سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که خود را بزرگوار دید شهوتهایش در دیده وى خوار گردید . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :73
بازدید دیروز :93
کل بازدید :844323
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/31
1:16 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

در ابتدا لازم است که یک توضیحمختصری در مورد سیستم عامل (Operating System) داده سپس مباحث مربوط به خود ویندوز XP مطرحشود که این مباحث در ابتدا شامل یکسری توضیحات مقدماتی می باشد که رفته رفته با گذشت زمان پیشرفته تر می شوند به طوری که بعد از گذشت یک مدت زمان خاص فقط بر روی مباحث کاملاً پیشرفته بحث خواهد شد و امید است که با یاری خداوند به طور مداوم مطالب این بخش تکمیل شود.
در صورتی که مایل به یادگیری کامل ویندوز XP از پایه تا یک سطحخوب هستید مطالعه مرتب این مطالب را به شما پیشنهاد می کنیم.

سیستم عامل:
سیستم عامل که معادل فارسی واژه Operating System است را معمولاً به اختصار O.S (که همان سرواژه های انگلیسی واژه ی ذکر شده است) می نامند یک برنامه ی کامپیوتری سطح پائین (Low Level) است که با سخت افزارهای کامپیوتردر ارتباط است و در واقع به واسطه ی همین برنامه است که می توانیم برنامه های کاربردی دیگر (اعم از بازیها و واژه پردازها و برنامه گرافیکی و غیره) را به اجرا در آوریم. به عبارت دیگرکامپیوتر به تنهایی قدرت و توانایی برای انجام هیچ کاری را ندارد و این سیستم عامل است که می تواند با کامپیوتر ارتباط برقرار کند و به شما این امکان را بدهد که از کامپیوتر خود استفاده کنید با توجه به همین توضیحات اندک اکنون متوجه شده اید که یک سیستم عامل چه نقش مهمی در زمینه کامپیوتر دارد سیستم عاملها کلاً به دو دسته ی سیستم عاملهای سطر فرمانی (Command Line) و سیستم عاملهایی که محیط اجرایی آنها در یک محیط گرافیکی است (اصطلاحاً به آنها سیستم عامل GUI(رابط کاربری گرافیکی) که سرواژه ی کلمه های انگلیس Graphical User Interface است گفته می شود) تقسیم می شوند برای نمونه سیستم عامل MS-DOS که اولین سیستم عامل ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت است یک سیستم عامل سطرفرمانی است و سیستم عامل Windows نمونه ی بارز سیستم عاملهای GUI است.
?حال این سوال پیش می آید که آیا فقط شرکت مایکروسافت در این زمینه فعالیت دارد؟
خیر؛ علاوه بر مایکروسافت شرکتهای دیگری نیز در زمینه ی سیستم عامل فعالیت دارند و حتی به گونه ای با مایکروسافت در حال رقابت هستند. برای مثال می توان سیستم عاملهای لینوکس (Linux) مکینتاش (MacOS) و freeBSD را نام برد که در این میان سیستم عامل مکینتاش (محصول شرکت (Apple است تفاوتی کلی با سیستم عاملهای ذکر شده دارد و آن این است که این سیستم عامل فقط بر روی سخت افزار اختصاصی Apple کار می کند که قیمت آن در قیاس با سخت افزار اینتل گرانتر است.
?حال که یکسری توضیحات کلی در مورد سیستم عامل مطرح شد به معرفی ویندوز XP می پردازیم.
ویندوز XP مخفف عبارت Windows eXPerience به معنی تجربه ویندوز است.
طبق گفته ی مایکروسافت برای نصب ویندوز XP ما باید حداقل دارای یک کامپیوتر با سخت افزارهای زیر باشیم:

پردازشگر : 233MHz
?حافظه (RAM) : ?حداقل 64MB (که البته مایکروسافت داشتن 128MB ?حافظه را پیشنهاد می کند)
داشتن 1.5GB فضای خالی بر روی یک پارتیشن 2GB : HARD DISK
کارت گرافیک (VAG) و صفحه نمایش : با قدرت نمایش تصویر با وضوح 800×600 یا بالاتر
CD-ROM Drive : با قابلیت خواندن CD با سرعت12X یا بیشتر
صفحه کلید و : Mouse سازگار با محیط ویندوز
البته گفتن این نکته ضروری است که این مشخصات، حداقل مشخصات لازم برای نصب ویندوز XP است و مسلم است که با این مشخصات ما نباید انتظار داشتن یک سرعت اجرای خوب را ازآن داشته باشیم.
اما اگر خواهان داشتن یک ویندوز XP با سرعت اجرای خوب هستید سیستم شما حداقل باید مجهزبه یک پردازشگر600MHz به همراه 256MB
?حافظه باشد.
?حال این سوال پیش می آید که چرا ویندوز XP به سخت افزارهای قویتری نسبت به ویندوزهای دیگر احتیاج دارد؟
همانطور که می دانید دو مورد از ویژگیهای یک سیستم عامل خوب پایداری و داشتن محیط کار آسان است که برای کاربران خانگی جذابیت محیط کار را نیز باید جزو این خصوصیات قرار دهیم و در پیروی از همین مسائل شرکت مایکروسافت در طراحی و ساخت ویندوز XP یکسری سیاستهای خاص را اعمال کرده است از قبیل بهینه سازی محیط کار گرافیکی (همانطوری که شاهد هستیم تغییر کامل قابل مشاهده ای با نسخه های قبلی ویندوز داشته است)، اضافه کردن یکسری کنسول ها و پنجره ها برای راحتی کار و همچنین ایجاد یکسری تغییرات برای پایداری بیشتر سیستم عامل (که این نکته هم در مقایسه با ویندوز 98 کاملاً قابل ملاحظه است)
به همین خاطر ویندوز XP نیازمند سخت افزاری قویتر نسبت به نسخه های قبلی ویندوز است.


نگاهی کلی به ویندوز XP
در نظر اول شاهد محیط کار زیبایی که یک نوار کار در پایین صفحه و یک نماد سطل بازیافت (Recycle Bin) بر روی Desktop ویندوزقرار دارد هستیم.

دیگر خبری از نمادهای Internet Explorer در روی Desktop نیست در عوض آنها در منوی Start قرار داده شده اند حال اگر بخواهید این نمادها بر روی Desktop قراربگیرند چه کاری باید انجام دهیم؟
باید بر روی محلی از Desktop ، راست کلیک کرده و سپس در منویی که باز میشود برروی گزینه ی properties کلیک کنیم و درپنجره Display Properties نمایان شده باید به قسمت Desktop رفته وسپس کلید Customize Desktopکلیک کنیدحال در پنجره باز شده نمادهای مذکور را با کلیک کردن انتخاب کنید و سپس با زدن دکمه Ok انتخاب خود را به اعمال کنید.
البته شاید بعضی ها خواهان این باشند که هیچ نمادی را برروی Desktop نداشته باشند حال باید چه کار کرد برای انجام این کار شما می تواند بر روی محلی از Desktop راست کلیک کنید سپس با رفتن بر روی Arrange Icon By از منوی باز شده گزینه Show Desktop Icon را غیر فعال کرده حال دیگر هیچ نمادی برروی Desktop نمایش داده نمی شود.
در صورتی که بخواهید علاوه برعدم نمایش نمادهای Desktop نوار کار ویندوز را هم از نظر پنهان کنید باید بر روی نوار کار راست کلیک کرده و سپس به بخش Properties بروید و در پنجره ای که باز می شود گزینه Auto-hide the taskbar را تیک بزنید حالا شما با زدن کلید Ok شاهد پنهان شدن نوار کار ویندوز هستید. البته هر وقت که نمایشگر ماوس خود را به پائین صفحه ببرید آن نوار کار ظاهر خواهد شد.