سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از آن هنگام که حق را به من نمودند در آن دو دل نگردیدم . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :94
بازدید دیروز :63
کل بازدید :843244
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/16
6:51 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

نحوه کم کردن حجم عکس برای فرستادن آن همراه با ایمیل (شماره 420)

قابل اجرا در ویندوز اکس پی

برای این کار لازم نیست شما از هیچ برنامه ای برای زیپ کردن یا کم حجم کردن عکس ها استفاده نمایید زیرا ویندوز اکس پی این امکان را برای شما فراهم میکند فقط کافیست روی عکس مورد نظر کلیک راست کرده و از گزینه send to منوی recipient mail را برگزینید.
سپس پیغامی می آید مبنی بر اینکه با کم حجم کردن آن موافقید که پس از آن عکس ها با حجم کم به برنامه پست ایمیل در کامپیوتر اضافه می شوند.


85/8/5::: 12:20 ع
نظر()
  
  

نحوه عکس گرفتن با مدیا پلیر (شماره 419)

منبع: http://www.pooyeshr.com
شاید تا بحال با نرم افزارهای دیگری این کار را انجام می دادید ولی در حقیقت با خود مدیا پلیر ویندوز نیز می توان عکس گرفت.
برای این کار کافیست در حین پخش فیلم کلیدهای Ctrl +I را بزنید.
پنجره ذخیره تصویر باز می شود.حالا می توانید تصویر گرفته شده را ذخیره کنید.


85/8/5::: 12:19 ع
نظر()
  
  

مایکروسافت پیش‌نمایش موتور گرافیکی Avalon را ارائه داد (شماره 411)

مایکروسافت روز جمعه پیش‌نمایش عمومی Avalon , را که یک موتور گرافیکی و نمایشی کاملا جدید برای ویندوز است را ارائه داد.

به گزارش بخش خبر سایت http://www.iritn.com، به نقل از
News.com , Avalon , در ابتدا ستون کلیدی لانگهورن , نسخه بعدی ویندوز بود , اما شرکت سال گذشته تصمیم گرفت آن را به عنوان یک نرم‌افزار اضافی برای بهبود ویندوز xp و ویندوز سرور 2003 ارائه دهد.
گرچه
Avalon بخش کلیدی ویندوز آینده است , اما نرم‌افزاری است که کاربران متوسط کامپیوتری هرگز آن را مستقیما لمس نخواهند کرد. این افراد در عوض به یک روش پیشرفته برای سروکار داشتن با گرافیک دسترسی خواهند داشت که به برنامه‌نویسان اجازه نوشتن برنامه‌های بسیار جالبی را می‌دهد.
مایکروسافت ماه نوامبر , پیش‌نمایش نسخه‌ای از
Avalon را برای برنامه‌نویسان ارائه داد. اما اکنون همان که در اختیار عموم کاربران قرار گرفته است.
مایکروسافت در وب سایت خود آورده است : ما خوشحالیم از این‌که توانستیم در پاسخ به در‌خواست‌های بسیار زیاد کاربران همین نسخه را برای عموم افراد منتشر کنیم.
این نسخه پیش‌نمایش هم روی ویندوز
xp و هم روی ویندوز سرور 2003 کار می‌کند. با این وجود مایکروسافت به برنامه‌نویسان هشدار داد که نسخه جدید کمی ناهنجار است. مایکروسافت ماه نوامبر گفته بود که نسخه آزمایشی Avalon تابستان امسال موجود خواهد بود و نسخه نهایی در سال 2006 به بازار عرضه خواهد شد.
برای دانلود کردن پیش‌نمایش این برنامه لطفا روی نشانی زیر کلیک کنید :
http://www.microsoft.com/downloads/details.
aspx?familyid=C8F904E1-B4CA-402B-ACCF-AAA2BD60DA74&displaylang=en


  
  

ماکرو چیست؟ (شماره 410)

ماکروها با خودکارکردن بسیاری از فعالیت‌‏های کاربران سرعت آنها را به طور چشمگیری افزایش می‌‏دهند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایلنا، برای بسیاری از کاربران واژه ماکرو (
MACRO) نا آشنا است، در حالی که عملا همواره با آن در تماس هستند و در بسیاری موارد کارهای کامپیوتری آنها را تسهیل می‌‏کند.
ماکروها ابزارهای کوچک اما کارآمدی هستند که سرعت کار کاربران را افزایش می‌‏دهند.
به عنوان مثال اگر فرد با کارتکراری و پر دردسری در اکسل روبرو باشد, نظیر فرمت کردن یک متن خاص یا وارد کردن یک جدول, ماکرو می تواند این کار را به طور خودکار انجام دهد، بعد از آن که ماکرو مربوطه بر روی سیستم نصب شود با یک بار کلیک کردن یک دکمه شورت کات (میان بر) کار خود به خود انجام خواهد شد.
ماکروها به کاربران اجازه می‌‏دهند کارهای خود را در کوتاه‌‏ترین زمان انجام دهند, برنامه‌‏های کاربردی نظیر
WORD, اکسل, آوت لوک, VISIO, PROJECTS وغیره همگی از سیستم نصب یا ضبط ماکرو برخوردارند.


  
  

 

چگونه همه چیز درباره رایانه تان را ببینید؟(شماره 400)

گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما به دلایل مختلفی نیاز به دانستن اطلاعاتی راجع به سیستمتان دارید.
در این مواقع داشتن یک مرجع به سیستمتان دارید. در این مواقع داشتن یک مرجع نیبتا کامل براحتی قابل دسترسی باشد موهبت است.

ما روشی برای دسترسی به این منبع را به شما ارائه می دهیم . کافی است گزینه Run از منوی start را اجرا کرده و در قسمت Open عبارت Msinfo32 را وارد کنید . پنجره ای در برابرتان ظاهر می شود که شامل بخشهای مختلفی است و اطلاعات کاملی از خلاصه سیستم شما از قبیل نوع پردازنده و میزان حافظه و ... تا اطلاعات کاملی درباره هر کدام از پورتهای سریال موازی و دهها مطلب دیگر


  
  

وقتی کامپیوتر از روی هارد بوت نشود (شماره 376)

منبع : http://www.pooyeshr.com
در این گونه مواقع راه های زیر را تست کنید:
سیستم را با یک فلاپی bootable راه اندازی کنید و در خط فرمان آن تایپ کنید: Fdisk\MBR و کلید اینتر را بزنید.با انجام این کار اگر این مشکل از سویMBR (Master Boot Record) باشد، اشکال موجود به راحتی بر طرف می شود و در صورت صدمه دیدن Boot Record نیز یک نسخه جدید و یدکی از آن به روی نسخه قبلی بازنویسی میشود.

اما اگر باز هم کامپیوتر راه اندازی نشد باید ببینید آیا Primary Dos Partition در حالت Active است یا خیر؟
بدین جهت فرمان Fdisk را اجرا کرده و Active Partition Set را انتخاب کنید.سپس Primary Dos Partition را برگزینید.اکنون می توانید کامپیوتر را Reset کنید.

اگر باز هم موفق به راه اندازی سیستم نشدید احتمالا فایلهای مربوط به راه اندازی خراب و یا حذف شده اند.بنابراین برای حل این مشکل دوباره سیستم را با فلاپی راه انداز بالا آورده و در خط فرمان یا همان Command Line تایپ کنید: :SYS C
(
بین sys و :c یک فاصله است). و کلید اینتر را بزنید.با انجام این کار فایلهای سیستمی و مهم راه انداز در درایو هارد کپی می شود.

اگر باز هم با این کار مشکل برطرف نشد، احتمالا با نصب دوباره سیستم عامل کامپیوتر راه اندازی می شود مگر اینکه سخت افزار سیستم ایراد پیدا کرده باشد.


  
  

چگونه میتوانید interface ویندوز خود را تغییر دهید؟ (شماره 369)

وقتی Explorer را با یک shell جدید جایگزین میکنید یک Interface جدید برای کار با ویندوز ایجاد نمودیه اید.Shell های متنوع ، شکل های متفاوتی به desktop شما میدهند.منظور از shell همان Interface ویندوز است.Listestep محیط سیستم عامل شما را شبیه به محیط لینوکس میکند.با NextStart میتوانید منو های دلخواه خود را بسازید.پس از نصب هر کدام از نرم افزار های مذکور، مستندات آن را مطالعه کنید تا بدانید چگونه باید آنرا از ویندوز خود حذف نمایید.این برنامه ها Shell پیش فرض را به خود اختصاص میدهند.و این عمل با تغییر خطی در فایل System.ini انجام میپذیرد.دقت کنید قبل از حذف این گونه برنامه ها ، Shell پیش فرض سیستم را انتخاب کنید چرا که ممکن است پیغام خطایی مبنی بر نصب مجدد ویندوز دریافت کنید و این بخاطر آنست که ویندوز به دنبال Shell قدیمی خود میگردد ولی آنرا نمی یابد!در این حالت باید دیسک Start-up را گذاشته و عملیات زیر را انجام دهید :

-
ابتدا از دیسک Start-up دستگاه را بوت نماید وگزینه Start computer without CD-ROM Support را انتخاب نموده و منتظر شوید تا خط فرمان A:> ظاهر شود.
- edit C:\windows\system.ini
را تایپ نموده و Enter را بزنید. محیط edit برای System.ini باز شده خطی را که با shell=’ ‘ شروع می‌شود بیابید.
-
این خط را به Shells explorer.exe تغییر دهید. File و سپس Save را انتخاب و به دنبال آن File سپس Exit را برگزینید. ویندوز خود را restart نمایید.
Serenade
یک shell فشرده جایگزین برای ویندوز است. این نرم افزار با محیط کاملاً جدیدی جایگزین desktop ویندوز می‌شود و در ضمن منابع کمتری را از نظر حافظه، پروسسور، و فضای هارد نسبت به ویندوز استفاده می‌کند.
با دوبار کلیک بر روی S5 (که البته پس از Unzip نمودن فایل S5 alpha3 آیکون آنرا خواهید دید) این برنامه اجرا می‌شود. Wallpaper background مثل ویندوز بوده و برنامه‌های کاربردی در سمت چپ بالای صفحه قرار دارند. تمامی فولدرها و applicationها در آن باز هستند. نام فولدرها نمایش داده نمی‌شود.میتوانید برنامه را با راست کلیک و انتخاب گزینه Close ببندید!
همچنین برنامه های دیگری وجد دارند که میتوانید از Interface ویندوز به آنها سوییچ کنید، در حالی که هنوز ازمنوهای ویندوز استفاده میکنید.به عبارت دیگرExplorer shell را تغییر نمیدهد بلکه ظاهر آن را تغییر میدهید.از جمله این برنامه ها EFX , Chroma , WindowsBlinds هستند.
EFX
برنامه کوچک و 90 کللوبایتی است که بر روی ویندوز های 95 و 98 و NT نصب می شود و با 5 سطح مختلف وجود دارد و می توانید از Skinz شکل های مختلفی را دانلود کنید.
Chroma
دارای skinهای متفاوتی است که برخی از آنها بسیار خوب هستند. جدا از NT بر روی تمامی نسخه‌های ویندوز اجرا می‌شود.
WindowBlinds
که با تمام نسخه های ویندوز کار میکند و چنانچه سرعت کامپیوتر شما نیز کم باشد . به سرعت اجرا شده و کار میکند.


85/2/24::: 12:28 ع
نظر()
  
  

چگونه تشخیص دهیم که یک برنامه در حال اجراست؟ (شماره 368)

منبع : http://www.pooyeshr.com
در دلفی
گاهی پیش می آید که بخواهیم زمانی که برنامه ما در حال اجرا می باشد کاربر نتواند آن را مجددا اجرا کند . چرا که ممکن است در منابع بکار گرفته شده توسط برنامه خللی ایجاد گردد . این ترفند بخصوص در برنامه های بانک اطلاعاتی کاربرد زیادی می تواند داشته باشد چرا که اجرای مجدد برنامه و دستکاری آن در رکوردهای بانک اطلاعاتی همان برنامه ( به شرط آنکه بانک اطلاعاتی توسط اجرای اول تسخیر نشده باشد چرا که در آن صورت تا زمانیکه اجرای اول فایل را آزاد نکند دستکاری رکورد ها غیر ممکن است ) اختلالات جبران ناپذیری بوجود می آورد . پس در ابتدای کار لازم است بدانیم آیا برنامه ما در حال اجرا می باشد یا نه سپس تصمیمات لازم را اخذ کنیم . بطور مثال برای کاربر پیغام دهیم که برنامه هم اکنون در حال اجرا می باشد .

ابتدا بلاک اصلی پروژه را باز کنید . این عمل را می توانید با فشردن کلیدهای Ctrl + F12 و سپس انتخاب یونیت اصلی پروژه انجام دهید .

در ابتدا در قسمت معرفی یونیت ها یونیت Windows را اضافه کنید :


Uses Windows;


حال در قسمت تعریف متغیر ها , متغیری از نوع THandle تعریف کنید :


Var Mutex : THandle;


Mutex
یک مقدار 32 بیتی برای تشخیص یکتا بودن یک منبع می باشد.

حال به بلاک اصلی برنامه می رسیم که می بایست کد آن را به صورت زیر تغییر دهید :


begin
Mutex:=CreateMutex(nil,False,"OneCopyMutex");
if WaitForSingleObject(Mutex,0) <> wait_TimeOut then
begin
Application.Initialize;
Application.CreateForm(TForm1, Form1);
Application.Run;
end;
end.



تابع CreateMutex متغیری که از نوع THandle تعریف کرده اید را با مقدار اولیه OneCopyMutex مقدار دهی می کند . توجه داشته باشید که در واقع منظور از این مقدار دهی اولیه قرار دادن رشته OneCopyMutex در متغیر نیست بلکه متغیر برای تشخیص وجود یک کپی از یک منبع مقدار دهی اولیه می شود.

حال با استفاده از شرط if WaitForSingleObject(Mutex,0)<>wait_TimeOut then تشخیص می دهیم که آیا یک کپی دیگر از Mutex تعریف شده است یانه. که چنانچه مقدار برگشتی تابع WaitForSingleObject برابر با wait_TimeOut باشد مسلم است که برنامه در حال اجرا می باشد .


  
  

عزل کردن پیغام‌بر مایکروسافت (شماره 353)

به نظر میرسد هیچ راهی برای عزل کردن پیغام‌بر مایکروسافت از ویندوز ایکس پی وجود نداشته باشد اما این طور نیست. به منوی Strat بروید و گزینه ی Run را کلیک کرده و در حوزه ی آن این فرمان را بنویسید:

rundll32 advpack.dll , LaunchINFSection windir%\INF\msmgs.inf , BLC.Remove

(
دقت در املای کلمات و رعایت کوچک و بزرگی حروف از اهمیت زیادی برخوردار است! ). اکنون شاستی Ok را فشار دهید و مطمئن باشد برای همیشه از شر این پیغام تحمیلی خلاص شده اید.


85/2/18::: 9:39 ع
نظر()
  
  

RPM چیست ؟ (شماره 350)

 

در اصطلاح به میزان سرعت هارد دیسک شما گفته می شودکه این میزان همان سرعت خواندن و نوشتن هد هارد شماست.
سرعت های مختلفی برای هارد وجود دارد . ولی شما اگر خواستید هاردی بخرید سعی کنید هاردی با سرعت 7200 را انتخاب نمایید . البته 5400 آن هم بد نیست .


  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >