سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زینت بخش مرد، دانش و بردباری اوست . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :62
کل بازدید :842729
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/7
6:39 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

امروزه خیلی از کاربران ویندوز اکس پی را در درایو D نصب می کنند . معایب این کار این است که ویندوز اکس پی از سرعت اصلی خودش می کاهد و وابسته به ویندوزی میشود که در درایو اصلی C می باشد. پس چه کار کنیم؟ با استفاده از این ترفند می توانید به راتتی دو ویندوز در درایو C نصب کنید.

برای این کار تتما به نرم افزار پارتیشن مجیک نیازمندید. اگر تا به تال با پارتشین.مجیک تتت ویندوز یا تتت داس کار کرده باشید به راتتی می توانید دو درایو C درست کنید ( تتی چندین داریو C هم می توانید درست کنید ) و به دلخواه خود در هر درایو یک ویندوز جداگانه نصب کنید . بعد از اینکه دو درایو را ایجاد کردید برای اینکه بتوانید در هر درایو جداگانه ویندوز نصب کنید باید بر روی یکی از درایوهای C با موس کلیک سمت را کرده و از شاخه Advanced>Set Active را انتخاب کنید و Apply کنید وسیستم را ریستارد کرده و ویندوز خود را نصب کنید و بعد از اتمام نصب ویندوز دوباره مراتل قبل را برای C بعدی انجام داده و سیستم را ریستارد کنید و نصب ویندوز دوم را شروع کنید .
توجه : بعد از نصب هر دو ویندوز شما باید یکی از نرم افزارهای بوت مثل سیستم کاماندر یا بهتر از همه از
بوت مجیک را نصب کنید تا هر دو ویندوز شما را شناسائی کند .
قابل توجه : این عمل را خودم برای 100 دستگاه رایانه انجام دادم که کارائی زیادی داشت و تتی بسیاری از کاربران برای انجام این گونه پارتشین بندی مکرار رجوع می کنند .
کسانی که به پارتشین بندی آگاه نیستند این کار خودشان به تنهائی انجام ندهند بلکه به کمک کسی که
آشنائی کافی به پارتشین مجیک داشته باشد.


  
  

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که قصد دارید یک فیلم را از روی سیدی به هارد کامپیوتر انتقال بدید که هنگام عملیات کپی برداری با پیغامی مبنی بر عدم انجام صحیح کپی مواجه میشوید. با استفاده از این ترفند میتوانید تا حدودی فیلم مورد نظر را بر روی هارد کپی نمایید.
بدین منظور:

1-
تمام برنامه ها و پنجره ها را بسته و فقط م?حیط Desktop را پیش رو داشته باشید.
2-
سی دی معیوب را در سی دی رم کامپیوتر قرار داده و از فیلم مورد نظر خود Copy گرفته و به یک درایو که اطلاعات آن از تمام درایوها کمتر باشد رفته و در آن جا Paste کنید. صبر کنید تا تا آنجا که برای ویندوز مقدور است از سی دی کپی بگیرد تا آنجا که پیغام خطا در کپی سی دی ظاهر شود. این پیغام فقط به شما امکان انتخاب یک کلید Ok را می دهد.
3-
توجه کنید که اکیداً Ok را کلیک نکنید، در عوض یک کار غیر منطقی را انجام دهید. بی مقدمه و به طور مستقیم کلید Restart (راه اندازی) را که بر روی کیس واقع است را زده تا کامپیوتر به طور غیر اصولی راه اندازی شود!
4-
بعد از راه اندازی، ?حتماً صبر کنید تا ویندوز هارد کامپیوتر را Scan Disk کند تا خطا های ا?حتمالی را بر طرف سازد.
5-
?حالا به همان درایو که فایل را در آنجا کپی کرده بودید بروید و فایل فیلم تان را در آنجا مشاهده کنید، البته تا آنجایی که کپی شده است.

چند نکته مهم:
#
از این روش فقط برای مواردی استفاده کنی که کپی فیلم مورد نظر بر روی هارد کامپیوتر تان برای تان خیلی مهم است، چون اسفاده مرتب از این روش کم کم به هارد آسیب می رساند.
#
بعد از این راه اندازی غیر اصولی ?حتماً به ویندوز اجازه Scan Disk را بدهید.
#
تمام برنامه ها و پنجره های غیر ضروری را بسته تا هیچ برنامه ای در مسیر نباشد و صدمه ببیند.
#
سعی کنید برای Paste کردن از درایوی که ?حاوی کمترین اطلاعات است، استفاده کنید.
#
توجه کنید که بعد از آمدن پیغام خطا در کپی، ?حتی یک ل?حظه کوچک را هم از دست نداده و فوراً کلید Restart را بزنید. سعی کنید که این فاصله کمتر از یک ثانیه باشد.
#
اجرای این روش بدونه استفاده از نرم افزار خاصی می باشد، ?حال اینکه برای این مشکل هم نرم افزار هایی ساخته شده که از اصول و قواعد مخصوص به خود برای کپی کردن این گونه سی دی ها بر روی هارد کامپیوتر استفاده می کنند که البته در صورت موجود بودن پیشنهاد میشود از آنها برای کپی کردن استفاده کنید.
#
تمامی عواقب استفاده از این ترفند و آسیب دیدگی ا?حتمالی بر عهده فرد میباشد.


  
  

- امنیت

رمز عبور برای مهمان: اگر در سیستم خود پوشه‌ای را برای گروه هرکس آزاد بگذارید. تمامی کاربران که دارای یک اکانت در سیستم شما می‌باشند، می‌توانند به این پوشه دسترسی پیدا کنند. این مسئله برای Guest account نیز صدق می‌کند. این امر از دو طریق قابل توقف است.

یا اینکه باید گروهی شامل تمامی کاربران بدون Guest درست کنید و یا برای Guest-account رمز عبوری را در نظر بگیرید. برای اینکار پنجره خط فرمان را باز کرده و دستور <رمز عبور> net user guest را وارد کنید در قسمت رمز عبور رمز مور نظرتان را وارد کنید. از اکنون به بعد تنها مهمانانی وارد خواهند شد، که رمز عبور را بدانند.

 

- لیست Macro: در Word/Excel 2000-2003

در نرم‌افزار آفیس نسخه 2000 تا 2003 درجه امنیتی macro‌ها به صورت استاندارد در زیاد تنظیم شده است. در این صورت اگر منابع و یا اسناد Macroهایی را در برداشته باشند، بنا به دلایل امنیتی Word آنها را اجرا نخواهد کرد. در این میان پیغام اخطار یا خطایی داده نمی‌شود. اگر می‌خواهید از Macro‌هایی که خودتان درست کرده‌اید و یا نرم‌افزارهایی که از منابعی مطمئن گرفته‌اید، استفاده کنید، باید در Word توسط گزینه های Tools->Macro->Security درجه امنیتی را به Medium تبدیل کنید. سپس برای هر بار استفاده از Macro‌ها از شما سوال خواهد شد. اما Macroهایی که در منبع اسناد Normal.DOT قرار دارند، توسط تنظیمات امنیتی، تغییر نمی‌کنند. این Macro‌ها را Word به هر حال اجرا می‌کند این مسئله برای اکسل و Word-Add-in نیز صدق می‌کند.

- امنیت: (XP, 2000,NT4,Me, 98,95)

پوشه‌های آزاد شده توسط شما در ویندوز بر روی شبکه می‌توانند پنهان شوند. برای اینکار باید یک علامت ($) را در جلوی اسم فایل یا پوشه قرار دهید. در این صورت کاربران دیگر ویندوز، تنها در صورتی به این پوشه‌ها دسترسی خواهند داشت که نام آن را کامل بدانند.

این مسئله یکی از بهترین راه‌های امنیتی می‌باشد چرا که این پوش تنها برای کامپیوترهای دارای ویندوز عملی می‌شود. برای Samba-Clients علامت ($) به هیچ وجه اهمیتی ندارد. همچنین اسکنرهای شبکه که برای ویندوز می‌باشند نیز تحت تاثیر ترفند ($) قرار نمی‌گیرند. یکی از این اسکنرها به شرح زیر می‌باشد:

Gratis-Scanner Netbrute، انگلیسی، برای تمامی نسخه‌های ویندوز. آدرس دانلود: (www.rawlogic.com/netbrute) حجم: 255 کیلوبایت

- قفل کردن ارتباط Remote: در XP Pro

 توسط یک Remote desktop connection می‌توانید دسک‌تاپ یک کامپیوتر موجود در شبکه را به سیستم خود بیاورید. به محض برقراری ارتباط کامپیوتر Remote برای دسترسی‌های محلی، قفل خواهد شد و تنها شما به عنوان کاربر Remote دسترسی خواهید داشت. اگر بخواهید که از کامپیوتر خودتان دسترسی به کامپیوتر Remote را قفل کنید، البته بدون اینکه بخواهید توسط <Win>-<L> تمامی سیستم را قفل کنید و یا ارتباط را قطع کنید، باید بر روی دسک‌تاپ کامپیوتر Remote یک لینک جدید ایجاد کنید، به عنوان مکان ثبت این عنصر دستور زیر را وارد کنید:

Rundll32.EXEuser32.DLL,LOCKWorkstation و به عنوان نام مثلا Lock را برگزینید. اکنون توسط دوبار کلیک کردن بر روی آیکون جدید، سیستم Remote را قفل خواهید کرد. بعدا می‌توانید توسط User-Login دوباره وارد شوید.

- Alg.EXE به چه دردی می‌‍‌خورد؟

روند ALG.EXE یک مهمان همیشگی جدید در سیستم‌های ویندوز ایکس‌پی می‌باشد. در properties مربوط به فایل EXE. اطلاعات زیادی مربوط به فوایدش به دست نخواهید آورد. در فایل مورد نظر خدماتی وجود دارد که دارای گزینه‌ای با نام Service Management می‌باشد. این گزینه توسط Start->Run->Services.msc قابل دسترسی است. در اینجا گزینه‌ای با معنای خدمات گیت‌وی مربوط به رده کاربری اطلاعات بیشتری نسبت به ALG.EXE به شما خواهد داد. این روند مسئول فایروال داخلی ایکس‌پی و همگانی کردن ارتباط اینترنتی در شبکه Local می‌باشد. با نصب SP2 این خدمات به صورت همیشگی در زمینه فعال خواهد بود. گرچه در سیستم‌هایی بدون SP و یا SP1 این خدمت وجود دارد اما به صورت استاندارد کار نمی‌کند. نصب کردن SP2 باعث فعال شدن اتوماتیک فایروال داخلی شده و ALG.EXE شروع به کار خواهد کرد. در Service->Management نحوه شروع به حالت manual  از پیش تنظیم شده است.

این بدان معنی است که ALG.EXE همیشه با فایروال شروع به کار کرده و در غیراینصورت غیرفعال می‌باشد. اگر از فایروال موجود در ایکس‌پی استفاده نمی‌کنید و ارتباط اینترنتی با کامپیوترهای دیگر ندارید، این خدمات هم نباید فعال باشد. اما اگر فعال بود می‌تواند برای مثال به علت یک Malware باشد که از این اسم رونده استفاده می‌کند.


  
  

- نرخ جابجایی: (Calculator Plus)

 برای وارد کردن نرخ‌های جدید جابجایی در Microsoft Calculator Plus یک ارتباط اینترنتی تشکیل داده و از منوی Edit گزینه Import ECB Exchange Rates را برگزینید . البته این گزینه تنها در صورتی مشاهده خواهد شد که البته تحت گزینه View  حالت conversion را انتخاب کرده باشید.

Winamp بدون وب: (Winamp5)

اگر اغلب اوقات به اینترنت متصل نیستید می‌تواند این مسئله که Winamp بدون سوال خواستار رفتن به وب برای گذاشتن یک CDDB-request توسط یک Audio-CD در حال فعالیت یا گذاشته شده در قبل می‌باشد اعصاب شما را خرد کند.

اگر با دکمه راست موش در مدیا پلیر کلیک کنید و سپس گزینه‌های Options->Preferences را انتخاب کرده وسپس گزینه General Preferences راعلامت زده ودر لیست Dropdown در Select your internet connection type گزینه Not Connected to the internet را انتخاب کنید. دیگر اجازه ارتباط Winamp با دنیای خارج را به او نمی‌دهید.

- دیدن رمز : در ویندوز ایکس‌پی، 2000 ، Me، 98

عموما رمزهای عبور مربوط به نرم‌افزارهای کاربردی یا میل‌ها و یا سایت‌های وب در کوکی‌ها یا نرم‌افزارهای کاربردی کپی می‌شوند. برای اینکه این رموز از دست دزدان در امان بمانند، علامات در محل مربوط به وارد کردن نرم‌افزارهای کاربردی در فرم نقاط و یا ستاره‌هایی ظاهر می‌شوند. اگر رمز عبور شما با چنین فرضی ظاهر شد و شما نیز رمز اصلی را فراموش کرده بودید از یک pants-off که در آدرس زیر قابل دسترسی است استفاده کنید:

www.cbuenger.de/pantsoff/index.php4,561KB

پس از فراخوانی ابزار، درحالی که دکمه چپ موش را فشار داده‌اید ، ذره‌بین را روی محوطه رمز عبور بیاورید. سپس رمز عبور دوباره در حالت عادی و خوانا در پنجره ابزار ظاهر می‌گردد.

- بستن شبکه : در ایکس‌پی، 2000

برای اینکه تمامی ارتباطات موجود در شبکه را تنها با یک دستور به پایان رسانده و ببندید، می‌توانید از دستور cmd.EXE استفاده کنید و یا در Start->Run دستور net stopserver را وارد کنید. در این میان تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه که در حال حاضر از امکانات موجود در کامپیوتر شما استفاده می‌کنند، نشان داده می‌شوند. برای شروع کردن دوباره خدمات Server از دستور net start server استفاده کنید.

- مدیریت شبکه: ایکس‌پی، 2000

شما می‌توانید تمامی پوشه‌هایی را که Share کرده‌اید به صورت لیست شده ببینید. برای اینکار از دستور rundll 32.exe ntlanui.dll, ShareManage استفاده کنید. توسط Properties می‌توانید تنظیمات هر پوشه Share را که انتخاب کردید، عوض کنید.

- خاموش کردن فایروال: XP SP2

اگر می‌خواهید که فایروال موجود در یک ویندوز ایکس‌پی با SP2 را سریعتر توسط خط دستور غیرفعال کنید. گزینه‌های Start->Run را برگزینید. سپس دستور netsh Firewall set Opomde disable را وارد کنید. برای فعال کردن دوباره آن از دستور زیر در همانجا استفاده کنید:

netsh Firewall set opmode enable

شما می‌توانید تنظیمات فعلی فایروال را نیز مشاهده کنید. برای اینکار از دستور netsh firewall show config استفاده کنید.

- SID از لحاظ فنی: SID‌ها (Security Identifer) یک سری اعداد می‌باشند که برای هر کاربر و هر گروهی در ویندوز ایکس‌پی و 2000 به صورت جداگانه تعریف و تخصص داده می‌شوند.  یک SID عموما به فرم زیر می‌باشد.

S-1-5-21-796845957-1547161642-725345543-1013

S موجود در ابتدا برای اعلام اعداد به عنوان SID می‌باشد. سپس عدد یک آمده است که به عنوان شماره Revision در نظر گرفته می‌شود. Identifier authority عددی می‌باشد که برای سیستم در نظر گرفته شده است و SID انرا مشخص می‌کند. در مثال ما این عدد Windows 2000 Security System (5) می‌باشد. سپس میزان مختلفی از ارزش‌های‌ Subauthority با 22 بیت گذاشته می‌شوند. این ارزش‌ها اطلاعاتی از کامپیوتر گروه‌ها و کاربران را در بردارند. شماره‌ای که پس از آخرین خط تیره می‌آید، نام RID)Relative Identifier) را داشته و هر ارزش عددی را مشخص می کند. اسکریپت ما با نام «ایمیلی در رابطه با آدرس اسکریپت فرستاده شده و منتظر جواب هستم»( PCWUser2SID.HTA(128639  لیستی از تمامی SID های موجود از گروه‌ها و کاربران کامپیوتر شما را در اختیارتان قرار می‌دهد.

- امنیت


  
  

- چاپ Hotkeys: در Powerpoint ایکس‌پی و 2003

اگر می‌خواهید لیستی از تمامی دکمه‌های ترکیبی نرم‌افزار بر روی برگه داشته باشید، توسط <F1> بخش کمک PowerPoint را فراخوانی کنید. اگر Help.Wizard شروع به کار کرد، گزینه Options را برگزیده و گزینه زیر را غیرفعال کنید: Use Office-Wizard

تایید کرد و سپس دوباره دکمه <F1> را فشاردهید. در پاورپوینت ایکس‌پی در بخش Contents ستون Microsoft PowerPoint - Help و سپس Microsoft PowerPoint-entry Helps و در آخر keyboard shortcuts را برگزینید. در نسخه 2003 بخش table of contents و ستون‌های start and setting و entry helps و keyboard shortcuts را فراخونی کنید. در این قسمت سه سند وجود دارد برای چاپ آن ابتدا اولی را علامتگذاری کرده و در قسمت راست پنجره گزینه Display all را برگزینید تا تمامی زیر ستون‌ها بسته شوند. سپس ترکیب دکمه‌های <Ctrl>-<P> را فشار دهید. این کار را برای هر سه سند انجام دهید.

- Forward کردن چند میل: Outlook XP, 2003

برای اینکه چند خبر را به یک دریافت کننده Forward کنیم، احتیاج به باز کردن هر کدام از آنها و انتخاب هر باره دریافت کننده نداریم برای اینکار ابتدا در Inbox تمامی میلها را علامت می‌زنیم به محض انتخاب Forward میلی باز خواهد شد که خبرهای علامت زده شده را به عنوان پیوست به  همراه خواهد داشت. دریافت کننده را انتخاب کرده و به حالت همیشگی میل را می‌فرستیم.

- گرافیک در زمینه: Word 2000-20043

می‌خواهید به سندی در Word یک زمینه اضافه کنید تا زیباتر به نظر برسد گزینه‌های Insert->Picture->Autoshapes را برگزینید. در نوار ابزار پدید آمده فرم مورد نظر را انتخاب کنید. مثلا Start and Banners نشانگر موش تبدیل به یک ضربدر می‌شود و شما می‌توانید گرافیک مورد نظر را در سند وارد کنید و یا آنرا جابجا کنید. در نسخه Word 2000  از منو گزینه Autoshape formatting را انتخاب کنید. در نسخه‌های 2003 یا 2002(ایکس‌پی) قسمت گرافیکی در یک بخش نقاشی وجود دارد. در اینجا از منو گزینه sign area را برگزینید گزینه‌های مورد نظر و قابل دسترس در نسخه‌های مختلف کمی متفاوت اما در بخش خصوصیات گرافیک موارد کرده همه گزینه‌ها یکسانند.

در بخش layout گزینه Send Behind Text را انتخاب کنید. در صورتی که این گزینه در آنجا نبود روی گرافیک دکمه راست موش را کلیک کرده و گزینه‌های Order و Send Behind text را برگزینید. در بخش Colors and Lines می‌توانید رنگ گرافیک را انتخاب کنید. در آخر گزینه OK رافشار دهید و گرافیک را به نقطه مورد نظر خود انتقال دهید.

- بهترین پهنا برای یک ستون: اکسل 97- 2003

در حالی که اعداد کم در پهنای ستون جای می‌گیرند، هنگامی که کمی به اعداد اضافه شد یا علاماتی مانند (###) و یا فرمول‌های جمع و ضرب لزوم جایگیری در ستون را پیدا کردند. دیگر دلواپسی‌ها و آزمایشات شروع می‌شوند.با کمک رمز بندی برای ستون‌ها می‌توانید از آزمایشات صرفنظر کنید. با دوبار کلیک کردن بر روی یک خط صفحه‌ای با نام مرزبندی ستونی باز خواهد شد که به شما اجازه تنظیم اتوماتیک پنهای یک ستون را خواهد داد. برای مثال اگر می‌خواهید که ستون C را تناسب دهید. باید در مرزبندی ستونی خط بین C و D دست به تغییر و تنظیم بزنید.

- رسیدن سریع به مرزها: اکسل 97-2003

می‌خواهید هنگامی که با جداول بزرگ کار می‌کنید، به سرعت دستیابی به گوشه‌های یک صفحه کاری پیدا کنید. نوارهای حرکتی افقی و عمودی صفحه به شما مکان مورد نظر را در جدول نشان می‌دهند. اگر نمی‌خواهید که هر بار توسط کلیک کردن موش با نوارهای حرکتی کار کنید، دکمه <shift> را نگه داشته و قسمت علامتگذاری شده در نوارهای حرکتی افقی یا عمودی را به حرکت در آورده و بکشید بدین وسیله به سرعت به هدف خود خواهید رسید.

نرم‌افزار

Irfan View): Thumbnails)

Irfan View مسئولیت‌ تمامی فایل‌هایی را که هیچ کاری با قالب‌های عکس ندارند را بر عهده می‌گیرد و آنها را در پنجره‌های Thumbnails نشان می‌دهد. این مسئله بیشتر اوقات باعث دیدی نامشخص می‌شود. این نرم‌افزار می‌تواند بعضی از انواع فایل‌ها را از حالت Thumbnails خارج کند. این کار از دو راه امکان‌پذیر است.

1- گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

Options->Setting->Advanced->Load this this file type

2- در فایل I-View32.INI to CustomExtensions اگر در اینجا TXT را پاک کنید. نرم افزار Irfan View دیگر توجهی به فایل‌های متنی نخواهد داشت. این گزینه ربطی به گزینه knotted file type در همان قسمت که تنظیماتی برای عکس‌العمل دوبار کلیک کردن در ویندوز Explorer را دارد، ندارد.

- شناسایی آرشیوها: (winrar)

فایل‌های EXE گاهی‌اوقات برنامه نیستند، بلکه آرشیوهایی هستند که هنگام اجرا بطور خودکار از حالت فشرده خارج می‌شوند. Compressed-Software Winrar این چنین فایل‌هایی را با یک بخش اضافی تزئین می‌کند. اگر دکمه راست موش را کلیک کنید و گزینه Properties را برگزینید اطلاعات و تنظیمات راجع به درجه فشردگی، نسخه استفاده شده رمزهای عبور خواهید دید.

- Winamp):Tray Control)

مهمترین عملکردهای اجرای Winamp را می‌توانید توسط نمادهای قابل دیدی در Systray کنترل کنید. plug-in مربوطه را در Winamp توسط گزینه‌های Options->Preferences->Plug-ins پیدا خواهید کرد. بعد از انتخاب گزینه‌های مربوط می‌توانید توسط انتخاب General Purpose و گزینه Nullsoft Tray Control V0.2 پس از دو بار کلیک کردن 5 دکمه را به نمایش بگذارید. لااقل حق مسلم Play/Pause دارا بودن جایی در Systray می‌باشد.


  
  

تکمیل تقویم: اکسل 97-2003

اگر می‌خواهید که از عنصر هادی تقویم در اکسل بدون اکسس استفاده می توانید نسخه 9.0 آنرا از آدرس زیر داون‌لود کنید:

http://download.microsoft.com/download/access97/sample/1/win98/en-us/actxsamp.exe

حجم این فایل 1.8 مگابایت می‌باشد.

این برنامه در تمامی نسخه‌های اکسل از 97 تا 2003 کار می‌کند. فایل‌ها را در دایرکتوری مورد نظر از حالت فشرده خارج کرده و اگر از اکسل 97 استفاده می‌کنید، فایل MScal.OCX را در دایرکتوری C:\Windows\System32 کپی کنید.

برای اکسل 2003 و 2000 و یا ایکس‌پی باید آنرا به دایرکتوری آفیس مثلا در C:\programs\Microsoftoffice\office برده و سپس فایل را توسط Start->Run با دستور Regsvr32mscal.OCX ثبت کنید.

سپس می‌توانید عملیات فعال‌سازی تقویم را شروع کنید. پس از اینکه عنصر تقویم را اضافه کردید می‌توانید در پنجره خصوصیات مربوط به Visual-Basic-Editors که با دکمه <F4> نیز فعال می‌شود، برای خصوصیات Month length و Day length گزینه System یا (System(middle را بر گزینید در این صورت در تقویم اسامی روزها و ماه‌ها به زبان دیگری نیز نشان داده خواهد شد.

محاسبات بدون فرمول: اکسل

اگر پس از انجام کارتان متوجه شدید که باید تمامی اعداد یک ستون و یا یک محدوده را 3 درصد افزایش دهید و یا از همه اعداد ارزش ثابتی را کم کنید، دو راه خواهید داشت:

بیشتر کاربران اکسل از یک ستون کمکی با فرمول حدودی AA*1,03= استفاده می‌کنند که بعد از آوردن ستون به اندازه مورد نیاز آن را به طرف پایین خواهند کشید. برای جایگزینی ارزش‌های کاملا عددی در فرمول باید ستون گفته شده پس از آوردنش کپی شده و توسط گزینه‌های Edit->Paste Special->Values بنا به ارزش عددی مورد نظر کمتر شود. پس از انجام کار اجازه دارید که ستون خروجی را پاک کنید و اما راهی ساده‌تر:

در یک سلول خالی ارزش 1,03 را وارد کنید، با دکمه‌های <Ctrl>-<C> آن را کپی کنید، ستون مورد نظر را علامتگذاری کرده و سپس گزینه‌های Edit->Paste Special->Multiply را برگزینید.

سلول کمکی با ارزش 1,03 را می‌توانید پس از انجام کار پاک کنید.

- تناسب دادن نمای روز: Outlook 2003

در تقویم Outlook به راحتی توسط دکمه‌های موجود می‌توانید صفحات را میان نمای هفته‌های کاری، ماه‌ها و هفته‌ها عوض کنید اما مسئله‌ای که کسی زیاد به آن آشنایی ندارد، اینست که توسط دکمه‌های ترکیبی به راحتی می‌توانید نمایی از 1 تا 10 روز را به نمایش بگذارید. برای اینکار در یکی از نماهای موجود اولین روز مورد نظر را علامتگذاری کنید، سپس دکمه <ALT> را با عددی میان یک تا ده فشار دهید . در این میان دکمه <O> برای عدد ده می‌باشد. از دکمه‌های اعداد معمولی در کیبورد استفاده کنید.

- مدیریتی سریعتر: PowerPoint 97-2003

در زمان یک معرفی برای نشان دادن فویل قبلر از <Cursor left> و برای فویل بعدی از <Cursor Right> استفاده می‌شود. اگر شماره فویل را وارد کرده و دکمه <Return> را بزنید، مستقیما به صفحه مورد نظر خواهد رفت از نسخه 2000 به بعد نیز اگر دکمه راست و چپ موش را چند ثانیه با هم در حالت کلیک نگه دارید. به صفحه شماره یک باز خواهید گشت.

- کوچکتر کردن Data File:  در Outlook 2000-2003

برای کوچک کردن فایل‌هایی از Outlook مانند Outlook.PST یا Archive.PST گزینه‌های File->Data file Management را در Outlook ایکس‌پی و 2003 برگزینید. فایل مورد نظر را علامتگذاری کرده و سپس Setting را بر گزینید. در قسمت باز شده گزینه Compress now را برگزینید در Outlook 2000 گزینه‌های View->File lists را انتخاب کرده و با دکمه راست موش گزینه Outlook Today «پوشه شخصی» را کلیک کنید. سپس Properties را برگزیده و در بخش General گزینه Advanced را کلیک کنید. در آخر گزینه Compress now را برگزینید.

- کنترل علامتگذاری‌ها: اکسل 97-2003

هنگامی که محدوده بزرگی از یک جدول را علامتگذاری کرده‌اید، مشکل خواهد بود که همه آن را کنترل کنید. در اینجا ترکیب دکمه‌ها به شما کمک می‌کنند:

کلیک کردن پشت سرهم <ctrl>-<shift>-<#>i> به شما در جهت حرکت عقربه‌های ساعت هر چهارگوشه مکان علامتگذاری شده را نشان خواهد داد.

- مقایسه صفحات جدول: اکسل 97- 2003

اگر دو صفحه حدودا یکسان و مشابه به هم در اختیار دارید و می‌خواهید کنترل کنید که کدام یک از سلول‌ها در یک پوشه‌ کاری با هم تفاوت دارند،اینگونه عمل کنید: در پوشه انتخابی ابتدا یک سوم صفحه  جدول را انتخاب کنید و یا تشکیل دهید و در سلول A1 فرمول زیر را نوشته و با دکمه <Return> آنرا تایید کنید:

If(Identical(<page1>!A1,<page2>!A1);"""";****)i=

سپس سلول را علامتگذاری کرده و در گوشه پایینی سمت راست بخش علامتگذاری شده کلیک کنید و در حالی که دکمه موش را در حالت کلیک نگه داشته‌اید گوشه سلول را تا تمام سلول‌هایی که می‌خواهید کنترل شوند، بکشید. روند را از راه کشیدن ستون پر شده به سمت راست و بر روی تمامی ستون‌ها که می‌خواهید کنترل کنید، تکرار کنید. تمامی سلول‌هایی که گزینه ,,,*** برای آنها در نظر گرفته می‌شود، در هر دو صفحه جدول با هم تفاوت دارند.

- دو Hotkey برای یک کار: اکسل 97- 2003

اکسل دارای یک Hotkey تشریح نشده است هنگامی که دکمه‌های <CTRL>-<<>>i> را فشار دهید نرم‌افزار ارزش با فرمول یا قالب سلول بالایی را به سلولی که درون آن هستید منتقل می‌کند. البته اگر سلول بالایی را انتخاب کرده و سپس با موش به طرف پایین بکشید هم باز همن نتیجه را بدست خواهید آورد. جایگزین این عمل ترکیب دکمه‌های <CTRL>-<C> و <CTRL>-<V> نیز می‌باشد. اما ترکیب دکمه اولی سریعتر است.


  
  

- انتخاب مکان: Word 2000-2003

قالب‌های اتوماتیک به سختی با موش در یک متن به مکان خاصی انتقال پیدا می‌‍‌کنند. بهترین راه این ایست که در حالی که دکمه <Ctrl> را کلیک کرده‌اید با دکمه‌های جهت کار کنید. با این کار، گرافیک مورد نظر را به اندازه یک پیکسل جابجا می‌کنید. بدون فشار دادن دکمه <Ctrl> قالب اتوماتیک را به خط بعدی انتقال خواهید داد. فاصله میان خطوط و یا بعضی اوقات قالب‌ها را در نوار ابزار در گزینه draw و زیر گزینه reticule می‌توانید تنظیم کنید و یا تغییر دهید.

- حذف ماکروهایی که بصورت خودکار اجرا می‌شوند:

در (Excel/Word(2000-2003 می‌توانید در هنگام باز کردن سندی از آفیس، روند یک Auto Open Macro ساخته شده با آن را بدون از کار انداختن تمامی macros‌ها از بین ببرید. برای اینکار طبقه امنیتی را در Word ‌و اکسل با کمک گزینه‌های Tools->Macro->Security به حد متوسط برسانید. اکنون اگر در هنگام فراخوانی یک سند دکمه <shift> را فشار دهید، دیگر روند Auto Open Macro انجام نخواهد گرفت.

- چاپ رنگی: OpenOffice.org

اگر هنگامی که شروع به استفاده از یک پرینتر رنگی کردید، به این نتیجه رسیدید که تمامی برنامه‌های کاربردی به صورت رنگی چاپ می‌کنند و فقط Openoffice.org نمی‌تواند رنگی چاپ کند، بهتر است که گزینه Tools->Options->Print را کنترل کنید. تحت گزینه گفته شده برنامه Openoffice.org امکان سیاه سفید  کردن کامل عکس را قبل از چاپ می‌دهد. این گزینه را باید به کلی غیرفعال کنید.

- رسیدن سریع به پوشه مورد نظر: آفیس 2003

در آفیس 97 تا ایکس‌پی گزینه‌های Open و Save as دارای زیر گزینه‌ای به نام Tools می‌باشند. در این بخش گزینه‌ای هم معنی با Add to Favorites به چشم می‌خورد. با انتخاب این گزینه، پوشه انتخاب شده را به لیست Favoriteها اضافه می‌کنید.

در قسمت چپ پنجره ایکون Favorites را می‌توانید مشاهده کنید. پس از یکبار کلیک کردن بر روی این آیکون ، لیستی از Favoriteهای شما برای انتخاب حاضر خواهند شد. در آفیس 2003 این عملکرد وجود ندارد. به جای آن در گزینه Extras زیر گزینه Add to My places به چشم خواهد خورد. با انتخاب این زیر گزینه پوشه مورد نظر را به نوار موجود در سمت چپ پنجره اضافه خواهید کرد. برای اینکه تا حدودی به نحوه عملکرد معمولی و عادت کرده خود باز گردید، می‌توانید در اینجا پوشه favorite خود یعنی (userprofile%\favorits%)  را اضافه کنید.

بایگانی فایل: Word 97-2003

اینکه نرم‌افزار Word چه پوشه‌ای را به صورت استاندارد در زمان استفاده از گزینه‌های File->Open یا File->Save نشان می‌دهد می‌توانید شخصا تعیین کنید تنظیمات مربوطه را می‌توانید در Tools->Options->File locations->Documents بیابید. اینکه فایل‌هایی را که شخصا درست کرده و به صورت الگو در آورده‌اید در کجا ثبت می‌شوند، نیز در همان بخش، قسمت User templates قابل مشاهده‌اند. نرم‌افزار Word هنگامی که شما برای ذخیره نوع فایلی DOT را انتخاب کنید از این دایرکتوری استفاده می‌کند.

توسط دکمه Modify در همان بخش می‌توانید تنظیمات مربوطه را تغییر داده و تعیین کنیدکه برای مثال‌ فایل‌های DOT و DOC در کجا ذخیره شوند.

بستن همه: اکسل

اگر به برنامه اکسل پایان نبخشیده‌اید، اما می‌خواهید که تمامی پوشه‌های کاری باز، بسته شوند. دکمه <shift> را فشار داده و گزینه File را از منو برگزینید به جای گزینه Close که معمولا در منو وجود دارد اکنون گزینه Close all به چشم می‌خورد. در مورد فایل‌هایی که هنوز آنها را ذخیره‌ نکرده‌اید، از شما دوباره سوال خواهد شد.
  
  

منبع: مجله علم الکترونیک و کامپیوتر 

جابجایی متن: Word97-2003

با ترفند زیر به راه حلی راحت و سریع برای کپی و یا جابجایی قسمتی از متن دست خواهید یافت: ابتدا متن و یا گرافیکی را که تصمیم به حرکت آن دارید علامتگذاری کنید. صفحه تصویر را با کمک حاشیه‌های آن که در سمت راست و گوشه قابل حرکتند. به قدری جابجا کنید که مکانی را که می‌خواهید عنصر مربوطه به آن اضافه شود کاملا در دید قرار بگیرد. سپس برای جابجایی دکمه <Ctrl> و برای کپی کردن ترکیب دکمه‌های <Ctrl>-<Shift> را کلیک کرده و با دکمه راست موش بر روی مقصد کلیک کنید.

توجه: در هنگام تکان دادن ویا بالا و پایین بردن، اجازه تکان دادن نشانگر را ندارید، چرا که که بخش علامتگذاری شده از حالت انتخاب خارج خواهد شد.

Animations: در پاورپوینت XP/2003

 برای اینکه در یک Presentation پاورپوینت عناصر خاصی را نشان دهید، برای مثال بخش های متنی را پس از شروع کار، ابتدا عنصر مربوطه را علامتگذاری کنید. اگر حوزه انتخابی شما مربوط به چند عنصر می‌باشد، یکی پس از دیگری آنها را با فشار دکمه <ctrl> علامتگذاری کنید.

پس از یکبار راست کلیک کردن، گزینه Customize Animation و سپس Add Effect را برگزینید. برای مثال می‌توانید برای بخش Entry جلوه Approach را انتخاب کنید.

اگر ظاهر شدن در هنگام معرفی را خواستارید اما می‌خواهید که آنرا شخصا کنترل کنید در گزینه Start گزینه as click را برگزینید و اگر می‌خواهید که به صورت اتوماتیک جلوه مورد نظر ظاهر شود از گزینه With previous استفاده کنید. اگر خواستار پدیدار شدن دسته‌ای از جلوه‌ها یکی پس از دیگری می‌باشید. باز گزینه Start را برگزینید و سپس After Previous را انتخاب کنید.

ترتیب ظاهر شدن جلوه‌ها را می‌توانید در گزینه Change Order تغییر دهید.

- ذخیره کردن پیوست نامه‌های الکترونیک: Outlook2000-2003

برای اینکه چند فایل موجود در پیوست یک نامه الکترونیک را ذخیره کنید، احتیاجی به فراخوانی تک‌تک آنها ندارید. برای اینکار نامه مورد نظر را باز کنید و گزینه موجود در منو با نام File->Save Plants را برگزینید. اکنون در بخشی شاهد اسامی تمامی فایل‌های پیوستی خواهید بود. در حالت استاندارد، همه آنها علامتگذاری شده‌اند.  با فشار دکمه <Ctrl> می‌توانید هر کدام از فایل‌ها را که نمی‌خواهید ذخیره کنید، از حالت علامتگذاری شده در آورید.

- ارتباطات سلولی: اکسل 97-2003

شما می‌توانید ارتباطات سلولی نسبی را پس از انجام کار در یک فرمول به ارتباطات سلولی کامل تبدیل کنید و برعکس. برای اینکار به سلول مورد نظر بروید و در سطری که در حال تغییراتی در آن هستید یک گزینه سلول و یا تمامی فرمول را علامتگذاری کنید. با دکمه <f4> اکسل نوع ارتباطات سلول را عوض خواهد شد. مثلا a1 بنا به ترتیب تبدیل به A$1، $A$1 و $A1 خواهد شد.

 


  
  

مترجم: وهاب حاجی باقری

مشکل: چند وقتی است که کامپیوتر شما پشت سر هم از کار می‌افتد، جالب این است که در این میان حتی یک Blue Screen هم ظاهر نشده و کامپیوتر و سیستم به اصطلاح یخ می‌زند. این مشکل به صورت متعدد و نامنظم پیش می‌آید و این زمان کوتاه‌تر می‌شود زمانی که به کامپیوتر فشار بیشتری وارد می‌شود برای مثال زمانی که فایل‌های ویدیویی را تبدیل می‌کنید. مشکل کجاست؟

راه حل: چنین از کار افتادن‌هایی واقعا به سختی قابل تفسیر و تحلیل می باشند. اما می‌توان مطئمن بود که این مشکل به خاطر سخت‌افزار می‌باشد چرا که در غیر اینصورت ویندوز لااقل می‌توانست صفحه Blue Screen را به نمایش بگذارد. اینکه صفحه Blue Screen نشان داده نمی‌شود، نشان می‌دهد که ویندوز به گونه‌ای از کار می‌افتد که دیگر حتی نمی‌تواند مشکل را نشان دهد و یا آن را بررسی کند.

مشکل گفته شده می‌تواند به علت منبع تغذیه معیوبی باشد که در حال از کار افتادن کامل می‌باشد. اگر ولتاژهای اشتباهی را انتقال دهد یا از کارایی آن کم شود، تمامی عناصر و اجزا مرتبط با این شبکه تامین برق دچار مشکل و فشار می‌شوند.

البته نشان دادن اینکه قسمت Power کامپیوتر دچار مشکل است به گونه‌هایی دیگری هم ظاهر می‌شود. یکی از مسائل آشکار این است که ولتاژها در سی پی یو حدود نیم ولت نسبت به حالت تعادل کم یا زیاد شوند. فهمیدن این مسئله یا توسط Hardware-Monitor در بایوس ممکن می‌باشد و یا توسط استفاده از ابزار مجانی انگلیسی زبانی به نام Speedfan که در سایت زیر قابل دسترسی و دانلود است:

http://www.pcwelt.de/index.cfm?webcode=107492

راه دیگری برای آزمایش:

کامپیوتر را خاموش کرده و دکمه پشت آن را نیز خاموش کنید که کاملا قطع و خاموش شود پس از یک دقیقه صبر سعی کنید دوباره آن را روشن کنید. اگر برای این کار لازم به فشار دادن چند باره دکمه کامپیوتر شده نشان دهنده قسمت Power کامپیوتر مشکل‌دار می‌باشد. در غیراینصورت کار کمی مشکل و گران می‌شود چرا که تمامی عناصر مشکوک را باید یکی پس از دیگری عوض کرد مثلا سی‌پی‌یو، مادربورد، کارت گرافیکی، RAM و ...

بهترین حالت این است که همیشه قطعات اضافی در خانه داشته باشید و یا بتوانید از کسی قرض بگیرید.

 


  
  
 ذهن نگاشت

ذهن نگاشت، که خود شما میتوانید آن را دست کنید و یا از برنامه های نرم افزاری مانند MindManager یا Inspiration استفاده کنید، از بهترین راه های ثبت ایده است. این به خاطر آنست که آنها کار خارق العاده ای به صورت نفوذ در  قدرت کاری مغز شما را انجام میدهند. همچنین، به این دلیل که شما ذهن نگاشت تان را تنها با کلمات کلیدی پر میکنید، برای انتقال ایده ها از مغزتان به یک صورت قابل لمس راهی سریع و موثر خواهد بود. ذهن نگاشت ها یکی از راه های پرقدرت و ثابت شده هستند که میتوانند ایده ها و اطلاعات را با مردم دیگر به اشتراک بگذارند. به علاوه، آنها فقط وسیله نیستند بلکه زمینه هم هستند که نشان میدهند بین ایده هایتان چه ارتباطاتی وجود دارد.

فواید ذهن نگاشت

ذهن نگاشت به راحتی قابل یاد گیری هستند و راهی سریع و سهل برای ثبت ایده های شما به صورت قالبی سرگرم کننده مجازی میباشند.

نقایص ذهن نگاشت

ذهن نگاشت اصلا مانند بقیه ابزارهایی که تا اینجا مرور شدند مثل کارت های شاخص، PDA یا ضبط صوت قابل حمل نیستند 

6 پیغام صوتی به خود

یکی دیگر از روش های ساده ولی موثر برای ثبت ایده ها اینست که پیغام صوتی برای خودتان بگذارید. به عبارت دیگر، شما ایده خود را برای صندوق پستی صوتی تان میخوانید، همانطور که مشتری یا همکارتان برایتان میگذارد. اگر که مداد یا خودکار نداشته باشید یا هیچ وسیله دیگری برای ثبت در دست نباشد این تکنیک خیلی عالی است.

فواید پیغام صوتی به خود

این تکنیکی است که بیشتر تاجران نوعی از آن را استفاده میکنند مانند گوشی های همراه. اما در اینجا استفاده خلاقانه ای از آن شده است. این تکنیک را هر جایی که تلفن در دسترس باشد میتوانید بکار گیرید. نقایص پیغام صوتی به خود

وقتیکه ایده تان را به یک پیغام گیر میدهید تنها راهی که میتوانید از آنها استفاده کنید اینست که آنها را بنویسید یا در کامپیوتر تایپشان کنید. همچنین شما همیشه دسترسی فوری به تلفن ندارید تا بتوانید ایده خود را در صندوق صوتیتان ثبت کنید.

 7.فچ

یکی از چیز هایی که همیشه در اتاق های کنفرانس تمام دنیا پیدا میشود فچ است. این را مرتبا به عنوان یک ابزار برای ثبت ایده ها در نشست های طوفان ذهنی گروهی و دیگر انواع جلسات بکار میبرند. این وسیله کارش را خیلی خوب انجام میدهد که اعضای تیم را قادر میسازد تا به سرعت ایده هایشان را ثبت کنند و ایده های بقیه را ببینند. یکی از دیگر کاربردهایی که شاید به ذهنتان نرسد اینست: چرا یک فچ در اداره خود نداشته باشید آنهم درست نزدیک میز کارتان و در دسترس برای اینکه هرگاه ایده ای آمد ثبت شود. اندازه و محل برجسته اش به شما کمک میکند که ایده هایتان را جلوی خود داشته باشید. همچنین برای ثبت ایده ها در طول یک جلسه کوچکِ دو سه نفره خیلی مناسب است.

فواید فچ

استفاده از فچ ها خیلی راحت است، نسبتا کم قیمت هستند ومتعلقات کمی دارند. ( همه ی چیزی که احتیاج دارید یک فچ است و چند نشانه گذار رنگی) . سرعت ثبت ایده ها خیلی خوب است. این تکنیک یک راه خیلی موثر برای تشویق همکاری در گروه ها است که شرکت کننده میتوانند ایده های جدید را بر روی آنهایی که از قبل در فچ نوشته شده بنویسند.

نقایص فچ

میزان تاثیر استفاده از یک فچ برای ثبت ایده ها ممکن است خیلی به شخصی که برای نوشتن انتخاب میشود بستگی دارد. برخی اوقات اگر که گروه شروع کند و ایده های زیادی را تولید کنند نویسنده نمیتواند به سرعت کافی آنها را بنویسد. همچنین یک نویسنده کم تجربه ممکن است ایده ها را همانطور که ارائه میشوند ننویسد. به دلیل محدودیت فضا، یک توصیف 20 لغتی از ایده ارزشمند، در فچ به 3 الی 4 لغت تبدیل میشود. یا اینکه نویسنده میتواند هنگام نوشتن، آن را مطابق میل خودش بنویسد. در نتیجه، برخی از نکات ظریف ایده ممکن است در این فرایند گم شود.

به خاطر اندازه تقریبا کوچک فچ ممکن نیست که آن را در جلسات بزرگتر بکار برد چون از فاصله 20 فوتی خواندن کلمات سخت میشود و یا هنگامی که ایده های زیادی وجود دارند کاربردی نیست. اگر هر ورق که کامل شد را به دیوار اتاق کنفرانس نزنیم تا همه ببینند آنوقت ایده ها هنگامی که ورق دیگری را برای نوشتن میآوریم دیده نخواهند شد. شما میتوانید بر این مشکل فایق آیید به این صورت که یک نرم افزار ذهن نگاشت با یک لپ تاپ و پروژکتور بیاورید تا هر وقت ایده ای مطرح شد نویسنده به سرعت آن را در ذهن نگاشت ثبت کند که روی پرده نمایش هم نشان داده خواهد شد و همه خواهند دید. همه ایده ها روی صفحه قابل مشاهده خواهند بود و این یک مزیت بزرگ نسبت به فچ ها است.

در آخر، کسی مجبور است که همه این ایده های نوشته شده را به صورت الکترونیکی تبدیل کند که اگر ایده های زیادی بوده باشد زمان بر است. همچنین این امکان وجود دارد که کسی که میخواهد ایده ها را منتقل کند در طول این فرایند اشتباهاتی هم مرتکب شود.

8. کاغذ های بلوکی

این بلوک ها، کاغذ های بازیافت شده هستند که به صورت لوله های بزرگ درمیآیند. میتوان آنها را به صورت نوار های بلند افقی به دیوار میخ کرد. بر خلاف فچ که فضای محدودی برای ثبت ایده ها دارد، یک نوار بزرگ کاغذ بلوکی برای شما فضایی زیادی ایجاد میکند که ایده ها را بنویسید. برخی شرکت ها این کاغذ ها بلوکی را به دیوار های راهرو آویزان کرده اند تا کسانی که عبور میکنند تشویق شوند مسئله را بخوانند و ایده هایشان را بنویسند. این استراتژی خوبی است تا کارکنان بیشتری را برای تولید ایده درگیر کنیم.

فواید کاغذ های بلوکی

کاغذ های بلوکی بخوبی میتوانند مقدار قابل توجهی از ایده ها را در خود جای دهند چونکه پرده خیلی بزرگی دارند و تمامی کارهای قبلی را نیز میتوان رویت نمود که میتواند ایده های جدیدی را شروع کند. وقتی که تیم شما ایده پردازی طوفان ذهنی را کامل کردند شما میتوانید با استفاده از خال های رنگی، کارکنان را برای رای دادن به ایده هایی که بیشتر دوست دارند وادار کنید.

نقایص کاغذ های بلوکی

بلوک های کاغذی همه ی محدودیت های ثبت کننده های کاغذی را دارند: برای به اشتراک گذاشتن ایده های تولید شده، کسی باید آنها را دیجیتال کند. همچنین لوله های این کاغذ ها خیلی قابل حمل نیستند که استفاده پذیری آنها را به عنوان ابزار شخصی ثبت کننده ایده محدود میکند. به خاطر اندازه شان، قدرت واقعی آنها فقط برای کارهای گروهی مناسب است.

 9. خودکار و دفتر یادداشت جیبی

این تکنیک یکی دیگر از روش های مورد علاقه من است. در طول سالها، من از انواع مختلفی از خودکار و دفترچه های جیبی استفاده کرده ام. چونکه آنها براحتی در جیب جای میگیرند.

 فواید خودکار و دفتر یادداشت جیبی

خودکار و دفترچه جیبی خیلی به ویژگی های ایده ال یک ابزار ثبت کننده ایده نزدیک هستند: بسیار قابل حمل هستند و براحتی در جیب جای میگیرند یعنی که برای بردن آن به هر جا که بخواهید مشکلی نیست

نقایص خودکار و دفتر یادداشت جیبی

همانند بقیه ابزار های کاغذی، احتمالا شما میخواهید که دست نوشته هایتان را به صورت دیجیتالی ذخیره کنید. همچنین بسته نوع دفترچه ای که میخواهید استفاده کنید صفحات ممکن است پاره شوند یا آسیب ببینند. بدتر از آن، صفحه های شل ممکن است گم شوند که موجب میشود دنباله مسیر یک نوشته مهم یا ایده تان از بین رود.

10. بانک ایده

این دستگاه ثبت ایده شامل همه ابزار هایی میشود که میتوانید برای ذخیره کردن ایده هایتان در یک جای امن استفاده کنید: هر چیزی از قبیل جعبه ای برای کارت های شاخص تا برنامه های نرم افزاری مثل اکسس ماکروسافت. فایده این روش اینست که تمامی ایده های شما را در یک جا نگه میدارد که در آینده بتوانید براحتی آنها را بازیابی کنید. حتی کارت های شاخص میتوانند به موضوعات عمومی تقسیم شوند یا به نوع ایده. یک بانک ایده به شما امکان میدهد به سرعت تمام ایده هایتان را جستجو کنید که این وقتی صدها یا هزار ها ایده داشته باشید مزیت بزرگی به حساب میآید.

فواید بانک ایده

برای اکثر ایده های خودتان بهترین کار اینست که آنها را سازمان دهی کنید و سهل الوصولشان نمایید. چرا که هیچ وقت نمیدانید چه موقع یک ایده ای را که 6 ماه قبل نوشته اید ممکن است هفته آینده بدردتان بخورد. یک بانک ایده زمان شما را صرفه جویی میکند چون امکان جستجو را فراهم میآورد و پیدا کردن ایده ای که یک هفته پیش یا یک سال پیش آمده است را بهبود میبخشد. نرم افزارهایی مانند InfoSelect خیلی قدرتمند هستند چونکه شما را قادر میسازند ایده هایتان را به صورت الکترونیکی در یک قالب متنی آزاد ذخیره کنید و سپس جستجو بر حسب کلمات کلیدی روی آن انجام میگیرد.

نقایص بانک ایده

برای بهترین بهره وری شما باید خیلی منظم باشید و ایده هایتان را سازمان یافته ذخیره کنید.

نتیجه گیری

همانطور که میتوانید ببینید، ابزار ها و تکنیک های زیادی وجود دارند که میتوانید برای ثبت ایده هایتان استفاده کنید. برخی به صورت انفرادی مناسب است در حالی که برخی دیگر مناسب تیم ها است. بعضی از آنها احتیاج به متعلقات و سرمایه کمتری دارند در حالیکه بعضی دیگر پیچیده هستند. اما همه آنها یک هدف مشترک دارند: تا به شما کمک کنند ایده های زودگذرتان را ثبت کنید تا در آینده از آنها بهره ببرید.

پیشنهاد من اینست که هر کدام از این تکنیک ها را که میتوانید امتحان کنید و تعیین کنید که کدام برای شما مناسب تر است و آنها را به عنوان بخشی از فهرست خلاقیت خود نگه دارید. موفق باشید!

پایان

 


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >