفاده می‌کند.

شرکتهای امنیتی برخی از نسخه‌های این ویروس را جزو نرم‌افزار‌های تروجان بحساب آورده‌اند. نرم افزار‌های تروجان می‌توانند بدون آنکه کاربر از فعالیتهای این نرم افزار مطلع شود از کامپیوتر او سوء استفاده کنند و از آن برای اهداف شوم خود بهره برداری کنند.

کاربران ساده‌لو

 

متأسفانه تا کنون در چندین مورد نمونه مشابه این اتفاقات و این حمله‌های ویروسی را در شبکه اینترنت مشاهده کرده‌ایم. چند سالی است که هکرهای اینترنتی از اخبار مهم و روز دنیا برای مقاصد پلید خود استفاده می‌کنند و کاربران تازه کار و ناآگاه، به راحتی با این ترفندها فریب می‌خورند. از نمونه این ویروسها می‌تواند در زمان زلزله سونامی و به دار آویخته شدن صدام حسین اشاره کرد.