سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اوج دانش، نرمش و اوج نادانی، درشتی است. [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :35
کل بازدید :843023
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/13
10:4 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع : یزد IT

اولین گام برای داشتن یک وبلاگ خوب، انتخاب یک سرویس‌دهنده وبلاگ پرسرعت و مطمئن می‌باشد. فرض کنید وبلاگ شما دارای مطالب مفید و جالبی ‌باشد و همچنین دارای یک قالب سبک و زیبا نیز هستید، اما سرویس‌دهنده وبلاگ شما چندان مطمئن نیست و هر از چند‌گاهی با مشکل مواجه می‌شود.

از طرفی این مشکل ممکن است مانع از به‌روز کردن مداوم وبلاگ توسط شما بشود و از طرفی بازدید‌کنندگان را در دیدن وبلاگ با مشکل مواجه کند. بازدید‌کنندگان اگر مدتی با این وضع مواجه شوند و چندین بار در هفته برای دیدن وبلاگ شما با دربسته مواجه شوند، کم‌کم ممکن است قید وبلاگ شما را بزنند. (البته باید توجه داشته باشید که در این‌جا منظور ما سرویس‌دهندگانی است که مرتب دچار مشکل می‌شوند و یا به‌عبارتی همیشه مشکل دارند و بعضی مواقع سالم هستند! حال آنکه برای اکثر سرویس‌دهندگان رایگان وبلاگ ممکن است مشکلات احتمالی پیش بیاید که این مورد جزو بحث ما نیست‌) علاوه برای این موضوع باید سرویس‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که سرعت لود شدن وبلاگ‌ها بر روی آن، بالا باشد. به عبارتی صرف‌نظر از نوع طراحی قالب، سرعت بازشدن یک وبلاگ معمولی در آن، بالا باشد و یا حداقل اینکه پایین نباشد. برخی از سرویس‌دهنده‌های وبلاگ در آغاز کار و زمانی که تعداد وبلاگ‌های موجود بر روی آن‌ها محدود است، دارای سرعت مناسبی هستند ولی پس از مدتی و بعد از افزایش تعداد وبلاگ‌های موجود بر روی‌ آن‌ها، سرعت نمایش وبلاگ‌ها به طور محسوسی کاهش پیدا می‌کند. پس موقع انتخاب یک سرویس‌دهنده وبلاگ حواستان به این موضوع نیز باشد!

 

 

توصیه‌هایی برای داشتن یک وبلاگ خوب و موفق (قسمت دوم)

 

قدم بعدی پس از انتخاب یک سرویس‌دهنده مناسب، انتخاب یک نام و آدرس مناسب برای وبلاگ‌تان می‌باشد. سعی کنید نام انتخابی برای وبلاگ‌تان حتی‌الامکان با موضوع وبلاگ‌تان مرتبط باشد. در خصوص انتخاب آدرس وبلاگ باید نکاتی را مدنظر داشته باشید، از جمله اینکه؛ سعی کنید تا آنجا که می‌شود از آندرلاین ( ـ ) و دش ( - ) در آدرس وبلاگ خود استفاده نکنید.

آدرس وبلاگ‌تان را به گونه‌ای انتخاب کنید که کوتاه باشد و به‌خاطر سپردن آن ساده باشد، مخصوصا اگر از سرویس‌دهنده‌های رایگان وبلاگ استفاده می‌کنید. چرا که آدرس وبلاگ‌ شما در این گونه موارد، ساب‌دامینی از آدرس اصلی آن سرویس‌دهنده می‌باشد. به عنوان مثال آدرس وبلاگ‌ها در سرویس بلاگر به صورت yourname.blogspot.com می‌باشد. پس سعی کنید در این موارد، اسم را به گونه‌ای انتخاب کنید که پس از اضافه شدن نام آن سرویس‌دهنده، آدرس وبلاگ طولانی نشود.
نکته‌ی دیگری که در انتخاب آدرس وبلاگ و یا به عبارت دیگر در انتخاب دامین، باید بدان توجه داشته باشید، این است که حتی‌الامکان آدرس وبلاگ شما از یک کلمه‌ی با معنی تشکیل شده باشد. به عنوان مثال در برخی موارد، افراد از کنار هم قرار دادن حرف اول یک جمله یا یک شعار، یک دامین یا آدرس وبلاگ برای خود انتخاب می‌کنند. در این‌گونه موارد به‌ خاطر سپردن آدرس‌ برای افراد سخت و مشکل است! لازم است در این‌جا به این نکته نیز اشاره کنیم که ممکن است برخی از این موارد، در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد. ولی رعایت تک تک این نکات می‌تواند به شما در داشتن وبلاگی خوب و موفق در درازمدت، کمک کند. پس از انتخاب یک نام و آدرس مناسب برای وبلاگ، باید در فکر طراحی و یا انتخاب یک قالب مناسب برای وبلاگ‌تان باشید. به علت اینکه در این هفته فرصت بحث کامل در این خصوص نیست، صحبت پیرامون قالب وبلاگ‌ را به هفته‌های آتی موکول می‌کنیم و در ادامه سراغ یک توصیه‌ی دیگر می‌رویم.

سعی کنید وبلاگ به‌روزی داشته باشید. اگر چرخی در میان وبلاگ‌های فارسی بزنید، به میزان فراوان به وبلاگ‌هایی بر می‌خورید که چندین ماه است که مطلب جدیدی در آن‌ها قرار نگرفته است و یا اصطلاحا به‌روز نشده‌اند. برخی از این وبلاگ‌ها در آغاز، چنان اشتیاق فراوانی برای وبلاگ‌نویسی داشتند که ممکن بود در یک روز، چندین نوبت وبلاگ خود را به‌روز کنند ولی پس از مدتی، بُریدند! این وبلاگ‌ها به مرور بازدید‌کنندگان خود را از دست می‌دهند. پس اگر تمایل دارید بازدید‌کنندگان ثابتی داشته باشید، سعی کنید وبلاگ‌تان به‌روز باشد. لازم نیست هر روز وبلاگ‌تان آپدیت شود، بلکه همین‌که بازدید‌کنندگان بدانند که وبلاگ‌تان در هفته یکی دو بار آپ‌دیت می‌شود، آن‌هم با مطالب جالب و مفید، کم‌کم مشتری همیشگی شما خواهند شد. پس سعی کنید که به قول معروف، آهسته و پیوسته بروید.


نکته‌ی دیگری که همه شما وبلاگ‌نویسان را به آن توصیه می‌کنیم این است که سعی کنید زیاد از محدوده‌ی موضوع خود، خارج نشوید. اگر از همان ابتدا یک موضوع کلی برای وبلاگ خود در نظر گرفته‌اید، سعی کنید که تمام مطالب شما حول‌و‌حوش همان موضوع باشد و یا حداقل اینکه نسبت به آن موضوع اصلی، خیلی پرت نباشد. به عنوان مثال اگر علاقمند به نوشتن روزمرگی‌ها و خاطرات خود هستید، این مورد را از همان اول مشخص کنید! بازدید‌کنندگان هم پس از مدتی درمی‌یابند که وبلاگ شما محلی برای پیدا کردن مقالات علمی نیست. یا اینکه اگر قرار است وبلاگ‌تان پیرامون رشته‌ی کشاورزی و مسائل مربوط به آن باشد، از نوشتن روزمرگی‌ها و موضوعات غیر مرتبط دیگر به مقدار زیاد، خودداری کنید! چرا که کم‌کم بازدید‌کنندگان ثابت خود را از دست خواهید داد. حال ممکن است برخی بگویند که ما می‌خواهیم در وبلاگ‌مان در مورد همه چیز صحبت کنیم و خود را به یک موضوع خاص محدود نکنیم! ما خطاب به این عده از وبلاگ‌نویسان می‌گوییم که «متفرقه‌نویسی» هم برای خودش یک موضوع است! سعی کنید از محدوده‌ی آن خارج نشوید!

 

 

توصیه‌هایی برای داشتن یک وبلاگ خوب و موفق (قسمت سوم)

در یکی دو هفته گذشته پیرامون برخی ویژگی‌های یک وبلاگ خوب و موفق صحبت کردیم. از آن‌جمله می‌توان به انتخاب یک سرویس‌دهنده وبلاگ مطمئن و پرسرعت، انتخاب اسم و آدرس مناسب برای وبلاگ و داشتن یک وبلاگ به‌روز، اشاره کرد. این هفته قصد داریم کمی درباره قالب وبلاگ‌ها صحبت کنیم. اگر یادتان باشد، در هفته‌های گذشته نیز در مبحث‌های جداگانه، کمی درخصوص شرایط یک قالب خوب و استاندارد صحبت کردیم.

انتخاب یک قالب مناسب برای وبلاگ و یا طراحی یک قالب اختصاصی، یکی از قدم‌های اصلی و اساسی در داشتن یک وبلاگ مفید و موردپسند می‌باشد. فرض کنید وبلاگی دارید که مطالب موجود در آن بسیار مفید و کاربردی می‌باشد و درضمن وبلاگ به‌روزی نیز می‌باشد، یعنی در فاصله‌های زمانی مناسب آن‌را آپدیت می‌کنید. حال فرض کنید قالب این وبلاگ، یک قالب بسیار سنگین و پر از عکس و اسکریپت‌های گوناگون باشد، که لود شدن (باز شدن) کامل آن، زمان‌بر باشد و به عبارتی حوصله کاربر را سر ببرد. باید قبول داشته باشید که اکثر کاربران اینترنت، کم طاقت و کم حوصله می‌باشند و نمی‌توانند مدت زمان زیادی را برای رسیدن به یک مطلب خاص یا دیدن یک وبلاگ، صرف کنند. چرا که با یک جستجوی ساده، شاید بتوانند آن مطلب را در یک سایت دیگر پیدا کنند. پس اگر به دنبال جذب مخاطب و بازدید‌کننده هستید، سعی کنید تا حدی خودتان را با سلیقه‌ی آن‌ها تطابق دهید. دقت داشته باشید که این کار نیز تا حد استاندارد و معقولی باید صورت گیرد و این‌طور نباشد که استعداد و سلیقه‌ی خودتان را فراموش کنید و فقط بنشینید و ببینید که بازدید‌کننده چه می‌خواهد. سعی کنید یک حد استاندارد در این زمینه برای خودتان فراهم کنید.

همان‌طور که می‌دانید و از ماهیت وبلاگ نیز مشخص است، وبلاگ صفحه‌ای است که قرار است در فاصله‌های زمانی به‌خصوص به روز شود و در واقع همانند یک سایت ثابت نیست که از زمان طراحی تا آخر، بدون تغییر باقی بماند. پس به همین علت باید سعی کنید قالبی را برای وبلاگ‌تان انتخاب کنید، که پس از اینکه مطالب شما در آن قرار گرفت، بیش از حد سنگین نشود و در زمان قابل قبولی لود شد. در خصوص طراحی قالب‌ اختصاصی برای خودتان نیز باید این موضوع را مد نظر داشته باشید، چرا که قرار است بازدیدکنندگان مرتب به شما سر بزنند. سعی کنید اگر از نظر طراحی توانایی آن را دارید، قالب وبلاگ‌تان را حتی‌الامکان با Div بسازید. چرا که قالب‌هایی که کلیت‌ آن‌ها با Div ساخته شده باشد، برخلاف قالب‌هایی که کلیک آن‌ها را Table تشکیل می‌دهد، سریعتر لود می‌شود. منظور از سرعت در اینجا این است که در این قالب‌ها، هر چیزی که بارگزاری می‌شود، همان موقع نیز نشان داده خواهد شد. و اگر قالب وبلاگ‌تان اصولی طراحی شده باشد، با توجه به اینکه در اکثر وبلاگ‌ها مطالب جدید در بالای صفحه قرار دارند، بازدیدکننده بدون اینکه زیاد معطل شود، جدیدترین مطلب وبلاگ را خواهد دید. حالا آن‌که ممکن است قسمت‌های پایینی وبلاگ (که طبیعتا مطالب قبلی وبلاگ می‌باشد و به طور معمول این مطالب قدیمی، قبلا توسط این بازدید‌کننده خوانده شده است) هنوز در حال لود شدن باشد. در واقع برای ما لود شدن تمام وبلاگ در مدت زمان کوتاهی، چندان قابل اهمیت نیست. بلکه ما می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به مطلب مورد نظر خود برسیم. حال آنکه اگر قالبی انتخاب یا طراحی کردید که تمام آن در مدت زمان کوتاهی، باز شود که دیگر نور علی نور است!

قالب‌هایی که با Table طراحی می‌شود، تقریبا برعکس می‌باشد. در این صفحات، شما باید منتظر شوید تا کلیه مطالب و عکس‌های موجود در یک Table بارگزاری شود، سپس کل‌ آن به صورت یک‌جا به شما نمایش داده می‌شود. که با توجه به سرعت پایین اینترنت در ایران، چندان جالب به نظر نمی‌رسد. در واقع زمانی را که شما منتظر بارگزاری تمام مطالب داخل یک Table هستید، می‌توان به عنوان یک زمان مُرده و هدر رفته به حساب آورد. چرا که شما در این مدت، حداقل می‌توانستید جدیدترین مطلب آن وبلاگ را مطالعه کنید. (البته در صورت طراحی اصولی قالب با Div)

همچنین سعی کنید در قالب وبلاگ‌تان بیش از حد، از عکس استفاده نکنید. به قولی شورش را در نیاورید! استفاده از چندین عکس در قالب وبلاگ، هر چند که بسیار هم زیبا باشند، پس از مدتی برای خواننده ثابت وبلاگ عادی می‌شود و ممکن است دیگر برایش چندان جذابیتی نداشته باشد. البته یک قالب بدون عکس نیز ممکن است چندان جالب به نظر نرسد. پس سعی کنید در استفاده از عکس در قالب وبلاگ‌تان، بسیار محتاط باشید و تا آنجایی که ممکن است، از عکس کمتری استفاده کنید و همان عکس‌هایی را هم که در قالب وبلاگ به‌کار می‌برید، قبلا توسط ابزارهای موجود، کم حجم کرده باشید. البته اگر یک طراح حرفه‌ای باشید، خواهید توانست بدون استفاده از حتی یک عکس، قالبی برای وبلاگ‌تان بسازید که بازدید‌کننده‌ها انگشت به دهان بمانند. در هفته‌ی آینده نیز در خصوص دیگر ویژگی‌های یک قالب مناسب، صحبت خواهیم کرد. خوشحال خواهیم شد که ما را از پیشنهادات و انتقادات خود، بی نصیب نگذارید. از طریق ایمیل Azemati at gmail.com می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

 

توصیه‌هایی برای داشتن یک وبلاگ خوب و موفق (قسمت چهارم)

در طی هفته‌های قبل صحبت پیرامون ویژگی‌های یک وبلاگ خوب بود. در خصوص انتخاب یک سرویس‌دهنده مطمئن، انتخاب یک نام و آدرس حتی‌الامکان کوتاه و مناسب و برخی ویژگی‌های یک قالب مناسب صحبت کردیم. این هفته نیز بحث را ادامه می‌دهیم. در خصوص قالب وبلاگ موارد دیگری نیز وجود دارد که در زیر بدان اشاره می‌شود.


- سعی کنید در قالب وبلاگ‌تان از اسکریپت‌های گوناگون که فقط صفحه را شلوغ می‌کند و تقریبا مزیت دیگری ندارد، استفاده نکنید و یا تا آنجایی که ممکن است کم استفاده کنید. شما هم ممکن است تا به‌حال با وبلاگ‌هایی مواجه شده باشید که به عنوان مثال در هنگام ورود به آن، یک صفحه باز می‌شود و از شما می‌خواهد که نام خود را وارد کنید، سپس در گوشه‌ای از وبلاگ با اسم به شما خوش‌آمد می‌گوید. یا هنگام خروج از وبلاگ یک پنجره کوچک با چنین مضمونی باز می‌شود: «از اینکه به وبلاگم آمدید، متشکرم! باز هم سر بزنید» یا از اسکریپت‌هایی استفاده می‌کنند که به عنوان مثال یک جمله یا ساعت به دنبال نشان‌گر موس در حال حرکت می‌باشد و یا ...‍! شما فکر می‌کنید آیا این اسکریپت‌ها برای بازدید‌کننده مفید می‌باشد!؟ یا باعث جذاب‌تر و زیبا‌تر شدن صفحه وبلاگ می‌شود!؟ اگر اینچنین فکر می‌کنید، بدانید که تا حد زیادی فکرتان اشتباه است. این اسکریپت‌ها جز اینکه اعصاب بازدید‌کننده را خورد کند و یا حتی او را از بازدید کامل از آن وبلاگ منصرف کند، مزیت دیگری ندارد. ممکن است برخی از این اسکریپت‌ها در نگاه اول و یا در یک‌بار استفاده جالب باشد، ولی تکرار آن به شدت اعصاب‌خورد‌کن خواهد بود. شما هم اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر وبلاگ‌هایی که این نوع اسکریپت‌ها در صفحه‌ی آنان موج می‌زند، وبلاگ‌های تازه‌کار و نه‌چندان حرفه‌ای هستند. حال آن‌که اگر به یک وبلاگ باسابقه و حرفه‌ای مراجعه کنید، بعید است از این‌گونه موارد در آن ببینید.

- تا جایی که ممکن است رنگ زمینه قالب را روشن و رنگ متن را تیره (مخالف آن) انتخاب کنید. خواندن وبلاگ‌هایی که رنگ زمینه‌ی آن تیره و رنگ متن آن‌ها روشن است، در روز ممکن است تا حدی چشم را اذیت کند. از طرفی ممکن است این نوع وبلاگ‌ها شیک‌تر به نظر برسند ولی اگر وبلاگی دارید که هر روز به روز می‌شود و به نوعی وبلاگ‌تان خبری است، سعی کنید از ترکیب رنگ زمینه‌ی روشن و رنگ متن تیره، استفاده کنید.

- یک فونت مناسب برای متن نوشته‌های وبلاگ انتخاب کنید. اندازه‌ی فونتی که انتخاب می‌کنید، نه خیلی بزرگ باشد به‌طوری‌که ترکیب صفحه را بهم بریزد و نه این‌که خیلی کوچک باشد که خواندن مطالب را برای بازدید‌کننده سخت کند. سعی کنید اندازه‌ی فونت تیتر مطلب را هم کمی بزرگ‌تر کنید تا تفاوت تیتر مطلب با خود مطلب به‌راحتی آشکار شود. به عنوان مثال برای متن نوشته‌های وبلاگ فونت Tahoma با سایز 12px و برای تیتر مطالب وبلاگ فونت Arial Bold با سایز 16px مناسب می‌باشد.

- نکته‌ی دیگری که در خصوص عکس‌های استفاده شده در قالب وبلاگ باید ذکر شود، این است که؛ اگر از هاست و دامین شخصی استفاده نمی‌کنید و وبلاگ خود را توسط سرویس‌های رایگان وبلاگ منتشر می‌کنید و در قالب وبلاگ‌تان از عکس نیز استفاده می‌کنید، حسابی مراقب باشید تا یک فضای مناسب برای عکس‌های خود پیدا کنید. چرا که اگر در این مورد دقت کافی به خرج ندهید و یک هاست نه‌چندان مطمئن و مناسب برای عکس‌های قالب انتخاب کنید، ممکن است هر از گاهی به دلیل مشکلات آن هاست، عکس‌های قالب شما لود نشود و چهره نامناسبی را به وبلاگ شما بدهد. در انتخاب یک فضای مناسب برای عکس، به میزان پهنای‌باندی که به شما می‌دهد نیز، توجه داشته باشید و سعی کنید حتی‌الامکان فضایی را انتخاب کنید که پهنای‌باند تقریبا نامحدود! در اختیار شما قرار دهد. چرا که اگر به این مورد دقت نکنید و وبلاگ‌تان روزانه میزبان تعداد زیادی بازدید‌کننده ‌باشد، ممکن است به یک‌باره پهنای‌باند ماهانه شما تمام شود (بسته به حجم عکس‌های استفاده شده در قالب و تعداد بازدید‌کنندگان) و شما مجبور شوید عکس‌ها را دوباره در فضای دیگری آپلود کنید و آدرس‌ آن‌ها را در قالب وبلاگ‌تان تغییر دهید. مطمئن باشید این عملیات کم‌دردسری نخواهد بود! زیاد نگران نباشید، با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید به لیستی از سایت‌هایی که این خدمات را به بهترین وجه و آن‌هم رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، دست یابید. به عنوان مثال شما می‌توانید عبارت free image hosting را در موتورهای جستجوی معروف مثل گوگل یا یاهو جستجو کنید و به تعداد زیادی از این سایت‌ها، دست یابید. لازم به ذکر است که شما در خصوص عکس‌هایی که در میان مطالب وبلاگ نیز به کار‌ می‌برید، باید حواستان کاملا جمع باشد و میزبان مناسبی را انتخاب کنید. به خصوص اگر مطلبتان وابسته به آن عکس باشد و یا مثلا آموزشی همراه با عکس در وبلاگ قرار داده باشید. این مطلب‌تان پس از مدتی به آرشیو وبلاگ می‌رود و بازدید‌کنندگان ممکن است از طریق موتور‌های جستجو به آن برسند. مطمئنا دیدن آن مطلب بدون عکس لطفی نخواهد داشت.