سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس خود را نشناسد، به غیر خود نادانتر باشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :29
بازدید دیروز :27
کل بازدید :843002
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/12
10:16 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

وظایف مدیریت سایت (شماره 148)

اگر شما یک کاربر حرفه ای اینترنت هستید که روزانه حداقل بین 5 تا 10 سایت را می بینید به طور متوسط هر روز با چند سایت مواجه شده اید که لینک های موجود در آن قدیمی است؟ چند سایت را می شناسید که صفحات موجود در آن ماه ها است بروز نشده اند؟ آیا سایت هایی را که title یا عنوان ذکر شده در نوار عنوان آن ها 1 New page می باشد، دیده اید؟ آیا تا به حال به مدیر سایتی ایمیل زده اید که هیچ پاسخی از آن دریافت نکرده باشید؟ چقدر از انتقادات شما از وب سایت ها با استقبال webmaster سایت مواجه شده است؟ احتمالا شما تعداد زیادی سایت را با مشخصات ذکر شده می شناسید که ضعف های موجود در آن ناشی از کوتاهی webmaster آن می باشد. Webmaster یا مدیریت سایت، به تعریفی شخصی است که وظیفه کنترل وب سایت و صحت عملکرد آن را برعهده دارد. البته در بعضی از مقالات به هر کسی که کاری برای یک وب سایت انجام می دهد webmaster می گویند. مثلا حتی به کسی که اطلاعات یک وب سایت را تایپ و ارسال می کند webmaster می گویند. اما به عقیده من به چنین شخصی فقط می توان یک (کاربر ارسال داده -ftp- user) ) اطلاق کرد و وظایف webmaster بیشتر از تایپ کردن اطلاعات و یا حتی چینش عکس، تصاویر و متن است.
وظایف مهم یک
webmaster عبارتند از:
1- بررسی وضعیت سرور( هاستینگ) سایت ( درست کار کردن، کندی و یا ترافیک آن).
2- پاسخگویی و تشکر از
email های کاربران و تهیه آرشیو از آن ها.
3- تهیه بانک اطلاعاتی از کاربرانی که به سایت
email می زنند( جهت اطلاع رسانی).
4- بررسی صحیح بودن لینک های موجود در سایت.
5- بررسی عناوین (
title ) صفحه ها ( که در نوار آبی بالای صفحه سایت نوشته می شود.)
6- بررسی اشکالاتی که بازدیدکنندگان سایت مطرح می کنند و رفع آنها.
7- ثبت نام سایت در موتورهای جست و جو.
8- بالا بردن رتبه سایت در موتور جست و جو.
9- بررسی منابع ورود کاربران به سایت .
10- بررسی و گسترش کلمات کلیدی که در موتورهای جستجوگر سایت آن را می شناسند.
11- بررسی صفحات پر بازدید کننده سایت و بهبود آن ها.
12- بررسی صفحاتی که کاربران با دیدن آن صفحه از سایت خارج می شوند.(
Exit page)
13- درک نیاز مخاطبان سایت از طریق هماهنگی بین نام سایت و کیفیت مطلوب.
14- بررسی گستردگی جغرافیایی بازدیدکنندگان سایت، به علل آن و گسترش آن.
15- نظرخواهی در مورد گرافیک و طراحی وب سایت و سرعت
down load شدن صفحات.
16- درخواست لینک (
url) به سایت از سایت های دیگر.
17- بررسی صفحاتی که مدت ها ست بروز نشده اند و بروز کردن آنها.
18- ارسال به موقع اطلاعات جدید سایت در ساعات خاصی از شبانه روز.
19- بررسی سایت های پربیننده و مرتبط با سایت جهت درخواست لینک و یا تبلیغات در آن سایتها.
20- افزایش تعداد لینک های موجود در سایت به سایت های دیگر (این عمل موجب ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجوگر نیز می شود)
21- بررسی امکان دو یا چند زبانه کردن سایت(درک نیاز مخاطبان).
22- بررسی این نکته که آیا نام وب سایت هایی که لینک آن ها در سایت آمده تغییر یافته است یا خیر؟
23- ایجاد جذابیت و تنوع برای کاربران از راه هایی مثل برگزاری مسابقات، جایزه، سرگرمی و ...
24- ارایه گزارش سالیانه به بازدیدکنندگان درباره عملکرد سایت در طول یک سال گذشته.
25- ارایه یادداشت ها، وقایع یا گزارش های روزانه یا هفتگی از طریق وبلاگ شخصی.
بررسی و بهبود ناوبری سایت (یعنی بازدیدکننده از هر جای سایت با یک کلیک بتواند به صفحه اصلی
Home page و با صفات مهم داخلی سایت برگردد.)


  
  

بازدید کنندگان سایت خود را فراری ندهید! (شماره103)

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که کاربران با چه انگیزه ای از سایت شما دیدن می کنند؟
ممکن است این کار به دعوت شما صورت گرفته باشد و یا اینکه کاربران از طریق موتورهای جستجو، سایت شما را پیدا کرده باشند. ولی در هر صورت ، این افراد برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود و یا آگاهی از زمینه های فعالیت شرکت شما ، وارد سایتتان می شوند. پس بهتر است کاری کنید که رضایت آنها جلب شود.

ظاهر یک سایت

ظاهر وزیبایی یک سایت از اهمیت بالایی برخوردار است .باید کاری کنید که بازدیدکنندگان سایت شما، مطالب آن را بخوانند و به بخشهای مختلف سایت شما مراجعه کنند . گاهی اوقات اشتباهات و قصور ما در طراحی صفحه وب ، باعث میشود که بازدیدکنندگان ظرف مدت کمتر از 20 ثانیه سایت شما را به قصد بازدید از سایت های دیگر ترک کنند.

مواردی که باعث فرار بازدیدکنندگان می شود

1-
هرگز از پس زمینه های شلوغ استفاده نکنید - دراین حالت متن شما در داخل پس زمینه گم میشود و خوانایی خود را از دست می دهد و نهایتا باعث خستگی و فرار بازدیدکنندگان میشود.

2-
پس زمینه های سیاه که متن آن به رنگ آبی و یا ارغوانی است ، مناسب نیستند. ترکیب رنگهای مزبور خیلی سریع چشم را خسته می کند و نهایتا منجر به ترک سایت میشود.

3-
سعی کنید که از پس زمینه های کاملا سفید که نوشته های به صورت برجسته باشد ، کمتر استفاده کنید .ترکیب مزبور نیز مشکلات قبلی را دارد.

4-
رنگ متن خود را هرگز نزدیک به رنگ پس زمینه انتخاب نکنید.

5-
از درج متن هایی با فونت خیلی درشت یا خیلی ریز خودداری کنید.

6-
خواندن متن های پاراگراف بندی نشده و خیلی طولانی ، خسته کننده است .سعی کنید متون خود را به صورت پاراگراف بندی شده و خلاصه ارائه دهید.

7-
سعی کنید از طراحی صفحات وبی که صرفا حاوی انیمیشن های تبلیغاتی هستند اجتناب کنید .این کار باعث نارضایتی بازدید کنندگان می شود.

8-
صفحاتی که در آنها به شدت از تصاویر گرافیکی استفاده شده و فاقد متن معرفی سایت هستند، از لحاظ اصول طراحی صفحات وب ، غیر منطقی محسوب می شوند.

نکاتی در باب توجه بازدید کنندگان


1-
سعی کنید محتوای سایت خود را تا آنجا که امکان دارد ، به صورت مختصر و مفید تدارک ببینید و پیام خود را تا آنجا که امکان د ارد به صورت ساده و روان به مخاطبین خود ارائه دهید.

2-
متن و یا محتوای سایت خود را به بخشها ی موضوعات مختلف ، تفکیک کنید.

3-
برای هر بخش یک عنوان جداگانه در نظر بگیرید و اندازه فونت آن را لااقل یک درجه از متن درشت تر انتخاب کنید .

4-
سعی کنید که رنگ پیوندهای موجود در مقالات شما از رنگ سایر متون ، متمایز باشد.

5-
از طریق ویراستار HTML خود ، گرامر و دیکته لغات موجود در صفحه وب خود را کنترل کنید. از سایت های online که غلط املایی، مدت زمان بارگذاری و یا اشکالات html را کنترل و مرتفع میکنند ، بهره بگیرید.

6-
قوانین کپی رایت را در نوشته های سایت خود را راعایت نمایید.


  
  

 

 

Movable Type یک سیستم برای انتشار وبلاگ است و تقزیبا شبیه به سایتهای Blogger و Persianblog کار میکنه و دقیقا مثل اونا میتونیم تو ویرایشگرش مطالب رو بنویسیم و بعد منتشر کنیم. تنها تفاوت عمده موویبل تایپ با سیستم های دیگه اینه که بجای اینکه برنامه انتشار وبلاگ روی سرورهایی مثل سرور Blogger یا Persianblog قرار بگیره روی سرور خودمون قرار میگیرد. یعنی باید پولی بدید و یه سایت اختصاصی برای خودتون بگیرید و بعد فایلهای موویبل تایپ رو که میتونید به صورت مجانی از سایت movabletype.org بگیرید رو توی سایت آپ لود کنید (یعنی تو سایت کپی کنید). بعد وقتی تنظیمات اختصاصی سایت رو روی فایلهای آپ لود شده انجام دادید از اون به بعد میتونید مثل سیستم های دیگه ابتدا آدرس مکانی که موویبل تایپ قرارگرفته رو به مرورگر بدید و بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز وارد قسمت مدیریت موویبل تایپ بشید و از امکانات فراوانی که موویبل تایپ در اختیارتون قرار میده استفاده کنید.

تفاوت دیگه ایی که بین مویبل تایپ و سیستم های دیگه وبلاگنویسی وجود داره امکانات بسیار خوب اون هست. من اینجا سعی میکنم تا اونجایی که میتونم این امکانات رو شرح بدم:

1- موویبل تایپ به جای اینکه مطالب رو داخل بانک اطلاعاتی نگهداری کنه و برای هر بازدیدکننده نوشته ها رو از بانک اطلاعاتی بخونه و صفحه رو بسازه، صفحات ثابت
HTML رو تولید میکنه. این شیوه هم روی سرور فشار کمتری وارد میکنه و هم موتورهای جستجو بهتر میتونن صفحات رو فهرست کنن. شاید اینجا این سوال براتون پیش بیاد که اگه صفحات ثابت هستند پس چوری شمارنده نظرات تعداد نظرات رو نشون میده؟ جواب ساده است! هر وقت بازدیدکننده نظر داد صفحه دوباره ساخته میشه. ما میتونیم جوری موویبل تایپ رو تنظیم کنیم که صفحات رو به صورت ASP یا PHP تولید کنه و به این صورت به ما اجازه بده که تو صفحات برنامه نویسی هم انجام بدیم.

2- امکان اضافه کردن کدهای جدید. حتما تو پرشن بلاگ و بلاگر دیدید که یک سری کدهای معین وجود داره که فقط از اونا میتونیم تو قالب استفاده کنید. ولی موویبل تایپ این امکان رو میده که با آپ لود کردن یک سری فایلهای خاص به مجموعه بزرگ کد های موویبل تایپ موارد دیگری رو هم اضافه کنیم. این فایلها رو با یه جستجوی ساده میشه تو اینترنت پیدا کرد.

3- امکان آرشیو کردن مطالب به صورت موضوعی، ماهانه، هفتگی و تکی. منظور از تکی اینه که هر مطلب داخل یک صفحه جدا گونه قرار میگیره و برای لینک دادن مردم میتونن از آدرس همون صفحه استفاده کنت. در ضمن داخل اون صفحه نظرات داده شده و فرم نظرخواهی مربوط به اون مطلب هم قرار میگیره.

4- امکان اضافه کردن قالبهایی اضافه بر قالبهای استاندارد. به عنوان مثال با استفاده از این امکان میشه از یک وبلاگ دو نسخه معمولی و مناسب چاپ داشت.

5- امکان قرار دادن متون بلند وبلاگ در صفحه آرشیو تکی برای جلو گیری از سنگین شدن صفحه اصلی وبلاگ.

6- امکان آپ لود کردن تصاویر. میتونیم عکس یا تصویری رو از روی کامپیوتر خودمون انتخاب کنیم و کار آپ لود کردن و ساخت کدهای مورد نیاز رو به خود موویبل تایپ محول کنیم. حتی مویبل تایپ میتونه عکسها رو به تصاویر بند انگشتی تبدیل کنه و اون رو به صورت لینک در بیاره تا با کلیک کردن روی آن تصویر معمولی باز بشه.

7- امکان انتخاب موضوع برای هر مطلب.

8- تغییر تاریخ و ساعت مطالب.

9- امکان خاموش کردن نظر خواهی برای مطالبی که احتیاج به نظر خواهی ندارند.

                                                

                    


84/10/28::: 9:53 ص
نظر()
  
  

اشتباهات رایج در طراحی وب(شماره 14)

جاکوب نیلسن (Jacob Nielsen ) با صفاتی چون سلطان بهره وری نرم افزاری ، پیشرو در بهره وری وب و رهبـر طراحی کـاربر پسند شنـاخته شده است . دکتـر نیـلسن یـکی از موسسان گــروه نیــلسن نـورمن (Nielsen Norman ) است و قبل از آن نیز یکی از مهندسان شرکت Sun Micro system بوده است.

وی ابداع گر جنبش مهندسی بهره وری هزینه (
Engineering Discount Usability ) است که هدف آن پیشرفت های سریع وارزان در طراحی رابط کاربر برنامه ها ( User Interface ) است . معروف ترین کتاب وی « طراحی کاربردی وب » نام دارد که در سال 2000 با تیراژ دویست وپنجاه هزارنسخه و به پانزده زبـان زنـده منتشر شده است.

مطـالب ذیل برگزیده ای از سایت اختصاصی او با نام http://www.useit.com/ مـی باشد.

• عدم درج قیمت محصولات : برای بسیاری از مشتریان یافتن سریع قیمت یک کالا مهم است .
• موتوری جستجوی انعطاف ناپذیر : بسیاری از موتورهای جستجو کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می کنند .
• پیمایش عرضی صفحات : کاربران علاقه ای به پیمایش افقی صفحات ندارند .

• اندازه ثابت فونت ها ومتون : به خصوص افراد بالای 40 سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتخاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر سایز فراهم شود .
• انبوهی متون : معمولا سایت های حاوی متون حجیم ، خسته کننده هستند .
• پنجره های بازشونده خودکار : کاربران ترجیح می دهند که خودشان مقصد را تعیین کنند .

• جمع آوری آدرس پست الکترونیک بدون هیچ روند امنیتی : کاربر باید برای وارد نمودن آدرس ایمیل خود کاملا مطمئن و متقاعد شود .
• آدرسهای طولانی یا پیچیده صفحات : انتخاب یا هرگونه کار بر روی آدرسهایی که بیش از 75 کاراکتر دارند مشکل است .
• لینک های ایمیل در مکان نامناسب : ایمیل باید کاملا برجسته ومشخص و در مکانهای مناسب بوده و از لینک های معمول صفحه تفکیک شود .

• بازگشت کند یا نا موفق به صفحات قبل : کلید
Back دومین دکمه مورد استفاده کاربران است .
• رابط گرافیکی (
GUI ) غیر استاندارد : برداشت کاربر از عناصر و اشیای موجود در برنامه ها تثبیت شده است .
• نبود بیوگرافی در سایت ها : وجود بیوگرافی باعث ایجاد جو اطمینان در خوانندگان می شود.

• ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار می گیرد .
• لینک های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص : کاربران مایل به استفاده مکرر از لینک ها برای رسیدن به هدف نیستند.
• استفاده پیش از موعد از امکانات پیشرفته : استفاده از امکاناتی مانند
CHAT ، ایجاد انجمن های گفتـگو ، ایمیـل رایگان ، نقشه 3 بعـدی سایت وغیـره بارمالی زیادی را بر مدیران سایت تحمیل می کنند .

• بارگزاری کند صفحات : وجود گرافیک های سنگین آزار دهنده خواهد بود .
• ساختارهای تبلیغاتی : کاربران معمولا از مشاهده ساختارهای تبلیغاتی خودداری می کنند .
• رسالت و هدف نامشخص سایت : باید نوع سایت از جنبه های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص باشد .

• طراحی اختصاصی برای افراد خاص : سایت باید کاملا برای تمام کاربران اینترنت ( نه فقط متخصصین ) قابل استفاده و گشت زنی باشد .
• لینک به سایتهای دیگر : به دلیل فلسفه وساختار متفاوت طراحی در سایت های مختلف ، نباید تعداد لینک های خارج از سایت زیاد باشند .
• فـراموش کـردن هزینه پشتیبـانی سایت : بودجه پشتیبـانی ونگهداری باید حداقل به اندازه 50 درصد از هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود .

• تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دست دوم : سایت با تلویزیون ، روزنامه یا بروشور فرق های اســاسی دارد . بنـابراین نباید از آنها کپی برداری کند . از طرفی ارتباط ما را به عنوان یک رسانه تمام وقت با افراد متعددی برقرار می کند ونباید آن را دست کم گرفت .
• لینک های تکراری از لحاظ محتوا : مثلا" لینک یک تبلیغ بعد از ورود به آن نباید حاوی همان لینک تبلیغ در صفحه باز شده باشد .


  
  
<   <<   6   7   8