سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس که در آسمان و زمین است ـ حتی ماهیان دریا ـ برای جویای دانش آمرزش می طلبند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :32
بازدید دیروز :62
کل بازدید :842747
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/7
9:7 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

از: http://www.softestan.com
یکی از بزرگترین مشکلاتی که کاربران با آن روبرو هستند مشکل فراموش کردن پسورد BIOS کامپیوتر است. چرا که با این کار دیگر امکان ورود به کامپیوتر را نخواهند داشت. معمولأ برای رفع این مشکل درآوردن باتری ساعت از روی مادربورد پیشنهاد میشود. اما این کار همیشه و هرجا قابل انجام نیست. چرا که ممکن است سیستم شخصی شما نباشد یا حتی دستگاه یک لپتاپ باشد. اما با استفاده از این ترفند شما به سادگی و تنها با تایپ یک دستور ساده پسورد ذخیره شده روی BIOS را کلأ محو میکنید! یقینأ چنین راهی را در هیچ جای دیگر نخواهید یافت! لازم به ذکر است این ترفند بر روی تمامی BIOS ها قابل انجام است و تفاوتی در نوع آن نمیکند.

برای این کار:
شما ابتدا نیاز به یک سی دی Bootable دارید. این نوع سی دی در هر مکانی یافت میشود. سی دی نصب ویندوز شما هم احتمال بسیار زیاد Bootable است.
همچنین میتوانید خودتان یک فلاپی بوتیبل بسازید. مهم این است که شما به نوعی وارد خط فرمان شوید.
همچنین اگر DOS دارید میتوانید از آن استفاده کنید.
پس از ورود به خط فرمان با استفاده از هر یک از طرق بالا کافی است دستورات زیر را با دقت وارد نمایید:


DEBUG

O 70 71-

O 71 72-

O 72 73-

Q-


دقت کنید بعد از وارد کردن هر خط دکمه Enter را بزنید ، سپس خط بعدی را وارد کرده و مجدد Enter بزنید تا به خط پایان برسید.
اکنون پس از وارد کردن آخرین خط کار تمام است و شما میتوانید مطمئن باشید پسورد BIOS شما پاک شده است.
حال سیستم را Reset کنید و مشاهده کنید که دیگر پس از ورود به سیستم از شما پسوردی خواسته نمیشود.


86/9/13::: 12:0 ص
نظر()
  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

معمولاً برای برخی CDها، یک اجرای نمایشی با نرم ‌افزار‌های مختلف بعنوان autorun طراحی می‌کنند. اما اگر می‌خواهید هنگام قرار دادن CD در درایو مربوط، برنامه خاصی اجرا شود، می‌توانید به طور دستی یک فایل متنی جدید بسازید و آنرا به autorun.inf تغییر نام دهید. سپس آنرا باز کنید و دستور زیر را در آن وارد و Save کنید.

Open=myfile.exe

حال باید این فایل را در پوشه اصلی CD‌ رایت کنید. از این به بعد، با قرار دادن دیسک در درایو، فایل myflile.exe به طور خود‌کار اجرا می‌شود.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

اگر توجه کرده باشید در نام‌گذاری فایلها و فولدرها می‌توانید از هر حرف اسکی و یونیکد استفاده کنید. بجزء یک سری علائم که در دسترسی به فولدرها و دیگر موارد کاربرد دارد که نام‌گذاری با استفاده از آنها موجب ابهام می‌شود. مثلاً اگر              "\" (Backslash) در نام‌گذاری مجاز بود و ما فولدری به نام Ali\Reza در درایو C می‌ساختیم آنگاه مشخص نبود که منظور از C:Ali\Reza زیر فولدر Reza است فولدر Ali در درایو C است یا فولدر AliReza در درایو C. به همین دلیل از این علائم نمی‌توان استفاده نمود. اما نکته جالب اینکه شما نمی‌توانید نام یک فایل را Con یا حتی Prn بگذارید. وقتی این اشکال به شرکت مایکروسافت اعلام شد، این شرکت هم پذیرفت اما هیچ توجیهی برای آن نداشت.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

در صورتی که از یک فولدر خاص خیلی استفاده می‌کنید و آن فولدر در مسیر تو در تویی قرار دارد می‌‌توانید به طور مجازی یک حررف دلخواه به عنوان یک درایو به آن اختصاص دهید و از آن پس با رفتن به آن درایو به فایلهای مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. برای این کار وارد Command Prompt شوید و دستور Subst مطابق مثال وارد کنید: Subst H:C:\work\important\docs با وارد کردن این دستور درایو مجازی به نام H ساخته می‌شود که هرگاه وارد آن شویم مانند آن است که به مسیر C:workimportantdocs رفته‌اید. این ترفند از جالبترین ترفندهای ناشنافته ویندوز است! برای حذف درایو مجازی نیز دستور Subst H:/D را وارد کنید.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

در زمانی که داخل Command Prompt هستیم می‌توانیم با کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه Paste متن داخل کلیپ بورد را به داخل خط فرمان کپی کنیم البته قبل از آن باید متنی را انتخاب کرده و Copy را زده باشیم. اما بالعکس این مسئله چگونه خواهد بود؟ یعنی چگونه می‌توان نتایج موجود در صفحه Dos را به یک ویراستار ویندوز منتقل کرد؟ برای این کار بر روی عنوان پنجره Command Prompt کلیک راست کرده و از زیر منوی Edit گزینه Mark را انتخاب کنید. با این کار شما قادر خواهید بود با Drag کردن ماوس متن مورد نظر را انتخاب کنید بعد از این کار دکمه Enter‌ را فشار دهید. حال به هر محیط ویراستار ویندوز مثل Notepad یا Wordpad و ... بروید و بعد از کلیک راست Paste را فشار دهید تا متن شما در آنجا کپی شود.

 


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

همانطور که می‌دانیم محیط Dos قدیم متشکل از 25 خط و 80 ستون است که در ویندوز نیز این محیط شبیه‌سازی شده و به Command Prompt معروف است. اما در ویندوز شما قادر هستید تعداد سطح و ستونهای پنجره را به میزان دلخواه خود تغییر دهید و به این ترتیب دستورات و نتایج بزرگ را با ظاهر شدن Seroll در کنار پنجره به طور کامل مرور کنید برای این کار بر روی تیتر یک پنجره از Command prompt کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. سپس به لبه Layout بروید. در بخش Screen Buffersize ، عدد مقابل گزینه Width معین کننده تعداد ستونها و عدد مقابل گزینه Height مشخص کننده تعداد سطر‌ها خواهد بود.


  
  

هنگامی که در فوریه ۱۹۳۶یک تلویزیون نیمه مکانیکی برای اولین بار در لندن به نمایش گذاشته شد، مردم از نگاه کردن به این پدیده ناآشنا، هراس داشتند اما خیلی سریع این وسیله جادویی، محبوب شد و به حریم خلوت خانه ها راه یافت.

تا پیش از آن، سینما و بخصوص سینمای تجاری آمریکا مهمترین رسانه سرگرم کننده جامعه نو بود و با محافظه کاری اخلاقی، از جمله با پرهیز از تصاویر برهنه، تلاش می کرد تا خانواده های طبقه متوسط شهری را از خود نراند.

ولی با رواج تلویزیون، سرگرمی به اتاق نشیمن خانه ها راه یافت و رفته رفته، تماشاگرانی که در خلوت خود، قید و بند و ملاحظه اخلاقی کمتری داشتند، بی پرواترین صحنه های معاشقه را پذیرا شدند.

حالا دیگر کسی از راه یافتن تلویزیون و نمایش حریم خصوصی انسانها وحشت ندارد. اما این وسیله ۸۱ ساله با پیشرفت فناوری، بار دیگر موجی از ترس را به وجود آورده و فوبیای تلویزیون(تلویزیون هراسی) را دوباره زنده کرده است.
کارشناسان پیشبینی می کنند تلویزیون به یک وسیله هوشمند تبدیل شود که با سه بعدی شدن، بسیاری از تصاویر غیر واقعی را واقعی جلوه می دهد.
در چهلمین دوره نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیکی لاس وگاس، تبلیغاتی به نمایش گذاشته شد که "واقعی نشان دادن تصاویر" در تلویزیون را القا کند: ببری طناب را پاره کرده و از تلویزیون به بیرون جهیده است و یا بارانی که در فیلم نشان داده می شود بیننده را خیس کرده است.

شرکت های سازنده با ساخت تلویزیون های سه بعدی هوشمند قصد دارند، بازار جدیدی را برای فروش محصولات خود دست و پا کنند. هم اکنون دانشمندان مشغول تحقیق بر روی واکنش الکتریکی پوست یا همان سیخ شدن موی دست هستند که بر اثر محرک های حسی مثل ترس به وجود می آید. تحقیقات اولیه نشان می دهد که تلویزیون های سه بعدی واکنش الکتریکی پوست را به همراه خواهد داشت و باعث ترس انسانها خواهد شد.
تاکنون نمایشگرها یا تلویزیونهای سه بعدی فقط برای نصب در اماکن عمومی فروخته شده اند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۰۸ برای استفاده خانگی عرضه شود.

تلویزیونهای سه بعدی را می توان بدون عینک مخصوص و از پشت و رو، یعنی از هر دو طرف تماشا کرد.


  
  

منبع: www.shahrsakhtafzar.com

آیا می خواهید سالها به عمر کامپیوتر خود بیفزایید. در اینجا نکاتی ساده را به اطلاع شما می رسانیم که از کاهش کارایی و عمر کامپیوتر جلوگیری می کند.

بزرگترین دشمن کامپیوتر گرماست، که باعث می شود چیپ های و دیگر اجزای داخلی کامپیوتر گرم شوند. و همچنین از کارایی کامپیوتر می کاهد.

اولین چیزی که باید چک کنید این است که از جریان هوا در اطراف کامپیوتر خود مطمئن شوید. اگر کامپیوتر خود را در یک محفظه قرار می دهید. حتماً در پشت آن یک سوراخ دایره ای برای جریان هوا باز  کنید. به طوریکه این سوراخ مسیر هوای فن کامپیوتر شما را باز نگه دارد. تا هوای خنک بتواند از داخل کیس کامپیوتر شما بگذرد.

اگر کامپیوتر را در داخل محفظه ای قرار می دهید، حداقل تا فضای 10 سانتی متری پشت کیس نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد. تا جریان هوا برقرار شود.

مطمئن شوید بالا و پشت مانیتور شما از گرد و خاک پاک شده است. کتابها، ورقهای کاغذ، جعبه ها و سایر اشیاء را روی مانیتور خود قرار ندهید. همیشه به شکافهای بالای مانیتور توجه کافی داشته باشید تا گرمای اضافی به راحتی دفع شود. اگر این گرما دفع نشود گرمای اضافی به قطعات الکترونیکی مانیتور سرایت کرده که نتیجه آن بهم ریختگی رنگ، لرزش تصویر و مشکلات دیگری را برای مانیتور است.

کار بعدی که می توانید انجام دهید پاک کردن گرد و غبار از سطوح داخلی کامپیوتر است.این کار را حداقل دو بار در سال انجام دهیدو هر دو سال یکبار این کار را برای مانیتور انجام دهید.

به گرد و غبار همانند یک پتو نگاه کنید، که چیپهای کامپیوتر را داغ نگه می دارند، هر چه گرد و خاک بیشتری روی آنها نشسته باشد، بیشتر داغ میشوند. چه میزان گرد و خاک زیاد است؟ 0.05 میلیمتر چطور است یا آنقدر که بتوان گرد و غبار را دید، همین میزان کم می تواند دمای داخلی چیپها را 5 درصد افزایش دهد. به نظر شما 5 درصد زیاد نیست ! اگر بدانید این مقدار میتواند سالها از عمر کامپیوتر شما بکاهد چطور؟

راحت ترین راه برای نظافت داخل کامپیوتر استفاده از یک جاروبرقی خانگی است. بعد از اینکه با یک مکنده مانند جاروبرقی آن را تمیز کردید می توانید از هوای فشرده (با فشار کم  طوری که به قطعات کامپیوتر صدمه وارد نشود) برای بیرون راندن گرد و غبار باقی مانده استفاده کنید.

مطمئن شوید که پره های فن های خنک کننده را کاملاً تمیز کرده اید. فن منبع تغذیه برق و CPU و کیس را تمیز کنید.

برای نظافت کی برد هم از هوای فشرده استفاده کنید و توجه داشته باشید که هیچگاه برای نظافت کی برد از مایعات استفاده نکنید. و از یک کاور برای پوشاندن کی برد در زمان بی کاری کی برد استفاده کنید. با همین روش ساده سالها به عمر کی برد خود اضافه می کنید.

و اما می رویم سراغ هارد دیسک، اول از همه توجه داشته باشید که هارد دیسک به گونه ای طراحی شده است که به صورت افقی نصب شود بنابراین نمی توانید هارد دیسک را به پهلو نصب کنید و از آن انتظار کار بیش از دو سال را داشته باشید. 90 درصد هارد دیسکها که به پهلو در کیس نصب می شوند بعد از دو سال مشکل پیدا می کنند و احتیاج به تعویض دارند. این شیوه نصب باعث فشار وارد شدن به قسمت کوچکی از بیرینگ های هارد می شود و این بیرینگ ها خراب می شوند. ولی با نصب افقی هارد وزن هارد به طور یکنواخت در کل سطح بیرینگ تقسیم می شود بنابراین بیرینگ هارد دچار خرابی پیش از موعد نمی شود.

معمولاً هارد دیسکهایی که روی قطعاتی که تولید گرما می کنند قرار می گیرند یا بین قطعات دیگر ساندویچ شده اند و برای تبادل حرارت و جریان هوا فضای کافی وجود ندارد زودتر دچار مشکل می شوند.

بخاطر داشته باشید که هارد درایو شما دارای یک موتور و قطعات متحرک است. هر چه تهویه هوا در اطراف آن بیشتر باشد راحتر گرمای اضافی را دفع می کند و عمر آن بیشتر خواهد بود. در ضمن هارد نسبت به لرزش و تکانهای شدید به خصوص در حال کار حساس است پس مراقب هارد دیسک خود باشید و کامپیوتر خود را روی میزی قرار دهید که محکم و ثابت است.

به کامپیوتر خود اجازه بدهید نفس بکشد و آن را تمیز نگه دارید تا در سالهای بعد هم در خدمت شما باشد.


86/1/10::: 1:55 ع
نظر()
  
  

در Windowsهای32بیتی قابلیت Autoplay وچود دارد که سیستم عامل می تواند بوسیله آن دیسک موجود در درایو را تشخیص دهد.در محیط Windows وقتی که دیسک را در درایو قرار میدهیم , سیستم عامل به دنبال فایل AUTORUN.INF میگردد. AUTORUN.INF یک فایل متنی است که میتوان آن را با Note Pad درست کرد.

توانایی های فایل
AUTORUN.INF :
مسیر و نام برنامه اجرایی را مشخص می کند تا به صورت خودکار بعد از قرار دادن دیسک در درایو اجرا شود.
آیکون مورد نظر را جایگزین آیکون پیش فرض درایو قرار می دهد.
متن مورد نظر را جایگزین متن پیش فرض می کند.
……….

برای شروع باید چگونگی ایجاد یک فایل
AUTORUN.INF را توضیح دهیم.
برای ایجاد فایل می توانید از برنامه
Note Pad کمک بگیرید. بعد از ایجاد فایل باید پسوند فایل را از TXT به INF تغییر دهید. البته باید دقت کنید که حتما باید در خط اول فرمان [Autorun] را بنویسید.

هر دستور را هم باید در خط جدا بنویسید.
اگر می خواهید بدانید که دیسکی که در حا ل حاضر در درایو شما قرار دارد , دارای فایل
AUTORUN.INF است , باید بر روی آیکون آن درایو کلیک راست کنید.اگر در این منو گزینه Autorun وجود داشته باشد یعنی دیسک شما فایل AUTORUN.INF را دارد.

اگر بر روی
Open در این منو کلیک کنید , می توانید محتویات داخل دیسک را بدون اجرا کردن Autorun مشاهده کنید.ولی اگر روی Autoplay کلیک کنید , سیستم عامل با استفاده از برنامه Autorun.EXE فایل Autorun.INF داخل دیسک را می خواند و دستورات داخل آن فایل را اجرا می کند.

توضیحات:
فایل
Autorun.INF برای اجرای خودکار یک برنامه مشخص در یک درایو استفاده میشود.

چگونه می توان ا ز اجرای خودکار
Autorun.INF جلوگیری کرد؟
برای این کار باید پس از گذاشتن دیسک در درایو , کلید
Shift را پایین نگه دارید.
دستورا ت مربوط به فایل
Autorun.INF برای ا یجاد یک فایل Autorun.INF به دلخواه:

-
Icon:
این دستور برای تعیین آیکون درایو مورد نظر به جای آیکون پیش فرض استفاده می شود.


Icon=iconfilename[,index]


توضیحات:
Iconfilename: اسم یک فایل است با یکی از پسوند های BMP, DLL, ICO یا EXE که شامل آیکون مورد نظر است.
اگر فایل بیش از یک آیکون داشته باشد, می توانید از پارامتر
index (از 0 تا N) آیکون مورد نظر را مشخص کنید.

مثال:
در مثال زیر آیکون 7 از فایل
Icons.exe نشان داده می شود.


Icon=Icons.exe,6


-
Label:
با این دستور می توان متن مورد نظر را جایگزین
Label پیش فرض درایو نمود.


Label=LabelText


مثال:
در اینجا , با این دستور می توان متن "
Best Programs" را جایگزین Label پیش فرض درایو نمود.


Label=Best Programs


-
Open:
با این دستور میتوان مسیر یک فایل را تعیین کرد تا به هنگام گذاشتن دیسک در درایو به طور خودکار اجرا شود.


Open=[exepath\]exefile[param1[param2]…]


توضیحات:
نام همان فایل اجرایی است که می خواهید هنگام قرار گرفتن دیسک در درایو به صورت خودکار اجرا شود.اگر فایل اجرایی در شاخه اصلی درایو باشد,می توان فقط نام فایل نوشت , در غیر این صورت باید مسیر کامل فایل نوشته شود.


  
  

گردشگری الکترونیکی (ET) عبارتست از بکارگیری فن‌آوری نوین برای ارائه سرویسهای مورد نیاز گردشگران. با استفاده از فن‌آوری اطلاعات ارایه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران ساده‌تر، با کیفیتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر انجام می‌پذیرد. در واقع ET ارائه الکترونیکی کلیه سرویسهایی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده می‌کردند بعلاوه سرویسهایی که به واسطه فن‌آوری اطلاعات میسر شده‌اند.

ارزش گردشگری الکترونیک هنگامی آشکار شد که رویکردهای مبتنی بر
single window به سایتهای فعال در زمینه ET اضافه شد. مطابق رویکرد single window یک گردشگر هنگامی که به یک سایت ET وارد می‌شود تنها از طریق همان سایت و با برخورد برخورد با یک استاندارد خاص مورد استفاده در سایت کار کرده اما کلیه سرویسهای مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. به این معنا که گردشگر نیازی ندارد که هر یک از سرویسهای مورد نظر خود را از طریق یک سایت مجزا و با واسط کاربری (User Interface) جدید مرتفع کند، بلکه کلیه سرویسهای مورد نیاز را از طریق یک سایت مشترک و با واسط کاربری یکسان دریافت کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را ساده‌تر بدست می‌آورد. به واسطه این فن‌آوری گردشگر با مراجعه به یک سایت معتبر ET کلیه سرویسهای مورد نیاز برای سفر خویش را دریافت کرده و با کیفیت، سرعت و قیمت مناسب به خواسته‌های خود دست می‌یابد.

سرویسهایی که در گردشگری الکترونیک مرسومند عبارتند از:

ـ اطلاع رسانی شفاف، دقیق و معتبر

ـ انجام کلیه تشریفات اخذ ویزا

ـ رزرو هتلها و مراکز تفریحی- سیاحتی

ـ رزرو و اجاره وسایل نقلیه

ـ اخذ بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار و ...

ـ خرید برنامه‌های سفر و تورهای مختلف

و بسیاری سرویسهای دیگر که روز به روز ایجاد می‌شوند.

از آنجا که اطلاعات کلیه سرویسهای فوق به صورت مجتمع به گردشگر ارایه می‌شوند همواره امکان مقایسه گزینه‌های مختلف و انتخاب گزینه بهینه برای گردشگر با توجه به معیارها و انتظارات او میسر است، به عبارتی دیگر در عرصه
ET هر گردشگری امکان می‌یابد که برنامه‌ای برای سفر خود انتخاب کند که بیشترین مطلوبیت را برای او دارد، این سرویس بدون حضور فن‌آوری اطلاعات مبتنی بر اینترنت امکان‌پذیر نبوده است و تنها از طریق ET میسر است.

در واقع
ET حاصل اتصال مدلهای تجارت الکترونیک (e-commerce) و دولت الکترونیک (e-government) است که باعث ایجاد سرویسها و مفاهیم جدید در عرصه e-tourism گردیده است.


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >