سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و چون روز نهروان به کشتگان خوارج گذشت فرمود : ] بدا به حال شما ، آن که شما را فریفته گرداند زیانتان رساند . [ او را گفتند اى امیر مؤمنان که آنان را فریفت ؟ فرمود : ] شیطان گمراه کننده و نفس‏هاى به بدى فرمان دهنده ، آنان را فریفته آرزوها ساخت و راه را براى نافرمانى‏شان بپرداخت ، به پیروز کردن‏شان وعده کرد و به آتششان درآورد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :48
بازدید دیروز :130
کل بازدید :843328
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/17
12:6 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

منبع: روزنامه جام‌جم

بالاخره ثبت دامه‌های رایگان فارسی هم راه‌اندازی شد و از این به بعد ولاگ‌داران می‌توانند دامنه‌های کوتاه و کاملاً ایرانی را که به ir ختم می‌شود، برای خود به ثبت برسانند.

آدرسهای وبلاگها اغلب به دلیل وجود پسوند و پیشوندهای سرویسهای ارائه دهنده وبلاگ، طولانی است و وبلاگداران به دنبال سرویسهایی برای کوتاه کردن این آدرسها هستند.

برخی از این گونه سرویسها که سایتهای خارجی در اختیار وبلاگ‌نویسان قرار می‌دهند، عبارتند از: uni.cc , co.sr , … اما همگی این موارد خارجی هستند و سایتهایی که ادرسی کوتاه مخصوص ایران را به شما اختصاص دهند، کمتر یافت می‌شوند. یکی از سایتهایی که هم‌اکنون این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد، www.coo.ir است. با عضویت در این سایت و ثبت دامنه مورد نظر خود، می‌توانید یک دامنه به شکل www.yourname.coo.ir را به صور کاملاً رایگان به خود اختصاص دهید از دیگر امکاناتی که این سایت در اختیار شما قرار می‌دهد، پشتیبانی از آیکون برای سایت شما و همچنین پشتیبانی از متاتگها نظیر عنوان صفحه، توضیح و کلمه کلیدی است.

نکاتی در مورد این سرویس: مدت زمان ثبت این دامنه نامحدود است. البته اگر دامنه شما بازدید کننده نداشته باشد، بعد از مدتی از سیستم حذف خواهد شد. همچنین، شما بعد از ثبت‌نام مالک دامنه هستید و می‌توانید آنرا خرید و فروش کنید امکان حذف دامنه از سیستم و یا مشاهده میزان بازدید‌کنندگان وبلاگ از طریق این دامنه نیز برای شما وجود دارد برای استفاده از این سرویس و تبدیل آدرس وبلاگ خود به یک آدرس به شکل www.yourname.coo.ir به سایت www.coo.ir مراجعه کنید.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

در بزرگترین سایت تخصصی مبایل

عنوان بالا واقعاً برازنده سایتی است که می‌خواهیم برای شما معرفی کنیم. سایت www.gsm.ir، یک سایت تخصصی موبایل، حاصل تلاش دو ساله تعداد از متخصصین ارتباطات و گوشیهای تلفن همراه است که به تازگی را‌ه‌اندازی شده است. در این سایت، هرچه که بخواهید در زمینه تلفن همراه موجود است؛ از اطلاعات درباره انواع مدلهای گوشی تلفن همراه گرفته تا مقایسه انواع مختلف و قیمت‌های روز  بازار. البته هنور این سایت دوران آزمایشی خود را سپری می‌کند و برخی اطلاعات آن نیاز به تکمیل دارند.

در صفحه اصلی این سایت، قسنتهایی نظیر اخبار روز، آخرین قیمتهای سیم کارت و قسمت جست‌و‌جوی گوشی تلفن همراه وود دارد. همچنین، در قسمت میانی صفحه، آیکونهای مربوط به سرویسهای مختلف این سایت، نظیر گوشیها، بررسی تخصصی، جدیدترین گوشیها و لوازم جانبی، مشاوره و مقایسه گوشیها و نیز قسمت دانلود نرم‌افزار، بازی و تم گوشی تلفن همراه قرار گرفته است.خلاف سایتهای نرم‌افزاری خارجی، اطلاعات این سایت کاملاً رایگان است. نکته بسیار مفید و برجسته این سایت، اطلاعات فارسی آن است. به عنوان مثال، در قسمت بررسی تخصصی گوشیهای تلفن همراه، تمام جزئیات گوشی همراه با تصاویر، به زبان فارسی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

از دیگر قسمتهای جالب این سایت، بخش مقایسه گوشی‌هاست که در آن می‌توان  دو گوشی مختلف از هر نوع و مدل را انتخاب و تک تک مشخصات آن، اعم از قیمت، اندازه، نوع دوربین، امکانات جانبی و ارتباطی آن را باهم مقایسه کرد. به غیر از این بخش، قسمت واژه‌ها که دسترسی به آن از صفه اصلی سایت امکان پذیر است، بسیار جالب و کاربردی است. در این قسمت ، به ترتیب حروف الفبای انگلیسی و فارسی،‌کلمات کاربردی و تخصصی در صنعت مخابرات و تلفن همراه با توضیحات کامل آمده است که می‌توان مرجع خوبی برای بازدیدکنندگان باشد.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

بدون شک Ask.com یکی از بزرگترین موتور‌های جستوجو در شبکه اینترنت است که به خاطر محبوبیت موتور جستوجوگرهایی چون گوگل و یاهو کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، این موتور جستوجوگر، سرویس جدیدی را به عنوان AskCity که یک سرویس جستوجوی محلی است، ارایه کرد. سرویس AskCity، از طریق آدرس اینترنتی این موتور جستوجو، در حالی این سرویس ارایه داده که حدود یک سال پیش، سرویس مشابه آن توسط شرکتهای گوگل، یاهو و مایکروسافت ارایه شده بود Ask.com سعی کرده به سرویس خود امکانات دیگری اضافه کند که سایر موتور‌های جستوجوگر از آنها بی‌بهره باشند و به ترتیب با آنها رقابت کند. یکی از امکانات منحصر به فرد این سرویس، استفاده از امکانات شبکه‌ای و رسانه‌ای شرکت IAC و شرکتهای همکار آن است. شرکت IAC، سال گذشته، در ازای 85/1 بیلیون دلار، سهام کامل موتور جستوجوی Ask Jeeves را خریداری کرد و پس از این موتور جستوجو با نام Ask.com فعالیت خود را ادامه داد.

سرویس AskCity یک موتور جستوجوی محلی است که یک نقشه کامل از کل جهان دارد. این نقشه، دارای اطلاعات شغلی و تجاری نظیر اطلاعات رستورانها، سینماها،‌ و فعالیتهای تجاری مختلف است و بهترین وسیله برای افرادی است که دوست دارند با مؤسسات و شرکتهای دیگر ارتباط برقرار کنندو خود را به آنها معرفی کنند. این سرویس بیشتر که در آمریکا و کشورهای اروپایی مورد بهره‌برداری قرار گرفته، می‌تواند تا چند سال آینده در سرار دنیا استفاده شود. یکی از ویژگیهای مهم نقشه سرویس AskCity، امکانات رسانه‌ای آن است که مانند یک تابلیو هوشمند؛‌ می‌توان روی آن مکانی را علامت زد و نکته‌ای را اضافه کرد و همچنین، می‌شود قسمتهای مورد نظر را به پایین نقشه اضافه کرد تا در دفعات بعدی نیاز به جستوجوی آن نباشد.

منبع:InformationWeek

 


86/2/27::: 10:49 ع
نظر()
  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

هفته گذشته، شرکت گوگل اعلام کرد که به زودی سرویس جدیدی برای جستجو و ثبت نام دامنه راه‌اندازی خواهد کرد گوگل مدتی پیش قراردادی را با دو شرکت بزرگ در زمینه ثبت نام دامنه به‌نامهای Godadde و  Enom امضاء کرده بود تا مقدمات ارایه این سرویس را فراهم کند.

هزینه‌ای که گوگل برای ثبت نام در نظر گرفته، 10 دولار برای یک سال است که کاملاً محرمانه انجام می‌گیرد و در آن، سیستمهای امنیتی خاصی برای نگهداری اطلاعات شخصی افراد در نظر گرفته شده است. بنا به گفته مسؤلان گوگل، این سرویس از دامنه‌های info. ، .biz ، .net ، .org و .com پشتیبانی خواهد کرد همچنین، در کنار جستجوی دامنه و ثبت آن، این سرویس امکاناتی برای ایجاد یک حساب اداری و اجرایی برای مدیریت سایت و شکل‌دهی آن نیز دارد سرویس جدید گوگل که با نام Google Apps For your Domain معرفی شده، با سایر سرویسهای این شرکت نیز در ارتباط است که صندوق پست الکترونیکی گوگل (جمیل)، تقویم، سرویس ارسال آنی پیام (google talk)، سرویس ایجاد صفحه گوگل (google page creator)، از آن جمله هستند. بعنوان مثال، کاربر می‌تواند از طریق سرویس اسال آنی پیام گوگل، امکان مکالمه و گفتوگو به کاربران سایت خود بدهد و یا صفحات سایت خود را از طریق سرویس ایجاد صفحه گوگل طراحی و راه‌اندازی کند. گوگل در این سرویس، سعی کرده بدون آنکه نیاز به نرم‌افزار یا سخت افزار اضافی داشته باشد، به کاربران خود امکان همکاری و ارتباط بیشتری بدهد همه چیز در این سرویس آنلاین است و با توجه به امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد هزینه پایینی دارد.

سرویس ثبت دامنه گوگل، هم اکنون در دسترس کاربران اینترنتی قرار دارد و برای استفاده از آن، می‌توان از آدرس www.go/ogle.com/a استفاده کرد.

منبع: infoworld


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

در دنیای تجارت امروز قابلیت دست‌یابی به اطلاعات از یک راه قابل‌ اطمینان و مناسب یکی از مألفه‌های پیشرفت محسوب می‌شود ذخیره اطلاعات در کمدها و در قالب هزاران صفحه کاغذ، به تاریخ پیوسته است و دیگر روش مناسبی محسوب نمی‌شود ذخیره اطلاعات در قالبهای الکترونیکی، جایگاه خود را به خوبی پیدا کرده و کامپیوتر در تمام عرصه‌ها، نقش مؤثری ایفا می‌کند گاهی لازم است اطلاعات برای گروهی از کاربران در دسترس باشد اما امکان استفاده همزمان چند نفر از یک کامپیوتر وجود ندارد به همین خاطر، لازم است که کامپیوتر‌های متعددی به یکدیگر پیوند داده شوند این پیوند، شبکه نامیده می‌شود شبکه به یک کامپیوتر اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی را به کامپیوتر دیگری بفرستد و یا از آن اطلاعات دریافت کند آشکارترین نوع شبکه که تقریباً همه با آن آشنا هستند، اینترنت است در اینترنت، میلیونها کامپیوتر از سراسر جهان به یکدیگر مرتبط هستند.

شبکه‌های کامپیوتری به دو گروه پایه تقسیم می‌شوند. تکنولوژی شبکه‌های LAN (Local Area Network) می‌تواند تعداد زیادی کامپیوتر را که نسبتاً‌ به یکدیگر نزدیک هستند به یکدیگر مرتبط کند. تکنولوژی WAN (Wide Area Network) تعداد کمتری کامپیوتر را به یکدیگر وصل می‌کند اما این کامپوترها لزوماً به یکدیگر نزدیک نیستند به عنوان مثال، شبکه مورد استفاده میان کامپیوتر‌های دو کتابخانه که در دو نقطه دور از هم، در یک شهر واقع شده‌اند از نوع WAN است. در مقایسه با WAN، LAN سریعتر و قابل اطمینان‌تر است اما تکنولوژی سعی دارد این کاستی را بهبود بخشد.

اینترنت نیز یکی از روشهای عمومی بکار رفته در شبکه‌های کامپیوتری است که بر اساس شبکه‌های LAN کار می‌کند در این روش عناصر شبکه باید به یکدیگر نزدیک باشند حداکثر فاصله میان عناصر مرتبط به یکدیگر، نباید از چند صد متر تجاوز کند اما با استفاده از مدمهای خیلی پیشرفته می‌توان این مقدار را به دهها کیلومتر افزایش داد در دنیای شبکه مجموعه قوانینی وجود دارد که حاکم بر شبکه هستند این قوانین در اصطلاح پروتکول نامیده می‌شوند در شبکه‌های اینترنت، قوانین ساده‌ای حکم فرما هستند.

مهمترین عنصر در هر شبکه، واسطه‌ای (Medium) است که میان عناصر تشکیل دهنده شبکه قرار دارد د راینترنت، این واسطه یک جفت کابل به هم‌پیچیده شده است که عموماً کابل مسی یا فیبر نوری هستند عنصر دیگری در شبکه‌های اینترنت وجود دارد که سگمنت نامیده می‌شوند. سگمنت، فضایی به اشتراک گذاشته شده است که اطلاعات، برای در دسترس بودن در آن فضا قرار می‌گیرند هر شبکه میان تعدادی گروه برقرار می‌شود که معمولاً گروهی کامپیوتر یا تعدادی ابزار کامپوتری از قبیل پرینترها و اسکنرها هستند. این گروهها، از طریق ارسال پیغامهای کوتاهی موسوم به Frame به یکدیگر مرتبط می‌شوند. Frameها، پیغامهایی مشابه جملات انسانی هستند در هر زبان قواعدی برای ساختن یک جمله وجود دارد به عنوان مثال هر جمله از یک نهاد و یک گذاره تشکیل شده است قوانین حاکم بر اینترنت، قوانینی هستند که بر این جمله‌بندیها نظارت می‌کنند این قوانین با استفاده از گویاترین کلمات، کوتاهترین جملات را تولید می‌کنند به طوری که با حذف حتی یک کلمه ایجاد ارتباط امکانپذیر نیست. هر جمله، باید شامل کلماتی ازجمله آدرس گیرنده و فرستنده باشد این آدرسها، شناسه‌هایی هستند که عناصر شبکه بوسیله‌ آنها شناسایی می‌شوند هر گروه آدرسی منحصر به خود دارد تا هیچ شبهه‌ای در برقراری ارتباط باقی نماند. هنگامی که یک پیغام توسط یکی از گروه‌ها ارسال می‌شود، تمامی گروه‌های دیگر این پیغان را دریافت می‌کنند. اما این پیغام، فقط و فقط مربوط به یکی از گروه‌هاست. از این رو ، هر عنصر در اولین مرحله آدرس گیرنده را بررسی می‌کند. اگر پیغام مربوطه به او بود، محتویات پیغام بررسی می‌شود. در غیر این صورت، هیچ عملی بر روی پغام انجام نمی‌شود. یکی از نکات جالب در شبکه اینترنت استفاده از آدرس‌های broadcast‌ است که آدرس‌های همگانی محسوب می‌شوند. هنگامی‌که یک پیام با این آدرس فرستاده می‌شود، همه گروهها ملزم می‌شوند درخواست فرستنده را بررسی و در صورت امکان پاسخی مناسب ارائه کنند.

با این همه، شبکه اینترنتی از یک کابل به عنوان واسطه، محدودیت‌هایی را که شبکه سیمی گرفتار آن است، در پی خواهد داشت. به عنوان مثال، در صورت افزایش طول کابل،‌ بخشی از سیگنال‌های فرستاذه شده از دست خواهد رفت. علاوه بر این، ممکن است امواج مغناطیسی و الکترونیکی محیط، بر روی سیگنال‌ها تأثیر منفی بگذارند. لامپ‌های فلورسنت که در اطراف به وفور یافت می‌شوند، یکی از تولید کنندگان امواج منفی برای شبکه‌های اینترنت محسوب می‌شوند. با این وجود، شبکه اینترنت، پرکاربرد‌ترین نوع ارتباط در شبکه‌های کوچک محسوب می‌شود.

سعید یوسفی

www.howstuffworks.com منبع


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم  

فهرست نتایج جست‌وجو، مکانی برای مخفی شدن سایتهای جاسوسی

شرکتهای اینترنتی بزرگ و توسعه دهندگان وب در یک سال گذشته، تلاش زیادی برای جلب اعتماد کاربران اینترنتی داشته‌اند، طوری که فعالیتهای امنیتی این شرکتها در این مدت چند برابر سالهای قبل شده است. این موضوع را می‌توان از برخی از امکاناتی که این شرکتها در اختیار کاربران قرار می‌دهند احساس کرد. همانطور که می‌دانید، برخی از موتورهای جست‌وجوگر اینترنتی نظیر Goole و yahoo، برای جلوگیری از به دام افتادن کاربران خود، سایتهای جاسوسی و خطرناک را شناسایی می‌کنند و هنگام ورود به آنها، به کاربر هشدار می‌دهد.

حتی در برخی از موارد، در فهرست جست‌وجو نیز در کنار این سایتها علامت هشدار قرار داده می‌شود. هرچند این اقدامات برای جلب اعتماد و اطمینان کاربران اینترنتی است، اما همچنان بیشتر کاربران از مشکلات امنیتی شبکه رنج می‌برند.

 

موتورهای جست‌وجوگر

اگرچه موتورهای جست‌وجوگر، یکی از ابزارهای بسیار مفید و پرکاربرد شبکه محسوب می‌شوند اما در بیشتر موارد، همین ابزار دوست‌ داشتنی، باعث به دام افتادن کاربران اینترنتی می‌شود هرچند قابلیتهای جدید این موتورهای جست‌وجوگر تا حدودی، جلوی این مسئله را گرفته است، هنوز هم تعدادی از سایتهای اینترنتی جاسوسی و فریبنده وجود دارند که از دید آنها پنهانند.

مشکل اصلی اینجاست که برخی از این سایتها، در نتایج اولیه جست‌وجو قرار می‌گیرند و احتمال ورود حتی کاربران حرفه‌ای به آنها هم زیاد است.

 

الگوریتم اشتباه

یکی از دلایل اصلی قرارگیری سایتهای مخرب و جاسوسی در صفحات اولیه نتایج جست‌وجو، الگوریتمها و روشهای ناقص و غیر حرفه‌ای رتبه‌بندی و امتیازدهی موتورهای جست‌وجوگر است روشهایی که بیشتر کارشناسان اینترنتی با آن مخالف هستند و نیاز به یک بازنگری اساسی دارد. به عنوان مثال، یکی از روشهای امتیاز‌دهی در برخی از موتورهای جست‌وجوگر و برخی از سایتهای تحلیلی اینترنتی، تعداد نامه‌های الکترونیکی دریافتی و ارسالی به سایت است. هرچند این موضوع می‌تواند با میزان فعالیت سایت در ارتباط باشد، اما در بسیاری از موارد، نتایج چیز دیگری را نشان می‌دهد. به عنئان مثال، سایت اینترنتی uproar.com‌ که سایتی برای عرضه و دانلود بازیهای رایانه است و امکانات تبلیغاتی خوبی ارائه می‌دهد، مورد بررسی چند سایت امتیاز‌دهی قرار گرفته است. این سایت توسط دو سرویس امتیاز‌دهی trustwatch  و scandoo امتیاز قابل قبول (رنگ سبز) را گرفته، اما یک سرویس تحلیلی دیگر به نام siteadvisor که کمی سخت‌گیرتر است، به خاطر درصد زیاد هرز نامه‌های الکترونیکی ورودی و خروجی این سایت، به آن امتیاز ضعیف (رنگ قرمز) داده است کاربران عضو سایت uproar.com، هر هفته به طور متوسط 150 نامه الکترونیکی دریافت می‌کنند که بیش از 95 درصد آنها جنبه تبلیغاتی داشته و ارزش دیگری ندارند.

همچنین، یررسی این سه سرویس امتیاز‌دهی در مورد سایت kazaa، یکی از سایتهای معروف اینترنتی در زمینه به‌اشتراک گذاری فایل و اطلاعات نیز باهم متفاوت است. سرویس siteadvisor در بررسی سیستمهای دانلود اطلاعات این سایت، چند نرم‌افزار جاسوسی کشف کرد که هنگام دانلود اطلاعات روی سیستم کاربر نصب می‌شوند. از این رو، این siteadvisor به این سرویس امتیاز ضعیف داده است در حالی که  دو سرویس امتیاز‌دهی دیگر با رنگ زرد (امتیاز متوسط) آنرا معرفی کرده‌اند و در بیشتر موتورهای جست‌وجوگر، سایت pazaa یکی از سایتهای اولیه و با امتیاز بالا در زمینه به اشتراک گذاری اطلاعات قلمداد می‌شود و معمولاً در ردیفهای اولیه نتایج جست‌وجو قرار دارد حال اگر کاربری از مسائل پشت پرده سایت kazaa و تحقیقات انجام شده روی آن مطلع نباشد، به احتمال زیاد به علت شهرت و نام و آوازه این سایت، از آن استفاده خواهد کرد.

 

تعداد لینک، ملاکی نامطمئن

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش رتبه سایت نزد موتورهای جست‌وجوگر می‌شود، تعداد لینکها و پیوند صفحات سایت به سایتهای دیگر است هرچه تعداد سایتهایی که از آدرس صفحه مورد نظر استفاده کرده‌اند افزاریش یابد رتبه بهتری نزد موتور جست‌وجوگر کسب خواهند کرد این روش، در بیشتر موتورهای جست‌وجوگر معروف، نظیر google وyahoo مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این روش هم دارای اشکالاتی است که گاهی اوقات موجب قرارگیری سایتهای جاسوسی و مخرب در رتبه‌های بالای جست‌وجو می‌شود. معمولاً سایتهای جاسوسی و منتشر کننده نرم‌افزار‌های تروجان، سعی می‌کنند با سایتهای دیگر ارتباط برقرار کند و از طریق تبلیغات و یا قرار دادن لینک خود در سایر سایتهای اینترنتی، کاربران را به سوی سایت خود بکشانند و به همین خاطر می‌توانند رتبه خوبی را در بین موتورهای جست‌وجوگر به دست آورند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم خیلی به نتایج اولیه جست‌وجوگرهای اینترنتی اعتماد نکنید! بهتربن را برای جلوگیری از نفوذ نرم‌افزارهای مخرب آنها، استفاده از دیوارهای آتشین مناسب و نرم‌افزارهای به روز شده ضد ویروسی و جاسوسی است.

سید شهرام نقوی الحسینی

منبع: wsj.com


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

برای اینکه Firefox را به عنوان مرورگر پیش خود انتخاب کنید در این برنامه از منوی Tools گزینه Options را برگزیده و به لبه General بروید. سپس گزینه Firefox Should Check… را تیک بزنید و Ok کنید و Firefox را ببندید. در شروع مجدد برنامه اگر از شما سؤالی مبتنی بر مرورگر پیش‌فرض شد پاسخ مثبت دهید. در Opera نیز باید کار مشابه را از منوی File،‌ گزینه Prefrences و لبه Defoult Application انجام دهید. در Mozilla و Netscape نیز باید از منوی Edit گزینه Prefrences را انتخاب کرده و در لبه  Navigator گزینه Set Default Browser را تیک بزنید.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

در صورتی که از چند مرورگر برای مرور صفحات وب استفاده می‌کنید می‌بایست یکی از آنها را به عنوان مرورگر پیش‌فرض خود انتخاب نمایید مرورگر پیش‌فرض ویندوز IE است. اما اگر مرورگر دیگری نصب و آنرا به عنوان پیش‌فرض انتخاب کرده باشید در صورت نیاز می‌توانید مجدداً IE را به عنوان پیش‌فرض تعیین کنید. به این ترتیب که یک صفحه IE باز کرده و از منوی Tools گزینه Internet Option‌ را بر‌‌گزیده و به لبه Programs‌ بروید. در انتهای صفحه گزینه‌ای با نام Internet Explorer Should… وجود دارد که باید داخل آنرا تیک بزنید. سپس Ok کرده و تمام پنجره‌های IE را ببندید. در زمان باز کردن مجدد IE هرگاه برای مرورگر پیش‌فرض از شما سؤال شود Yes را انتخاب کنید.


  
  

از: http://www.tarfandestan.com

در داخل صفحه مربوط به ارسال
PM یا داخل ChatRoom کافی است متن مورد نظر را نوشته و سپس دکمه Ctrl را نگاه داشته و Enter بزنید. خواهید دید که یک سطر مکان نما پایین آمده و میتوانید در خط پایین بنویسید.
این را هم بدانید که با این کار متن همان گونه که تایپ کرده اید برای فرد مورد نظر نمایش داده میشود.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

رایانه سخنگو

برای تلفظ هوشمند عبارات، رایانه را وادار می‌کنیم تا صدای مورد نظر ما را تولید نماید. زمانی تصور اینکه انسان بتواند با رایانه خود صحبت کند و آن ماشین نیز صحبت او را متوجه شده و به او پاسخی از جنس صوت بدهد، غیر قابل باور بود؛ اما امروز با این که این امر به طور کامل محقق نشده است رسیدن به این پیشرفت دیگر غیر قابل باور نیست. در حال حاضر نرم‌افزار‌های بسیاری وجود دارند که می‌توان متن تایپ شده را تلفظ کند یا به عبارت دیگر متنی را بخواند. به این فناوری اصطلاحاً TTS یا text to speech گویند. نرم‌افزار‌هایی چون Babylon, Encarta, talkit  و ...  از این فناوری بهره گرفته‌اند.

روش چیدن اصوات

این امر به دو طریق قابل انجام است. یکی آنکه یک سری لغت و عبارت  پایه را توسط میکروفن در رایانه ضبط کنیم. سپس از طریق برنامه‌نویسی این اصوات را در جای مناسب خود و به ترتیب خاصی پخش کنیم. به عنوان مثال برای اعلام ساعت در یک برنامه می توان کلماتی مثل «یک»، «دو» و ...«یازده»، «دوازده» و ...«سی»، «چهل» و .. به همراه صدای «و» را ضبط کرد. سپس در زمان 32/11 به ترتیب 7 قطعه صوت «ساعت»- «یازده»- «و»-«سی»- «و»- «دو»- «دقیقه» را پخش کرد. این همان کاری است که در نرم‌افزار‌های ساعت گویا انجام می‌شود.

روش تولید صوت

اما روش دیگری نیز وجود دارد که کمی هوشمندانه‌تر است. در روش اول در صورتی که بخواهیم برنامه‌ای بنویسیم متن یک نامه را بخواند باید حجم زیادی از لغات را تلفظ کرده و در رایانه ضبط کنیم و با فرایندی زمان‌گیر یه ترتیب این لغات را پخش نمود. این کار برای کاری مشابه ساعت منطقی به نظر می‌رسد؛ اما برای کار اخیر بسیار وقت‌گیر، حجیم و پیچیده خواهد شد و در عین حال دیگر حالت طبیعی نخواهد داشت. به همین منظور از تکنیکهای تولید صوت استفاده می‌شود. در اینگونه  تکنیکها صدای هر حرف توسط دستورالعمل‌های پیچیده توسط کارت صوتی ساخته می‌شود. می‌توان گفت که با برنامه نویسی، کارت صدا را وادار به تلفظ حروف می‌کنیم. یکسری استثنائات  قواعد تلفظ را نیز جداگانه بهد این برنامه می‌آموزیم. مثلاً تلفظ "ch" در انگلیسی با "c" و "h" به طور جداگانه متفاوت است و یا در فارسی بعضی کلمات همچون «خواندن» یا «خواهر» و... «خوا» به صورت «خا» تلفظ می‌شود. با در نظر گرفتن این موارد نرم‌افزاری تهیه می‌شود که هر لغتی را اعم از با معنا یا بی‌معنا و یا اسامی را می‌توان تلفظ کند.

لهجه و نوع تلفظ

با اینکه تلفظ حرف «ب» در فارسی یا انگلیسی تفاوت ندارد اما حروف و کلماتی هستند که تلفظ آنها در زبانهای دیگر با زبان اصلی تفاوت دارد. به عنوان مثال کلمه «Math» در انگلیسی تلفظ خاصی دارد که معادل آن تلفظ در زبان فارسی وجود ندارد و آن مربوط به «th» است که تلفظی بین «ت» و «ث» است. البته این بدان معنا نیست که فارسی زبانان قادر به تلفظ آنها نیستند. یا تلفظ کلمه‌ای همچون «مخلوق» برای افراد انگلیسی زبان کمی مشکل و متفاوت است. وظیفه طراح این برنامه‌ها آن است که به این نکات توجه کنند. به همین دلیل نمی توان یک برنامه برای تلفظ کلیه متون در زبانهای مختلف تهیه کرد.

تکیه‌ها و شیوه بیان

اگر نرم‌افزاری به خواندن یک متن می‌پردازد، می‌بایست تا حد امکان به تکه‌های کلمات و جملات هم توجه داشته باشد. گاهی اوقات  تأکید روی یک کلمه از جمله معنای آنرا عوض می کند و یا تکیه نادرست بر روی یک حرف از کلمه آنرا دچار گویش کرده و درک آنرا مشکل می‌سازد. در ضمن برنامه باید با دیدن کلمات پرسشی یا علامت سؤال، جمله را به صورت سؤالی تلفظ کند. مشاهده می‌شود که پرداختن به تمامی این جوانب کاری آسان نیست اما از لحاظ سرعت و انعطاف‌پذیری در صورتی که برنامه‌ای با این قابلیت‌ها طراحی شد، از نوع اول بسیار کاراتر خواهد بود. زیرا اولاً هر عبارتی را می‌توان تلفظ کند  ثانیاً به علت استفاده از روشهای تلفظ بجای استفاده از تکه‌های تلفظ شده، سرعت بالاتری خواهد داشت. به این معنا که در ادای کلمات وقفه‌ای نخواهیم داشت مگر آنکه لازم باشد.

نرم‌افزار‌هایی با یان قابلیت به موتورهای متن به سخن معروفند. برای نمونه می‌توان موتور‌های متن به سخن شرکت مایکروسافت و IBM یا موتورهای ACUVOICE, DECTALK, AT&T و... اشاره کرد که می توان با استفاده از آنها به نرم‌افزار‌های کاربردی خصوصیت تلفظ داد.

پارسا ستوده‌نیا


  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >