سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایمان برهنه است و جامه آن تقوا و زیورش حیا و دارایی اش فقه و میوه اشدانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :44
کل بازدید :843095
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/15
1:9 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع : یزد IT

چه بسیارند مدیرانی که با انتظار وسیع و امیدهای روشن اقدام به بوجود آوردن سایت نموده و پس از صرف هزینه های مربوطه بدون نتیجه سایت خود را رها کرده و همواره از این تجربه تلخ ابراز ناراحتی می نمایند.

دلایل این ناکامی را از نگاه کلی می توان در عواملی بسیاری دانست که ذیلاً به توضیح ? اصل کلی پرداخته می‌شود. این نکات با بررسی چندین سایت تجاری موفق و یادداشت برداری از نکات مثبت آنها بدست آمده که از از این لحاظ دارای اهمیت زیادی است.

اصل اول:  بهره گیری مفید از فضای موجود در صفحات

طراحی صفحات باید به گونه ای باشد که حداکثر بهره دهی را برای بازدید کننده داشته‌باشد. بطور خلاصه بازدید کننده در دید اول بلافاصله مطلب مورد نظر یا حداقل راه دسترسی به آن را پیدا کند. این نکته بخصوص در طراحی صفحات اول از اهمیت بیشتری برخورداراست.

اصل اول در طراحی سایت ارزش قائل بودن برای وقت بازدید کننده است. به این معنا که نباید وقت وی را با مطالب غیر مربوط و کسل کنند پرنمود که نتیجه ای جز دلسردی و عدم نیل به موفقیت در بر نخواهدداشت.

برای رسیدن به چنین هدفی باید بدقت بازدید کنندگان را شناخت و هدف یابی نمود و ایشان را بر اساس اهدافشان به گروههایی تقسیم کرد. همچنین باید به این نکته توجه شود که بازدید کننده علاوه بر اهداف اصلی چه اهداف فرعی را نیز ممکن است دنبال کند. پس از اینکار باید اطلاعات مورد نیاز هر گروه را طبقه بندی نموده و سپس اقدام به تقسیم صفحه به قسمتهایی نموده و اطلاعات مربوط به هر گروه را در قسمت خاص خود قرارداد. در این رابطه باید سعی شود که اطلاعات مربوط به اهداف فرعی هر گروه در نزدیکی اهداف اصلی ایشان باشد. بدیهی است که اهداف فرعی یک گروه ممکن است برای گروه دیگر اهداف اصلی بحساب آمده و برعکس.

باید از درج تصاویر بی ربط به موضوع و توضیحات اضافی مخصوصاً در صفحات اصلی جداً خودداری شود. بدلیل اصل فوق و همچنین ارزش فضای وب باید با تقسیم بندی مناسب بگونه ای عمل‌شود که از وجود فضاهای خالی و بدون اطلاعات در صفحات اصلی احتراز گردد.

اصل دوم : تعامل و برقراری ارتباط دوطرفه با بازدید کننده

اصل دوم در طراحی یک سایت وب تعامل با بازدید کننده و برقراری ارتباط دوطرفه است. یعنی همانطور که بازدیدکننده با مراجعه به سایت اطلاعاتی در مورد اهداف خود کسب می‌کند سایت نیز باید بگونه ای باشد که اطلاعاتی از بازدید کننده خود کسب نماید.

موارد ذیل به ترتیب درجه اهمیت ذکر شده :

1.     اطلاعات شخصی و مخصوصاً طریق تماس با وی چگونه است ؟

2.     چرا به این سایت مراجعه نموده و اهداف اصلی و فرعی وی چیست؟

3.     طریقه آشنایی وی با سایت چگونه بوده است؟

4.     به کدامیک از اهداف خود رسیده و در جستجوی کدامیک ناکام بوده است؟

5.     نظر وی در مورد سایت چیست و چه پیشنهاداتی در مورد بهبود آن دارد؟

6.   طبیعی است که دریافت اطلاعات از اطلاع رسانی بسیار مشکل تر است زیرا افراد بسختی حاضرند اطلاعات بدهند درحالیکه شاید بسیار راحت تر حاضر شوند اطلاعات کسب نمایند. در ضمن هدف اصلی بازدید کننده کسب اطلاعات است نه دادن آن.

لذا باید به طرقی وی را تشویق ویا حتی مجبور به اینکار نمود. در بسیاری از سایتها قسمت ثبت نام و اعلام نظریات و پیشنهادات وجود دارد ولی در نیل به این هدف ناکامند و با وجود تعداد زیاد بازدید کنندگان حتی یکنفر هم حاضر به ثبت نام و اعلام نظریات خود نیست.

اینکار باید با ظرافت و درایت خاصی صورت گیرد که بازدید کننده خواسته یا ناخواسته اقدام به اینکار نماید.

1)   برخی از سایتها برای جلب نظر مشتری اقدام به ارائه تسهیلاتی در قبال ثبت نام می‌نمایند از جمله این تسهیلات می‌توان به تخفیف ، ارائه خدمات خاص تجاری، دادن امتیازات ویژه‌درخرید یا فروش و غیره اشاره نمود.  تجربه نشان داده است بهترین هدیه به پویندگان وب ؛ اکانت اینترنت یا همان کارت اینترنت است که می توانید بدون تماس حضوری و با ارسال رمزعبور و شماره کاربری کارت اینترنت به پست الکترونیکی جایزه وی را اهدا نمایید.

2)   برخی دیگر خدمات رایگانی را پس ازثبت نام به بازدید کننده ارائه می نمایند مانند سرویس مجانی پست الکترونیک (این خدمت بسیار رایج است و حسن آن در این نکته است که بصورت طبیعی آدرس شخص در اختیار سایت قرار میگیرد.)، تلفن اینترنتی در مدت محدود، دادن فضا روی سایت و صفحه اختصاصی جهت معرفی و مانند این سرویسها که به دو دلیل موثر است ابتدا باعث تشویق کاربر به بازگشت مجدد به وبسایت می شود و دوم اینکه باعث تبلیغ و گسترش نام دامنه وبسایت با ارایه پست الکترونیکی توسط کاربران ؛ سرویسهای دوستیابی و .....

3)   برخی دیگر درقبال ثبت نام به بازدید کننده جایزه هایی مانند استفاده رایگان از خدمات اینترنت ، هدیه هایی که باپست ارسال می شود، نرم افزارهای رایگان استفاده از تورهای رایگان یا نصف قیمت وغیره اعطا می کنند. این مورد در صورتی که گردانندگان وبسایت صاحب نام باشند امکان پذیر است فراموش نکنید کاربر علاقه ندارد آدرس پستی خود را به هرفردی بدهد

4)   برخی دیگر ارائه یکسری از خدمات مانند پشتیبانی از کالاها را منوط به ثبت نام نموده و مشتری خود را به این طریق مجبور به ثبت نام و دادن اطلاعات می‌نمایند. این درصورتی است که مشتری قبلاً کالای ذکر شده را خریده باشد. یعنی مشتری باشد نه بازدید کننده